Önskeinlägg?

Jag vet att jag under sommaren kommit på en del saker jag vill skriva om och tänkt "Det här ska jag skriva om" men nu är det helt blankt. Jag känner att jag ältar samma teman hela tiden typ "sluta renovera och köp indexfonder" och behöver er hjälp. Vilka ämnen vill ni läsa om framöver? 

Som ni vet har jag ett brett upptagningsspann och väjer för intet, så länge jag får kontaminera webben med mina texter. Så kör, vad vill ni läsa om? Eller för all del, skicka in läsarfrågor till fruefficientbadass AT gmail.com så matar vi ut dem till kommentatorsfältet för analys och lösning.





Mvh
FruEfficientBadass

53 kommentarer:

  1. Jag gillar dina texter när du typ ”gör om” hemma, typ städar skafferi, fixar garderoben. Sen inlägg om ”mode” när du fixar ihop outfits (gör ett snart med höstinspo!!), gillar också vardagsbestyr, tankar om jobb, framtid osv. Såg fram emot reseguiden från västkusten (eller vad det nu var!). Får kommentera när jag kommer på mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar också all gör om inlägg. Och rensning, packa om garderober etc. Kapselgarderob etc. :)

      Radera
  2. Jag tycker om inlägg om konkreta spartips, minimalism, städning och recept.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker de flesta spartips man läser på bloggar skrivits femtioelva gånger tidigare i någon snarlik form så dessa typer av inlägg finner jag absolut inte intressant. Lite samma sak med ränta på ränta tugget.

    Däremot anekdoter från tidigare yrkesliv och hur otroligt fast majoriteten av människor är i hela Matrix världen/keeping up with the jonses det är intressanta grejer för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. fruEB är ändå tillbaka i denna 'matrix' så jag gillar mer inlägg som inte handlar om 'consumer suckers', 'the jonses' och frugal weirdo eftersom fruEB är mer mainstream nu så att säga (och det är inget fel med det - men det kanske nästan provocerar lite om man pratar mkt om frugal/fire osv när man kanske inte är tex så frugal längre)

      Radera
  4. Skriv om era katt/katter, deras liv och leverne. Gärna med bilder och video om det går.
    Om det prompt måste ha en ekonomikoppling så är jag helt övertygad om att du kommer att hitta en sådan ;-)

    SvaraRadera
  5. Kanske lite praktiska tips om bokskrivande, upplägg, format, print-on-demand etc

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA! Detta vill jag läsa om!

      Radera
    2. Ja, det vill jag också läsa om, allt om bokskriverierna!

      Radera
    3. Låter Interessant!

      Radera
  6. Hej Fru EB! Varför inte lite uppdateringar på era portföljer och hur ni tänker kring pension ? Mvh Johan

    SvaraRadera
  7. Haj! Jag funderar mycket på balansen mellan att spara pengar och att göra de där renoveringarna som inte är akuta (måsten) men som höjer det estetiska mycket. (Ex byta rostiga utelampor, laga småtrasig veranda, byta en fungerande men trasig badrumsskåpsdörr…) Hur tänker du kring det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vid vilken belåningsgrad ska jag minska amorteringarna (valfritt idag) och bygga upp en börsportfölj istället?
      Om möjligheten finns, hur många tusen behöver lönen öka för att det ska vara värt att gå från vanlig tjänsteman till chef med allt ansvar det följer med?

      Radera
    2. Ja det första intresserar mig! Jag försöker hålla en 50/20/20 budget för vår familj och tampas ofta med att spara stort eller satsa på det som vår familj uppskattar nu (resor och hemmamys). Vardagsbudget!

      Radera
    3. Vad menas med 50/20/20?

      Radera
  8. Nu när hösten nästan är igång och man står och kliar sig i huvudet och funderar på vad man ska ha på sig så vore det härligt med klassiska jobbkläder inspo, sådana som alltid fungerar och är värt en investering.

    SvaraRadera
  9. Tips och berättande om BRA språkresebyråer

    SvaraRadera
  10. Återflytt till Stockholm, visst skulle det ske? Vad kliar det isf i dig att spendera pengar på i onödan, om det ens gör det. Gillar verkligen organiserings-inlägg. Känner mig så duktig nämligen när jag själv sen tar tag i nåt ställe att organisera. Nu har iof hela läggan samt källaren städats och rensats eftersom sommaren bjöd på skruttväder, men det är väl snart rörigt igen på bra-att-ha-ställen.

    SvaraRadera
  11. Gillar verkligen alla inlägg som rör rensning, sortering, städning, minimalism etc. Även garderobsrelaterade inlägg. Sen även det som någon nämner ovan: balansen kring att leva här och nu och sätta av pengar för framtiden. Allt ifrån aktiviteter och resor med barnen, till renoveringar (OBS ej nöjes).

    SvaraRadera
  12. Kanske dags för en paus i bloggandet om du känner att du upprepar dig och saknar uppslag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyst människa! Kart hon ska skriva och vi få njuta av läsupplevelsen. Det spelar nästan ingen roll om vad FruEB skriver. Det är alltid väldigt roligt läsa. Men små anekdoter från livet uppskattas alltid oavsett team.

      Radera
    2. Jag tror alla som skrivit i mer än kanske ett år känner att de upprepar sig. Eller att de skriver om samma ämnen, men att de ändrat åsikt, vilket kan uppfattas som oärligt eller liknande. Jag vill absolut inte att du slutar skriva och uppmuntrar inte någon bloggpaus!

      Radera
  13. Skulle vilja läsa om renovering, typ vad kan man leva med, hur kommer man undan med minimal renovering. Bor själv i en äldre lägenhet som sett sina bättre dagar så hur kan jag renovera utan att bränna för mycket pengar.

    SvaraRadera
  14. Det ska vara personligt, då fångar det mer intresse. T.ex. trädgård, bilder på renoveringar, resor, recept, kläder, djur, erfarenheter, dina kunskaper m.m. Ibland kan man hitta inspiration bland nyheter så kan man kommentera det ist. Sen behöver man inte skriva varje dag, ett par gånger i veckan räcker. Ser fram emot vad du kommer på :)

    Kram, TM

    SvaraRadera
  15. Skulle gärna läsa om hårfärgning hemma, du har nämnt att du har många års erfarenhet av det Fru EB. F.ö. vill jag tacka för en helt fantastisk blogg!

    SvaraRadera
  16. För några år sedan skrev du att du hade skrivit ”Mammas tips till barna”, jag skulle gärna läsa lite utdrag från det. Annars gärna om arbetslivet

    SvaraRadera
  17. Jag har fått så många goda ideér och tycker om att läsa om vardagsmat, rensning, höstgarderober, skovård, mys i hemmet till liten kostnad, lite flärd, ja, allt som går att läsa i den här bloggen. Uppfriskande, tänkvärt och alldeles alldeles underbart!

    SvaraRadera
  18. Jag önskar ett inlägg om hur du gör/tänker om presenter. Presenter till barnen, mannen, barnens vänner, till vänner (som när någon får barn, gifter sig, fyller jämnt eller annat att fira).

    SvaraRadera
  19. Jag skulle vilja veta om du/ni har/hade någon ekonomisk oro eller typ "one more year syndrome". Jag står själv och velar mellan att hoppa av ekorrhjulet på heltid och jobba bara så att man täcker kostnaderna. Jag har fått ihop halva FI-kapitalet och klurar alltså på en Flamingo-FI men jag är lite orolig för att det inte kommer att funka. Har ni också tänkt i de banorna och hur kommer man till skott ändå? Hur hittar man mod?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det funkade inte för FruEB kan man (väl?) säga

      Radera
    2. +1. Är i liknande situation som ovan (vi planerar en Flamingo-FI där makens lön täcker alla utgifter och vi slutar spara) men känner att det är det sociala som gör mig så osäker. Med det menar jag hur man bl.a. svarar människor som frågar vad man gör. Att säga att man är hemmafru känns lite skämmigt men det är väl det jag blir ett antal år. Vill inte ljuga för vänner och nära och kära men vet inte om jag vill outa hela FI-resan heller. Tror att vissa relationer skulle bli negativt påverkade om det kom fram att vi egentligen är miljonärer. Vad är en accepterad förklaring till att man bryter normen och lämnar ekorrhjulet? Och hur förklarar man att det ens har blivit möjligt utan att avslöja för mycket om ens strävansmål?

      Radera
    3. man säger bara att man har blivit frilansare

      Radera
    4. Åh vad spännande du där uppe som funderar på att bara jobba så att det räcker till kostnaderna. Vad är det för yrke? Vad modig och berätta att du är/tänker bli pensionär! Blir uppfriskande för andra om du vågar vara öppen!

      Radera
  20. Nyfiken på hur du upplever arbetslivet nu mot då och vad det är som är annorlunda. I dig? Hos arbetsgivaren?

    SvaraRadera
  21. Ett till hitta-andra-fire-personer-inlägg, tror det som var inbakat i Camp FI Gävleborg missades av flera.

    SvaraRadera
  22. Vore ju kul och veta vad du heter.
    Det vore också intressant att få din mans syn på fire och hur han upplever er vardag.

    David

    SvaraRadera
  23. Du skrev ett bra inlägg om kläder du har (bla den lilla svarta), jag vill gärna ha lika omfattande om skor :)
    Maria

    SvaraRadera
  24. Jag skulle vilja läsa om livet efter RE. Vad gör man med sin tid?

    MMM byggde hus, men det har jag ingen lust med. Och reslusten är inte på topp, undantaget Skottland som jag alltid längtar till.

    Igår hjälpte jag två äldre damer med tunga moment i trädgården som de inte orkar med. I utbyte blev jag bjuden på middag. Det kändes som en bra dag när jag gick och lade mig.

    Hälsningar från Bohuslän,

    /Max

    SvaraRadera
  25. Skulle vara intressant att veta hur det har gått för din mamma sedan hon började månadsspara (i Splitan?)

    SvaraRadera
  26. Är det inte dags för progressiva glasögon? Inlägg om hur dyrt och billigt detta kan bli, i detalj....

    SvaraRadera
  27. Jag gillar inlägg där man lever men hur man får det att gå ihop med enkla medel. Inte intresserad av Gunther Mårder som äter gröt varje lunch eller andra som bara spartanskt och spar in på varenda krona.
    Tips på hur man gör livet värt att leva utan att spendera hela lönen på skit.

    SvaraRadera
  28. Skulle vara intressant att höra mer om din återgång till arbetslivet. Skillnaden mellan förra gången och nu.

    SvaraRadera
  29. Gärna ett inlägg om er västkustvecka!

    SvaraRadera
  30. Tack för all inspiration, skriven med så mycket humor och självdistans! Klokt att ändra spår när förutsättningarna ändras. Det är inte att ge upp, istället byter man invanda hjulspår och expanderar!
    Lite frågor;
    1) Hur fungerar frugallivsstil i köpstaden Stockholm? Hur tänker/planerar/lever du nu gentemot tidigare bostadsort?
    2) Hur mycket sparar du nu när du arbetar heltid? I vad?
    3) Tankar kring böckerna du har skrivit?
    4) Hur har sommaren varit? Ekonomiskt? Familjen (Vi har oxå tre barn och det är en UTMANING med sommar, må jag säga...)
    5) Hur är den ekonomiska oron? Obefintlig? Själv går jag in på Kuckelimuck maniskt o ser hur pengarna minskar:(
    6) Vad har du för planer/drömmar nu? Fortsätta med heltid några år? Återgå till journalistiken? Åter till tidigare??

    SvaraRadera
  31. Jag skulle gärna läsa om hur man kan klippa sitt eget hår hemma. Vill minnas det har funnits något om det i nåt tidigare blogginlägg, men metoderna ändras vartefter man blir mera van. Några tips, vad man kan tänka på, erfarenheter mm skulle vara trevligt.

    Själv klipper jag mitt eget hår, med varierande resultat dock. Det är ju något som man kan spara pengar på om man har en frisyr eller hår som tillåter det.

    /Lilla My

    SvaraRadera
  32. Jag skulle gärna läsa om när amortera rejält på huset med befintlig portfölj som ligger investerad. Har gjort en egen analys för vår familj med hjälp av en excelmodell från JL Collins hemsida och den visade att vi i princip bör sälja av hela portföljen och amortera bort skiten, men tycker den är lite svår att anpassa till svenska förhållanden och så vill jag gärna ha en second opinion innan vi drar den pluggen… så kan du fixa en excel också hade det varit högst upp på önskelistan!

    Tack för superbra blogg, lyser upp veckan när inläggen kommer!

    SvaraRadera
  33. Tips på hur man får en kul höst, lagom sparsamt. I en storstad sådär.

    SvaraRadera
  34. JAG ÄR MYCKET STOR TILL REMY.CREDIT111@GMAIL.COM DE HJÄLPER MIG MED LÅN TACK FÖR DIN HJÄLP REMY.FINK
    Jag heter Thomas Eriksson och är från Uppsala i Sverige. Jag fick precis mitt lån från REMY.CREDIT {remy.credit111@gmail.com} låneföretag just nu och jag har hört talas om det här företaget och jag trodde att det var ett falskt företag men nu är jag så glad att det här företaget hjälpte mig och 100 % detta företag är verkligt så alla som behöver ett lån detta är rätt företag att ansöka från och med nu. Jag ansökte om ett lån för mitt företag på 250 000,00 euro och det här företaget hjälpte mig utan dröjsmål att jag är så glad att jag vittnar om detta företag eftersom jag såg andra människor gör det och jag är glad över att vara bland människorna som delar vittnesbörd om hur detta företag hjälpte mig så att alla om du behöver ett riktigt lån är din hjälpare här. kontaktinformationen där är remy.credit111@gmail.com skicka e-post till dem om du behöver ett snabbt och enkelt lån idag

    SvaraRadera