Skala Löken Del 5 - Underhållning

Herregud, hur ska jag ens angripa detta ämne? Underhållning är så brett. Jag har tidigare i bloggen nämnt att jag inte längre prenumererar på glansiga inredningskataloger, eller att jag inte reser i samma utsträckning som förr. Vidare ägnar vi oss inte åt själlösa helgaktiviteterna av typen "Andys Lekland" längre, men det har mer med barnens ålder att göra. Det enda jag kan komma på att jag skalat ner i underhållningssammanhang är mitt musiklyssnande.


Steg 1: Köpa CD-skivor
Anno domini 2005 köpte jag i snitt 2 CD-skivor per månad. Det var så länge sedan att jag inte minns riktigt vad de kostade, men säg runt 170 kronor styck? Säg att jag lade 300 kronor per månad på musik. Vi hade en stor bokhylla med CD-skivor i vårt hus i dussinförorten, vill minnas att jag räknade någon gång på vad det hade kostat att bygga vårt audiotek, och det var rätt mycket stålars.


Steg 2: Spotiy Premium
2006 började vi, som alla andra, lyssna på Spotify, men det var först 2007 reklamen blev så besvärande att vi kände oss manade att köpa premiumversionen. Och så taktade det på, år ut och år in. Nittionio kronor i månaden är inga pengar, tänker man. På tio år är det emellertid lite pengar, närmare bestämt 17 000 kronor. Men jag kan ändå tycka att det är värt det - jämfört med den tidigare kostnaden och mecket med att köpa skivor.


Steg 3: Spotify Familj
2017 bytte vi till ett familjeabonnemang som innebar 149kr för fem konton vilket passar bra då vi är fem i familjen. För kalkylens skull kan man väl säga att jag fick Spotify för 75kr/mån.


Steg 4: YouTube
Efter ett tips från barnen märkte vi att den musik vi lyssnade på (mest jazzlistor) fanns på YouTube gratis. Så vi sa helt sonika upp Spotify och lyssnar numera på YouTube. Förvånandsvärt mycket finns där, och så länge man har WiFi är det ju inget problem (tror inte att det är ngt större problem annars heller givet att det inte är rörliga bilder på "thumbnailsen" som FrkEfficientBadass lärt mig att det heter).




Min månatliga musikkostnad går alltså från runt 300 kr till 0 kr. Man kan tycka att det är närmast småaktigt att ta upp en sådan här fjuttig kostnad, men det har en poäng. Jag har nu närmat mig slutet på min lökserie och då återstår bara fjuttiga kostnader. Poängen att tio fjuttiga kostnader blir en stor.




Så även om just Spotify bara bidrar till ett par månader mer i arbetslivet, kan den kostnadsminskningen tillsammans med nio andra, bespara mig två års arbetsliv och därmed två utvecklingssamtal (kan vi inte bara döpa om dem till vad de är: medelklassförnedring). Men istället för att ge exempel på hur jag drar i mig en pulverkaffe innan jag lämnar hemmet istället för att ta en 7Elevenkaffe på stan, alltid har med mig kylt vatten och lite nötter för att slippa spontanhandla, köper med mig Lidlglass till stranden istället för att göda Unilever  till fem gånger kostnaden, tar cykeln istället för bussen, köper lyssnarplats istället för parkett, använder Nivea body istället för Clarins, tar med mig egen kasse till ICA istället för att köpa ny varje gång, lämnar textil till HM om jag behöver handla något där för att få rabattcheck (och skona miljön såklart), bara går på gratismuséer, prioriterar att se film på Netflix framför hyra på video on demand  etc. osv. i all oändlighet, använder jag Spotify som en symbol för alla dessa små utgifter som kommer att minska min yrkeskarriär med i runda slängar 2-3 år. Med detta avslutar jag serien Skala Löken för tillfället och är nu så nyfiken - har du skalat en lök på sistone?


Mvh/
FruEfficientBadass

12 kommentarer:

  1. Nej, "alla" skaffade inte Spotify 2006. Några bakåtsträvare försöker kämpa emot likt en gallisk bondby:
    https://sparosverige.blogspot.se/2018/02/det-ar-skont-att-vara-utanfor.html

    SvaraRadera
  2. Håller med Micke, jag har aldrig haft ett Spotify abonnemang - kommer nog inte att teckna ett heller.
    Anna

    SvaraRadera
  3. Tack för en kul och bra serie. Generellt skulle jag vilja säga att även om ämnet en viss dag inte intresserar, så gör din sköna ton att det är värt läsningen ändå :-)

    Mvh
    The Westcoast suck-up ;-)

    SvaraRadera
  4. Hei! Første kommentar fra meg, men har fulgt bloggen din en stund nå. :-) Jeg synes "skala løken" innleggene dine har vært kjempebra og inspirerende. Selv har jeg gjort samme reise som deg når det gjelder hårfarging, dog jeg har ikke begynt å klippe håret mitt selv ennå... ;-) Jeg har også endret min innstilling til det å kjøpe klær, nå kjøper jeg oftest brukte klær eller ingen klær i det hele tatt. Når jeg tidligere ble invitert til et tilstelning, var min første tanke alltid "jeg må kjøpe noe nytt!". Men nå tenker jeg alltid at klærne jeg har fra før får duge, folk bryr seg jo ikke om skjørtet mitt er helt nytt eller om jeg har brukt det fem ganger før uansett. :-)

    SvaraRadera
  5. .....och den kommentaren var helt orelaterad dagens inlägg som var bra!

    Nu när de lågt hängande frukterna är plockade och man nått B-kursen, börjar det bli svårt att göra förändringar som inte minskar livskvallen. Det börjar kanske bli dags att bli kreativ igen, efter några år på autopilot!

    Byta olja på bilen (ja, lyx!) själv är kanske ett naturligt nästa steg. Det ska testas, vilket jag nämnde i en annan tråd.

    Mvh
    Newman

    SvaraRadera
  6. Jag hittade den här bloggen av en slump och jag bara älskar den! :D

    Har börjat skära i en del kostnader, men jag upplever att det tar tid innan jag märker nåt resultat. Pga hästar har jag inte haft så mkt kostnader för annat, men jag har iaf bytt ut den flytande tvålen mot fast.

    Jag försöker att alltid ha matlåda på jobbet, samtidigt är det en ständig kamp mellan tid (tar mer tid att laga mat än att bara köpa färdig) och pengar (mkt billigare med matlåda!) och jag har ständig tidsbrist.

    Tack för en inspirerande blogg! Jag vet ju att den bästa löken hade varit att minska ned på hästantalet, men där säger hjärtat stopp. :-P

    SvaraRadera
  7. Böcker = bibblan. Film = bibblan. Har slutat med smink, blondering och dyra ansiktskrämer; endast kokosolja i ansiktet och det går fint utan hårbalsam. Totalt köpstopp rakt igenom sedan 2 ½ år och löparskor utan dämpning (som ingen behöver) för att sikta mot barfota. Trevlig helg du där med bästa bloggen!

    SvaraRadera
  8. Glass i kulform, mjukform eller pinn-form köper jag otroligt sällan i kiosker. Kulglass till 4 pers kostar nästan lika mycket som en halv textilarbetarlön i Sydostasien. Smakar inte lika gott när man tänker så (vilket normala människor förmodligen inte gör:-)) Kulglass från storpack i hemmet är mer min stil. Att åka land och rike runt för, det för vissa tydligen obligatoriska årliga, besöket/-n i nöjesparker är inte heller något vi väljer att slösa våra pengar på. Jag tror inte våra barn tar skada av lite mindre kommersialisering, snarare tvärtom.

    SvaraRadera
  9. För protokollet - jag svarade på alla kommentarer ovan eftersom det är era kommentarer som gör det kul att blogga. Sen kom emellertid en FruGaloga van Schmackface och berättade om hur glad hon var över sin doktor vars mailadress hon frikostigt delade med sig av i typ sju kommentarer och eftersom jag är tekniskt utmanad lyckades jag in the deletion även ta bort min feedback på er feedback. Man lär så länge man lever, fortsätt för guds skull att kommentera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Jag fick också ett par kommentarer från fru Schmackface i samma veva. Jävligt snacksalig, men ack så enformiga inlägg :-).

      Radera
  10. Jag är här för att vittna om vad Dr James gjorde för mig. Jag har lidit av (GENITAL HERPES VIRUS) sjukdom under de senaste fyra åren och har haft konstant smärta och klåda, särskilt i min privata del. Under det första året trodde jag på Gud att jag skulle bli botad någon dag. Denna sjukdom började cirkulera över hela kroppen och jag har tagit behandling från min läkare som ingenting fungerar, för några veckor sedan kom jag över ett vittnesbörd om Kasha, på internet vittnar om en herbalist som heter Dr James från Västafrika, om hur han botade honom från 7 år HSV 2. Och han gav också den här e-postadressen ... [drjamesherbalmix@gmail.com] ..., rådgivande någon att kontakta honom för att få hjälp om någon typ av sjukdomar som han skulle vara till hjälp, så jag mailade honom och berättade om min (HSV 2), han sa till mig att jag inte skulle oroa mig för att jag kommer att bli botad !! Jag tvivlade aldrig på honom. Jag tror att han kan bota mig också, Dr James förberedde och skickade mig helande olja, tvål, rötter och örter som jag tog. Under den första veckan började jag uppleva förändringar över hela mig, efter fyra veckors användning av hans rötter / örter, olja och tvål blev jag helt botad. inte mer klåda, smärta på mig längre som Dr James försäkrade mig. Efter en tid gick jag till min läkare för att göra ett nytt test. resultatet blev negativt. Så vänner, mitt råd är om du har en sådan sjukdom eller känner någon som lider av den eller någon annan sjukdom som HPV, HBV, HIV / AIDS, ALS, HBP, CANCER, NEPHROTIC SYNDROME, etc. kan du kontakta Dr James växtbaserade blandade hemmet av välbefinnande direkt på hans .... drjamesherbalmix@gamil.com ... Han är en bra man, och han kommer att hjälpa dig.

    SvaraRadera