Lägenheten, del 3 (badrum)

Lägenheten har ett mycket litet badrum med toalett, handfat och dusch. Jag har haft många badrum i mina dagar och det här är det minsta. 


Jag dyker rätt in på kärnfrågan: Handdukar. Max kommenterade i ett tidigare inlägg att han önskade mig "luxe, calme et volupté" i nya lägenheten ("lyx, lugn och vällust") och för mig är lyx, lugn och vällust härliga badtextilier, varför jag sorterade bort mammas brokiga allmosor till förmån för nyinköpt från Ikea och Jysk. Svarta hand-handdukar i två uppsättningar och vita badhanddukar i två uppsättningar. Varför två uppsättningar? För att rotera med under tvätt. 


Kroklisten i trä köpte jag på Clas O. Trä mjukar upp och tillsammans med all korg skapas en något varmare känsla i ett rätt trist badrum. Fördelen med små badrum är att det behövs rätt små åthävor för att få till en stämningsjustering. 

Exempelvis köpte jag en halv meter champagnefärgat satinband till borsten på Siden-Carlson för åtta kronor. En pyttedetalj som gläder mig varje dag.

Färgtemat är således vitt och natur, min drömkombo för badrum. Därför var det en självklarhet att välja en sandfärgad badrumsmatta, trots att den fanns i fem färger. Badrumsmattan tvättas varje vecka. Varför? För att jag kan. 


Nu en rant om badrumsmattor: Jag Undviker Gärna den typen av badrumsmattor som har gummi under. Tanken med dem är väl att man inte ska glida runt när man spurtar ut ur duschen men är det inte så att man snarare kliver ur duschen än springer. Det som händer är istället att gummit på grund av fukt fastnar och man får ritscha bort mattan vid städning, i värsta fall med gummimärken kvar i golvet. 

Min erfarenhet av mattor av det här slaget är att de [möjligen av ovan orsak] sällan tvättas eller skakas. Kanske försöker sig ägaren på en fåfäng dammsugning, åtminstone de dagar då mattan inte är blötkall av duschvatten och kondens. Det får till följd att den ligger där och vegeterar, samlar vatten, cellulosa, döda hudceller och gud vet vad allt medan den lömskt jobbar underifrån på sin mögeltillväxt. 

Jag vill inte framstå som extrem, men vore det inte en god idé att människor som har duschmattor av detta slag grips. Deras mattor bränns hos Fortum och destruktionsintyget skickas till deras gode män (de fråntas myndighetsskap). Är ni med mig? I så fall integrerar jag detta i mitt hyllpartiprogram.


”Alstern” jag skaffat är som en tjock handduk, av den typ som hänger över badkarskanten på hotell. Efter dusch vispar jag runt den lite på golvet för att ta upp allt vatten och sen hänger jag den på tork på duschstången. Nästa morgon: Snustorr. En tvätt med en skvätt sköljmedel och fluffande torktumling i veckan och jag har luxe, calme & volupté året runt. Frågor? Jo just det, Alstern kostar 79 kronor på Ikea och finns i grått, beige, grönt, senapsgult och vitt. Köp den idag. 

Duschen saknade duschhylla och eftersom jag har svårt för flaskor på golvet (inneboendetrauma från tiden som student) rände jag stan runt på jakt efter en snygg badrumshylla att borra upp på väggen. Ikea brukade ha rätt snygga glashyllor, men numera kör man bara på värdelösa sugproppslösningar, troligtvis för att folks IQ har minskat med i snitt två enheter per år sedan 90-talet och inte längre kan borra i kakel. Om du undrar hur man borrar i kakel, läs mitt inlägg på temat.

Jag känner nu att jag kommer att få följdfrågor angående mitt inneboendetrauma från tiden som student så det är väl lika bra att jag berättar. Minns att jag talade om duschhyllor när ni om en stund läser meningen "Jag hittade till slut...". 

Hemkommen från en utlandsvistelse var jag tvungen att hitta ett temporärt boende på min studieort under ett halvår för att slutföra min magisteruppsats. Jag får erbjudande om ett mycket kostnadseffektivt boende hos tre ingenjörsstudenter. Jag fick bo i deras garderob. Det är riktigt och sant. 

Eller, det var snarare en walk in closet, med ett litet litet fönster med sådant där buckligt glas man oftast ser i badrum. Det rymdes en våningssäng med skrivbord under och plats för ett par skor på golvet. 

Ingenjörsstudenterna var snuskhumrar. Disk ackumulerades i köket, det låg ett tjockt lager damm i hela lägenheten över deras nördiga tillhörigheter av typen Star Wars-figuriner och badrummet var belamrat med schampo- och duschkrämsflaskor, vissa halvfulla, andra tomma (men det var för jobbigt att lyfta dem till en sopkorg). 

Lägenheten var från tidigt 90-tal och alla ytskikt gick i pastell. Badrummet hade svagt rosa väggar och lindblomsgrönt golv. Trodde jag, tills jag en dag på dominovis råkade välta en rad flaskor som stod på duschgolvet och då upptäckte rosa ringar under flaskorna. Golvet var tydligen rosa och det "lindblomsgröna" var snarare resultatet av flera års algtillväxt. 

Det skrämmande är att de här människorna numera lever som vanliga svenne bananas i samhället and such, kanske i färd med att konstruera komponenter till exempelvis respiratorer. Slut på historia.

Jag hittade till slut en galgliknande konstruktion på Clas O som funkar okej, även om min längtan efter duschhylla består. Tipsa gärna om köpställe. 


Eftersom jag är finkemsnörd kommer här en sammanställning: El Vital gul schampo och balsam, en gammal favorit. Nu introducerade mig frisörstuderande barnet till de lila och de var nästan ännu bättre, men jag tänkte göra slut på de gula först. Ett Redken Soft-schampo, min absoluta favorit som jag använder när håret känns extra torrt och sletet. Nivea Face Wash, Nivea Oil duschkräm (den bästa på marknaden) och en duschkräm av märket Petit Marseillais som jag köpte i Frankrike i somras. 

Eftersom badrummet är väldigt litet finns bara små ytor för badrumsartiklar. Som ni såg på översta bilden är badrumsskåpet sommarstugelitet och rymmer bara det absolut nödvändigaste såsom tandborstar och fuktkräm.


Den uppmärksamme noterar att Nivea Wash finns både i badrumsskåpet och i duschen. Om du har över snittet hög slutledningsförmåga har du redan fattat att det beror på att man ibland tar bort smink i samband med dusch men att man ibland inte duschar i samband med borttag av smink. 

Eftersom jag är något av ett geni har jag därför valt att ha ett exemplar på varje ställe, så slipper jag böja mig åt ena eller andra hållet när jag kommer på att jag måste sminka av. Och det fantastiska är att det går åt precis lika mycket sminkborttagning på ett år om man jobbar med flera tuber jämfört med att bara ha en. För har man bara en måste man köpa ny dubbelt så ofta. Fattar ni? Gör ni det verkligen? 

Kombinationen litet badrumsskåp och två tonårstjejer är inte optimal, varför jag satte upp min mammas gamla stringhylla i badrummet. Här har alla en varsin korg (namntaggad) plus en gemensam korg för husapotek, frisörsax och lite annat. På hyllan under har vi parfymer, bomull, toalettpapper och en korg med tjejgrejer. Tjejgrejer: Bindor, tamponger, polkagrisar och amfetamin. 


Eftersom jag är en sucker för korg i badrum skaffade jag en papperskorg i korg och sen en korg för hårprylar. 


I ett tidigare inlägg frågade någon om det var klokt att spara undan pengar när barnen var små för att finansiera deras tonårsliv. Det är svårt att till fullo redogöra för vidden av den ekonomiska ruin som väntar dig som tonårsförälder, men här är ett försök att ge åtminstone en pusselbit. Låt mig bena ut hårkorgen:


Från vänster till höger: Plattång, cirkapris 750 kronor. Rullfön, cirkapris 500 kronor. Air Styler Björn Axén, cirkapris 700 kronor. Hårtork Clas O, cirkapris 250 kronor. Dessa är alltså dubbletter från det tidigare boendet, eftersom barnen inte vill släpa dessa mellan bostäderna. 

Då har jag inte ens nämnt det löpande underhållet i form av håroljor, serum, värmeskydd, inpackningar, saltvattensprayer och torrschampon som löpande köps in, tack och lov från vecko- och månadspeng. Jag köper schampo och balsam, inte en pryl mer. 


Toaletten är ett litet mästerverk från Gustavsbergskt 70-tal. Man spolar med en "spol" på samma sätt som på högstadiets skoltoalett. En behaglig insikt som slog mig bara dagar efter inflytt var fördelen med hyresrätt: När saker av typen toalettlock går sönder, finns där en fastighetsskötare som fixar det. Jag ringde min och förklarade problemet, att lockets fästen redan vid inflytt var trasiga så att ring och lock hängde och slängde likt Krakel Spektakel i en gardin. 


Försynt bad jag om tips på modellnamn, så att jag skulle kunna skaffa ett nytt lock. Fastighetsskötaren bad mig att maila en bild på toaletten och tre timmar senare stod en kasse från Ahlsell utanför min dörr med ett perfekt måttat nytt toalettlock i. Va? Jag berättade den här historien säkert tio gånger för mina storögt fascinerade vänner veckan som följde. "Vad menar du, fick du locket helt gratis? Hon la inte till arbetstid för att åka och köpa locket?". Hyresrätt, I love. 



Duschdraperi var lite av en nöt att knäcka. I mitt tycke finns det bara en sorts duschdraperi som funkar och det är helvita, kvalitativa historier med lite tyngd så att man slipper få draperiet klistrat vid kroppen vid…vattengravitation? Ni vet vad jag menar. Mönster kanske kan vara kul. Om man är fem år och exempelvis gillar fiskar.




Jag är inte fem år och min strävan i dusch är att känna "calme, luxe et volupté" inte "wow, kolla fisk" varför jag med ljus och lykta sökte efter den sorts våfflade duschdraperi i kritvitt man ibland trillar på under hotellvistelser. Gärna i tyg. Men där gick jag bet. Det enda våfflade duschdraperi jag hittade fanns på nya Wish a.k.a. Temu och var inte av tyg, men av beskrivningen att döma var det av lite bättre kvalitet då det var "tungt". Än så länge har det inte limmat på mig.

Med följde billiga transparenta duschringar men då skalade jag upp genom att köpa duschringar i metall på HM Home (fanns i silver/guldfärg). Jag hittar dem inte nu, men Åhléns har liknande för 36 kronor tiopacket, just sayin. Nu rasslar det skönt när man drar duschdraperiet hit och dit, istället för det sladdriga ljudet av billig plast mot metall.


En liten detalj är det tennskrin jag har stående på badrumsskåpet. Skrinet är en vinst min morfar fick efter någon form av spelmanstävling på 40-talet och locket pryds av en gravyr föreställande en slacker som röker cigg. 

Jag sålde i början av sparresan en del silver i form av gamla snusdosor och småskålar, men det här skrinet kan jag inte skiljas från. I detta har jag ställt alla nagellack. Funktion och nostalgi i ett, en oemotståndlig kombination. Låt inte ert arvegods stå och samla damm, sälj eller använd. Samma sak med "finporslin". Slit det med hälsan tills bara slattar återstår.


Ett sista ord om badrum och volupté. Jag fick en vacker julklapp av fjortonåringen. Eller jag fick två, jag fick en jättestor klubba som jag lapade i mig gåendes på stan för att fullända looken av ful gubbe. Utöver klubban fick jag en Ritualsspray "Laundry Deluxe Refreshing Spray" i min favoritdoft Sakura. 


Närhelst jag känner för att lyxa till badrummet sprayar jag denna på handdukar och badrumsmatta så doftar det överjordiskt. 

Ja, ni läsare av denna blogg vet att badrum är lite av en akilleshäl för mig. Det måste vara rent, funktionellt och gärna med mycket vitt och natur. Givet detta badrums storlek och ursprung (kranar och VVS från 1973 och silverblå kakelrand från 90-talet) tycker jag ändå att jag fått till en rogivande och behaglig stämning däri. 

En viktig komponent är att jag, som jag tidigare nämnt, låtit installera dimmer i den enda ljuskällan: Lampan ovanför badrumsskåpet. Det är öken att gå upp på natten för att pudra näsan och mötas av 800 lumen. 

Nu låter jag lampan stå på lägsta hela natten så att jag, barn och djur har ledsyn in utan att behöva konfronteras med våra mosiga nattjag eller riskera att väcka våra hjärnor så att man inte kan somna om. Dessutom ser man bättre ut även dagtid med lite diskret belysning. 

På bilden ovan skymtar rummet. Men innan jag släpper in er där kommer jag att tvinga er till en genomgång av min garderob. 

Mvh
FruEfficientBadass

33 kommentarer:

  1. Jäklars vad grejer ni har! Men blir kanske så med döttrar?

    Ser fint ut, korg passar verkligen i badrum, det mjukar upp. Jag tycker om små badrum, det är mysigt och man når typ allt från duschen eller toaletten - praktiskt!

    Jag hade dock inte pallat dofterna jag misstänker finns i badrummet, med alla parfymer och sprayer. Är van vid få produkter av märket Neutral. Inte så mycket volupté kanske, men slipper huvudvärk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Jag hade dock inte pallat dofterna jag misstänker finns i badrummet". Nej, det hade du inte. Du hade inte kunnat umgås med 16-åringen över huvudtaget. Det ligger som en tät dimma av parfym (söt), brun-utan-sol, diverse hårvårdsprodukter och body lotions över henne.

      På minstingens skola har de parfymförbud. Ett förbud hon ignorerade med emfas. En dag hade mentorn kommit på henne med att stå och parfymera sig VID SKÅPET. Alltså...

      Vi får arga mail hem, vi har allvarligt snack med 14-åringen, det lovas dyrt och heligt att det inte ska parfymeras eller tas med parfymer. Nästa morgon trillar jag över hennes tygväska i hallen. Det ligger två (2) parfymer däri, för vidaretransport till skolan.

      Radera
    2. Förklara för dottern vad det innebär att ha astma och hur parfymer påverkar. (Man kan inte andas.) Själv klarar jag mig än så länge med bara kraftiga smärtor i bihålorna, rinnande näsa och vid exponering för parfymerade människor typ en halvdag - migrän. Det är inte roligt eftersom parfymintollerans inte kan medicineras bort som man kan med allergi. Kortison gör att man slipper svälla igen, men allt ovan kvarstår. Parfymintolerans är vanligt, men oftast håller vi käft och lider i tysthet eftersom man inte orkar med att bli fnyst åt och hånad i 9 fall av 10 (plus att folk sällan bryr sig). /Mvh Less o snorig

      Radera
    3. Fattar inte varför det ska parfymeras överhuvudtaget, det mesta stinker sötaktig skit som ger kväljningar. Så ofräscht med parfym.

      Radera
    4. Min dotter blev överkänslig mot parfym i åk 9. Hon var inte en heldag i skolan, rinnande ögon och svårt stt andas. Panikångest ett par ggr. Vi fick hämta henne varje dag och hon kom hem och sov varje em. Ett helvete. Hon orkade inte umgås med kompisar alls. Nu är det bättre, fortfarande känslig men hanterar det. Skolan kunde inte hjälpa oss.

      Radera
  2. ”Vem är inte ful i sextiwattsljus?” som Krunis formulerade sin syn på saken <3 Trevlig fredag!

    SvaraRadera
  3. Så är det med döttrar - har själv tre, men en har tagit sina plattänger och flyttat hemifrån. Till de två hemmaboende finns det också en liten korg som innehåller kondomer, dagen-efter-piller och graviditetstest... När vi renoverade badrummen efter att vi köpt lägenheten för 6 år sedan satte vi upp en hylla med "noll hål i väggen"-teknik, och den sitter fortfarande fast. Den är enorm och jag älskar den, eftersom vi gillar olika finkem och oftast har tre sorters schampo, två duschtvål, en ansiktstvätt, en ansiktsskrubb och två olika balsam i duschen (fem personer i hushållet). Här finns underverket som tål att lastas tungt: https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/badrum/badrumstillbehor/duschhylla-och-duschkorg/duschkorg-noll-hal-i-vaggen-al132cr/p-400021

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm. Var inne och kikade. Rätt dyr. Har köpt lite varianter på Temu i transparent plast som ska gå att fästa med fästkuddar. Återkommer i frågan.

      Radera
  4. Bästa läsningen alltid!

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt underhållande att läsa om ditt badrum! Dina inlägg över huvud taget är både roliga och inspirerande, jag kan inte förstå att jag missat dig så länge. Men nu blir du inte av med mig, jag hänger kvar i din läsarskara. ;)

    SvaraRadera
  6. Snyggt och stillsamt. Jag har mönstrat duschdraperi men är inte 5år, får fundera på det!/M

    SvaraRadera
  7. FruEB,
    om du finner att du föredrar helvitt badrum istället för en med blårand kan du skaffa vit ”kakeldekor”, dvs vit självhäftande plast som är exakt lika stora som nuvarande blå kakelplattor, 59 kr för ett tiopack, som du helt enkelt klistrar över:
    https://www.hornbach.se/p/kakeldekor-vit-15x15cm-10-pack/7804008/
    Och så är det enkelt att byta, tex finns det säkert med fiskmönster som kan glädja dina kommande barnbarn när de är på besök om några år, lirar bra med fiskmönstrade draperier menar jag.

    Ser att du har en uppsättning elektriska apparater i badrummet. Dyra apparater. Elektriska apparater trivs väldigt dåligt i fuktig miljö, de är både gladare och håller längre på andra torrare ställen jämfört med på all bo på ett blött golv och i en daglig fuktigt badrumsmiljö. Antar att det inte finns något eluttag i badrummet heller för dylika hårmeckande apparater, speciellt inte i ett 70-tals badrum av olika elsäkerhetsskäl, så då är väl anledningen att de ska vara nära tillhands inte aktuellt. Jag menar att apparaterna när de används måste anslutas till någon kontakt som ändå finns utanför badrummet så då kan ju apparaterna även förvaras utanför badrummet.

    Och hyresrätt, det är ett sorts all-inclusive boende där allt ingår. Ja inte mat och drinkar i badrummet förstås. Förbetalt med påslag förstås. Vanligtvis inte billigt men väldigt bekvämt. Det är väl absoluta motsatsen till att bo i ett gammal villa som måste renoveras för att inte falla isär. Sett över en trettioårsperiod är villan mycket billigare men oj så mycket tid, energi och pengar du behöver lägga.

    FruEBs finurliga formuleringsförmåga (FFFF – retoriska figurer) är fantastisk. Jag skulle i det här hänseendet vilja jämföra henne med Linda Skugge när Linda var som bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men snälla! Fru EB har allt Linda Skugge saknar. Integritet, stil och finess och dessutom ett rejält tilltaget ISK.

      Radera
    2. Det största hotet mot den där typen av elapparatur är damm och hår som täpper till lufttillförseln och gör att maskinerna går varmt.
      Ev fuktproblem försvinner så fort värmen i maskinen slås på.

      Radera
    3. Jag var på vippen att köpa kakelstickers (vita såklart) på Temu, men det hade blivit några hundra ändå så jag suger på den karamellen ett tag till. Plus att barnen verkar gilla det blå. Som också matchar min sminknecessär, så det kan med lite fantasi kännas genomtänkt.

      Radera
  8. Men, vad bra. Precis den inspiration jag behövde just nu. Jag gillar verkligen min hyreslägenhet om vi bortser från just badrummet. Som ser ut som om det designats av en arkitekt med fäbless för fångvård. Bara duschdelen är kaklad, men istället för en kakelrand i blått som hos dig, har jag en rand i samma färg som blöt halm. Detta kompletteras med ett brunt plastgolv och väggar klädda med väv målad i vaniljgult (om man vill vara snäll, nikotingult om man inte är så positivt lagd).
    Att jag har lyckats köpa ett billigt duschdraperi som inget hellre vill än att klistra sig kring min blöta lekamen, får jag däremot själv ta åt mig den tvivelaktiga äran för. Men jag har i alla fall ingen läskig tånagelsamlande duschmatta.
    DDT

    SvaraRadera
    Svar
    1. "en arkitekt med fäbless för fångvård" /"har jag en rand i samma färg som blöt halm." Haha, du är så rolig.

      Radera
  9. Jag vet, denna är dyr men väldigt bra!! Kan varmt rekommenderas https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/badrum/badrumstillbehor/duschhylla-och-duschkorg/duschhylla-inr-nest/p-1060308-1060309?gad_source=1&gclid=CjwKCAiArLyuBhA7EiwA-qo80NgPzaWuNbBMTKYOnoNYjF_awmofAd6pWbecdh9RmQajmi7OfB140BoCqAMQAvD_BwE

    SvaraRadera
  10. Kanske borde klargöra att citatet kommer från en dikt (L'Invitation au voyage) i Baudelaires "Les Fleurs du mal", så att ingen anklagar mig för att göra en Pascalidou. Det finns en målning av Matisse med samma titel, inspirerad av dikten, som hänger på Musée d'Orsay i Paris. Även Matisse förknippade orden med bad.

    /Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra Max, att vi slapp en Pascalidou. Jag vill också tacka dig för att du ympar denna blogg och dess kommentatorsfält med din bildning. Det faller ju liksom en lärd skugga även över mig då n-est-ce pas?

      Radera
  11. Kan man spreja textilsprejen på en badhandduk och sen torka sig i ansiktet med den utan att ögonen svider?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, det är egentligen en "strykspray" som man har på kläder och handdukar istället för vanliga blomsprutan med vatten. Men för att vara på säkra sidan testade jag ett par duschar på handduken och gned in i ögonen och det gick bra.

      Radera
  12. H@&#*te vad grejjer tonårsdöttrar verkar ha. Får öka avsättningarna ytterligare till framtidsfonden…
    Två påpekande. Tror att stringhyllan relativt snabbt kommer bli dålig pga fukt.
    Vore det inte bättre att skippa mattan helt? Enklare att städa och mindre att tvätta? Minimalism ger mer sparutrymme?

    Mvh han som blev citerad i inlägget ovan ang tonåringar.

    SvaraRadera
  13. Suverän läsning som alltid, i love!

    Denna gången fick jag mig även en rysning till livs, då jag liksom kunde känna duschdraperiet kladda fast och äckla sig på min nyss rentvättade kropp…

    Burrrr….
    /JB

    SvaraRadera
  14. Väldigt fint och inspirerande! Av bara farten så hamna jag själv i samma tänk när jag läste och såg bilderna, och hade också bytt duschslang och huvud. Kostar inte så mycket på Ikea och ditt badrum förtjänar bättre än den vita gamla i plast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag vet, men då måste man troligtvis byta även duschstången till en med kompatibelt fäste och innan man vet ordet av har man rivit ner kaklet och sen kan man kyssa ISK:en hejdå.

      Radera
  15. Trixet är att duschdraperiet ska vara lite fler långt. Då fastnar det på golvet istället för att fladdra runt och fastna på benen. Fina korgar att skruva i väggen hittade vi med, kan leta upp var om du inte redan fått tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Trixet är att duschdraperiet ska vara lite fler långt. Då fastnar det på golvet istället för att fladdra runt och fastna på benen." Bra tips! Såg i något städprogram från US of A att man har dubbla duschdraperier. Ett mer galonigt på insidan och ett mer dekorativt på utsidan. Någon som känner till konceptet och förklara varför?

      Radera
    2. För att man då kan ta vilket snyggt tyg som helst på utsidan, det behöver inte vara ett duschdraperi.

      Radera
    3. Man kan sätta in ett tyngdband i botten på duschdraperier för att förhindra klistrandet mot benen. Fungerade fint i min förra lägenhet där badrummet inkl dusch var typ två kvadrat. Finns här t.ex. https://www.bauhaus.se/tyngdband-kirsch-310-cm-50g

      / Josephine

      Radera
  16. En av dina favoritbutiker har vita våfflade duschdraperier. Jysk! Kanske inte så tungt som önskas (finns det inte tyngder man kan lägga i nedre fållen på gardiner? Eller har jag drömt det?) men ack, så vackert! Priset är för mig i överkant, men känns ”premium” och duger finfint som gardin (klarglas i badrumsfönstret) och för att dölja ”tvättstugan” i badrummet. Nu vet du till den dagen det billiga kinesiska skräpet fastnar runt dina blöta ben och fäller både dig och draperistången till golvet… 😉

    SvaraRadera
  17. Ikeas duschyllor har numera en slags magisk sugpropp som klickas fast och sitter där den ska för alltid.

    SvaraRadera