Här är det faktiskt bara Peter "Skit i räntorna" Wiklund som har åsikter och en del av tipsen känns rätt givna: Gå med i en bilpool, sköt om bilen själv, undvik kallstart osv. Det finns en hel underkategori inom FIRE som handlar om bil, troligtvis för att FIRE är en amerikansk rörelse och bilen är viktig för amerikanen. Kolla några räkneexempel hos ChooseFI som talat en hel del om bilägande inom ramen för ett sparsamt liv.
Det är när Peter går ner på nivån "köp inte redan utspädd spolarvätska" eller "skriv ut en karta över det område du brukar röra dig inom och prisuppgifter från de bensinmackar du passerar" som jag känner för att ge honom en snabb liten örfil. Hallå? Tänker du på riktigt inte ta upp alternativet gör dig av med bilen?
Jag ska inte tjata om detta, ni vet min syn på saken. Bor man i storstad går det faktiskt att leva utan bil. Det var faktiskt så man levde i storstaden för inte allt för länge sedan. År 1900 fanns det uppskattningsvis 3-4 bilar i Stockholm. Inte 3-4 tusen bilar, det fanns 3 till 4 stycken bilar. Staden är således inte anlagd för att var och en ska ha en Range Rover eller ens en Clio. Om man bortser från själva ägandekostnaden av bil och låtsas som att black swan-events inte händer just dig och din bil, är övrig kostnad i en större stad märkbar. Vi lade cirka 2 000kr/månad på gatuparkering. Om vi till äventyrs begav oss in ännu mer i smeten blev det givetvis dyrt som knark i P-hus. Jag kände ju aldrig av trängselskatt, service etc eftersom allt låg inbakat i tjänstebilspaketet, men säg att det inalles gick på 7 000kr/månad att ha bil. I somras hyrde vi under 3 veckor bil för att ha på landet. Det gick på 8 500kr ink bensin. Ja, det blev dyrare att ha tre veckors bil under juli i år än det kostade att ha leasingbilen i juli förra året. Men då är det en isolerad händelse. Nu kommer vi inte att hyra bil på ett bra tag, kanske inte förrän till nästa sommar. Lyxen att komma hem med en nersandad BMW (vår närmsta uthyrare för bara tyska märken) och bara lämna den ifrån sig - en frihetskänsla utan dessa like. Det är som att vi får det bästa ur bilvärlden.
Ett tips från mig är att om du väljer ovan upplägg med hyrbil kan det vara värt att skaffa kort hos Bank Norwegian. Du kan då skaffa deras hyrbilsförsäkring för 250kr/år*. Kravet är emellertid att hyrbilen måste täcka CDW (trafikvagnskada), TPL (tredjepartsansvar) och TP (stöldskydd). Jag hyr bara med Sixt eftersom den ligger så nära (och har så schyssta bilar) och där ingår dessa tre i grundpriset. I Sverige kanske självrisken inte blir så jättestor, men det kan bli några svidande tusingar om du har otur. Däremot utomlands - OMG - krockar du Italien eller Spanien finns det i princip inget tak. Då är 250kr/år en ganska moderat summa.
Vad har du för spartips på bil?
Mvh/
FruEfficientBadass
P.s. Jag har nu också lagt till en flik "Investera" i sidhuvudet. Lämplig att använda om du har en 40-talist i din närhet som sitter och funderar på att gå in och handplocka aktier eftersom hen läst i lokaltidningen om Buffets framgångar. Skicka länken till INVESTERA till den bara och få ett slut på eländet. D.s
* Gäller både i Sverige och utomlands och vid obegränsat antal hyrtillfällen.
Ja pjuh. Vi måste ju ha två till och med. En går in i nybilskategorin (mindre än 4 år gammal) och den andra är veteranbil. Alltså skattebefriad och allt går att laga med något man hittar i snickarbon typ. Och så tar man med Budapeststubbe till killarna på besiktningen vart annat år. Jag är väl en av få glesbygdsbor som tycker det är ok att bensinen är så dyr, för det får folk att åtminstone försöka köra mindre och samåka när det går. Utan planet är det liksom ingen idé att stå och gapa att Hela sverige Ska Leva! Det finns annat som borde göras för glesbygden men bensinen, den SKA vara dyr, för den kostar så in i h-lvete för miljön.
SvaraRaderaMorsan
Ja och enligt den logiken borde det också kosta 20 000 att flyga mellan Stockholm och Malmö. Det är för mig ett mysterium hur flygbranschen har lyckats lobba sig runt höga skatter och kunnat utveckla detta vansinne till lågprisflyt (där det i rätt många fall är billigare att flyta än att åka tåg eller buss).
RaderaMorsan, du missade slagordet i sin helhet: "Hela Sverige ska leva under åtminstone min livstid resten skiter jag i."
Hållet helt med dig morsan. Jag accepterar höga bränslepriser med tanke på miljön.
RaderaVi har tidigare haft två bilar i familjen och skyllt det på min pendling. Kör dagligen 7 mil enkel väg till jobbet, och nej, det finns tyvärr ingen möjlighet att ta buss. Men nu har vi gjort oss av med en bil och det känns som en befrielse. Övriga familjen klarar sig bra utan bil när jag är på jobbet då de går och cyklar till skola och jobb. På tätorten där vi bor finns det mesta inom en-två kilometers avstånd och vi använder lastcykeln för att veckohandla och fara med återvinningen. När vintern och snön kommer så gör vi sådana ärenden i anslutning till pendlandet då bilen redan är varm och igång.
Här är det vanligt att man äger två bilar även om man bara är två personer i hushållet och även om man jobbar inom tätorten. Känns inte som om folk ifrågasätter normen att ha två bilar. Tror att det är ren slentrian och omedveten konsumtion. Folk reflekterar helt enkelt inte över att det kan finnas alternativ.
/JS, inlandsbo, 23 mil från Västerbottens kustområde.
Istället för att copy pastea in mitt inlägg på ämnet så kommer länken till mitt inlägg här: https://iblandgormanratt.blogspot.com/2018/08/var-bilhistoria-och-hur-man-drar-ner-pa.html
SvaraRaderaMåste du ha bil - cykla mycket ändå, köp kontant, köp inte nytt, tävla inte med grannen. Vår bil kostar oss mellan 1000 kr och 1200 kr i månaden nu. Det är ganska ok ändå,
Ja flyget är en hemsk historia och svår att greppa. Under de senaste fem åren har jag runt 150 flighter på mitt samvete, säg 95 % är jobb och resten nöjesresor. Man baxnar när man lägger ihop det. Jag brukar titta på tågmöjligheter, tyvärr är det som du säger ibland (ofta) billigare eller åtminstone lika pris på de båda färdsätten. Eftersom det tar i runda slängar nästan en arbetsdag för mig enkel resa till civilisation är det svårt att välja tåget många gånger.
SvaraRaderaSå när jag når FIRE kommer min miljöbelastning att sjunka drastiskt. Då kommer vi bara behöva en bil (eftersom vi inte har några egentliga tider att passa så satsar vi nog på veteranbilen som alltid går att knuffa igång bara man har tålamodet) och då kan vi ha häst och kärra till matbutiken.
Morsan
Lovely. Men då kommer bergis någon glädjedödare och säger att hästens fisar drar oss i fördärvet. Eller det är väl redan gjort?
RaderaJag gjorde mig av med bilen för 6-7 år sedan. Jag avskydde kostnaden varje månad och räknade ut att jag kunde hyra bil varje helg för samma kostnad. Jag kör en kombination av hyrbil vid hyror längre än en dag och bilpool för kortare.
SvaraRaderaHur är parkeringsläget i Malmö? Betalade du gatuparkering och i så fall, hur mye? Jag frågar eftersom jag, fram till höjningen i Stockholm i vintras, upplevde att det var dyrare i Göteborg.
RaderaJag hade inte bil i Malmö så jag har egentligen ingen koll på vad gatuparkering i Malmö kostar. Det kostar nog ca 200-300 kr per dygn utan boendeparkering annars.
RaderaUngefär som i Sthlm då. Jag är mycket kluven till detta. Jag har på empirisk väg lärt mig att avsky allt som har med parkering att göra. Att hitta parkering, att betala parkering, att höra om förlängda avgiftsbelagda tider för parkering, att få parkeringsböter, att se parkeringsvakter, att vistas i parkeringshus osv. Men det är ju BRA att avgiften är som den är. När Stockholms stenstad byggdes fanns 3-4 exemplar bil! Okej en jäkla massa häst och vagn utöver det, men ändå, vi är biltjocka och de måste bort. Bort bort .
RaderaNär man räknar på hur stor yta alla bilar och bilrelaterade aktiviteter tar i en stad blir man lite lissen. Vägar, parkeringsplatser etc... känns människofientligt.
RaderaKänns väldigt Las Americas 50-taligt. Som att vi förlorat fingertoppskänslan.
RaderaFast i jämförelse med t.ex vissa städer i USA så är det bra i Sverige. Här kan man faktiskt gå för det finns trottoarer att promenera på. Du behöver inte ta bilen överallt.
RaderaAh, bilen. Här är vi "på staketet". Tidigare har vi inte ansett oss klara oss utan bil pga små barn = väldigt jobbigt att ta sig kommunalt. Vi bor 30 min utanför stan med buss, bra förbindelser. Så nu när barnen är större och vi orkar släpa dem kommunalt hänger bilen väldigt löst. Under hösten har vi en bilfasta och använder den så lite som möjligt. Bara för att se när vi "MÅSTE" ha den, om vi känner att det skulle gå att lösa ändå. Vi har räknat ut att den kostar oss runda slängar 20 000 per år. Det kan minska om vi kör den mindre. Drömmen vore att inte ha skiten (säger hon som precis besiktat bilen och fått två tvåor...).
SvaraRaderaFörutom bilpool hittade min man att man kan hyra bil av privatpersoner. Snappcar heter företaget. Kanske värt att testa?
Snappcar! Tack för tipset K ska kollas upp pronto. Delningsekonomi!
RaderaFör oss är det värt att ha bilen kvar. Bor i stan & cyklar till jobb/skola & de flesta aktiviteter, men behöver den för helgnöjen, som att åka ut i naturen, hälsa på vänner & familj samt skjutsa till fotbollsmatcher lite här & där i bygden. Helgaktiviteterna skulle bli alltför besvärliga utan bil, men vi är nöjda med att den är så lite använd under veckorna - sparar massor med pengar på att kunna cykla i vardagen.
SvaraRaderaVi har dessutom en liten äldre bil som ”bara” kostar oss 1 800.- i månaden plus drivmedel (kör ca en tank i månaden).
Ålder är nyckel. Jmfr min kostnad enligt ovan alt. familjen Vini inlägg 11 aug (http://efficientbadass.blogspot.com/2018/08/det-borjade-med-trosladan-en-sann.html). Alltså, det där med leasing, oavsett om det är privatleasing eller via företag - för losers.
RaderaLåter som vår situation. Om man är ok med en äldre bil slår det bilpool i pris.
RaderaJag har gett upp försöken att minska bilkörandet. I somras löste jag så kallad sommarkort på bussen, tre månaders åkande till priset av två. Vad jag glömde kolla upp var hur bussen faktiskt gick sommartid... Det gjorde att det tog 90 minuter (!) att ta sig till jobbet med buss, istället för att ta bilen och vara framme efter 35 min. Till saken hör att jag har 1 km till busshållplatsen, så redan det är lite småbökigt även om jag kan cykla.
SvaraRaderaSen avskyr jag verkligen att ha en tid jag måste passa, både på morgonen och när jag ska lämna jobbet. Jag vill kunna göra det jag ska, sen bara sätta mig i bilen och åka.
I och med att jag har häst ute i ingenstans behöver jag förstås ha en dragbil och ett släp. Även om det sistnämnda knappt använts i år när jag började bli snål. Jag menar klok. ;-) Men jag har en bil från -96 så det är inte precis nån statuspryl.
Blev faktiskt lättad när du skrev "Bor man i storstad", för här ute på landet blir bilen lite mer tvingande. Jag hade inte bil när jag bodde i Uppsala (jo, när jag skaffat häst och haft henne i två års tid kände jag mig faktiskt tvungen, var 5 km enkel väg till bussen från stallet).
Mitt enda spartips är att jag har preem mastercard, så får jag tanka lite billigare + får bonus på det jag handlar. :-)
Det låter ju asjobbigt. Känner igen busschemat från när jag bilfri i somras försökte lösa logistiken utan bil. Landsbygden har helt skippat kollektiva spåret. Inte ens barnen tar sig ju kollektivt till skolan - det är ju myriader av små skolskjutstaxis som transporterar runt dem.
RaderaHa, bussturerna här är lika frekventa som Brittfylla på Birgittasystrarnas söndagsluncher. Glassbilen har tätare turer.
SvaraRaderaNu drar jag in i vildmarken på riktigt, med bil. Så andlöst vackert bland fjällen nu, man känner sig drängfull av allt syre man får i sig. Hösten är som heroin förutom den degenererande biten då. Ha en fin helg super savers *emoji som blåser hjärta*
Morsan
Jag har precis kommit in från kvällens ridtur med yster unghäst. Underbart för själen att få njuta av naturen, även om jag bara hinner uppfatta glimtar av den då hästen pockar på uppmärksamhet mest hela tiden. Men ljuvligt är det! Jag är så tacksam, då det inte blev någon vår hoppas jag iaf på en lång härlig höst. <3
RaderaGod hel systrer ystrar och bröder! Den härligaste tiden på året, at our disposal.
Radera