Läsarfråga: Köpa gård?

I veckan fick jag ett läsarmail:

"Jag vill gärna ställa en fråga till dig och även de som läser din blogg! Hoppas någon kan hjälpa oss med lite tankar. 

Jag och min sambo har fått erbjudande om att köpa en gård, det är en gård som vi längtansfullt och drömmande har tittat på när vi gått promenader i vår by där vi bor. Gården ligger fint till och den har allt det som vi drömmer om. Dock så tycker vi att tidpunkten för köpet är illa vald men vi inser också att vi inte kommer få den här chansen igen, att få köpa denna gård utan att den går via mäklare. 

Det som gör att vi tycker att tidpunkten är illa vald är kanske inte så svårt att räkna ut, räntorna har stuckit iväg uppåt och så även elpriset. Gården är värderad till fem miljoner, vi kommer behöva ta lån på tre miljoner. Min fråga är, hur skulle ni göra med huslånet, skulle ni binda lånet eller ha rörlig/tremånaders ränta?

Vi har en liten buffert och hyfsade inkomster, vi klarar oss men inte med räntor på sju procent och elräkningar som är enorma - eller jo det gör vi också men inte hur länge som helst. Vi har vart i kontakt med flera banker, det bästa erbjudandet vi fått hittills är rörlig ränta på 3.39 % och bunden ränta på två och tre år på 4, 17% . 

Skulle ni binda räntan eller köra på rörligt? Över tid så har rörlig ränta vart det bästa men gäller det även fortsättningsvis?

Mvh Gårdsköpare"

Kommentera gärna, själv vet jag inte hur jag ska svara. Däremot vill jag rekommendera detta avsnitt av Ledarredaktionen med Konjunkturinstitutets prognoschef Ylva Hedén Westerdahl. Intressanta perspektiv på olika typer av prognoser (ink svenne banans framtidstro och hur denna hanteras som riksfacit i dagligmedia). Mig gav avsnittet ett visst lugn och en känsla av att "this too shall pass". 

Mvh/
FruEfficientBadass

18 kommentarer:

  1. Köper man upp sig måste man ställa om sig ekonomiskt. Jag löste ut gård i samband med skilsmässa och höll hårt i pengarna de första åren, man vänjer sig. Räkna på alla kommande kostnader och sälj av onödigheter, om ni nu har sådana. Det som räddade mig var att jag är nöjd med lite, och att ha månadsöverföring på alla boendekostnader såsom el, sophämtning på den genomsnittliga kostnaden. Det buffrades upp och nu betalar jag alla de kostnaderna via sparkontot räkningar.

    Det viktiga är att följa hjärtat. Ekonomiska tvivel kan kosta kärleken både till hus och partner. Tvekar ni kan ni ju låta det gå ut på öppna marknaden och se vad som händer, den är rätt kall just nu.

    Jag minns 90-talet. Köpte 1995 en liten 1:a i Sundbyberg för 265' med rätt höga räntor, var tvungen att ta min bonus mamma som borgenär, pappa fick inte då de redan var hårt ansatta. Efter några år sålde jag den för 765'. Så det vänder alltid, eller så dör vi. Och det gör vi ändå. Så tills dess får man försöka balansera förnuft med känsla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket otroligt fint svar - balansera förnuft med känsla!

      Radera
    2. Din bonusmamma var borgensman, borgenär är den som lånar ut pengar (och gäldenär den som lånar).

      Radera
    3. Tack för ett fint svar! Ja, vi följer hjärtat här och jag vet i längden att det är rätt beslut, det blir några år där vi får bita i lite och prioritera helt enkelt!

      Radera
  2. Investerarfysikern säger att det lönar sig att binda på 1-3 år i stigande ränteklimat, så man ligger lite bakom kurvan: https://twitter.com/Investerarfys/status/1574784753731002368?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Eembeddedtimeline%7Ctwterm%5Escreen-name%3AInvesterarfys%7Ctwcon%5Es1

    En relaterad fråga till Fru EB!
    - Skulle du inte kunna berätta om familjens resa ut till förort och den efterföljande flytten till Östermalm? Vad föranledde detta, sparresan eller något annat?

    Som stor förespråkare för lägenhetsboende söker jag alltid confirmation bias :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. +1 på att höra om detta!

      Radera
    2. man kan ju bo i lägenhet i förort också väl?

      Radera
    3. Ja, och det gör jag själv också.

      Men nu frågade jag om Fru EB:s specifika bostadsresa.

      Radera
    4. Tack för ditt svar och tack för tips!

      Radera
    5. Sen på bollen här, funderar på om jag ska göra separat inlägg om bostadsresan eftersom rätt få läser nu söndag. Men kontentan är: Lägenhet nästan alltid frugal win.

      Radera
  3. När är rätt tid? När räntorna är låga? Nej, då är priset för dyrt. När räntorna är höga? Nej, då är räntekostnaden för hög.
    Det är alltså alltid rätt läge.
    Ni kan ju binda en del och den rörliga delen lägger ni mellanskillnaden i ett sparkonto till er själva som en egen försäkring. Dessa pengar kan ni sedan ta av om den rörliga räntan blir högre än den bundna. Kolla denna: https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ar-det-dags-att-binda-lanen-alexander-noren-svarar
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt i att det aldrig (eller alltid) är rätt tid att köpa! Ja, jag tror att vi kommer göra så att vi binder en del av lånet och en del av lånet får vara rörligt. Tack för ditt svar!

      Radera
  4. Jag tolkar det som att ni vill köpa för att bo, inte spekulation. Något som ni drömt om och nu har chansen till. Personligen skulle jag räknat igenom allt - funkar det så kör. Titta på vad ni kan göra för att energieffektivisera och buffra undan så mycket som möjligt i början - ta några "hundår" där fokus ligger på hus och bo.

    Vi köpte vårt hus dyrt 2015. Dyrast i området och utan att egentligen ha råd. Ingen buffert, inget. Vi tog till och med blanco för att ha råd med kontantinsats. DET hade jag inte gjort nu men efter att ha betalat av 300K blanco, amortering och att priserna dubblats har det blivit en bekväm position till sist.

    Så - prioritera livet också om ni nu vill ha en gård. Köp och lägg fokus där under en period.

    Gällande bolån. Jag har svårt att råda men ett bra sätt är att dela lånet och binda olika länge. Man kan ju ha rörligt på en del, 1 år på en och tre på en annan. Det blir mindre "svängningar" då.

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har helt rätt i att vi vill bo. Vi ser oss bo där tills vi blir gamla och inte kan bo kvar pga att vi inte orkar sköta det längre pga ålder.
      Det är skönt att höra andra som har följt sitt hjärta och gjort några hundår och att det är värt det, för så kommer det bli här. Hundår alltså =) Det blir några år som blir lite tajta men jag tror att det kommer vara värt det! Vi har vart spekulanter på några gårdar tidigare men budgivningen har dragit iväg eller så har gården gått i arv, vi har liksom aldrig fått chansen och denna gård är dessutom den vi gått och drömt om och trott att vi aldrig skulle få chansen att köpa.

      Vi kommer nog binda en del av lånet och ha rörlig ränta på en del av lånet.
      Stort tack för ditt svar!

      Radera
  5. Bind räntan 1 år, ekonomer förväntar sig räntesänkningar om 1-2 år. Sen kan du köra rörligt. Eller kör halva halva. Elräkningar kommer sjunka kraftigt nästa år, har ni råd, inst.solceller. Har ni båda jobb som är trygga, köp drömhuset. Jag bor själv i hus som inte är drömhus, inte lika roligt, men det funkar.

    SvaraRadera
  6. Hej FB. Jag är sjukt nyfiken på din vän som gick in på börsen med 1mille i två 2 fastighetsbolag när bössen stog i ATH. Vad han tycker å tänker nu. Mats L

    SvaraRadera