Sparhöst P.S.

God Måndag läsare! Tack för er fantastiska aktivitet kring den gångna veckans sparhacks. Det råder ingen tvivel om att det är den här typen av inlägg ni går igång på så jag får väl fortsätta att sondera marknaden efter daterad sparlitteratur att fnissa åt. Förutom de senaste dagarnas "tips" vill jag påminna om miniserien "Skala löken" från i vintras (se länksamling nedan). Jag skulle också välkomna om ni kunde bidra med era historier på skalfronten eftersom åtminstone jag känner att jag nått vägs ände so to speak. OCH - glöm inte att ni när som helst kan scrolla ner på blögga (förutsatt att ni befinner er i PC-läge) till subsegmentlänk "Spara" och klickar ni på denna når ni alla spartips.

Skala löken 1: Tvål
Skala löken 2: Nikotin
Skala löken 3: Kläder
Skala löken 4: Hår
Skala löken 5: Underhållning


Värt att nämna är ju att börjar man in en ände faller resten med som en rad dominobrickor. Det är alltså inte ett måste att du kastar dig över samtliga områden på en gång. Ovan var mångåriga processer för mig. Men har du väl börjat med ett område, om än så enkelt som tvål, kommer du sannolikt att börja applicera taktiken även på andra områden. Plötsligt har du skalat fem-sex lökar och märker hur stashet på ditt lönekonto växer och frodas likt mynta i min rabatt. Tricket är att börja [med ett område]. Det behöver inte ens vara ett av ovan områden. Det kan vara TV-utbud, konstnärsmateriel, kosmetika, sportutrustning, bil, kryddor, brädspel vad vet jag. Du behöver inte gå från a till ö på en gång utan kan filtrera dina skalningar genom ett antal lager, fint och kontrollerat. Känner du att en lagerskalning varit ok, går du vidare till nästa. På så vis riskerar du inte oplanerade besök på psykakuten eller en känsla av att saker och ting sker utanför din kontroll.

Jag har de gångna veckorna fått flera fina mail av er läsare som berättat om de förändringar ni gjort sedan ni börjat läsa bloggen. Jag måste säga att jag är uppriktigt imponerad. Mon Dieu, jag hade segat på i gott och väl fyra-fem år innan jag på riktigt började se resultat (ni minns väl min graf över minskade utgifter?). Ni läsare är ju som påtända Duracellkaniner, ni bara kastar er över olika consumer sucker-områden och örfilar ner dem som om de varit Jean-Kladd på ragghumör. Det som gör mig allra gladast är emellertid inte dessa frugala anekdoter, utan framför allt en läsarkommentar som löd något i stil med: "Under den gångna veckan har jag och min man talat framtid och livsmål istället för att kolla på Netflix." Men ryyys så underbart! Någon är på väg att kasta loss från The Matrix! Till denna läsare, och andra med hen, skulle jag vilja skicka denna länk till ett förslag på övning av Jillian Johnsrud på Montana Money Adventures. Man kan göra den själv, med sin partner eller med hela sin familj. Jag har själv inte gjort den med min man eller med mina barn, men jag har gillrat en fälla på landet om ett par veckor - en bunt Post-Its och en snacksbuffé, jag låser dörren och ingen lämnar huset innan övningen är klar.

Sidospår. Låt september bli din årliga lökskalarmånad, start idag! Har du någon lök du vill skala?

Mvh/
FruEfficientBadass

Sparhöst 2018 - Hobby & Smink

Välkommen till denna tidskapsel från 1993, a.k.a "Köp inte en zebra":s tips kring hobby.

"Om du behöver köpa ny fritidsutrustning till vuxen eller barn lönar det sig att kosta på ett samtal till Stockholm, till Friluftsfrämjandets högkvarter." Observera att meningen är konstruerad helt utan ironi. Troligtvis såg hon ut så här när hon telefonerade:


Sen listar hon lite no-brainers som att handla second hand eller att ringa brandkåren för att höra om man kan få låna flytväst snarare än att köpa flytväst...Okej det andra är inte en no-brainer men lite intressant. Kan inte du göra ett samtal för att höra hur det tas emot? Jag har ingen båt förstår du.

Intressant blir det emellertid när hon kommer in på "Hår, hygien, kosmetika": "Att fixa till håret har blivit allt dyrare. Klippning kan i storstan kosta 250-300 kronor. På mindre orter tar frisören bara hälften så mycket." Reflektion 1: Innan jag gick över till egenklippning gick jag på drop-in i storstan och jag vill minnas att det inte var mycket dyrare än så. Kanske 350-400, men vi pratar 25 års skillnad! Reflektion 2: Med släkt i små Hälsingska hålor vet jag att prisläget hos frisör, åtminstone sedan 1984*, varit mycket högre där än i storstaden. Ofta drivet av osunda monopol på orten.

Nåväl, hon tipsar sedan om att bli "hårmodell" vilket ju bara är ett finare ord för försökskanin. Det säger sig självt att de inte söker folk som vill bli rutinklippta i en page - de vill göra trixiga saker, med ovana fingrar. Jag fick i tonåren exempelvis håret färgat av en frisörstudent på Wella och jag minns än idag hans panikartade blick på mitt hår (jag låg ju ner med huvudet i ett sådant där litet handfat så jag såg inget) och när han nästan väste till sin studiekamrat: "Hämta handledaren...nu." Det blev irreversibelt kycklinggult. Tur man inte brydde sig på den tiden. Idag skulle jag aldrig göra det. Däremot kan jag väl tänka mig att ställa upp för en lärling e d och hen gör det jag vill göra, d.v.s tråktoppa mitt hår. Vilket jag lika gärna kan göra själv och köpa cava för pengarna.

Sen ger hon råd som är äckliga. Jag ska inte ens redogöra för dem, men de innehåller ord som "majonnäs" och "öl". Vidare ger hon tips att använda "gammeldags raktvål och borste" istället för skum på flaska och då blev jag lite nostalgisk, för sådan höll min morfar på med. Frågan är om det finns än? Och då menar jag inte ett "introduktionskit" för 1 199kr, utan billig tvålsticka, som håller i evigheter och kan tas med i handbagaget. Vet du?

Sen vet du ju att nagellack håller längre i kylen och att det är mer hållbart att använda ofärgat lack eftersom man inte ser när det flagnar av lika väl som om du har starkt färgat. Jag upplevde också att mina naglar blev betydligt starkare efter att jag skippat de färgade lacken eftersom jag använder remover väldigt sparsamt typ varannan vecka, istället för att hålla på 1-2 gånger per vecka för perfekt finish.

När vi ändå är inne på smink går jag över till "Skit i räntorna"** som gör nedslag i apoteksvaror. Eftersom boken är från 2010 kommer här lite fräschare info exempelvis att apotekspersonalen erbjuder dig billigare alternativ när du handlar läkemedel. Jag har slagits av detta sympatiska beteende när jag köper exempelvis huvudvärkstabletter och personalen istället föreslagit så kallad generika; ett likvärdigt med billigare alternativ. För en som haft en livslång romans med Ipren har det varit lite av en omställning, men snålfan i mig vann tillslut.

Vidare talar han om att gå på skönhetsskolor och få elevbehandlingar. Känner man ett absolut behov av hudvård etc. tycker jag att detta är ett bra alternativ. Men det bästa är att inte gå alls. Jag har ingen som helst vetenskaplig uppbackning för detta, men sedan jag slutade med ansiktsbehandlingar har min hy blivit bättre. Kan vara en slump så ta det med en nypa salt. Däremot har jag historiskt varit på ansiktsbehandlingar som givit mig hemska utslag, men det har nog mer med min hudtyp än med behandlingen som sådan att göra. Oavsett är det ju asnajs att ligga och bli ompysslad, så av det skälet kan det ju vara värt det någon gång då och då.

Jag googlade lite och i Stockholm finns exempelvis Elisabethskolan där en entimmes ansiktsbehandling kostar 395kr vilket är ungefär hälften av vad jag brukade betala hos min "hudvårdsterapeut". Jag såg också nyligen en annons för Naprapathögskolan i Stockholm där ett besök kostar runt 200 kronor för naprapati eller massage vilket ju får anses vara bra. Ni får gärna berika kommentatorsfältet med fler alternativ på andra orter.

Sen flummar han ut lite med dessa hemmaproducerade produkter som jag inte orkar redogöra för här. Ett lite kul tips är detta: "I en del spa-behandlingar använder de varma stenar på kroppen. Det kan du givetvis göra även i ditt hemmaspa. Plocka på dig lena stenar av olika storlekar när du är på stranden. Koka upp vatten (i en vattenkokare förstås!***) och låt dem ligga och dra ett slag i en skål med lock. Pass på! Till en början är de väldigt varma, men efter en stund kan de ge finfin njutning och avspänning."

Alltså, brukar man inte lägga dessa hot stones på ryggen? Jag är visserligen rätt rörlig men...Jag är ganska sugen på detta knep dock, framför allt för att jag gärna vill se min mans min när han kommer hem och hittar mig naken framför TV:n under ett lager av sten.

Sen kommer lite självklara träningstips; träna utan gymkort ute i naturen, ta rulltrappan bal bla snark, men sen säger han något som ringer en klocka och det är att skaffa en lekledarutbildning för barn - att vissa gym kan ge dig fri utbildning inom detta för att du sedan ska kunna hålla i kurser. Hallå!? Vilket side hustle! Det skulle ju även jag kunna komma undan med. Inte för att jag är särskilt sportig eller vältränad, men jag skulle nog kunna se ganska sportig och vältränad ut om jag satte upp håret i en ärtig hästsvans och satte dit lite rosor på kinderna...Och vips en gig-öppning. Vad tror ni om den?

Och på tal om rosor på kind: Ni kanske tycker att boken "Lev som en miljonär" inte riktigt figurerat så mycket i den här sparserien ännu. Det beror helt enkelt på att författarens expertis ligger mycket inom det estetiska och här passar ju det som hand i handske. Här är några av tipsen:

- Prova storlekar innan rea så kan du bara gå in och plocka det du spanat på när rean går igång - utan att passera provhytt.
- Noppor kan tas bort med luskam.
- Rengör yllerock med strykjärnets ångfunktion.
- Blanda rouge och vaselin och få ett läppglans.
- Läppstift kan även användas som ögonskugga och rouge. Blandar du ut läppstiftet med lite tjockare fuktkräm passar det ännu bättre som rouge.
- Blanda ett nagellack med ett annat för ny nyans. Ex. gult+rött=korall.
- Använd en handduk (tvättad utan sköljmedel) som skrubb istället för skrubbkräm. Mjuka, roterande rörelser och därefter fuktkräm.
- Doppa en hård pensel i mascaran och du har en eye liner.
- För sotig look - sminka som vanligt med mycket mascara. Låt vila fem minuter. Gnugga dig i ögonen tills du nått önskat tillstånd. Om för mycket - ta bort med tops.
- Gör en riktig "beauty boost"-ansiktsmask av mosad banan, honung och mynta. Låt sitta på i 20 minuter.
- Spara hårda tvålrester och lägg i plastpåse. Slå sönder tvålen i småbitar och gör hål i påsen. Häng i garderob för doft. Gamla tomma parfymflaskor ställer du utan lock i klädlådorna.

Det var allt för den här gången. Har du några smarta tips kring skönhet (och hobby)?

FruEfficientBadass

* Mitt estimat på det årtal då jag började få perceptiv förmåga. 
** Ju mer jag umgås med den titeln, desto mer övertygad blir jag om att det inte är bra att använda ordet "skit" i en fackbokstitel. På samma sätt som att orden "mat" och "fika" gör sig mycket dåligt i populärmusiktext.
***Peter Wiklund är vattenkokarfrälst

Sparhöst 2018 - Bil

Här är det faktiskt bara Peter "Skit i räntorna" Wiklund som har åsikter och en del av tipsen känns rätt givna: Gå med i en bilpool, sköt om bilen själv, undvik kallstart osv. Det finns en hel underkategori inom FIRE som handlar om bil, troligtvis för att FIRE är en amerikansk rörelse och bilen är viktig för amerikanen. Kolla några räkneexempel hos ChooseFI som talat en hel del om bilägande inom ramen för ett sparsamt liv.

Det är när Peter går ner på nivån "köp inte redan utspädd spolarvätska" eller "skriv ut en karta över det område du brukar röra dig inom och prisuppgifter från de bensinmackar du passerar" som jag känner för att ge honom en snabb liten örfil. Hallå? Tänker du på riktigt inte ta upp alternativet gör dig av med bilen?

Jag ska inte tjata om detta, ni vet min syn på saken. Bor man i storstad går det faktiskt att leva utan bil. Det var faktiskt så man levde i storstaden för inte allt för länge sedan. År 1900 fanns det uppskattningsvis 3-4 bilar i Stockholm. Inte 3-4 tusen bilar, det fanns 3 till 4 stycken bilar. Staden är således inte anlagd för att var och en ska ha en Range Rover eller ens en Clio. Om man bortser från själva ägandekostnaden av bil och låtsas som att black swan-events inte händer just dig och din bil, är övrig kostnad i en större stad märkbar. Vi lade cirka 2 000kr/månad på gatuparkering. Om vi till äventyrs begav oss in ännu mer i smeten blev det givetvis dyrt som knark i P-hus. Jag kände ju aldrig av trängselskatt, service etc eftersom allt låg inbakat i tjänstebilspaketet, men säg att det inalles gick på 7 000kr/månad att ha bil. I somras hyrde vi under 3 veckor bil för att ha på landet. Det gick på 8 500kr ink bensin. Ja, det blev dyrare att ha tre veckors bil under juli i år än det kostade att ha leasingbilen i juli förra året. Men då är det en isolerad händelse. Nu kommer vi inte att hyra bil på ett bra tag, kanske inte förrän till nästa sommar. Lyxen att komma hem med en nersandad BMW (vår närmsta uthyrare för bara tyska märken) och bara lämna den ifrån sig - en frihetskänsla utan dessa like. Det är som att vi får det bästa ur bilvärlden.

Ett tips från mig är att om du väljer ovan upplägg med hyrbil kan det vara värt att skaffa kort hos Bank Norwegian. Du kan då skaffa deras hyrbilsförsäkring för 250kr/år*. Kravet är emellertid att hyrbilen måste täcka CDW (trafikvagnskada), TPL (tredjepartsansvar) och TP (stöldskydd). Jag hyr bara med Sixt eftersom den ligger så nära (och har så schyssta bilar) och där ingår dessa tre i grundpriset. I Sverige kanske självrisken inte blir så jättestor, men det kan bli några svidande tusingar om du har otur. Däremot utomlands - OMG - krockar du Italien eller Spanien finns det i princip inget tak. Då är 250kr/år en ganska moderat summa.

Vad har du för spartips på bil?

Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. Jag har nu också lagt till en flik "Investera" i sidhuvudet. Lämplig att använda om du har en 40-talist i din närhet som sitter och funderar på att gå in och handplocka aktier eftersom hen läst i lokaltidningen om Buffets framgångar. Skicka länken till INVESTERA till den bara och få ett slut på eländet. D.s

* Gäller både i Sverige och utomlands och vid obegränsat antal hyrtillfällen.