Läsarberättelse från Herr Grävling

Tack för alla önskemål i förra inlägget. Jag har nu en gedigen uppslagslista prudentligt noterad i mitt anteckningsblock med saker ni vill (”städning och minimalism!”) och inte vill (”städning och minimalism!”) läsa om. Får se hur jag hanterar de konträra önskemålen. Ni som hanterar de olika barnakraven från familjelivet, försök med tvåtusen bloggläsare.

Apropå bloggen händer ibland magiska ting. Exempelvis att man gästar en podd, därigenom får en ny läsare och några månader senare sitter med hen AFK och för djuplodande samtal mitt i natten framför sprakande kakelugn. Eller att jag raljerar över ett inslag i P1 (plånboken-gate) och därigenom får en vän för livet (den i programmet grillade författaren) som varit stöd i ett flertal trixiga situationer de senaste åren.

Men riktigt magiskt blir det när jag på grund av tidsöverskott hinner djupläsa en utgåva av Julstämning från 1944, skriver ett inlägg om töckera fokus ett reportage om trakterna kring Blockhusudden på Djurgården och i veckan får nedan mail:
"Hittade din text om blockhusudden och Eolskulle från 2021-10-02. Du skrev om 2 barn som omkom i en brand….Det va 3 barn …en av dom var min farfars bror. Jag har släktforskat en del och stötte på den här historien. Det hände 1886. En tragisk händelse som det stod om i alla tidningarna."
Kul va? Eller just kul var det ju inte, men det fick mig att påminnas om varför jag skriver. Hade det inte varit för bloggen hade jag gått miste om så mycket. Jag räknar in åtminstone tre kvalitativa vänner, ett antal nya bekantskaper, massor av klokskap och lärdomar i kommentatorsfältet, ovan sorts inspel och så ibland, typ några gånger per år, mail från läsare som menar att denna (och andra) blogg (ar) hjälpt dem på vägen mot ett friare och mindre stressigt liv. Det sistnämnda varandes ursprungsskälet till bloggstart. 

Nedan mail berörde mig särskilt mycket. Kanske för att det påminde så mycket om min egen historia. Minus att jag, som påpekades i förra inläggets kommentatorfält, nuförtiden jobbar heltid vilket nedan läsare inte gör på grund av exit. Det är något med saxande ur dagböcker. Det går liksom rakt in. Varsågoda:

Hej Fru EB!

Jag har följt din blogg sedan 2019 med stort nöje och nytta. Nu äntligen är jag fri och delar gärna med mig av min resa. Och snälla, fortsätt inspirera som du gör. Ditt sätt att skriva och din humor påminner mig om hur Mr. Churchill ville ha sin champagne – kall, torr och gratis.

Nåväl, tillbaka till mig. Håll till godo.

Hur började det?

Utdrag ur dagboken, den 10 februari 2019:

”Har varit en vecka i Åre, men kunde inte slappna av. Hade med mig datorn och jobbade på distans. Har jobbat mycket nu. Många krav, styrelsemöten, nytt crm-system, många kunder, partners, beslut och viljor. Och så har jag varit sjuk, hosta och feber, igen. Jobbigt att inte kunna träna, återhämta. Bara ”tröska på”. Trött, sliten. Har en molande smärta högt upp ovanför höger öga. Spänd i hjärnan. Trött utan slut. Jag känner igen det här från när jag jobbade på XX. Jag är stark men inte odödlig. Ingen balans. Inte sugen på någonting, allt är meningslöst och jag känner mig ensam.”

Två veckor senare brakar jag ihop. Jag kom bokstavligt talat inte ur sängen. Jag ringde mig sjuk och var helt ledig i två veckor. Jag sträckkollade på Game of Thrones, lyssnade på musik, gick promenader. Minnena därifrån är grumliga och det kändes som att hjärnan var gjord av kola. Det var fruktansvärt. Jag var så trött, ledsen och uppgiven. Jag orkade inte mer. Tre månader gick utan att jag riktigt vet vad som hände. Innan dess hade jag jobbat för ”det stora företaget” i åtta år. Jag gav allt för mina kunder och ville verkligen ”lyckas”. Ända tills det inte gick längre. Jag var slut.

Någonstans där började jag googla. Hur mycket måste man jobba? Vad är meningen med jobbet? Ska man stå ut med ekorrhjulet och sen bara dö? Är meningen med livet att betala räkningar?

Utdrag ur dagboken:

”Har taggat ner ordentligt nu. Jag vill tillbaka till min harmoni, balans och energi. Först som igår kände jag att energin var på väg tillbaka. Bara fortsätt. Lugnt. Det här funkar.

Frihet. Smaka på det ordet. Att vara fri. Inga krav, inga måsten. Bara vitt och oändligt. Fullkomligt ledig. Bara kunna göra det man vill, när man vill, för att man vill. Leva långsamt, enkelt och fritt. Jag har hittat bloggarna Enkel Boning, Fru Efficient Badass och Mr Money Mustache och läst om FIRE. Man kan leva på 5% av sina tillgångar. Om jag drar ner till 12 tkr/mån så är jag fri med 3 mkr. Som en student alltså. Det har jag gjort förr. Det känns möjligt. Det kittlar i magen bara jag tänker på det. Tänk att vara fri!”


Vad gjorde jag för förändringar?


Okej, var är jag? Vart ska jag? Hur tar jag mig dit? Jag räknade ihop mina sparpengar, min tjänstepension och PPM. Jag såg över varenda räkning, abonnemang och försäkring. ALLT. Jag började göra skillnad på vad jag BEHÖVDE och vad som bara var fluff. Inga halvmesyrer, all in!

Du har ibland beskrivit din ”inre grävling” Fru EB, och jag känner så väl igen den. Där och då vaknade min inre grävling. Beslutsamheten var total. Nu handlade det bara om vägen dit. Det låter kanske lite dramatiskt, men drömmen om frihet fick mig upp ur depressionen och jag började jobba smart istället för hårt. Målet att bli fri gav mening till alla dumheter man måste stå ut med i arbetslivet. Jag gjorde bara det som syntes, och lät andra saker bero som jag tidigare inte skulle släppt. Det konstiga var att jag fick bättre resultat och blev mindre stressad. Se där, en lärdom.


Privat gjorde jag följande förändringar:Jag slutade konsumera nyheter och började läsa MMM och Fru EB varje dag och jag gjorde en lång ”frihetslista” på vad jag skulle göra när jag blev fri. 

Jag slutade gå ut och äta och gå på krogen och började ha ryggsäck, termos och matlåda. Jag drack bara vatten och termoskaffe, ingen alkohol eller läsk. Jag började äta mer grönsaker, ris och bönor och mindre kött. Inget mer mjukt bröd, utan det billigaste knäcket. Jag slängde nästan ingenting och hade ofta med mig stormkök när jag skulle resa.

  • Jag slutade gå till frisören och klippte mig själv.
  • Jag hade för tillfället en stor lägenhet med tillhörande lån. Jag hyrde ut ett extrarum ett tag, men skaffade en mindre och billigare bostad som binder mindre kapital.
  • Jag skaffade en 10 år gammal kombi med dragkrok, halvförsäkring istället för helförsäkring.
  • Jag slutade vara med i gym och föreningar och tränade hemma istället. Jag började ta cykeln så ofta jag kunde. ”Inte bilen under milen”.
  • Jag slutade använda torktumlaren och ställde in tvättmaskinen på 1000 varv för centrifugering istället för de förinställda 1400. Kläderna höll mycket längre.
  • Jag slutade köpa böcker och sa upp all streaming, och gick till bibblan och SVT Play istället.
  • Jag slutade semestra utomlands och tog min praktiska lilla bil och hälsade på vänner i Sverige istället. Jag har börjat vandra och tälta istället för att ligga på stranden och bo på hotell.

Jag kom ner till 70% sparkvot. Och nu i maj 2023 nådde jag mitt mål. Jag slutade jobba och har nu varit fri i tre månader. Jag vet att det är på gränsen, men jag har inte räknat med arv, allmän pension eller någon extrainkomst. Kanske blir jag sugen på deltid om ett tag, vi får se. Det tog fyra år, men nu äntligen är jag framme. 

Känslan av frihet är överväldigande. Jag har klarat det! Jag är fri! Jag har flyttat närmare mitt barndomshem för att vara mer med mina syskonbarn och mina föräldrar som börjar bli gamla. Jag lägger tiden på relationer, hälsa och intressen. Jag älskar min ”frihetslista”.

Så här investerar jag:

Jag har provat olika ”portföljer” men har nu landat i 75% bred, billig USA-fond och 25% Spiltan Investmentbolag. Jag har 90% på börsen och 10% på ett bankkonto, SBAB. Jag balanserar om en gång i halvåret och under tiden tar jag pengar från bankkontot.

Mitt livsmål:

Jag vill ha lugn och ro och enkelhet. Jag vill göra saker jag gillar med människor jag gillar. Jag vill leva fritt och enkelt med mycket kärlek. Det får bli som det blir, det viktiga är att jag kan sitta på en stol i 20 minuter utan att få ångest för mig själv, för kunder, för chefer och andra som ”tycker” saker. Jag väljer utifrån lust istället för tvång.

Mina bästa spartips: Se ovan.
Lån: Ta fullt CSN-lån, bättre lån än så kommer du aldrig att få. Jag har ett mindre bostadslån, men i övrigt är jag skuldfri.
Underhållning: Lev långsamt. Njut av sällskap, matlagning och naturen. Läs. Utnyttja biblioteken och SVT Play, de är en riktig guldgruva. Lär dig ett instrument eller ett nytt språk.

Fritt och vänligt,

Herr Grävling

30 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Det mesta går att förändra, stort som smått. Studentlivet är/var ju ett helt ok sätt att leva.

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt läsarbrev ! Så fantastiskt bra jobbat ! och det skulle vara jätteroligt att höra framöver om hur det blev .

    SvaraRadera
  3. Heja dig, bra gjort. Det bästa sättet att leva sitt liv är väl att leva det som man själv vill och har tänkt ut. Att det kommer inifrån en själv och inte är upphängt på omgivningen och vad den gör, risken är då att förlora sig själv./

    SvaraRadera
  4. Kul - bra gjort! Även om ingen alkohol osv låter lite synd :) Hur gammal är du? Räknar du med tjänstepension?

    SvaraRadera
  5. Tack för din berättelse! Hoppas som flera andra på att höra mer om din fortsättning framöver och livet i frihet!

    SvaraRadera
  6. Grattis till friheten! Har du några lån idag förutom CSN? Jag antar att du inte har det då du skrev att du har flyttat, och då man inte kan ta några lån som "arbetslös", eller ens hyra en bostad då kreditupplysning görs antar jag att du köpte ett mindre torp eller liknande cash? Jag själv har en prov-FIRE och stötte på patrull direkt när bankens årliga "uppdatera din kundkännedom" kom som ett brev på posten. Man ska fylla i månadslön. Vad händer om man skriver 0 och har bostadslån? Då jag endast är tjänstledig lät jag min ordinarie månadslön stå kvar, men om jag hade varit FIRE på riktig, vad ska man fylla i då, och vad blir eventuella konsekvenser? Räknas man som "äkta" FIRE endast är skuldfri och slipper grubbla över detta? Tyvärr räknar banker med flera endast inkomst av tjänst som inkomst, men som FIRE är det ju inkomst av kapital man lever av, och skattar för. Men något arbete räknas det inte som.
    Tankar, åsikter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hyrt bostad många gånger utan att nån kreditupplysning görs. Däremot tror jag det är kutym bland större företag, jag har hyrt privat.

      Radera
    2. Apropå kundkännedom, som arbetare på kuckelimuckbank sedan många år skulle jag säga att "lagt kort ligger" vad gäller ditt lån. Anger du 0 kr i inkomst sägs inte lånet upp. Sköter du lånet finns det kvar. Sen får man som du säger nog jobba för det om man ska låna mer om man inte har taxerad inkomst.

      Radera
    3. Tack för svar Fri2032. Du har haft tur säger jag. Jag har en bekant med bra jobb som har flyttat två gånger, och båda gångerna har kreditupplysning gjorts innan kontrakt fått skrivas på, gällde Akelius och Heimstaden. Privata mindre hyresvärdar tar ju ännu större risk så där gissar jag att det är i princip obligatoriskt att ta reda på att hyresgästen har betalningsförmåga.

      Radera
    4. Till Anonym: Tack för svaret, det finns ju regler kring amortering beroende på skuld och årsinkomst. har du mindre än en viss procent av lånet i årsiknomst är du tvingad att göra ännu högre amorteringar. Du menar att dessa regler endast sätts när man tecknar lånet? Det är lite konstigt då att man kan minska amorteringen om man säg gör en storamortering eller värderar om sin fastighet så man kommer under en viss % i belåningsgrad. Har flera gånger kritiserat bankerna (via min bankperson) kring brist på transparens i hur deras regelverk faktiskt fungerar.

      Radera
    5. Det skulle jag säga: du får amortera en extra procentenhet om ditt lån överstiger 4,5 gånger din årliga inkomst, men alltså när lånet tecknas. Sen kan du "slippa" den extra procentenheten om du kan påvisa ökade inkomster, i kombination med minskad skuld pga. inbetalda amorteringar, så att du kommer ned till max 4,5-gränsen.

      Där ska du snarare rikta din kritik mot högre ort (styrande, Finansinspektion) som står bakom båda första amorteringskravet (85 % belåningsgrad) och andra amorteringskravet (skärpt med skuldkvotskrav) och tröghetsregeln som gör att man inte får värdera om bostaden inom fem år om man inte byggt till eller liknande. Bankerna kanske har lite svängrum beroende på hur man tolkar direktiven men ofta så är det FI som bestämmer.

      Radera
  7. Åh vad inspirerad jag blev av din berättelse. Spark i baken att dra åt svängremmen. Om jag vill kunna leva på mitt kapital i framtiden. Varit lite väl mkt utsvävningar i sommar.
    Fruefficient fråga: hur utbilda sig om man vill jobba med att skriva och inte har möjlighet att utbilda sig till journalist lite csn o 2 små barn. Marknadskommunikatör ex inom digitala medier verkar stressigt om man varit i vâggen tidigare. Har du eller någon läsare tips på ny utbildning eller annat?

    SvaraRadera
  8. Grattis till exit Herr Grävling! Blir alltid imponerad av hur andra vågar språnget. Har du räknat med att ha pengar kvar till ev släktingar? Eller tänker du höja omkostnaderna på sikt?

    SvaraRadera
  9. Stor igenkänning på din historia. Fällde en liten tår när jag läste dina dagboksanteckningar. Så där har jag också haft det. Varit fri sedan våren 2019 och njuter speciellt varje måndag morgon när jag kommer ihåg att jag inte har några krav på mig. Ungefär samma investeringsstrategi har vi också. Way to go!

    SvaraRadera
  10. Hej på er, kul att ni vill veta mer. Jag vill helst hålla mig anonym här, så ni får helt enkelt lita på att det är jag som är Herr Grävling.
    - Jag är 39 år.
    - Jag räknar in tjänstepension och ppm i mitt frihetskapital, men inte den allmänna pensionen. Det ska också nämnas att jag förenklat lite, för att hålla det kort. Jag var inhyrd som konsult, och drev alltså eget. Därför har jag kunnat ta ut utdelning istället för tjänstepension. Dels för att det är mindre skatt och dels för att jag har tillgång till pengarna nu istället för att det är inlåst. Det var också det som gjorde att jag kunde växla ner belastningen utan att sjukskriva mig eller bli ifrågasatt.
    - Om lån: Att ta lån som egenföretagare är också svårt, man måste visa en stabil och hög omsättning minst 12 månader bakåt, eller ett långsiktigt kontrakt framåt. Jag tog mitt bostadslån medan jag hade omsättning i företaget. Hade jag klivit in nu som "arbetslös" hade det blivit avslag. Däremot så kan du belåna ditt ISK, och på så vis få en liknande effekt som vid bostadslån. Du måste då först ta ut de pengar du vill ha tillgång till, och sedan belåna dina värdepapper/fonder. Dessa är en tillgång lika mycket som din bostad, förmodligen säkrare. Se gärna JL Collins för mer info om bostadslån och indexfonder! Detta hade jag t.ex. aldrig gjort för enskilda aktier, bara breda indexfonder. Gällande kundkännedomen så händer egentligen ingenting, har du lånet så har du det. Däremot om du inte betalar amortering och ränta i tid så kan du hamna rejält i klistret och de kan dra tillbaka lånet/utkräva det du satt i säkerhet/borgen.
    - Om CSN: Jag har inget CSN-lån, eftersom jag trodde att det var dåligt med skulder och därför jobbade extra under plugget. Nu i efterhand däremot så skulle jag såklart ha jobbat extra och samtidigt tagit fullt CSN-lån. Då hade jag haft drygt en halv miljon extra som startkapital efter studierna direkt. Varför tycker jag om CSN-lån? Jo, för att dels är det löjligt låg ränta (i dagsläget under 1%), dels finns en avskrivningsklausul för ålder (https://www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan/avskrivning-av-studielan.html) och dels så syns inte CSN-lån vid en kreditupplysning. Men det är lätt att vara efterklok.
    - Tankar om FIRE: Jag tycker det handlar om frihet att kunna leva som man vill, inte om att vinna någon tävling i att vara "mest fri" eller "äkta". Jag vill leva som jag vill, och egentligen är det kännedomen om Trinity-studien och tips om hur man kan tänka som jag gillar med "rörelsen". Om någon är flamingo eller barista påverkar mitt liv lika mycket som den personens sexuella läggning eller färg på huset, dvs. inte alls. Jag är rätt säker på att jag kommer att ta ett deltidsjobb någon gång framöver för att det är roligt och jag gillar att jobba tillsammans med andra mot ett mål. Jag ser inte det som ett "misslyckande", tvärtom så är ju det ett val som kommer av fri vilja. Whatever makes your boat float! Såhär: https://www.mrmoneymustache.com/2015/04/15/great-news-early-retirement-doesnt-mean-youll-stop-working/ och här (MMM om Swami): https://www.mrmoneymustache.com/2011/04/30/weekend-edition-retire-in-your-mind-even-if-you-love-your-job/
    - Jag har inte tänkt att lämna något särskilt arv till släktingar. De mår bra av att skapa sin egen framtid, och jag ser hellre att min gåva till dem är att jag är närvarande nu när jag lever än att jag lämnar pengar efter mig när jag är död.

    SvaraRadera
  11. Riktigt bra skrivet och bra historia! / P

    SvaraRadera
  12. Fin berättelse. Grattis till friheten Herr Grävling!
    Men så galet att arbetslivet har blivit så hårt för så många. När jag var ung ansågs det hälsofrämjande att ha ett arbete, nu känns det snarare tvärtom. Känner flera unga som efter efter en universitetsutbildning och sedan bara några år i yrket har gått i väggen. Så ledsamt när unga ambitiösa inte tas tillvara. Och u längden måste det väl också vara ohållbart för vårt samhälle?!
    Själv kunde jag gå i tidig pension tack vare mina privata besparingar. Älskar också friheten och delar Herr Grävlings livsmål.
    Allt gott!
    Önskar Mme A

    SvaraRadera
  13. Intressant berättelse, jag skulle gärna vilja ta del av frihetslistan, eller vad som kan tänkas ligga i den, om du vill dela med dig av det :)

    SvaraRadera
  14. Hej Linn!
    Såklart du får ta del av min "frihetslista". Det är högt och lågt, tankar och önskningar jag hade när jag t.ex. inte kunde sova eller pausade med en kopp kaffe. Det är alltså ingen "att-göra"-lista eller något jag satt i system på något sätt. Bara en plats jag besökte när jag behövde drömma. En del har jag gjort och gör, en del är för inspiration och ibland tar jag fram den för att läsa eller fylla på. Det här är bara en del av listan, den är alldeles för lång att delas i sin helhet.

    När jag blir fri ska jag:
    - Baka en kaka och ge bort den.
    - Göra saker som gör världen bättre. Engagera mig i miljö, välgörenhet.
    - Hjälpa till på fritidsgården.
    - Göra saker som gör mitt liv mer värt att minnas.
    - Skippa digital kalender och börja med analog fickkalender.
    - Resa långt och långsamt.
    - Turista i min egen stad.
    - Vara i världen istället för att kämpa. Ladda ryggsäcken, komma hem på kvällen.
    - Om den är gratis, hade du velat ha den?
    - Om du inte får pengar, hade du velat göra det då?
    - Segla. Paddla kanot.
    - Kolla massor med film. Ladda ner topp 100 från IMDB, kolla trailers och sluka äventyr. Alla klassiker.
    - Följa en skådespelares utveckling, från genombrott till stjärna.
    - Gå till bibblan varje dag, läsa alla klassiker och “100 böcker alla borde läsa”. Be personalen om deras bästa lästips.
    - Träna varje dag.
    - Leka mer.
    - Ge mig ut i skogen, upptäcka djur och natur, jaga med kamera, plocka bär och svamp, fågelskåda.
    - Vara mer med min familj.
    - Rensa förrådet och sälja allt jag inte använder.
    - Ta bättre hand om min “lille kille”, gå på zoo, besöka alla platser jag vill se och göra alla äventyr jag inte gjorde, skjuta luftgevär, pilbåge, kasta kniv, köra radiostyrd bil.
    - Se alla tecknade filmer jag inte såg när jag var liten.
    - Göra aktiva saker som tar tid. Klättra, vandra, cykla, åka skidor och inlines.
    - Jag ska stretcha, göra yoga och simma.
    - Börja plugga igen. Folkhögskola, distans, flytta. Vilken examen skulle jag vilja ha om jag skolade om mig?
    - Meditera. Lyssna på Björn Natthiko. Bara sitta. Bara äta. Bara gå. Bara springa.
    - Renovera och bygga. Tapetsera om, bygga en altan.
    - Använda tandtråd.
    - Lära mig göra knopar.
    - Ta en promenad varje dag.
    - Fiska i havet.
    - Cykla mer. Semestercykla. Norr till söder. Treriksröset till Smygehuk. Gotland runt.
    - Prova på orientering, volleyboll, skytte, parkour.
    - Spela mer instrument och skriva egna låtar.
    - Hitta en lokal förening, vara tränare och funktionär.
    - Prova på att spela teater.
    - Prova tillfälliga servicejobb, servitör, bartender, ungdomshem, Röda korset, vicka som lärare, ålderdomshem, skötare.
    - Lära mig jonglera.
    / Herr Grävling

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fin lista! Blev glad och lite rörd av att läsa den. Perfekt beskrivning över ”men vad ska du göra om du inte jobbar?”. Jo, detta 👆

      Radera
    2. ”Göra saker som gör mitt liv mer värt att minnas”. Exakt exakt exakt så. Vi alla ska dö. Så otroligt viktigt att fråga sig när man faktiskt är vid liv: vad fyllde du det med? Gaaah. FruEB egna och gästers eminenta inlägg puttar mig närmare och närmare en (för finansiellt prematur) exit ifrån arbetslivet!

      Radera
    3. Underbar lista, inspirerande resa. Det riktigt pirrar inombords när jag tänker på allt som är möjligt i livet när man får vara fri.

      Radera
  15. Inspirerande läsning, önskar dig all lycka framåt! /Krister

    SvaraRadera
  16. Så roligt att läsa! Att lyckas bli fri på bara 4 år var otroligt bra. Du måste haft hög lön? Jag har kämpat med sparande i över 2 år men det har bara gett minus pga den j-a nedgången... Det känns tröstlöst ibland. Då är läsarberättelser guld värda som kan ge lite energi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillar det, tack! Ja, jag hade en bra lön, delvis rörlig. Som också blev högre när jag började ta mer genvägar, sista året hade jag ca 45 tkr/mån före skatt. Sen har jag alltid varit "ekonomisk" så jag har haft sommarjobb och helgjobb när jag var yngre för att slippa studielån (se tidigare kommentarer), och hade därför en slant sparat sedan innan. Och i tillägg till det hade jag lite tur med en bostadsaffär, plus att börsåret 2021 var helt makalöst. Så jag startade inte från noll och jag hade definitivt vind i seglen. Men det har ju å andra sidan alla andra också som varit investerade under den tiden. Jag har inte vunnit på lotto, fått något arv eller gjort några aktieklipp. Bara breda index och Spiltan investment, och köpt för så mycket jag kunnat så fort jag kunnat, i enlighet med MMM och JL Collins. Så mitt tips är att ge inte upp. Marknaden kommer alltid tillbaka. Du får fler andelar i nedgången och du kommer att få en rejäl uppsida när det väl vänder. Just keep swimming!
      / Herr Grävling

      Radera
    2. Tack för svar! Jag kämpar på ☺️

      Radera
  17. JAG ÄR MYCKET STOR TILL REMY.CREDIT111@GMAIL.COM DE HJÄLPER MIG MED LÅN TACK FÖR DIN HJÄLP REMY.FINK
    Jag heter Thomas Eriksson och är från Uppsala i Sverige. Jag fick precis mitt lån från REMY.CREDIT {remy.credit111@gmail.com} låneföretag just nu och jag har hört talas om det här företaget och jag trodde att det var ett falskt företag men nu är jag så glad att det här företaget hjälpte mig och 100 % detta företag är verkligt så alla som behöver ett lån detta är rätt företag att ansöka från och med nu. Jag ansökte om ett lån för mitt företag på 250 000,00 euro och det här företaget hjälpte mig utan dröjsmål att jag är så glad att jag vittnar om detta företag eftersom jag såg andra människor gör det och jag är glad över att vara bland människorna som delar vittnesbörd om hur detta företag hjälpte mig så att alla om du behöver ett riktigt lån är din hjälpare här. kontaktinformationen där är remy.credit111@gmail.com skicka e-post till dem om du behöver ett snabbt och enkelt lån idag

    SvaraRadera
  18. Tack för din inspirerande och öppna berättelse. Gripande och livsbejakande! Du ger ett så klokt och grundat intryck. Blir nyfiken på att följa din vardag och dina frihetsaktiviteter- du har inte något anonymt konto?
    /Frugala hedonisten

    SvaraRadera
  19. Hej Frugala hedonist! Tack själv för de fina orden! Har tyvärr inget sådant konto. Men bara för att du säger så så vill jag utveckla lite.
    Jag tog all bort social media för två år sen. Har varken fb, Li, Insta eller något annat. Mail och sms funkar bra för mig. Jag var orolig först att bli ensam när jag stängde ner mina konton, men jag har i verkligheten fått bättre kontakt med de jag faktiskt umgås med. Jag har några vänner på andra orter som jag samlat på mig längs vägen och de ringer jag (eller hälsar på) en eller ett par gånger om året. Telefon är verkligen helt magiskt - att direkt höra humör, känslor och stämning ger så mycket mer "bandbredd" än att chatta eller dela bilder offentligt.
    Och bortsett från det så är det otroligt skönt att slippa alla pling, klickbeten, skandaler och låtsasnyheter. Jag skulle absolut inte kalla mig teknikfientlig, bara mer varsam med vad jag faktiskt gör med min tid.
    Så tack igen, men jag håller mig här i mitt gryt :-)
    / Herr Grävling

    SvaraRadera
  20. Hej mina damer och herrar, Är du i behov av ekonomisk hjälp? Jag är Susan Benson. Jag är en långivare och även finansiell konsult.

    Behöver du ett företagslån, privatlån, bolån eller ett lån för att slutföra ditt projekt? Om ditt svar är ja, rekommenderar jag dig att kontakta min firma. Vi tillhandahåller alla typer av lånetjänster inklusive lång- och kortfristiga lån, säkrade och osäkrade lån och många fler. För mer information, skriv till oss via e-post: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) eller skicka ett meddelande till mig direkt på WhatsApp via: +447360502110 och få ett svar på ett ögonblick.

    Ett lån från ett pålitligt och kompetent företag är vad du behöver för att nå ditt mål. Vi är ett omfattande finansiellt tjänsteföretag och vi är engagerade i att hjälpa dig att uppfylla alla dina ambitioner. Vi är specialiserade på att tillhandahålla strukturerade ekonomilösningar till privatpersoner och företag på det mest effektiva och snabbaste sättet.

    * Du kan ansöka om ett lån när som helst, var som helst.
    * Flexibelt belopp - Du bestämmer hur mycket du vill låna.
    * Snabb direktfinansiering - Ta emot ditt lån inom 24 timmar efter godkännande.
    * Flexibel ränta på 3%.
    * Höga godkännanden
    * Flexibel återbetalning - Du ska välja återbetalningsdatum, antingen veckovis, månadsvis eller årligen under en varaktighet på 1-30 år.
    * Enkel onlineansökan.
    * Personlig vägledning och expertis.
    * Inga dolda avgifter

    Gå inte miste om en möjlighet på grund av bristande finansiering. Kontakta mitt företag nu, vi kan hjälpa dig med ett lån eftersom vi har hjälpt många individer och organisationer som har haft ekonomiska svårigheter över hela världen

    För mer information om vårt låneerbjudande, vänligen skicka oss din låneförfrågan via
    E-post: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com)
    WhatsApp: +447360502110

    Förmedlare/konsulter/mäklare är välkomna att ta med sina kunder och är 100% skyddade. I fullt förtroende kommer vi att arbeta tillsammans för alla inblandade parters fördelar.

    SvaraRadera