Stockholmstips: Skandiabiografen

Om ni likt jag är Filmfestivalsbitna känner ni redan till biografen Skandia på Drottninggatan 82 (hörnet Olof Palmes gata). Det är här invigning, avslutning och de flesta röda mattan-visningarna går. Därtill är det en av Stockholms största och vackraste biografer, ritad av Gunnar Asplund (Stockholms Stadsbibliotek).

Gunnar Asplunds vision inför bygget

Salongen 1920-tal

Salongen 2020-tal (Maya & Ethan Hawkes var drivande i "Rädda Skandia")

Skandiabiografen anses av många vara ett arkitektoniskt mästerverk och lokalerna är sedan tidigt 2000-tal skyddade av Länsstyrelsen genom "anmälningsplikt enligt kulturmiljölagen" vilket innebär att inga större förändringar får göras. Biografen har sedan dess ägts av Hufvudstaden och hyrts av f.d. SF Bio (numera Filmstaden) för helgvisningar (t.o.m. 2016) samt företagsevent i veckorna.

Filmstaden verkar emellertid inte vara intresserade av att driva verksamheten vidare och under höstens upplaga av Stockholms Filmfestival introducerades tanken på crowd funding. Detta gick i lås och i december meddelade Stockholms Filmfestival att de nu tar över hyreskontraktet. 

"Här har Stockholms filmfestival visat film i mer än 30 år och filmstjärnor och filmskapare från hela världen har visat sina verk för en entusiastisk publik. Skandia skulle kunna bli en ny nationalscen för filmen." säger Dharma Garde Palme, producent på Stockholms filmfestival.

I lördags var jag där för första gången utanför Filmfestivalstid och såg Det brinner i paradiset (2023 års Guldbaggavinnare bästa film), kanske den bästa svenska film jag sett sen Ruben Östlunds De ofrivilliga. Se den! Om inte annat för att få vistas i de otroliga lokalerna, för att slippa slussas genom ett supermarket av popcorn- och godisförsäljning innan entré i salongen (looking at you, Filmstaden Mall of Scandinavia) eller så bara för att slippa en enda reklamsnutt innan filmen börjar. Pris = som på en vanlig bio. Boka biljett här. Är du medlem i Stockholms Filmfestival (kostar 350 kr/år) får du gratis popcorn om du visar ditt medlemsskap i baren.


Blir du medlem i Stockholms Filmfestival får du dessutom ett antal inbjudningar till gratisvisningar på Skandia under året, filmer som med största sannolikhet inte kommer att visas på Filmstaden Hudik om man så säger. Film är bäst på bio och Skandia är en av de bästa biograferna.

Mvh
FruEfficientBadass

13 kommentarer:

  1. Ja, Skandia är underbar, så glad att den räddades. Du känner väl till Capitol i din nya hood? Dessutom har Fågel Blå i gamla hooden gjort en Fenix och återuppstått.

    /Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sneglat länge på Capitol. Det är en tidsfråga tills jag drar mig dit.

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i ett förhållande med Anderson i flera år, gjorde han slut med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformler som kunde hjälpa mig att besvärja honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget val än att prova det, jag mailade trollformlern, och han sa till mig att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han förtrollade och överraskande nog den andra dagen, klockan var runt 16.00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag blev så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckliga tillsammans igen. Sedan dess har jag gett ett löfte om att alla jag känner som har problem med relationen, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla trollformaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Kärleksbesvärjelser
      2) lösning och bot mot all sjukdom
      3) Örtkur för alla sjukdomar/sjukdomar
      4) Äktenskapsbesvärjelser
      5) Graviditetsbesvärjelse
      6) Uppbrottstrollformler
      7) Dödsbesvärjelse
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har några problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
    3. Theresa! Vilket otroligt tips!

      Jag har det lite svårt med min fru just nu, vi går igenom en tuff period och jag tar gärna emot all hjälp jag kan få.

      Du som har erfarenhet, tror du det är bäst att satsa på nummer 4 eller 7?

      Stort tack på förhand!
      Fred Rebell Jr

      Radera
    4. "Du som har erfarenhet, tror du det är bäst att satsa på nummer 4 eller 7?" Fniss. Är det bara jag som saknat Theresa?

      Radera
  2. Antar den funkar om man har långt till Draken i Göteborg.

    SvaraRadera
  3. Anno 1982 satt man som ett fån i sin ensamhet och skrattade till det filmiska mästerverket "Arthur" i den salongen.

    Inte för ett ögonblick fanns då tanken att biografens arkitektur skulle vara särskilt märkvärdig. Nej, Dudley Moore i rollen som, vad som på Wikipedia beskrivs enligt följande, var allt för fängslande "Arthur Bach, a drunken New York City millionaire who is on the brink of an arranged marriage to a wealthy heiress but ends up falling for a common working-class girl from Queens. "

    Till mitt försvar får anföras att preferenserna för såväl film som arkitektur förändrats märkbart sen dess. Skandiabiografen är helläcker. Rio Bio vid Bergsunds Strand är också fin. Fast på ett mer förstrött sätt.

    /B

    SvaraRadera
  4. Mycket bra och utförligt tips!

    SvaraRadera
  5. Biografen hette Look på 80-talet. Var där fyra dagar på raken och såg Ömhetsbevis, vilket tydligen var det bästa jag då sett. Så glad att den finns kvar i icke-moderniserat skick.

    SvaraRadera
  6. Min man som jag byggde mitt liv med i 23 år lämnade mig och barnen utan ett ord. Allt rasade över mig och jag sträckte ut handen till våra nära och kära och ingen kunde hjälpa. Det kom en tid då han ansökte om skilsmässa även när vi inte hade några problem eller någonsin slogs om något katastrofalt. Dr Isikolo kom till min räddning och fixade problemet jag hade med min man. Han återförenade oss igen och han återvände hem till oss. Livet är verkligen mystiskt och jag trodde aldrig att jag skulle uppleva det jag gick igenom men allt tack vare Dr Isikolo som arbetade för mig och försäkrade mig om de positiva resultaten efter 48 timmar som verkligen blev som han lovade. Han kan också lösa dina problem om du kontaktar honom nu. Sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196 eller för mer information om hans arbete,
    Maila honom via: isikolosolutionhome@gmail.com eller Whatsapp honom på +2348133261196

    SvaraRadera
  7. Jag och min fru hade ett missförstånd som ledde till ett stort slagsmål och hon lämnade hemmet och återvände till sin fars hus. Jag lät mina känslor få det bästa av mig och höll mig permanent borta från henne. Saker och ting blev värre när hon började träffa en annan man och jag visste aldrig om det. Jag försökte åtgärda problemet och få henne att återvända hem och hon kom aldrig tillbaka. Jag fick senare reda på allt som har hänt och bestämde mig för att söka hjälp för att fixa mitt äktenskap med henne, vilket fick mig att kontakta Dr Isikolo. Precis som förväntat arbetade han för mig och problemet löstes och jag återförenas med min fru. Hon återvände hem strax efter 48 timmar som utlovat av Dr Isikolo. Jag är honom evigt tacksam för att han löste problemet jag hade i mitt äktenskap. vänligen kontakta honom för snabb och brådskande hjälp, maila honom: isikolosolutionhome@gmail.com eller WhatsApp honom på: +23481333261196

    SvaraRadera
  8. Min man som jag byggde mitt liv med i 23 år lämnade mig och barnen utan ett ord. Allt rasade över mig och jag sträckte ut handen till våra nära och kära och ingen kunde hjälpa. Det kom en tid då han ansökte om skilsmässa även när vi inte hade några problem eller någonsin slogs om något katastrofalt. Dr Isikolo kom till min räddning och fixade problemet jag hade med min man. Han återförenade oss igen och han återvände hem till oss. Livet är verkligen mystiskt och jag trodde aldrig att jag skulle uppleva det jag gick igenom men allt tack vare Dr Isikolo som arbetade för mig och försäkrade mig om de positiva resultaten efter 48 timmar som verkligen blev som han lovade. Han kan också lösa dina problem om du kontaktar honom nu. Sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196 eller mejla: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvaraRadera