Jag betalar 30 lax för läxa

För ett par år sen köpte jag, inspirerad av en granne, utdelningsaktier i fyra bolag. BE Group, Navigo Invest, SSAB och något till jag förträngt. Jag vill minnas att det var precis innan Ukraina och aktierna dök. Jag struntade i det eftersom det som bekant blir utdelning ändå. Mantrat från utdelningskramarna: ”Ett uuunderbart sätt att bli rik, ger utdelning i såväl upp- som nedgång”. 

Det kanske är roligare om man har stora poster men med 20’ i varje blev vårens utdelningar i storleksordningen några hundra per bolag. Katchingljudet i Avanzaappen gjorde mig till slut mer förbannad än glad och nedan grafer störde feng shui på ISK:en.


Alltså...

...Det är alltså de gröna graferna som är jag.

Därför gjorde jag det man inte ska göra: Sålde av trots nedgång. Likviden gick in i gamla trotjänaren Spiltan Aktiefond Investmentbolag och numera är min ISK ren och fin som en av Aurikaatarina städad diskbänk: Spiltan och lite DNB Global Indeks (en aktietävling med en kompis).

Min känsla för feeling våren 2022 kostade mig alltså 35 000kr men lyss: Det var värt det. Det var nödvändigt för mig med en reality check nämligen att jag är bäst konstruerad för indexfonder. Varför? För att jag bara är människa och jag ogillar förlust mer än jag gillar vinst.

I Choose FI avsnitt 445 talade Brian Feroldi om just detta. Det fiffiga med en indexfond är att man slipper se enskilda bolags prestation. Man kan givetvis gräma sig över att fonden gått ner. Men eftersom det a) i regel speglar börsklimatet som helhet och b) följs av en uppgång runt 150 dagar senare, är det rätt lätt att tugga i sig.

Enligt Feroldi backar löpande merparten av bolagen i en bred indexfond, medan runt 40 procent går upp. Men eftersom en indexfond innehåller de absoluta stjärnorna (eftersom de innehåller ”allt”) kompenserar dessa för bakhaset. Hur kan de göra det om de bara står för runt 40 procent av innehaven? För att raketerna i regel ökar mer än förlorarna tappar. Det vackra är att du slipper se debaclet, allt är ihopbakat i en fin, len graf. Bara köp och skaffa sen en hobby.

Jag jämför ovan läxa med mitt köp av en Burberrytrench för ett tiotal år sen. Den var ett felköp redan från dag ett och den hängde och skämdes i garderoben i säkert fem år. Jag ville så gärna tro att jag en dag skulle bli förtjust i den men tvärt om - ja - den störde mig med sin blotta existens. 

Så jag bet i det sura äpplet, realiserade förlusten på Blocket, la in pengarna i Spiltan och fem år senare var jag break-even. Jag hoppas nu att Spiltan skyler över mitt dumdristiga aktieryck och åtminstone hjälpligt skapar återväxt åren som följer. Nu tänker jag hålla mig på den inslagna vägen för resten av livet, amen.

Har du lärt dig några läxor på sistone?

Mvh

FruEfficientBadass



6 kommentarer:

  1. Japp, stor igenkänning i din berättelse, har också nyligen testat utdelning och kommit fram till att breda indexfonder passar mitt psyke mycket bättre.

    SvaraRadera
  2. Gjorde själv en mycket dålig aktieplacering i samband med millenieskiftet. Nedgången var 99% när jag sålde av aktierna (bolaget gick senare i konkurs). Just då kändes det inte som någon vidare upplevelse, men med facit i hand undrar jag om inte det har varit min livs bästa aktieaffär.

    Man kan lära sig otroligt mycket på en dålig affär. Har fortsatt mina investeringar i aktier sedan dess och är mycket glad för det. Undviker man en viss typ av bolag så tycker jag det verkar som att man har mycket goda chanser att få en bra avkastning över tid.

    SvaraRadera
  3. Spiltan har ju inte direkt varit något glädjeämne den senaste tiden. Men min senaste läxa var att jag inte ska köpa saker på second hand i tanke att göra om dem till nya snygga saker, om jag inte verkligen har en plan för hur detta ska gå till.
    Köpte en ful elfenbensvit pall med gul teddysits på loppis. Tog bort färgen och betsade benen i mörk ek, rev av det gräsliga gula teddytyget, slängde skumgummisitsen och klädde det hela med ett vaxat tyg med bladmönster i blått och vitt. Ok, den är visserligen inte lika gräsligt ful - men den passar absolut ingenstans hemma. Vet inte hur jag tänkte där. Jag tror bara att jag hade lite tråkigt och ville köpa något.
    DDT

    SvaraRadera
  4. Det är väl blandad kompott just nu. Inte indexet rosar ju markanden heller. Men till skillnad från en del andra här släpper jag inte utdelningaktierna som en del av portföljen, även om några av dem inte rosat marknaden på sistone. Jag älskar att få utdelningar som jag kan återinvestera. En fond jag har är XACT Högutdelande, som är en ETF som delar ut fyra gånger om året. Det är greit!
    Magnus

    SvaraRadera
  5. Har mer och mer börjat svänga om från enskilda aktier till breda index. Köper dock indexfonder som delar ut. På så sätt behöver jag inte heller sälja av i en jobbig nedgång eller liknande utan får rätta mun efter mottagen utdelning från indexfonderna.

    SvaraRadera
  6. Hej! Navigo verkar ha presterat bra trots covid och krig. Beror mycket i andra aktier när man köper och säljer. Man kan göra en rejäl förlust i bra bolag också om man köper vid fel tillfälle. Samtidigt kan man tjäna mycket pengar i dålig bolag om man lyckas köpa billigt och sälja dyrare. Trots långsiktig nedgång.

    Håller också på att köpa fler fondandelar, känns tryggare på något sätt och man mår bättre än att se enorma kursrörelser i aktier. Innan trodde jag att Large cap är stora stabila bolag, det är dom flesta, men inte aktiekurser! Dom svänger hejvilt också ibland.

    Lärdom från i år är att inte köpa en massa aktier innan rapport, ofta faller kurser på rapportdagen tyvärr. Speciellt nu i en lågkonjunktur.

    Allt gott!
    Två Månadslöner

    SvaraRadera