FruEB:s Investment School For Investeringsutmanade® - Del 1

Välkommen. Till Nivå Ett.

Hej! I denna första kurs kommer jag bara prata med lätta ord. Och ha korta meningar.

1) Sätt på datan och anslut till Internet.

2a) Klicka här om du är kund hos Nordea.
2b) Klicka här om du är kund hos Handelsbanken.
2c) Klicka här om du är kund hos Swedbank.
2d) Klicka här om du är kund hos SEB.


3) Om det blev läskigt nu, titta på filmen ovan. Den visar en trygg, storbanksanställd 60-talist som både ser ut som och talar som en Kompetent Person. För att ytterligare förstärka trovärdigheten i budskapet har filmproducenten valt en trygg och harmonisk bakgrundsmelodi.

Eftersom alla Internetbanker ser olika ut och jag enbart är kund hos en, kommer nedan tips att vara lite generella. Om du fastnar får du ringa din kundservice på respektive bank.

4) För över pengar från ditt lönekonto till ISK:en.
5) Gå in där man köper värdepapper och sök upp en fond (du bör kunna ställa dig i ett sökfält och söka på fondnamn).
6) Tryck "köp".
7) Upprepa moment 4-6 den 25:e varje månad tills du är tillräckligt fri att göra vad du vill med ditt liv.

Den uppmärksamme undrar nu vilka fonder han eller hon eller den eller det ska köpa och då har jag en fin överraskelse till daj och det är att jag, trots att det egentligen är mot mina principer, har satt ihop en lista. Den baserar sig på mina egna innehav, men också på tips från ekonomibloggosfären under de senaste 2-3 åren.

- SPP Aktiefond Global (avgift 0,30%)
- Länsförsäkringar Global Indexnära (avgift 0,20%)
- Avanza Global (avgift 0,1%)
- Spiltan Aktiefond Investmentbolag (avgift 0,20%)  
- Avanza Zero (avgift 0%)
- Nordnet Superfonden Sverige (avgift 0%)
- SPP Aktiefond Sverige (avgift 0,20%)
- Swedbank Robur Access Sverige (avgift 0,20%)
- Swedbank Robur Access Asien (avgift 0,20%)
- Swedbank Robur Access USA (avgift 0,20%)
- Swedbank Robur Access Europa (avgift 0,20%)

Mitt råd till nybörjaren är en mix av ovan fonder. Välj en kursiv (Sverige), en fet (världen) och sedan kanske ytterligare en-tre stycken om du känner för det.

Det är nu du kommer att börja förstå vitsen med att jämte din ordinarie fat cat storbank ha en pigg liten internetbank av typen Avanza eller Nordnet. För mig, som är Swedbankkund, är exempelvis fond nummer 2 i listan ovan ej del av bankens sortiment. Naturligtvis inte heller Avanza Zero eller Nordnet Superfonden Sverige*.

Men eftersom du är retard och precis har börjat vill jag inte krångla till det för dig i onödan. Om du efter den här kursen lyckas skapa en ISK i din vanliga bank och därtill köpt en indexfond att lägga i den är jag nöjd. Något jag gjorde i början, när jag fortfarande tyckte att detta med fondhandel var läskigt, var att jag drog hela varvet runt. Det vill säga: Jag satte in pengar på ISK:en. Jag köpte aktier (för en symbolisk summa säg 400 kronor). Jag sålde dessa aktier. Jag tog ut pengarna från ISK:en, tillbaka till mitt lönekonto. Jag ville liksom försäkra mig om att jag skulle kunna lyckas få tillbaka reda pengar, i det fall skiten skulle slå i fläkten och jag behövde cash. Denna övning gör du givetvis bara en gång, bara för att lugna ditt känsliga psyke.**

Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. När jag går in på min bloggstatistik ser jag att jag har fler besökare från Turkmenistan än jag har från Norge. Är det ett bra tecken? D.s.

* Avanza Zero och Nordnet Superfonden Sverige är ju dessa två Internetbankers marknadsföringsverktyg. De räknar med att du som kund kommer till banken på grund av fonden, men att du även handlar en del annat som genererar mer stålars, ex. enskilda aktieköp (utvecklingen för Nordnet Superfonden Sverige och i synnerhet Avanza Zero har ju varit sådär de senaste fem åren jämfört med andra indexfonder, just saying). Vilket de är väl värda eftersom de är så mycket trevligare att ha att göra med än storbanker som vägrar ta in kvalitativa fonder i sitt sortiment för att istället pusha sina egna varumärken. Exempelvis var jag i Q3 2016 i kontakt med min ordinarie bank Swedbank och frågade om de kunde ta in Spiltan Globalfond Investmentbolag vid dess lansering och fick då ett goddag yxskaft-svar av typen: "Vi har inte denna fond i vårt sortiment men däremot har vi Spiltan Aktiefond Investmentbolag." Ja alltså, det kanske du ser att jag fattar Swedbank-säljare, eftersom jag redan har investerat i den fonden, men nu talar jag om en ny, annan fond. När jag gick in och kollade inför det här inlägget såg jag att de tagit med den i sitt sortiment men då hade jag redan flyttat min ooch barnens ISKar till Avanza sedan två år tillbaka. Jag testade att fråga om en annan fond - Länsförsäkringar Global Indexnära. Det är ingen smal fond, utan en bred indexfond som är många FIRE-anhängares favorit för sin spridda risk och låga avgift. Så här svarade Swedbanks säljavdelning investeringshandläggare i juli 2018:

"Vi har inte Länsförsäkringar Global Indexnära i vår fondlista för närvarande. Vad anledningen till att vi inte har just den fonden från Länsförsäkringar i vår fondlista är svårt för mig att svara på. Om du önskar råd kring vilka fonder du ska välja är du välkommen att kontakta oss via Kundcenter på 0771-22 11 22. Det som kan vara bra att veta är att vid en rådgivning ger vi endast råd och rekommendationer av våra egna fonder."

Poängavdrag för content men pluspoäng för ärlighet. Men svar av typen ovan bekräftar att det var rätt att ge Swedbanks investeringsdivision fräcka fingret för två år sedan. Nu är Swedbank den nyttiga idiot jag låter lönen snabblanda på samt det bolag jag köper aktier i då svenne banan tydligen är nöjd med hens service vilket ger god värdeutveckling för Swedbank som bolag. Dessutom är ju risk för konkurs i det närmaste obefintlig givit den symbiotiska relation svenska staten har med storbankerna. Bolånen flyttade vi för två år sedan efter ett riktigt Papphammar-bemötande. I samma sekund SBAB eller Avanza/Nordnet skaffar lönekonto med kopplat kort klipper jag navelsträngen helt.

** Men jag har fortfarande en liten fusklapp där jag steg för steg listar vad jag behöver göra samt ungefärliga ledtider för de olika momenten (exempelvis tar försäljningen av USA/Asienfonder längre tid än försäljningen av svenska) som jag kan gå till om det skulle uppstå en situation. Men det är jag det.

P.S. Nedan överkurs visar hur du gör för att bli kund hos Avanza:

- Tryck på knapp "Bli kund" längst upp till höger. Följ instruktioner.

Bild 1: Hur det ser ut när du ska skapa nytt konto på Avanza

- När det är klart ringer du Avanzas kundservice på: 08-562 250 00. Tryck 2.

- När handläggaren svarar säger du så här: "Hej, mitt namn är Förnamn+Efternamn. Jag har precis skapat ett konto hos er. Jag skulle vilja skapa en ISK. Kan ni hjälpa mig?". (Not till den elev som alltid ligger steget före: Ja, du kan göra detta själv på Internetbanken, men vissa av dina klasskamrater tycker om att tala med en människa).

- När ISK:en väl är skapad (minns ej ledtid här men det torde gå rätt snabbt, kanske momentant), går du in på Mina sidor/Insättningar & Uttag/Sätt in pengar. Följ instruktionerna för att föra över pengar från din vanliga bank. Väljer du direktinsättning (funkar 08:00-23:00 alla dagar) har du pengarna inne direkt. Gör gärna en automatisk månadsöverföring så slipper du tänka på detta evva again.

Bild 2: Så här ser det ut när du ska föra över pengar till ditt ISK

- När pengarna är inne söker du upp de fonder eller aktier du vill köpa (ställ dig i sökfältet/förstoringsglaset längst upp till höger). Ponera att du vill köpa Avanza Zero. Du skriver då in Avanza Zero. Upp dyker: Avanza Zero. Tryck "köp".

Bild 3: Så här ser det ut när du ska söka upp en fond eller en aktie

- I nästa vy dubbelkollar du avgift (jag rekommenderar att du håller dig till indexfonder med max 0,20-0,30% i avgift, se fondlistan i inlägget ovan och till skillnad från hos storbankerna har Avanza ALLT). Ange för hur stort belopp du vill köpa för och tryck därefter på "köp" igen. Välj gärna "Månadsspar" så slipper du tänka på det mer under din sparlivstid.

- Om du vet med dig att du varje månad kan avsätta tio tusen är det optimalt om du (1) kan göra en autoöverföring av pengar dels från din bank till ISK:en i Avanza, och därefter (2) även kan skapa ett månadsköp av berörda fonder. Lägg någon dags buffert mellan det att pengarna förs över från din vanliga bank till Avanza-ISK:en tills den dag du anger som dag för månadsköp av dina valda fonder, så är du säker på att det finns pengar ISK:en när köpet ska göras.

Klart! Du behöver inte ombalansera en gång i halvåret, se över dina innehav, utvärdera eller annat jox. Förutsatt att du är långsiktig är det bara att luta sig tillbaka och njuta av livet och känslan av att bli rik.



Dippen

På bloggen The Escape Artist läste jag om begreppet The Dip (konceptualiserat av Seth Godin). "Dippen" är den period i en inlärningskurva då de flesta ger upp. Under de första dagarna och veckorna med en ny aktivitet, är inlärningskurvan brant och det är lätt att hålla motivationen uppe. Sen kommer dippen. Träningspassen blir färre, du börjar fuska med den vita månaden och du slinker in på en mellandagsrea trots din shopping ban.

The Dip is the difference between the easy “beginner” technique and the more useful “expert ” approach. 

The Dip går också att applicera på ekonomiskt oberoende. Alla som blivit frälsta av exempelvis Mr Money Mustache vet vad jag menar. Månaden efter att jag läst klart hans blogg var jag som hög - herregud möjligheterna! Jag slaktade 30% av mina månadskostnader i rena farten, jag läste allt jag kom över och min kunskapskurva var brant som en hoppbacke. Det var kul, det var spännande, det var omvälvande. Pengar från försäljningar trillade in på kontot och jag gjorde kalkyl på kalkyl som visade att det här var möjligt att genomföra. Veckorna gick och gled omärkligt över i månader. Jag började lära mig jargongen på FIRE-bloggarna, hade inga prylar kvar att sälja, inga kostnader att justera annat än enstaka lökskalningar. Där någonstans, i slutet av första året som badass sparare, började jag känna mig rastlös. Vad händer nu? Ska det bara trilla på på detta vis i åtta-nio år till? Och själva sparmomentet är ju som mest dramatiskt i början. Jag minns än idag hur det kändes att passera 20 000 kronor - mitt livsbästa - vid cirka 35. So clueless.

Hade jag varit något mer tillfreds med min tillvaro som cubicle slave och consumer sucka hade jag troligtvis trillat tillbaka efter första året. Men jag var inte tillfreds, inte på något sätt. Så jag fortsatte, utan att ifrågasätta beslutet en enda sekund. Nu behövde jag inte köra på så länge som var ursprungsplanen (ETA1 var ju 2025, för att sedan justeras till 2023, för att sedan bli 2020 och nu 2018*). Men hade jag fortsatt att knega på i kontorslandskap hade jag troligtvis befunnit mig i dippen i åtminstone 4-5 år till. Under denna period hade jag dagligen läst FIRE-bloggar, lyssnat på FIRE-poddar och läst böcker på området för att lära mig mer och för att stå ut. I slutet av mitt Wealth Acquisition Stage hade jag troligtvis nått shangri la; the expert level. Nu kommer jag iofs fortfarande att ta till mig kunskap under de kommande åren, eftersom jag tycker att FIRE och gig-ekonomin är bland det mest spännande som händer i världen just nu, men min poäng är helt enkelt:
VAR INTE LEDSEN FÖR ATT DET KÄNNS TRÅKIGT. DET ÄR HELT NORMALT. FORTSÄTT MED DET DU GÖR FÖR DU KOMMER ATT BLI BÅDE RIK OCH KLOK.

MMM hade också ett inlägg om detta jag inte kan hitta för tillfället; det handlade om någon läsare som beklagade sig över att alla rutiner för sparande nu var satta och han var uttråkad. Vad gjorde han för fel, så här skulle det väl ändå inte kännas? Varpå MMM svarade något i stil med: "This is what it feels like to become rich". Rätt långt från Vegaskänslan m a o. Om du är på väg mot FIRE, upplever du en dipp? D.v.s att du är lite uttråkad och kanske till och med frestas att lägga ner?

Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. Imorgon smäller det! D.s.

* Behöver jag ens säga att inloggningen på min dator under de här åren alltid var något i stil med "Frihet2025"

Bästa prepperkäket

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om de kris-skrifter som kommit på sistone och i de som kommit i år fanns det en del bra info kring mat. Mina key take-aways från listorna och mina egna övningar är:

Premiera mat som uppföljer nedan tre kriterier:
- Har lång hållbarhet (minst ett par år)
- Är lätta att tillaga (minimalt med vatten/värmebehov)
- Innehåller mycket energi

Viktigast av allt är emellertid vatten, räkna på att ha cirka 12 liter per person hemma och vattnet ska förvaras svalt och mörkt, exempelvis i källare eller på vind. Fixa vattenfrågan innan du går på maten. Jag köpte två 25-litersdunkar och fyllde dem - det ska enligt anvisningarna räcka för vår familj i 3 dagar. Oklart då om matlagningsvatten räknas in i det, men min tanke är att använda väldigt sparsamt med vatten i matlagningen under en kris. Exempelvis tänker jag följa det enkla knepet att koka pasta i en färdig sås. Genius genius. En tumregel jag stipulerat för mig själv är:

HÅLL DET ENKELT

Det funkar i det mesta i livet. Den som siktar på att bygga upp ett näringsriktigt, gott och frestande prepper-skafferi med smaker som tilltalar alla i familjen - lägg ner. Den energin kan du kanalisera en vanlig onsdag i november när inte ryssen står för dörren. Nu snackar vi ren och skär energitillförsel vilket lämpligen sker med kombon kolhydrater och fett. Nedan min magiska överlevnadsformula:

VATTEN + SPRITKÖK + T-RÖD + RIS + RAPSOLJA  = ÖVERLEVNAD

Så istället för att göra detta till ett bökigt "must do" - kör på enklast möjliga upplägg. Ett minimum är en säck ris extra. Jag löser det så att jag alltid har två 3-kilos-säcker ris per sort hemma (en jasminris, en matsris). När den ena påsen av en sort håller på att ta slut köper jag en ny och börjar använda den som står på vänt. På så vis har jag alltid en full, färsk rissäck per sort hemma (d.v.s. totalt alltid minst två fulla rissäckar). Ris innehåller kolhydrater och med lite kryddning kommer det att gå ner oavsett hur curlade mina barn normalt är. Hunger är, som bekant, den bästa kryddan. Det du gör med denna manöver är helt enkelt att du lägger in ett säkerhetslager i ditt liv. Du hade ju köpt den där andra rissäcken ändå vad det lider, men istället för att ha den väntande på hyllan på Willys eller på ICAs centrallager, håller du den hemma. Och den dagen krisen slår till och varken Willys eller ICA kan hantera dina skrynkliga sedlar, är du redan home safe med ditt handlager ris.

Personligen har jag valt att pimpa mitt stash en smula, bara en smula. Jag har alltid en stor plastbytta grönsaksbuljong stående längst ner i bokyllan (mitt nödlager) tillsammans med ett tiotal pastasåser på burk. Därtill två-tre paket spagetti och några soppmixer. Sedan jag läste den senaste kris-broschyren har jag också köpt till ett par paket pulvermos. Riset roterar ju sig självt och jag försöker därutöver löpande att köpa hem pastasåser och pulvermos (åtminstone någon gång om året) så att nödlagret ersätts av nya varor. Ständig rotation är nyckeln till att slippa slänga mat. Jag "bunkrar" inte mängder med käk, jag håller bara ett säkerhetslager hemma. Därför väljer jag också att ha mitt nödlager längst ner i en bokhylla i köket, istället för att stasha det nere i källarförrådet. Det blir ju verkligen inte av att jag springer ner och roterar en pastasås då. Du får skapa ett enkelt system där den färskaste matvaran hamnar längst bak och att du alltid plockar från längst fram. Precis så som man gör i din matvarubutik för att slippa bli stående med utgångna varor.

Här är min fullständiga preppermatlista:
- Två 3-kilossäcker ris
- 1 liter rapsolja i flaska
- Buljong
- Pulvermos
- 10 pastasåser på burk, ex. Barilla eller de identiska billiga alternativen (troligen från samma fabrik)
- Trepack Mariekex (håller osunt länge)
- Soppmix att koka pasta i (om såserna tar slut)
- Honung i klämburk
- Sylt i klämburk
- Två paket skorpor
- Ketchup



Russin, nötter etc. göre sig icke besvär då de äts upp lika snabbt som jag ställer dem i hyllan. Tricket med ett nödlager är att det ska vara så oattraktivt att man inte frestas att knapra upp det i fredstid, men att det ska kunna mätta oss utan kväljningar i kristid. Tänk också: Minimal tillagningstid och minimalt med vattenbehov. En del prepperbloggare menar att man ska ha "frukt- och grönsakskonserver", men jag går hard core på där det finns mycket energi och näring - kolhydrater och fett. Lagar du till pulvermos på ditt spritkök, se till att hälla i en rejäl skvätt rapsolja så håller sig familjen mätt och lugn. Haricot verts i en krissituation? Skulle inte tro det!

Vidare behöver du investera i lite hårdvara och det absolut bästa är ju ett enkelt Trangia spritkök. De är så himla fina!


Tänk att alla de där funktionerna (kastrull, stekpanna, vattenkanna, spritbehållare) ryms i en liten plåtbulle. Kostar drygt 600 kronor. Till det behöver du ett par flaskor T-röd, så lägg på 100 spänn. Ha alltid tändstickor i anslutning till, så att du slipper panikleta i mörkret.

Voilà, you're all set! Jo, en ficklampa kan också vara bra att ha. Jag rekommenderar att köpa en som drivs på "vanliga" batterier som du kan tänkas ha hemma, eftersom de där pytteytte-batterierna dels har en tendens att ta slut, men man brukar heller inte ha några hemma.

Vad har jag glömt?

Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. Bara två dagar kvar! Är du nervös? Var inte det, det kommer att gå bra! D.s.