Lägenheten, del 2 (hall)

Idag har turen kommit till hallen, är det inte spännande så säg? 


Här ser ni den dörr som vetter in mot lägenhetens Shangri-La, det vill säga "rummet". Dörren stod av outgrundlig anledning uppe på vinden och hade av smutslagret att döma stått där sedan sent 50-tal. Jag fick hjälp av familjen att baxa ner och passa in den, för den vägde ett ton. 

Det tog ett par dagar innan den gick att stänga, det var som att den var tvungen att acklimatisera sig. Det gick åt en halv flaska Klorinmousse (till dörren) och en halv flaska cava (till mig) för att få den i något sånär fräscht skick. Man borde kanske måla den kritvit för att matcha övriga dörrar men jag gillar det gräddvita/nikotingula. Patina?

Till höger är dörren till badrummet och till vänster en dörr till klädkammare. Min walk in closet. Och det var på jakt efter en matta till min walk in closet jag besökte Erikshjälpen i Botkyrka och hittade den matta ni skymtar på bilden. Den förtjänar en närbild för den är ett stycke konst.

Inte kunde jag stuva undan den här pärlan i en klädskrubb? Den fick ange tonen för hela lägenheten, signerad och allt. Jag vill minnas att den kostade 280 kronor och av kvalitén att döma (man sjunker liksom sakta ner i den, på ett dyrt sätt) var den nog ett bra stycke dyrare vid första säljtillfället. 

Parentes här men mitt mellanbarn har börjat vakta barn på en av Stockholms finare adresser. Vi talar lägenhet i prisspannet 40-80 miljoner. Jag vet den exakta siffran, men av GDPR-skäl ligger jag lågt med den (men lek att den ligger i mitten av spannet).

16-åringen  reflekterade för några veckor sedan över valet av inredning. "Är det inte konstigt att skaffa en så dyr lägenhet och sen inreda med billiga mattor och möbler från Rusta?". Jag blev naturligtvis nyfiken och på sant integritetsfullt manér bad jag henne ta ett par foton. 

Det visade sig att möblerna kom från en möbelfirma på Strandvägen (den med elefanterna) och att ingen matta kostade under två hundra tusen. Underbetyg till min dotters brand awareness och därtill: Sug på den, frugal weirdos. 


På tal om konst har jag i hallen en rullande Waldersten-utställning i en Ikearam. Jag har en samling posters som jag byter ibland, med någon månads intervall. Jag började med "Don't forget that loneliness has brothers and sisters". 16-åringen frågade varför jag hade en bild på 1cuz i hallen. Jag hade ingen aning om vem denne 1cuz var så jag bildgooglade och han såg läskig ut.


När minstingen kom hem utbröt tumult. "Vad är det där? Ska jag behöva mötas av det där när jag kommer hem?" Ni vet, konst provocerar. Jag borde framhärdat, men vek som en skilsmässomorsa bytte jag ut den mot nedan bild som tydligen passerade.


På tal om konst 2 har jag påbörjat en studentikos konstvägg jämte spegeln. Här sätter jag upp slumpvisa objekt som passerar mig, exempelvis vykort från utställningar jag varit på, teckningar från vänner och nothållaren från Riche. Jag räknar med att fylla väggen innan jag dör. Jag uppskattar också att en sleten etta är mer tillåtande än en stor lägenhet med paradhöjd i tak. Det finns ingen förväntan om att jag i denna lya ska ha "stil", så det är bara att tuta och köra vilket är roligt. Notera det antika proppskåpet.


Hatthyllan är mikroliten så där har jag klurat lite. Jag har nämligen både vinds- och källarförråd, vilket är så overkill med en person som jag som inte gillar att förvara onödiga saker i förråd. Möjligen med undantag av säsongskläder och preppermat (det är korrekt, jag har skapat ett lager av förnödenheter i källaren). Men till källaren har jag tagit en klädstång från landet där jag hänger bulkiga ytterplagg jag inte använder för tillfället. 


Där står också en del skor och kängor. Så det är max två av mina ytterplagg på display i hallen vid varje givet tillfälle. Behöver jag svida om, så som sker när jag åker uppåt för att jobba och behöver min stora varseljacka, passerar jag bara källaren och ersätter min Paul Smith-kappa [i kashmirblandning, behövde få det ur systemet, köpt 2nd hand i vintras] mot varselhärket. Vice versa när jag kommer tillbaka i slutet av veckan. En sorts Stålmannenbyte.

Handskar, mössor och halsdukar följer samma princip. Jag har en trådback i källaren för det jag för tillfället inte använder och det som används ryms i den högsmala korgen ni ser på hatthyllan. Ovanför den skymtar den smarta hylla som den tidigare hyresgästen lämnade efter sig. Där har jag väskor och en stor kartong med sommar- och festkläder. 

Jag skaffade också två dörrmattor i naturmaterial från Rusta. De kostade inte två hundra tusen, snarare 129 kronor styck, av deras preminummärke som jag tror heter "Elsa". En att torka fötterna på direkt innanför dörren och en att ställa skor på för avrinning. Stolen ni skymtar på första bilden är en gåva från mödernet och jag klädde om den blommiga sitsen med ett mer neutralt markistyg. Den här stolen är multifunktionell och används ibland som sängbord men oftast som pall när jag ska ha ner något från ovanför köksskåpen. Jag ÄLSKAR multifunktion. 

Det var hallen. Uppskattad budget: 650 kronor. Jag köpte ju spegeln också, på Blocket för en dryg hundring. 

Mvh
FruEfficientBadass

11 kommentarer:

  1. Härligt tänk, vem vill ha en paradvåning på Östermalm och köpa möbler på Svenskt Tenn när man kan ha en etta som ger fritt spelrum att göra den hur personlig som helst utan att det kostar skjortan. Tror att du har minst lika kul om inte mer med dina multifunktionella lösningar och konstvägg .Bor själv i en lägenhet med linoleumgolv från 1967, inget jubel från början men kärleken har växt och jag älskar mitt hem. När det inte så dyrt och "Fiiint", så kan man tillåta sig att hitta på, som t ex ett sideboard av 3 ihopsatta plankor eller andra enkla lösningar, det är kul./M

    SvaraRadera
  2. Härlig färg på propphållarna i proppskåpet. De känns så där 70-talsbruna ut.

    SvaraRadera
  3. Underbart med enkelheten!

    SvaraRadera
  4. Gillas! Bra grej med dörren och jag hade behållt den som den är och hoppats på att klorindoften bitit sig fast lite (har ett gott öga till badhusdoft).

    Ha fina helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag går och okynnessprutar lite Klorin då och då när jag städar köket. Är liksom du mycket svag för doften.

      Radera
  5. Superfin matta!!
    Spännande att du satte dit dörren. Jag är en sån som tar bort dörrar. Jag håller med anonym ovan att det är bra är allt inte är "för fint". Så att man kan improvisera med lite udda saker utan att det "förstör", eller som du köra multifunktion.

    Ser fram emot del 3!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Jag är en sån som tar bort dörrar." Jag hade nog också kunnat vara det, om jag haft en stor våning att röra mig i. Men här sitter det som en smäck med vattentäta skott.

      Radera
  6. Är inte dödskalletavlan satt upp och ned? Jag ser nummer m.m. upp och ned i överkanten på bilden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det som är verkets USP. Att man tagit en sida ur en trist katalog över byggnader, vänt den upp och ner och med byggnadens fönster i kombinationen det vita tomrummet upptill/nertill (beroende på hur man ser det) skapat dödskallens tandrad. Poäng till detaljsyn!

      Radera
  7. Hyllplan över dörrar på små utrymmen är gåvan till små lägenheter! Hade en liknande hylla högt upp i badrummet som svalde multum i min funkis 2a i Hammarbyhöjden!! Fantastisk lägga!

    SvaraRadera
  8. Det är aldrig tråkigt i Vasastan:

    https://www.mitti.se/nyheter/sprangning-blev-mystisk-bajskanon-6.3.203751.a5f73522ff

    SvaraRadera