Norwegian cashback
Höstens kapselgarderob
Den Uniqlogarderob från Sellpy jag använt i sommar var en succé. Ljus, behagliga material, perfekt passform. Det var med sorg i sinnet jag hängde upp innehållet i garderoben på plan två och istället plockade fram mina höst- och vinterplagg som nästan genomgående går i svart och marinblått. Faktum är att 14 av mina 24 höstöverdelar var svarta eller marinblå.
Om jag tillbringar dagen hemmavid blir det lätt att jag drar på mig ett par jeans, en Uniqlotopp i marinblått och på det - tada - en marinblå kashmirtröja från samma butik. Med andra ord: Rätt trist och förutsägbart. Jag är inget modelejon (älskar det ordet), men någon måtta får det vara.
Exempelvis tycker jag om att göra skillnad på dagarna. På samma sätt som jag skiftar från Gabrielle Chanel på vardagarna till Chanel Mademoiselle fredag-söndag, är det lite FESTLIGT att vara snäppet mer uppklädd på helgen. Det vill säga: Tvärt om mot resten av befolkningen som måste skärpa sig måndag till fredag men såsar runt i mjukisbyxor på helgen.
Det fanns i vilket fall inte så mycket festligt på min del av klädstången. Dessutom gjorde jag en obehaglig upptäckt: Mina vinterbyxor hade samtliga krymt under sommaren. Det måste vara luften på plan två.
Jag hade under sommaren fyndat två par rymliga jeans på Röda Korset i Forsa för 20 kronor styck så jag hade en sorts bas i blått och svart. Men två par byxor är lite väl spartanskt även för mig så jag bestämde mig för att ta en tur till Erikshjälpen och efter en halvtimmes inventering och provning landade jag i nedan förägda plagg för i totalt 430 kronor.
Tre långkoftor (perfekt plagg att ha hemma eftersom man enkelt kan ta av och på plus att de ger en smickrande silhuett i det fall jag råkar passera en spegel), två blusar och två par byxor i stuprörsmodell (ett par svarta, ett par grå). Jag började som vanligt med att välja ut höstens uppsättning accessoarer, det vill säga skor, väskor och scarves/halsdukar.
I vanlig ordning en uppsättning i svart och en i mörkbrunt. En rutig halsduk och en ljusbrun i kashmirblandning som jag fått av en vän. Sen plockade jag ut fem underdelar att bygga från.
Ett par blåjeans, ett par svarta jeans, mina nya byxor och en svart pennkjol i stickat, mjukt material (från sommarens Uniqlokapsel). Min målsättning var att hitta tre-fyra överdelsvarianter till varje underdel och resultatet blev något i stil med nedan.
Jag vet att det syns dåligt och att mina barn hånar mig för mina fashionista poses, men syftet med bilderna är att påvisa hur jag ur ett dödläge kunde krama fram åtminstone femton olika outfits av olika karaktär.
Första raden funkar på jobbet. Mellanraden är om jag ska vara hemma en heldag. Nedersta raden är för helg och när jag ska besöka människobyn a.k.a. Stockholm. Jag måste bli bättre på att bära kjol! Jag gillar det ju egentligen, men jag kommer bara inte på tanken. Med ett par tjocka fleecefodrade strumpbyxor till (foxy) är det ju som att dra runt i långkallingar, fast med ett extra hölje upptill.
Min Uniqlokapsel från i våras gick på 1 040 kronor. Ovan köp landade på 430 kronor. Jag kommer troligtvis inte att handla något mer i år eller som det känns nu, inte ens nästa (?). Men låt oss anta att min årliga klädbudget ligger på runt 1 500 kronor. Det blir ett månadssnitt på 125 kronor.
Ställ det mot mina consumer sucker-år då jag lätt drog iväg två-tretusen i månaden. Jag har svårt att fatta siffran idag, men så var det. Om man leker med den för tillfället skrattretande hypotesen att börsen avkastar sju procent per år och att jag hade investerat diffen på 2 875 kronor i fonder varje månad, hade denna besparing renderat mig närmare en halv miljon på tio år.
Nu avsätter jag ju inte dessa pengar, men jag slipper gå back dryga 34 000 kronor om året och slipper med det blancolån och Lyxfällan.
Låt gå för att jag inte är trendigast i stan. Faktum är att barnen inte alls gillade blusarna ovan och jag kan hålla med att särskilt den turkosa knytblusen bättre passar på en kvinna i 46-årsåldern. Men vänta nu...
Dessutom är jag mycket nöjd över att min del av klädstången nu inte enbart är marinblåsvart utan kan stoltsera med en mix av såväl mönster som material.
Om jag nu vaknar en dag och känner mig oinspirerad kan jag bara scrolla fram detta inlägg och kolla på de kombinationer jag workshoppade mig fram till. Så det är mitt tips: Testa olika kombinationer och fota de du gillar. Lägg fram kläderna kvällen innan.
Ta hand om plaggen. Vädra tröjor och stryk sådant som behöver strykas direkt efter tvätt. En kapselgarderob behöver snabb skötselcykel så spara inte tvättberg. Häng så mycket du bara kan. Även T-shirts och byxor, annars glömmer du bort att du har dem. Med ett begränsat antal galgar blir det kapseltvång: En in en ut. Jag har i dagsläget 30 galgar för samtliga mina plagg med undantag av underkläder och pyjamas.
En kommentar några veckor efter inköp: I vanlig ordning blev några av de nyinköpta plaggen genast favoriter medan andra förblev oanvända av oklara skäl. Eftersom de snittat på en 50-lapp har jag inte överdrivet dåligt samvete för det utan lämnar tillbaka dem till andrahandsmarknaden.
Samma sak hände även förr, då jag handlade nytt. Skillnaden var då att jag fick slänga på en nolla på snittpriset och att jag för att undvika sunken cost aversion inte gjorde mig av med plaggen. Istället lät jag dem agera hyllvärmare vilket i sin tur försvårade påklädning eftersom jag inte såg mina dugliga plagg.
Har du tagit garderobsomtag inför hösten?
Mvh/FruEfficientBadass
Uppdatering spargraf
Long-term investors can see that as long as their time horizon is measured in the decades, you can take the odds of making money in the stock market to the bank.













