Uppdatering finkem

Uppdatering och uppdatering, det är status quo även här. Jag har hittat produkter som passar för mig och det finns således ingen anledning att byta. 


Från vänster till höger: De gula L'Oréalprodukterna för schampo och balsam ("Anti Breakage"). Nivea Oil duschkräm. Tips! Olja in dig med kranen avstängd och låt verka i tio sekunder innan du sköljer av. Huden blir mjuk och återfuktad, således inget behov av kroppslotion och du spar plats och tid. Dessutom doftar den underbart. Runt 40 kronor i mataffären.

Nivea Wash för sminkborttagning. De dagar (mycket få) jag inte använder smink vaskar jag bara av med vatten. Det finns ingen anledning att störa huden mer än nödvändigt. Den är som indexfonder: Självrengörande. Nivea Wash är emellertid den ansiktstvätt som stört min hud minst. Jag gjorde ett atypiskt försök att skämma bort mig med en dyrare dermatologisk produkt i somras och direkt fick jag röda utslag. 

På samma tema: Niva Soft fuktkräm för ansikte och kropp. Och händer och fötter, som ju borde hamna i kategori kropp? När jag smort in händerna brukar jag krama in resterna i hårtopparna som lystet suger åt sig. Kort sagt: Den Enda Fuktkräm Du Behöfver. 

Jag läste en gång en bok om ekologisk hudvård (passus: Min hud reagerar dåligt på "ekologisk hudvård") där författaren menade att billiga hudvårdsprodukter görs på slaggprodukter från oljeindustrin. Jag har för mig (jag brasklappar så att jag slipper förtalsrättegång) att varumärken som Vaseline och Nivea nämndes. Jag kan bara dra slutsatsen att min hud är perfekt kalibrerad till slaggprodukter från oljeindustrin. 

Billiga är de i alla fall. Mina ansiktsvårdsprodukter kostar alltså 100 kronor inalles, att jämföra med hudvårdsrutinen pre frugalt liv då jag köpte Clarins dag/nattkräm och säkert någon dyr ansiktstvätt, minns inte så noga. Och om jag jämför min snart 50-åriga hy med mina jämnårigas hyar är det ingen märkbar skillnad. Förklaringen hittar ni på baksidan av burkarna: Det är samma sak i dem, förutom att de dyrare krämerna ofta lassar på konstigheter för att underlätta positioneringen i marknadsföringen. Ju fler ingredienser desto större risk att din hy reagerar på produkten. Ju fler produkter, samma effekt. 

Nivea deo, för att den är så stilren och doftar gott. Sen tandvård: Efter många års sökande har jag hittat den perfekta tandborsten: Philips Sonicare för runt 500 kronor. Jag köpte ett tvåpack och gav den ena till barnet som flyttade hemifrån. Borsthuvuden köper jag på Temu, extra mjuka. 

Starkt influerad av Agnes Wold försöker jag vara mönsterbarn med tandvård varför jag alltid (nästan) kör tandtråd på kvällarna. Den jag gillar bäst är den tjocka vaxade från Johnson & Johnson för en 50-lapp (räcker en evighet). Jag köper Sensodyne original eftersom jag lätt får ilningar. Nu låter jag som en TV-reklam men så är det. 

Här hade jag kunnat sluta då jag är helt nöjd med ovan produkter. Men jag är bara människa och ibland stöter man på ett och annat som ger det där lilla extra i tillvaron och för transparensens skull tänkte jag nu redogöra för dessa val. 


Redken All Soft Schampo. Jag har talat om det innan. OMG. Håret blir silkeslent och glänsande. Dyrt är det också varför jag inte använder det mer än någon gång ibland. Eftersom det är drygt köper jag ungefär en flaska om året. Kostar runt 280 kronor. 

Ett tips från frisörbarnet: Håret ska schamponeras två gånger. Hon har förklarat varför men jag minns inte, det var något med kutikulan (OBS riktigt ord). Första gången öppnas strået och andra gången tvättas det, typ. Jag kan bara konstatera att håret håller sig rent längre om jag tvättar det två gånger.

Använd bara en liten liten klick (stor som en modern enkrona), särskilt andra gånger då det löddrar betydligt mer. Visste du förresten att billiga schampon löddrar mer än dyra? Det är för att de tillsätter medel för att det ska löddra eftersom konsumenten då upplever en fräschare känsla. 

Jag brukar låta andra omgången Redken sitta i någon minut eftersom den innehåller arganolja vilket jag inbillar mig göder håret. L'Oréals lila inpackning är också en favorit. Ljuvlig doft, håret blir lent och glansigt. Säkert restprodukter från oljeindustrin. 

Mixa Intensif Body Lotion köper jag i Frankrike men den finns på Amazon. En babyprodukt, men så ljuvlig. Fräsch doft, huden blir helt genomfuktad och håller sig mjuk länge. Jag tror att det är för att den innehåller glycerin? 

Jag använder den vintertid på kvällarna på torrhetsrynkorna runt ögonen och när jag vaknar på morgonen är rynkorna borta. Alltså, borta är de inte, men de är temporärt utslätade. Jag tror att liknande effekt nås med Vaseline Body Lotion som också innehåller glycerin. Denna är Fru IGMR:s stående ansiktskräm och hon har fantastisk hy.

Sen har vi min favorittandkräm. Den brukar jag belöna mig med efter ett tandläkarbesök och det är här jag köper den för 150 kronor. Opalescence Whitening Sensitivity Relief. Såg nu att den kostar under hundralappen på nätet. Jag kan inte beskriva vad det är som gör denna tandkräm så underbar. Dels är den bra för känsliga tänder, den känns så mild och omslutande. Men smaken! Den smakar exakt som Jenka! Oefterhärmeligt. Ni gamlingar fattar, ungdomen får bara försöka föreställa sig. 

Brasklapp här att min 15-åring fick kräkreflexer när hon använde den, hon tyckte att den smakade som "något äckligt man får i munnen hos tandläkaren" vilket är helt korrekt. Så innan du går åstad och betalar hundra spänn för en tandkräm, vinnlägg dig om att du gillar Jenka.


Men jag är inte klar där. Jag har ytterligare några saker jag måste delge er. Naglar. Jag har, som gamla läsare minns, en historik av spröda naglar som skivar sig och går av i parti och minut. Jag försökte i min ungdom med diverse kosttillskott och medel, men utan resultat. Tills jag trillade på den högra produkten nedan: Isadora Probiotic Protection Nail Treatment. Kostar runt 90 kronor och är värd varenda krona om du dras med samma problem som jag.


Den är en sorts olja du smörjer in nageln med och efter 4-6 veckor börjar du se resultat. Mina naglar är kanske inte hårdast i stan, men de är hela och åtminstone halvhårda och de skivar sig aldrig. I början av behandligen använde jag inte nagellack. Dels för att det var svårt givet att medlet ska appliceras på naken nagel och jag smorde naglarna varje dag. 

Men också för att jag var rädd att nagellack och remover skulle skada nageln. Nu har jag insett att jag utan problem kan använda nagellack regelbundet. Men jag är noga med att smörja in nageln med ovan efter att jag tagit bort nagellacket. Sen väntar jag några dagar innan jag drar på nytt.

Apropå nagellack har Isadora en finfin hybridprodukt som är såväl nagellack som vårdande lack (till vänster ovan). Isadora Second Nail Harderner & Shield (pink) både skyddar nageln men har också samma blekrosa nyans som exempelvis Chanels nyans Ballerina. Fast till en bråkdel av priset naturligtvis. 

När vi ändå pratar händer kan vi ju prata fötter. Jag har redan tidigare berättat om världens bästa fotkräm: Footmender. Som jag blev rekommenderad här på bloggen. Den ska användas ett visst antal dagar i sträck, men efter de dagarna har du babyfötter. Den är förhållandevis dyr men får ställas i relation till vad medicinsk fotvård kostar. För det här är en proffsprodukt. 

Jag hittade emellertid en värdig konkurrent i Tyskland i somras: Mixa 10-in-1 Cica Repair, en kräm för extremt torr och sleten hud. Finns på Amazon för under hundringen. Jag behandlade en närståendes asfaltsliknande fötter med denna och det blev omedelbart bättring. Återigen: Glycerin som verksam substans. 

Och när vi ändå pratar fötter kan vi prata ben. En tonåring tipsade om "världens bästa rakhyvel". Jag brukar köpa billiga hyvlar av typen Bic, men det händer också att blodvite uppstår i duschen. Rakhyvel Estrid (dryga hundringen på Apoteket) är idiotsäker. Det går helt enkelt inte att skära sig med den. Det enda som stör mig är att den har en sorts gegga (troligtvis med mjukgörande agenda) nedanför bladen, men det kan jag leva med.

Jag har tidigare nämnt att jag badar i shorts eftersom jag vid bikinirakning får stora böldliknande utslag. Jag tror mig ha hittat en lösning i produkten RFSU Intim Cooling Balm för runt 50 kronor på Apoteket. Jag är ännu i en testfas men resultaten är hittills lovande.

Det var allt på finkemsfronten för tillfället. Kom gärna med tips i kommentatorsfältet. 


Mvh
FruEfficientBadass

24 kommentarer:

  1. Jag slutade få bölder vid bikinilinjen när jag bytte till riktigt bra hyvel (skippade Bic till förmån för typ Gillette herrhyvel) och började raka längs med håret.

    Använder Neutral schampo och balsam. Hth och kokosolja när jag behöver smörja in mig.

    SvaraRadera
  2. Flytande tvål och schampo från Neutral. Duschar ca 2-3 ggr/v. Dagarna däremellan tvättas armhålor med tvål och vatten över handfatet och muttan med ljummet vatten från en liten vattenkanna, sittandes på toaletten. Ansiktet sköljs av med vatten på morgonen. Deo från Änglamark. Fotbad med varmt vatten och en skvätt Grumme såpa ca en gång i veckan. Några rasp med fotfilen innan torkning och insmorning med kallpressad rapsolja och därefter in med fötterna i plastpåsar och på med sockor. Låter sitta på under natten. Blir händerna eller armbågarna eller benen torra använder jag rapsolja där med.
    Använder samma tandtråd som FruEB samt TePe EasyPick mjuka tandstickor varje kväll. Morgon och kväll borstar jag tänderna med TePe Kids super soft och visdomständerna får lite extra kärlek med TePe Compact Tuft vinkeltandborste. Använder Sensodyne Gentle Whitening tandkräm. Under pollensäsongen och om jag är förkyld sköljer jag näsan med ljummet saltvatten och en näskanna på kvällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderar boken ”Din hälsa sitter i munnen” av Björn Klinge och Pamela Andersson.

      Radera
  3. Rakhyvlar! Måste slå ett ordentligt slag för säkerhetsrakhyvlar. Det vill säga de gedigna rakhyvlarna med millimetertunna rakblad som man själv byter ut, innan Gilette m.m propsade på att rakhyvlar skulle vara typ engångsprodukter och att varje rakbal ska vara konstig specialdesignad form som ändå blir slö efter tre gånger.

    Säkerhetsrakhyvlarnas rakblad räcker sjukt mkt längre, och kostar noll att köpa. Minns inte ens när jag köpte senast eftersom man får så många vid första inköp.

    Här är exempel på en säkerhetsrakhyvel:

    https://www.jordklok.se/sv/articles/1.278.13292/bambaw-sakerhetsrakhyvel?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI3u6n1Om8iAMVx12RBR0VfTvFEAQYAyABEgIJ0fD_BwE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder dom också! Väldigt frugalt alternativ, och har gett mer skonsam rakning än engångsartiklar i plast.

      Radera
    2. Håller med om att de är bra och tipsar om https://www.apotea.se/vali-sakerhetshyvel

      Radera
  4. Härligt med ett till finkems inlägg, haha. Jag uppskattar att du skriver om det för det finns så många fällor här. Det första är hur mycket dyr skit som marknadsförs till oss kvinnor, som vi inte behöver. Det andra är idén om att "naturliga" produkter skulle vara bättre. Jag har liknande erfarenhet där, dyr eko kräm hjälpte inte min hud alls men petroleum produkter gör det. Vaselin lägger sig som ett skydd över huden så den inte torkar ut. Utmärkt nattkräm för torr vinterhy med andra ord.

    SvaraRadera
  5. Tvättar håret med Urtekrams "Sweet Ginger Flower", otroligt drygt. Som balsam och inpackning har jag "Hair Food", behövs också jättelite och gör håret blankt och mjukt. Till kroppstvätt sandelträstvål som bäst köps hos Kina Li på Ringvägen. Doftar underbart och räcker länge. I nyllet nattkräm från Lidl , billigt och den som funkar bäst med min hy, på kroppen Vaseline Healing och på fötterna Footmender. Bikinilinjen rakas med en liten elektrisk trimmer som drivs av ett AA-batteri, märke sedan länge bortskavt. Den elektriska rakningen blir kanske inte lika slät men man slipper eländet med utslag. Benen noppas med epilator som jag fick i present för många år sedan så inga engångsprodukter där heller. Jenka smakar liniment, blääää!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kör också epilator, på benen och i armhålorna. I armhålorna räcker det att epilera en gång varannan vecka typ. Det har slutat växa där... värt varje krona i investering!
      Bikinilinjen är svårare... övar med epilatoen men är inte lika tålig, så ibland kör jag någon kvinnlig rakhyvel då och då för att rensa upp.

      /C

      Radera
  6. Jenka! Uuuuuääääääk! Tack för varning! 😀 Jag lever på CeraVe hudvårdsprodukter av alla slag. Ofta 20% på apotek, parfymfritt (är allergisk) och the shit för klimakterietorr hud som allt mer liknar käpp-papper (för den som minns 70-talets julpyssel).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kräpp-papper skulle det vara.

      Radera
    2. P. S Apotek Hjärtat har svinbra oparfymerad hårmousse, spray och torrschampo. Billigt.

      Radera
  7. Tror att jag kanske har samma hudåkomma som dig Fru EB. Perioral dermatit. För min hy verkar det inte spela nån roll om jag använder finkem eller ekokräm, blir lika bra/dåligt oavsett. Det enda som hjälpt mot blåsorna är att vara ihärdig med Finacea (azelainsyra på recept) och att låta tiden gå. Nu är huden ok förutom ärren efter blåsorna och jag kör jojobaolja från Organic makers till rubbet, ansikte, kropp och sminkborttagning, eftersom jag ändå är mer lagd åt ekoflummet trots allt. Tycker Organic makers har de snyggaste flaskorna, badrumsskåpet blir att se ut som ett gammaldags apotek. Men söker fortfarande efter den bästa aluminiumfria deon. Tips någon? Använder Weleda nu men tycker doften är för skarp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara använt thaideo, sprayen, i femton år nu och fick min man att göra detsamma. Den luktar inget.

      /A

      Radera
  8. Men temu? Följt dig länge och vet att du är skitsmart så tänker ifall du inte vet - saker som säljs på temu/shein osv kan innehålla mycket gifter och arbetarna har det värre än värst. Dom behöver inte följa eu's regler (som inte är mycket att hänga i gran men i alla fall lite reglerade). Tänker på din hälsa, skulle aldrig stoppa något från temu i/på kroppen..

    SvaraRadera
  9. Jag älskar billig koreansk hudvård med ”kroppsegna” ingredienser. Pch min hud älskar det. Kan inte få nog av Elvira hudterapeut på youtube som pratar billig hudvård i olika kategorier. Promotar tex HTH:s kroppsloation för knappt några pengar alls. Hon pratar också om olika hudåkommor mm. Gillar lika mycket som fru EB:s blogg, haha!
    / Ingrid

    SvaraRadera
  10. Hårborttagning. Inte så frugalt men åh så själsligt lugnande=IPL! Kostar flera tusen att köpa men fungerat utmärkt. Man får nöta på i början m varannan vecka och sen nån gång då och då. Alltid slätt och fint utan stubb, hudirritationer eller bölder. Behöver i det närmaste aldrig tänka på hårborttagning. Kan köpas in och delas m syrran, grannen, kompisar

    SvaraRadera
  11. Jag har inte använt hudvård på 20 år. Är utbildad hudterapeut, och har aldrig haft så dålig hy som när jag tvättade och smörjde in ansiktet, använde proffsprodukter. Var alltid torr i huden på vintern och var tvungen att smörja in huden med serum och kräm för att återställa. Började att tvätta bort sminket med endast vatten efter en föreläsning med en hudläkare som besökte hudvårdsskolan, och använder aldrig något annat än vatten( och aloe Vera ibland) sedan dess. Är 41 och har inte en rynka, och huden har naturligt glow. Blir aldrig torr, ens på vintern. Hemligheten är att aldrig torka ut huden, och det gör man när man tvättar med produkter.

    SvaraRadera
  12. Alexandra,
    Kloka ord. Tycker många skall ge huden en chans. Duscha inte på tre dagar. Torrborstning med handuk. Det räcker långt. Mycket av dessa uttorkade hudkostymer kommer ifrån att detta eviga duschande som gör att det krävs mer och mer av dessa krämer som skall "återfukta" huden.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lars, exakt så. Och hudvårdsföretagen vet precis att det är så, därför säljs vi på allt detta som förstör den naturliga balansen och tror att allt blir bra om vi bara smörjer sen. Och redan i ung ålder börjas det användas produkter. Jag använder också en rivig handduk efter dusch och ”peelar” ansiktet.

      Radera
    2. Kan intyga att det funkar på mig med! Är 40+ och har väldigt fin hud om jag får säga det själv. Sköljer ansiktet med vatten. Använder aldrig tvål. Använder solhatt och solglasögon på sommaren i solen (tänker att det hjälper mot rynkor och pigmentfläckar). Det är nog både det naturliga fetter från huden och den ostörda mikrofloran som fungerar som tänkt när man undviker massa produkter på huden.

      Radera
  13. Vill tipsa om att Lactacyds oparfymerade intimtvål är perfekt för att tvätta bort sminket i ansiktet med! Mild och återfuktande!

    SvaraRadera
  14. En annan skyr kemikalier som pesten. Tvål och deo behövs inte när kroppen inte har någots gifter att avgifta sig från. Jag luktar helt enkelt inte illa. Samma med min man, men han envisas med att dölja sin egna fantastiska kroppsdoft med tvål. Skiten är ju hormonstörande. Dofter i alla former är det nya passiva rökningen.

    Huden smörjer jag inifrån - du är vad du äter och vad kroppen lyckas ta upp av det - med att äta riktigt fett; dvs animaliskt fett.

    Håret tvättas med olivoljetvål och sköljer sen med spädd äppelcidervinäger.

    Tandkräm, och framför allt giftigt fluor som konkurrerar ut jod eftersom de dockar i samma receptorer, är inte nödvändigt om man inte småäter och håller sig borta från snabba kolhydrater. Borstar med aktivt kol eller gurkmeja på sin höjd, annars bara vatten.

    Sminket är svårt att komma ifrån, men funkar bra att ta bort med kokosolja.

    SvaraRadera