Le Skåp

Jag kan ha ljugit då jag i senaste inlägget skrev att jag skulle skriva om ett diametralt motsatt ämne. Det blir snarare en detaljstudie av en komponent i senaste inlägget, fokus träskåpet ni kanske skymtade på en överblicksbild.


Skåpet är ett begagnat Ivar från Ikea, nypris runt 1 300 kronor (minns ej vad jag betalade, kanske 500 kr). Det är inget glamouröst skåp, snarare ett skåp som för tankarna till källarförvaring av verktyg och syltburkar. Jag använder det till diverse, men mest dukar, servetter och ljus. 

Givet att alla möbler i Rummet går i vitt eller ovan ljusa trä, kände jag för att balla ur lite grand. Vilket på medelålderska betyder linoljefärg. Att jag är en sucker för linoljefärg, det vet ni sen innan. Nu var det dags igen. Jag besökte den fantastiska butiken Byggfabriken på Roslagsgatan 11 (finns även på Högbergsgatan på Söder) för lite tjack. Är du sekelskiftesnörd kommer du att gå därifrån fattig man. Beslag, inredningsdetaljer, färg, klinker, de har ALLT. 

Jag nöjde mig emellertid med minsta burken grön linoljefärg av märket Ottossons Linoljefabrik. Alltså namnen...Jag fastnade först för Lys Köpenhamnsgrön, gick via Thottgrön och Bladgrön för att slutligen landa i Övedsgrön. En provburk för 75 kronor räckte gott och väl. Med pensel till det (inte från Byggfabriken dock, utan från en basar bredvid) gick projektet på 125 spänn.



Nu var det dåligt ljus på bilden, skåpet ser nästan svart ut. Det är det inte. Kanske den här bilden är mer rättvisande:


En sorts biblioteksgrön, en favoritnyans. Oavsett grön känns det bra att bryta av allt det ljusa mot något annat. Och jag ÄR inte så förtjust i det där skidstuge-kvistiga bara träet. Inte heller 14-åringen, för när jag sa att jag skulle måla om skåpet utbrast hon lättat: "Vilken tur, jag tyckte att det var så fult men vågade inte säga något". 

Att måla med linoljefärg på bart trä är ren och skär lycka. Färgen sugs upp direkt och lämnar en matt hinna. Inte heller har jag något emot doften. Lite däven, men ack så genuin. Turligt nog sov inte småttingarna hos mig den natten, annars kanske de dött linoljedöden. (Finns den?)

Min poäng från tidigare inlägg på temat kvarstår. Tillåt mig att grandiost citera mig själv:
Det magiska händer. Inte bara får [möbeln] en fräschare färg, den blir på något vis mer gedigen.
Dussin-Ivar, säkert tillverkat från snabbvuxen fur i Sibirien, känns plötsligt som något jag ropat hem på en bondauktion i Dalarna. Har du något som borde målas om med linoljefärg?

Mvh
FruEfficientBadass

13 kommentarer:

  1. Har två likadana Ivar-skåp i vardagsrummet. Vi har tänkt måla dem i linoljefärg eller schellack länge men då vi inte är FIRE och har två små barn står skåpen fortfarande nakna där under tv:n. Blev motiverad av att se din målning! / Josephine

    SvaraRadera
  2. Jag har målat avlutade skåp med grå linoljefärg. Har använt samma nyans på panel, skåp och element. Blir mycket bra kontrast till ganska vilda sekelskiftestapeter på resten av väggen. Älskar linoljefärg! /Johanna

    SvaraRadera
  3. Otroligt fin färg och fint med dalahästen och lampan till. Inspirerande!

    SvaraRadera
  4. Vad fint och inspirerande? Behöver man schellack under färgen?

    SvaraRadera
  5. OM jag har något att måla om? Yes my lord, en gedigen furumöbel från nittitalets Ikea med glasdörrar och hela kittet. Älskar funktionen men ogillar furu-looken.
    Men jag är lite rädd för linoljefärg. Typ att hela huset ska brinna ner (eller upp?) pga risken för självantändning. Vad göra med burk, trasor och spill?
    Behöver träet behandlas så att inte kvistarna syns igenom? Och provburkar brukar ju ha sämre kvalitet än riktiga färgen, struntar du i det?
    Frågorna är många. Tack för återkomsten från bloggpausen.

    SvaraRadera
  6. Trasor med linoljefärg lägger du i en burk med vatten och risken för självantändning är eliminerad. Färgen i burken självantänder såklart inte.

    SvaraRadera
  7. Vilket lyft. Och som jag ser det är ikea second hand främst en vinst i att slippa montera ihop eländet.

    SvaraRadera
  8. Jag visste inte att färgen i provburkarna var av sämre kvalitet än den vanliga färgen. Letade på Interwebz men hittade inget om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma typ av färg i de olika burkstorlekarna, 0,1 liter-5 liter. När det gäller Ottossons linoljefärg iallafall.

      Radera
  9. För att alla ska kunna förverkliga sina projekt och tillfredsställa sina ekonomiska behov i år 2024, gör vi finansiering med 3% ränta tillgänglig för alla seriösa och ärliga personer.

    För den som är intresserad, kontakta mig privat så hjälper vi dig gärna.


    E-post: piergiorgio.zavatti1@gmail.com


    För att alla ska kunna förverkliga sina projekt och tillfredsställa sina ekonomiska behov i år 2024, gör vi finansiering med 3% ränta tillgänglig för alla seriösa och ärliga personer.

    För den som är intresserad, kontakta mig privat så hjälper vi dig gärna.


    E-post: piergiorgio.zavatti1@gmail.com


    För att alla ska kunna förverkliga sina projekt och tillfredsställa sina ekonomiska behov i år 2024, gör vi finansiering med 3% ränta tillgänglig för alla seriösa och ärliga personer.

    För den som är intresserad, kontakta mig privat så hjälper vi dig gärna.


    E-post: piergiorgio.zavatti1@gmail.com

    SvaraRadera