Ett surt inlägg

Jag skriver detta inlägg 6 juni och jag är på ett rävigt humör. Inlägget kommer inte att handla om privatekonomi. 

Jag sitter i skrivande stund på Närakuten Haga eftersom mellanbarnet haft hög feber och magont ett par dagar. Då hon imorse hade svårt att gå och krokodiltårar rann utmed hennes brun-utan-solade kinder ringde hennes pappa 1177 och fick rådet att åka in till barnakuten på Astrid Lindgrens barnsjukhus. 

Den uppmärksamme läsaren noterar att jag i skrivande stund INTE är på Astrid Lindgrens barnakut utan på Närakuten Haga. Varför?


För att 1177 skickade oss fel (min 16-åring  är tydligen för gammal för Astrid Lindgrens barnsjukhus). Det kan man ju förstå, att det är svårt att ha koll på vårdinstansers olika åldersgränser. Jag har också svårt för det och det är därför jag bad pappan ringa 1177 för att få guidning. Men jag jobbar inte heltid med att ge sjukvårdsrådgivning. Hur Är Det Möjligt att inte ha denna koll?

På Astrid Lindgrens barnakut tog det två timmar och möte med två sjuksyrror innan de behagade kläcka ur sig att vi behövde vidare. 

FÖRSLAG! Be någon tekniskt begåvad person i personalstyrkan att på Datan skriva och printa ett anslag med texten: ”Om ditt barn är äldre än X år, vänligen besök Närakuten Haga runt hörnet” (om exceptionell kompetens besitts, infoga kartbild med pilar). Bladet kan sen lamineras och med fästkuddar sättas upp vid lappmaskinen. 

Det som stör mig är att detta verkar vara satt i rutin. När jag på Astrid Lindgren sa att vi blivit ditskickade från 1177 suckades det uppgivet och sas något i stil med: ”Ja, de brukar göra det”. När jag på Närakuten Haga sa att vi kom från Astrid Lindgren skakade den spellevinkiga manliga sjuksköterskan bara på huvudet och sa att ”Det händer varje dag”.

Så nu sitter jag här, drygt två timmar efter start, i ett instängt väntrum fullt med hostande människor och väntar på Godot. Min dotter är på toaletten och försöker klämma fram urinprov nummer två för dagen. Ytterligare ett mysterium: Sjuksköterskan på Astrid Lindgren tog ett urinprov innan hon med huvudet på sned (avskyr huvuden på sned) meddelade oss att vi var på fel plats. 

Minns en annan episod. När äldsta barnet var fyra och på Sats Junior slog i bakhuvudet så att det sprutade blod körde pappan till något av Stockholms sjukhus minns ej vilket. Personalen lät dem sitta där både länge och väl innan de lyckades förmedla att traumapatienter skulle till ett annat sjukhus, på andra sidan stan. Om det är svårt att göra den distinktionen medelst okulärbesiktning hade man även här kunnat tillgripa det listiga lapptricket och förlita sig på att åtminstone någon förälder snappat upp budskapet. 

Det finns sjukvårdspersonal i detta kommentatorsfält. Har jag tur kanske någon med anställning på 1177. Kan ni hjälpa mig att förstå?

OT: För ett antal år skrev jag ett inlägg om att jag rensat bokhyllan (d.v.s. slängde alla böcker utom en handfull) varefter jag åkte till dåvarande barnakuten på KI med tre kassar barnböcker. I dagens väntrum på Astrid Lindgren fanns noll underhållning för barn. Om man inte räknar en minimalistisk plasthund.

Så om du har urvuxen barnlitteratur i gömmorna, rafsa ihop dem och skänk till ett väntrum i din närhet. Gärna Astrid Lindgrens barnakut för trots (på grund av?) 150 triljarder i byggkostnader har man bara haft råd att köpa in en dalmatinerfläckig plasthund. Ta gärna med dig ett laminerat anslag enligt ovan och sätt upp, så kanske du sparar tusentals föräldrar två timmar var och för denna handling kommer du till himmelen.

Mvh
FruEfficientBadass

22 kommentarer:

  1. Råkat ut för liknande, sonen hade en misstänkt fraktur. Ringde 1177 från bilen, SÖS skulle vi åka till blev direktivet. Kommer dit och då visade det sig att vi inte skulle dit utan till Astrid Lindgren? Hur svårt kan det vara att delegera till rätt sjukhus?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt samma här, de skickade oss till sös, jag ifrågasatte om det verkligen var rätt men jo, dit skulle vi. För att sen skickas vidare till Astrid Lindgren.

      Radera
  2. valfriheten inom vården verkar viktigare än vård. Ni i Sthlm får många gånger tugga i er moderaternas lekstuga med sjukvården. Hoppas att styrande majoritet kan ordna upp det åt er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara att välja rätt

      Radera
    2. Noterar att sossar (antar jag) gärna framhåller att moderater styr regionen i Stockholm. Men problemet är att det alltid är politiker som styr, och alltid lika illa oavsett vilket parti de tillhör.

      Radera
    3. Det är väl sossar som styr regionen i Sthlm?

      Radera
  3. Hoppas din dotter har fått hjälp/mår bättre. Sjukvårdspersonalen har fullt upp med att vilja jobba mindre men tjänar mer (tror jag det var)

    SvaraRadera
  4. Det är tur att vi i Sverige har "vård i världsklass", annars vet man ju inte hur det kunnat sluta...

    SvaraRadera
  5. Bara två timmar…. 😳

    SvaraRadera
  6. Hur många sjukhus har ni i Stockholm? Här finns ett. Så vi kan liksom inte åka fel. Fördel med att bo på landet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bor i Norrbotten. Här åkte sonen ambulans med lårbensbrott till närmaste sjukhus för att det där i ambulansintaget ska konstateras att han måste åka till det i grannlänet. Hade man lyssnat på ambulanspersonalen hade de skjutsat honom rätt på en gång, men tydligen kunde man inte lita på deras bedömning av att lårbenets ändar sticker ut genom låret 🤷

      Radera
  7. Blir upprörd av att höra hur barn plågas.

    SvaraRadera
  8. Det här kan jag också skriva ett surt inlägg om. Eller flera.

    Varför ska man lista sig på en vårdcentral till exempel? Där det sen inte finns några lediga tider till mina barn. Så då listar jag om mig till en vårdcentral där det finns en ledig tid. Sen när det inte finns en tid där listar jag om mina barn igen. Det får jag göra max två gånger per år, sen får jag bestämt försöka få tid på den vårdcentral jag är listad på. Har då barnen öroninflammation och jag behöver vänta 6 veckor (!!) åker jag till Närakuten (FAST DET FINNS LEDIGA TIDER PÅ ANDRA VÅRDCENTRALER SOM JAG DÅ INTE FÅR GÅ TILL!!) . På närakuten hänvisas jag såklart tillbaka till vårdcentralen.

    Då ringer jag till Kry. (Eller är på besök i typ Åre där vi fått hjälp inom en kvart.)

    Vad faen är problemet i Stockholm? Varför kan det inte vara som när vi vaccinerade oss för covid, med bokningar på olika platser och olika tider. Man åkte dit det var ledigt när det passade en efter att ha bokat en tid. Varför ska mina barn vänta sex veckor på att få hjälp med sina öroninflammationer när det går skattebetalda läkare på grannvårdecentralen utan något att göra?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brinner i skallen på mig när jag läser sånt här. Hur svårt ska det vara?

      Radera
  9. Känner behov av att bjuda på en positiv överraskning från vården som jag fick nyligen (då det verkar ovanligt). Bor också i Stockholmsområdet. Min son hade haft feber i några dagar, varit feberfri någon dag, och sedan fått feber på nytt. I.o.m. att man rekommenderas uppsöka vårdcentralen vid feber i mer än 4 dagar hos barn så kontaktade jag vårdcentralen. Sköterskan jag pratade med tyckte att jag utifrån symptombeskrivningen kunde ha is i magen, men om jag ändå var orolig erbjöd hon en tid samma dag. Jag litade på hennes omdöme och bokade inte tiden. Några dagar senare får jag ett samtal från vårdcentralen. Jag blev då förvirrad över vad det gällde, i.o.m. att vi inte hade varit där. Men hon ville bara följa upp så att det hade gått bra, vilket det också hade. Kändes himla bra att personal på vårdcentralen kände ett ansvar att följa upp att de faktiskt gjort rätt bedömning efter att ha sagt att ett besök inte behövs.
    /Lizzy

    SvaraRadera
  10. Hur har det gått med sjuklingen? ❤️

    SvaraRadera
  11. Hoppas barnet mår bättre nu. Krokodiltårar betyder för övrigt hycklad/spelad sorg.

    SvaraRadera
  12. "Krokodiltårar betyder för övrigt hycklad/spelad sorg." Story of my teenage mother life. Hon mår bättre. Vi blev inskrivna på St Göran med misstänkt blindtarm men det visade sig vara inflammerad [annan tarm] mot vilket endast tiden kan bota.

    SvaraRadera
  13. Stackars er. Kan vi bilda ett team som styr upp akutmottagningar? Så illa skötta. Som om de inget kan om logistik och triage (som ju är en sjukvårdsterm!). Om det finns en sjukvårdskris (och så verkar det ju) så tror jag främst att den är organisatorisk.

    Magnus

    SvaraRadera
  14. Bor i Västmanland. Sedan pandemin har jag inte sett ett enda papper i ett väntrum. Böcker och tidningar är borta. Tråkigt tycker jag, men de flesta är säkert nöjda med att stirra på sina skärmar.

    SvaraRadera
  15. En kompis fick åka med sin son från närakuten i Danderyd till Astrid Lindgren för att han var ”för blodig”. Duschkabinsdörren hade exploderat och barnet fått glassplitter i hela benet. ”Ni borde duschat av honom hos nån granne.” Man blir ju galen. 😖

    SvaraRadera