Budgetbröllop

Gästinlägg från en läsare! Bjussigt också att skicka bild, som dessutom inte kom med ett maskningskrav (en ny trend - frugal weirdos som till skillnad från merparten av oss inte skäms för att vi...köper fonder och sånt). Skicka gärna mer input, jag är fortfarande i semestermodus. Chanserna till publicering ökar om ni likt nedan skribent smörar för mig i versaler.

-----------------------------
Hej FEB!

För ett par veckor sedan gifte jag och min man oss hemma i trädgården à là budgetbröllop - även om det definitivt går att göra mer budget än vårt. Kanske kan det vara kul inspo till ett blogginlägg för dig?

Jag har en tiomånaders, så har bara haffsat ihop lite info. Use it or loose it. TACK för övrigt för en FANTASTISK blogg!!

Budgetbröllop

- Inbjudan via telefon, personligare än kort (?) 0 kr.

- Ringar; ingen av oss gillar ringar, varför vi använde ringar rent symboliskt under vigseln; min man tog sin morfars vigselring och jag tog ringen han friade till mig med; en egenbunden syrenkvist 0 kr.

- Borgerlig vigsel 500 kr.

- Frimärken för hindersprövning och byte av efternamn 22 kr (FruEB:s anmärkning: Hysteriskt roligt med granulär redovisning. Men vad kostade kuvertet? Användes ett redan använt kuvert på vilket det blivande brudparet klistrade en pappersetikett?)

- Klänning 90 kr, kostym: linnebyxor och skjorta, lånade skor; något de flesta, andra normala herrar säkert redan har i garderoben. Å andra sidan kanske de flesta kvinnor kan tänka sig att lägga lite mer än 90 kronor på sin klänning (inklusive jag själv, men nu blev det inte så), varför summan ändå är rimlig 700 kr.

- Frisyr, smink - fick hjälp eller gjorde själv 0 kr.

- Mat, dryck och övrigt 4 000 + 2600kr.

- Hyra av bord stolar för 30 pers 500 kr.

- Lokal; hemma i trädgården 0 kr.

- Blombukett, inhandlades på storbutiken 400 kr.

- Alternativt plocka själv i trädgården, i parken, eller be någon som har fina blommor att plocka. Otur är dock att binda buketten själv.

- Foton; vi bad folk skicka sina bilder och videos i efterhand 0 kr.

- Lövad portal 0 kr.

- Musik; egen, bärbar högtalare och en av gästerna fick agera DJ 0 kr.

- Systerdotter sjöng under vigseln 0 kr.

- Bröllopsnatt i egen sänghalm 0 kr.

- Tackkort + porto; 400 + 300 kr (kan göras handgjorda till betydligt lägre kostnad).

- Smekmånad; vi åker till vårt standardsemestertillhåll stugan när semestern kommer, alltså ingen extra kostnad 0 kr.

Total kostnad 10' kr.



FruEB:s kommentar: Mycket imponerande. Bröllop har jag förstått är lite av ett rött skynke inom den amerikanska FIRE-bloggosfären där det pågår en sorts kapplöpning i att komma ner i därtill relaterade kostnader. Det är lite frugal weirdos motsvarighet till vanliga dödligas tävlan om att ha fetaste huset, fast tvärt om - billigast vinner. Ovan skulle jag säga har en ärlig chans. 

Ska man vara lite rosévinsfilosofisk handlar ju bröllop till syvende och sist om kärlek and such och jag har än så länge inte sett någon korrelation mellan dyrt bröllop och långt äktenskap vice versa. Tvärt om var det äktenskap som inleddes med frackbröllop i Göteborgs finare kvarter ett av de mest kortlivade jag bevittnat. Kanske råder det motsatta förhållandet? Jag tar gärna statistik om någon har.

Jag har för övrigt en bröllopsanekdot från mitt eget. Det var inget budgetbröllop och jag tackar min lyckliga stjärna att jag året innan var utlandsstationerad med traktamente vilket gjorde att jag åtminstone inte tog lån för att bekosta debaclet. 

Jag och min dåvarande pojkvän numera man var hos restauratören för att gå igenom detaljerna inför bröllopsmiddagen och för att de skulle ha mina kontaktuppgifter gav jag dem mitt visitkort. Bröllopet kom och gick, men caterinbolaget skickade ingen räkning. Sommaren övergick i höst och jag tänkte väl i mitt stilla sinne att de bara var sega på sedvanligt Hudikvis. Om jag ska vara ärlig hoppades en ful sida av mig att de helt enkelt glömt bort detta uppdrag.

Men så en dag, på det amerikanska storbolaget jag då jobbade på (ett företag marinerat i red tape, compliance, adherence, purchase order procedures et al) kom vår chefscontroller in med en bekymrad rynka mellan ögonen och bad att få tala med mig. "Är det du som har reppat för hundra tusen?". Då hade de alltså skickat fakturan till jobbet, vägledda av det visitkort jag stuckit till dem strax före bröllopet.

Det roliga var att jag upplevde det som att controllern inte helt uteslöt att detta var gängse säljbeteende och jag kan ibland ligga sömnlös och fundera på vad som hänt om jag hållit god min och sagt: "Japp. Lite golf och middag på Statt, frågor på det?". Jag hade kanske fått en uppsträckning för att jag inte gjort en competetive bidding hos tre leverantörer och infogat PO-nummer som fakturareferens, men fakturan hade kanske passerat. 

Egna erfarenheter av bröllopsekonomi?

Mvh
FruEfficientBadass




11 kommentarer:

  1. Jag och min man fixade papper i förväg, köpte den billigaste guldring vi kunde hitta åt mig (vi hade förlovat oss flera år tidigare och hade varsin ring), dumpade barnen hos farföräldrarna för vi skulle "fara och handla". Det gjorde vi - men vi svängde förbi pastorsexpeditionen och gifte oss först. Köpte två små smörgåstårtor och en pytteflaska champagne. Vanliga kläder, inga blommor. (Det höll tills han dog, alldeles för ung, och hade nog fortfarande hållit.) Mer budget än så kan det inte bli. 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där lät så fint och kärleksfullt, smörgåstårta och champagne med sin älskade.

      Jag beklagar din förlust och hoppas att du och barnen har det bra.

      Radera
  2. Vi har varit gifta i 14 år snart. Det jag ångrat är att vi bjöd in så många personer som i efterhand inte gjort någon inverkan på våra liv. Vi la totalt strax under 40k på själva bröllopet samt ytterligare 20k på resan.

    SvaraRadera
  3. Min make och jag gifte oss för 32 år sedan, kostnaden kommer jag inte ihåg men det blev billigt. Gifte oss borgerligt, ingen visste om det så vi hade stadshusets personal som vittnen. La pengar på brudbukett (onödigt), ringar (onödigt, har aldrig trivts i smycken men försökte tappert använda den första året) och fotograf (kul för barnen att se hur unga och fräscha vi såg ut :). Resa till fjällen för att åka längskidor. Det är billigt att vara introvert och ha enkla vanor.

    SvaraRadera
  4. Vi gifte oss på drop-in-vigsel på Skansen efter att ha varit förlovade i många år. Inga gäster, vi hade bara barnen med oss och hade inte berättat för någon i förväg. Jag hade fina sommarkläder som jag redan hade, maken köpte en ljus kostym på Dressmann, inte särskilt dyr. Smörgåstårta och lite bubbel hemma efteråt. I samband med vigseln vann vi en resa till Italien så det blev bröllopsresan några månader senare (vi vann flygresan, hotell fick vi bekosta själva). Barnen fick vara hos farföräldrarna under tiden (en långweekend). Kostnadsmässigt kändes alltihop precis lagom, jag har aldrig velat ha ett stort bröllop.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Att gifta sig i kyrkan, alternativt be präst komma hem/till någon plats är gratis så länge en av parterna är medlem i Svenska kyrkan.
    Det behöver alltså egentligen inte kosta någonting och jag lovar, dessa vigslar är underbara.
    Som präst skulle jag kunna skriva, om inte spaltmeter, så rejält mycket om vigslar och galna kostnader samt hur hålla kostnader nere.
    Vänligen från Eva

    SvaraRadera
  6. Jag och maken gifte oss för snart 25 år sedan. Långt innan vi blev frugal men med den skrala ekonomin blev det automatiskt hyfsad budget. Idag hade den blivit mkt mer BUDGET!! Bröllop i kyrkan, fest för ca 60 personer (fixade egen buffé), mor sydde klänning hyfsat billigt, dyr fin ring, jätteflott hyrd lokal men ingen resa mest pga småbarn och tidsbrist. (Mkt jobb och studier) Allt skulle kostat ca 40 tusen. Räkningen för lokalhyra 10 tusen dök aldrig upp. Vi har inte ringt och frågat efter den och nu borde den väl vara preskriberad?

    SvaraRadera
  7. Gifte oss förra året pga pandemi som stod ivägen några år innan. Ca 100 gäster och tredagars bröllop med grillkväll fre giftemål Lör och brunch Sön för att hinna träffa och umgås med alla våra nära och kära. Bjöd bara gäster vi ville skulle komma, ratade alltså en del släktingar vi inte har kontakt med eller ville skulle komma. Maten fixade vi på fre och Sön med bl.a. egenodlade grönsaker mm. Catering på bröllopsdagen, nyköpt brudklänning till mig och två till bonusbarn. Kostym till mannen och son. Buketter till oss tjejer och på borden från blomsterhandel. Hår och makeup av frisör på orten. Boende för familjen airbnb. Gifte oss på en Hembygdegård mitt i landet så i princip gratis för hela helgen (läs 5.000kr). Självkostnadspris i baren. Landade på ca 100.000kr totalt. Inte så frugalt men lätt värt!!! En av de bästa helgerna i vårt liv <3

    SvaraRadera
  8. Vi gifte oss sommaren 2020. Pandemi och 5 mån bebis ledde till ett litet bröllop. Vigsel (och dop) i kyrkan, sen hem till oss för fika och senare grillbuffe. Våra ringar är min gammelfarmor & farfars (gratis), maken hade kostym+ skor sedan innan, min klänning kostade 700kr, tog sandaler jag hade hemma, plockade en blombukett själv och gjorde en blomsterkrans av rosor som finns vid en busshållsplats. Tror faktiskt vi gick plus på vårt bröllop. Vi hade skrivit att vi inte ville ha några presenter eftersom bröllopet var rätt ”budget” men sen var det ändå ett presentbod och det swishades (vad jag tyckte hej vilt)…! Nästa sommar ska vi ha en bröllopsfest för de vänner som vi fick avboka själva bröllopet för. (Pga pandemi blev det bara familj och närmaste vänner). Det ska bli roligt att faktiskt få ha sin bröllopsklänning igen! Jag tycker det känns skönt att kunna ”gå mot strömmen” med ett mycket mer avslappnat bröllop. Ingen middag men servering, inga tal, enkla dekorationer och bara ”kom och häng och ha roligt” stämning.

    SvaraRadera
  9. När vi gifte oss så hade vi varit tillsammans i över 10 år. Min största mardröm var att vara tvungen att ha en fest där båda mina föräldrar skulle närvara! Tänk att hela tiden behöva vara på helspänn för att de kanske (=antagligen) skulle ryka ihop, något som de båda påstod att aaaaldrig skulle göra och skulle de göra det så skulle det definitivt vara den andres fel. De hade då varit skilda i över 15 år och bouppteckningen är fortfarande än idag inte klar.
    Jag hade alltså absolut ingen lust för en större fest med massa släktingar som ska bordsplaceras, folk som ska hållas på gott humör och andra som ska hållas isär (fast JAG skulle minsann få höra alla kommentarer). Jag skulle inte få njuta en sekund av MIN egen fest utan bara behöva springa runt och se till att alla andra har det bra.

    Att ha en bröllopsfest bara för våra vänner, dvs folk vi trivs tillsammans med, fanns inte som alternativ, för så gör man inte enligt varenda människa jag känner inklusive min blivande make.

    Så det blev ett bröllop enbart för vår egen skull. Kostnad var för typ den obligatoriska hindersprövningen. Vi gifte oss på Arlandas VIP-lounge på väg till en utlandsresa (får endast bokas om man har en resa inbokad). Borgerlig vigselförrättare från Sigtuna kommun (eftersom Arlanda ligger där). Vittnen från loungen på Arlanda och kläder som är bekväma att flyga långt i. Ja, det blev en ring men den används sällan då jag inte kan ha den dagligen varken på jobb eller mina fritidsaktiviteter.

    Ja, ibland saknar jag att ha haft en stor fest. Men just där och då var det det bästa alternativet för oss. Vi kanske gör som några vänner och har ett stort silverbröllop istället. Då kan man bjuda dem man vill. Barnen som inte en ens var påtänkta då kan nu delta med stor glädje, om de vill. Man behöver inte bjuda släktingar om man inte vill (och de som inte kunde vara i möblerade rum tillsammans, de lever inte längre).

    För varför gifter man sig egentligen? För vår del var det huvudsakliga det juridiska: vi hör ihop och därmed vill vi inte behöva skriva avtal och fullmakter för varenda händelse i livet. Sen är det ju trevligt om det är en bra anledning till en fest också. Men fester kan man ha ändå, med gäster som man väljer själv.

    SvaraRadera
  10. Har du letat efter finansieringsalternativ för ditt nya bostadsköp, byggande, fastighetslån, refinansiering, skuldsanering, personliga eller affärsmässiga syften? Välkommen till framtiden! Finansiering görs enkelt med oss. Kontakta oss eftersom vi erbjuder vår finansiella tjänst till en låg och överkomlig ränta på 3% för lång och kort lånetid, med 100% garantilån. Intresserad sökande bör kontakta oss för ytterligare låneförvärvsprocedurer via: joshuabenloancompany@aol.com

    SvaraRadera