Receptboken: Vego & Fisk (som mina barn gillar)

Observanta läsare, möjligen gamlingar som läser bloggen i webbläge, ser en ny titel i min webbshop. Boken heter "Receptboken - Vego & fisk som mina barn gillar" och är precis vad det låter som, en bok med vego & fisk, som mina barn gillar.


Upprinnelsen till boken var att min man blev sjuk våren 2021. Det var tidigare han som stod för all planering, handling och matlagning och när han blev sjuk höll vi alla på att svälta ihjäl. 

I samma veva blev ett barn pescatarian och vi upptäckte att det fanns en gräns för hur ofta man kan äta lax och ris. Så jag började sondera marknaden efter recept som skulle funka för hela familjen. Det vill säga: Alla barn och vuxna i familjen skulle gilla alla rätter, 100 procent.

Vi var då fem stycken och bara ni med barn förmår att uppskatta hur smalt det nålsögat är. För dig som inte vet: Det är jätte-smalt. Like...vi talar nano. Boken har recept för sex veckor och jag svär, jag arbetade mig igenom tretusen recept innan jag landade i de slutgiltiga fyrtiotvå. 

Nu vågar jag inte garantera att just dina barn kommer att gilla saker som mina barn gillar, men jag har nog lyckats hyvla av en 97 procent bomrecept i alla fall. Tänk dig genren halloumiburgare, vegetarisk natchostallrik, panerad rödspätta med hemlagad remoulad. Om du nu nickar gillande är sannolikheten rätt stor att du skulle kunna mata ner merparten av bokens recept i just DIN avkomma.

Varje vecka inleds med en inköpslista (genreindelad för att underlätta butiksvarvet) och veckans meny. 


Som den uppmärksamme kanske noterat har jag snott Morsans recept på Bönquasedillas. Så himla perfekt fredagsmat. Ja just det, fredagar och lördagar är lite mer "helgig" mat och rätter markerade med asterisk är lämpliga bjudrätter. 

Många recept är vegetariska till sin natur, det vill säga från det asiatiska och italienska köket (jag är ingen fan av köttersättningar typ "gör köttbullar på quorn"). Eftersom de flesta är helt vegetariska är de per definition också billiga. Och är de inte billiga har jag förbilligat originalreceptet genom att utesluta joll som "färsk basilika" med "torkad basilika".

Längst bak finns också ett appendix med för- och efterrätter. Släng på en eller två av dessa och du kan bjuda främmat. Störst av allt är dock konversationskorten. Närhelst jag fått ett utrymme ledigt har jag petat in några av de samtalsämnen jag nämnde i inlägget om konversationskort från 2020. 

Som ni vet är jag en stor fan av att Leva Lifvet i Vardagen. Att mata i sig felixpytt i tystnad under lysrörssken är för mig definitionen av helvetet. Nej, vardagen avnjuts med fördel i dimmad belysning, jämte tända ljus, jazz, kanske ett glas BIB och spirituell konversation. Till konversation räknas inte "Vad åt ni i skolan idag?" eller "Hade du det bra på jobbet" utan "Vad ger dig kväljningar?" respektive "Du fick sju miljoner med enda villkor: Du får enbart klä dig i egenstickade plagg för resten av ditt liv (ink. underkläder). Ja?"

Så det är bara att klicka hem skiten. Jag lovar att din höst kommer att bli anmärkningsvärt bra och dina barn kommer att äta det du serverar dem. Gör de inte det lovar jag att äta upp min hatt av strå. 

En liten brasklapp bara: Vi har provlagat oss igenom säkert åtta provtryck och varje gång upptäcker de ordningssamma i familjen (min man) FEL. Typ att jag glömt att lägga med en ingrediens i inköpslistan för en vecka. Jag har reviderat och reviderat, kontrollskrivit listor från recepten och matchat mot inköpslistorna och till slut ansåg jag mig vara klar. 

Eftersom jag av snålhetsskäl vägrade ett 2023 med InDesign använde jag äldsta barnets dito på skoldatorn så fram till och med början av juni kunde jag trixa runt med manuset. Men sen var jag tvungen att ge mig och gjorde ett sista provtryck. Jag ögnade igenom det och tyckte det såg bra ut, men redan samma kväll hör jag mutter från köket: "Jag hittar fortfarande fel här...". Aaargh. Så ni får leva med det. Det kan finnas ett eller möjligen två fel i boken, ni lär själva upptäcka dem vad det lider. Se det som en extra spänningskomponent i tillvaron. Köp den via min webbshop här eller på Adlibris här.

Mvh
FruEfficientBadass

P.s. Omslaget är inspirerat av gamla typen av franska kokböcker men satt i modern tappning av samma designer (Alaka Oladimeji Basit) som gjorde omslaget till Mitt Sparår. Jag glömde emellertid att lägga in hans namn i boken. Är du i bokskrivartagen (fackgenren) och behöver en bra formgivare, sök upp hans alias hupspot_pro på Fiverr . D.s.


19 kommentarer:

  1. Åh, kul med bok!! Ska köpa när jag inte har slut på dagspeng.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag ska också köpa när jag har sparat ikapp min dagpenning.

      / Ingrid

      Radera
    2. Eller jag tog lite av framtidens pengar och köpte en redan nu, kul! / Ingrid

      Radera
  2. Kul med bok. Jag hade ingen aning om att du gett ut böcker. Har du skrivit mer och själva processen skriva/ge ut dem nånstans?

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det har jag inte. Men det kan jag ju göra. Jag ger ut själv via Publit, print on demand.

      Radera
  3. Kul! Kommer den komma till adlibris/Bokus?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den finns på Adlibris.

      https://www.adlibris.com/se/bok/receptboken-vego-och-fisk-som-mina-barn-gillar-9789180208345

      Inte på Bokus än, de gör nog en körning under dagen.

      Radera
  4. Du är grym. FÖ - hur många portioner är recepten & inköpslistorna till? Vi är stora i maten trots att vi är tre spinkisar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fem. Så antingen blir det matlådor över eller så halverar man mängderna. Om man är som ni, 2,5 pers.

      Radera
  5. Boken beställd. Detta ska definitivt testas här hemma på extremt selektiva barn. Ska bli intressant att se hur många recept som fungerar. Oavsett så ska det bli skönt att slippa spendera ett antal timmar och enorm mängd tankekraft på att hitta svar till frågan ’vad ska vi äta idag’.
    /Lily

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul. Ser fram emot din feedback. Eller deras, snarare.

      Radera
  6. Åh, spännande! Förstår till fullo nålsögat och har lagt boken som inköpsförslag till lokala biblioteket.

    SvaraRadera
  7. Tips på God, hälsosam och prisvärd fisk är fryst makrill. Salta och in I ugn på 100 grader I 20 min 👌

    SvaraRadera
  8. Oh, blir sugen på boken men tittar jag på omslaget finns där inget som mina barn äter… Kanske får göra min egen bok.

    SvaraRadera
  9. Den kunde inte komma mer lägligt! Jag bestämde redan vid årsskiftet att vi ska övergå till att bli pescetarianer, så fort allt kött som fanns i frysen blivit uppätet. Vi har nu ett paket med köttfärs kvar sen är det dags. Vi har förstås ätit massor av vego både före och efter årsskiftet med kött inblandat då och då. Det är banne mig inte lätt att hitta rätter som ungarna behagar äta. Och 7-åringen (som för övrigt kommer att fortsätta äta kött i skolan) har flera mealt downs över saker han aaaaaaldriiiiiig mer kommer att få äta, typ korv med bröd, skinka på den hemmagjorda pizzan och köttfärs till tacosen. Ja ni hör ju vad han prioriterar för typ av mat. Korv med bröd har vi dessutom ätit typ en gång om året så inte direkt någon stor förlust. Jag vägrar också, till största delen, att köpa fejkkött-produkter som bara är dyra och innehåller en massa processat skräp. Så din bok verkar som klippt och skuren för oss. Beställer!

    SvaraRadera
  10. Off topic, men vilket nagellack är det du har på dig på Instagraminlägget "Kaffe på kolonin"? Så snyggt!
    Jag har inte Instagramkonto, så kunde inte fråga där.

    /A

    SvaraRadera
    Svar
    1. HM:s Fandango hälsar bäraren som inte är jag/Fru EB

      Radera