Sammanfattning vecka 22

Nu går vi in i juni och första dagen på den här månaden Mitt Sparår-style var måndagen den 29 maj. Månadens tema är "nöjen", kul va? Så här säger boken:

MÅNDAG - SÄG UPP ABONNEMANG
• Säg upp streamingtjänster för flm, serier och ljudböcker och ladda ner kostnadsfria Biblio.
• Säg upp alla former av tidningsprenumerationer. 
• Ladda ner appar för gratisstreaming av typen SVT och TV4 Play. 
• Leta reda på intressanta poddar och gör poddlistor inför kommande promenader.

(Beställ hem vin till helgen, se s. 30)

TISDAG - KARTLÄGG GRATISNÖJEN 
• Längst bak i ditt resblock skapar du en fik som du namnger ”Nöjen”.
• Avsätt ett par timmar åt att hitta gratisnöjen i din närhet. Exempelvis naturområden, museer, kulturhus, bibliotek, föreläsningssalar och klubbar. 

ONSDAG - SKICKA EN INBJUDAN
• Planera en budgetvänlig bjudrätt vars ingredienser du skriver ner.
• Bjud in en vän till på lördag med ett fyndigt sms. 

TORSDAG - FÖRBERED INFÖR LÖRDAGEN
• Gör en musiklista.
• Fynda linneservetter på loppis.

FREDAG - FÖRBERED INFÖR LÖRDAGEN
• Handla mat och plocka upp vin till lördagens middag.
• Städa med fokus på badrum.
• Plocka in växter från naturen. Blommor om det är sommar, kvistar eller blåbärsris om det är vinter.
• Gör is i tomma kärl av typen crème fraîche-burkar (häll i till knappt hälften). Perfekt att lägga i tillbringaren för isvatten. De håller hela kvällen och det ser lyxigt ut. Du kan också grovkrossa isklumparna till extravagant drinkis. 

LÖRDAG - GÄSTEN KOMMER
• Duka vackert med duk och linneservetter.
• Förbered en del innan gästen kommer men lämna gärna något åt gästen att göra (bra isbrytare).
• Duscha och gör dig vacker.
• Ställ växterna på bordet (låga arrangemang funkar bäst).
• Sätt på musik. Om du gjort dig av med betalappar fnns gratismusik att tillgå på Youtube eller appar av typen Jazz Radio. Om du inte har någon högtalare kan du lägga mobilen i en djup skål, gärna av metall. • Tänd ljus, höga såväl som låga.
• Öppna dörren och ha en trevlig kväll. 



SÖNDAG - UTFORSKA ETT GRATISNÖJE Välj ett av de gratisnöjen du listade under tisdagen och genomför det.

Jag säger det direkt så har jag det sagt: Det är epic fail för mig på samtliga punkter. Om inte "skjutsa barn fram och tillbaka" räknas som ett gratisnöje har jag absolut misslyckats med söndagens uppgift. Såväl övriga uppgifter. Till mitt försvar kan sägas att jag redan har rätt mycket på plats. Det som beskrivs ovan är mitt liv dä sä. Linneservetter check. Plocka in växter från naturen vid bjudning check. Köpa fulviner i beställningssortimentet check. Fick DU med dig något från veckan?

Mvh
FruEfficientBadass

15 kommentarer:

  1. Någon läsare som kan återge vad det står i DNs artikel "Sluta jobba före 65 år och fixa ekonomin"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tror du att jag som prenumererar på DN vill utgöra nån sorts gratistjänst för dig? Skaffa prenumeration och låt bli att snylta på andra. Elker så får du väl masa dig iväg till biblioteket, de brukar väl ha dagstidningar så du kan snylta på det allmänna i stället. Det får väl finnss gränser för snålheten.

      Radera
    2. Eller så låter man frågan vara fri, och låter var och en välja om man vill dela med sig eller ej.

      Radera
    3. Vilken spännande reaktion från Anonym 18:40. Om min vän Hagge har läst Serotonin av Michel Houellebecq och han på frågan vad den handlar om hade svarat "Men tror du att jag som köpt boken vill utgöra nån sorts gratistjänst för dig? Skaffa boken och låt bli att snylta på andra." hade jag blivit chalur (hälsingemål för förbryllad). Vi brukar ju dela med oss av låst innehåll från dagligmedia här på bloggen, det är en del av vår positionering som outcasts.

      Radera
  2. Jag är inte förtjust i linneservetter. De ska tvättas och manglas eller strykas bara för att nagon ska kunna dutta sig pa munnen efter maltid. Hellre da pappersservetter om servetter överhuvudtaget behövs.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. "bara för att nagon ska kunna dutta sig pa munnen efter maltid." Du har uppenbarligen inte sett min familj äta middag. Här duttas inte, här hamnar halva middagen på servetten. Borde egentligen tvättas efter varje gång men någon måtta på galenskapen får det vara. Och man BEHÖVER inte stryka/mangla dem (även om jag personligen tycker att båda är terapeutiskt, har dock ingen mangel på landet).

      Radera
    2. Haha, sa väldigt oekonomiskt att lata halva middagen ga till spillo. Du kanske skulle börja med det basala innan du lär barn om börsen ;).
      /Annika

      Radera
  3. Låter fantastiskt! Ska spara detta till nästa gång jag tänker ha bjudning.

    Vi ställde till med dagfest i form av inflyttningsfest igår em. Det var pastasallad, röror och hembakat bröd samt bubbel. Maten var så enkel att alla tyckte brödet var fantastiskt! Det är så lätt att göra folk nöjda. Köpte för lite chips och gjorde inte tillräckligt med grönsallad men vem bryr sig när de är fulla på cava!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde även bjuda på kaffe och te? Är det skottpengar på sånt?

      Radera
    2. Ooo så inspirerande! Har studentmottagning om en dryg vecka och har inte kommit till planeringsstadiet än. Mer än att jag gick till Ica Maxi för att boka catering och de skrattade mig rakt upp i ansiktet eftersom man tydligen ska boka studentcatering redan efter nyår. Och ja, det är skottpengar på att inte bjuda på kaffe i Sverige. Dina vänner baktalar dig på FB i detta nu.

      Radera
    3. Har catering bokat från nämnda ica för 20 pers(bokat efter nyår moahaha) som jag skulle avboka i veckan-vill du ha den? Du hr min mail ”Njutånger”;)

      Radera
    4. Attans. Men grattis till dig (ledsen emoji) EB

      Radera
  4. Tack för tipset om Jazz Radio! Satte på det direkt nu när jag läste. Så mysigt med lite soft cafémusik. Sitter på balkongen med laptopen i knät, soligt ute, skönt i skuggan här, ett gratisnöje så gott som något! Tidigare idag var jag i stadens vackra park, blev dock en liten utgift på deras café, men ganska ofta blir det picknick på en parkbänk också, love it.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar särskilt den med kvinnliga vokalister. Tyvärr en del störande reklam. Du kan också dra på en YouTube-jazzlista, inte lika mkt reklam:

      https://www.youtube.com/watch?v=VTVC4weBFUA&t=14910s

      Radera