Nasare i finansbranschen

Jag har via Choose FI hittat podden Catching Up To FI som jag kan rekommendera särskilt för dig som börjat sent i livet. Programvärdarna är mellan 57 och 65 och den förre är bara halvvägs. Bill Yount (”den förre”), berättar om hur han vid 49 upptäcker FIRE och "avskedar sin finansiella säljare" det vill säga det investeringsinstitut han och hans fru tidigare anlitat. 

Han beskriver en dyr produkt med värdelös rådgivandefunktion. Bland annat lät finansinstitutet ifråga honom sälja av alla innehav under nedgång, utan att ens föreslå att en framkomlig väg kunde vara att sitta still i båten. Man kan tycka att just det rådet är någon form av lägstanivå om man nu vill kalla sig rådgivare (och ta bra betalt för det).

Men dessvärre befolkas finansbranschen av inte så få säljande organisationer och deras snajdiga ansikten utåt. De lever på att folk i gemen har lågt finansiellt självförtroende som tror att investeringar måste skötas av en hane i slips. Min gamla maxim: Köp aldrig något som aktivt säljs på dig, för då blir du troligen blåst. 

Och som du redan vet, eftersom du läser denna blogg och troligtvis även andra inom DIY-finance-sektorn, är den enklaste och billigaste investeringsmetoden i regel den mest effektiva. Hur ofta säljs indexfonder på någon? Aldrig, vad jag vet. I regel får man leta med ljus och lykta i bankens fondutbud och de kommer inte att applådera ditt val. 

Jag har till och med hört om folk (läsare?) som blivit guilttrippade att ta bankens aktiva förvaltning "eftersom ni ju nyttjar andra av våra tjänster, som bolån". Dubbelfel: Bolånen är bankens kassako och som tack gentemot kunden anser jag det vara deras plikt att styra in hen mot vettiga investeringar. Det banken tjänar på sin fond-i-fond-slöjd är en droppe i havet mot vad de höstar in på bolåneräntor. Kan det då inte vara lite gentilt, till och med rimligt, att ge kunden bra råd? Parentes, men byt till Avanza så slipper ni jidder av det slaget.

Till saken: För några veckor sedan hörde en vän av sig och berättade att hon och mannen blivit uppringda av en av mina favoriter bland driftkuckus. Troligtvis samma aktör jag såg försöka grooma en silverräv på Diplomat för några år sedan, men det ska jag låta vara osagt. Pedagogiken lät emellertid snarlik. 

Ett telefonmöte hade bokats och säljaren skulle där tråla in min vän samt man att placera de obligatoriska miljonerna (plural) som är minimigräns för att få bli kund. Jag tänker av stämningstekniska skäl inte namnge bolaget, men ni kan säkert gissa vilket det är. 


Nåväl, jag förberedde ett frågebatteri till min vän och ni ska nu få ta del av detta samt de svar som levererades. Nedan mail från min vän någon vecka efter mötet. Säljarens svar i rött. Enjoy!

Hej,

Säljkillen på X inledde med att behandla oss som gullungar, avslutade med drygt snack och lite översitteri. Han tyckte säkert jag var en jobbig kärring som ställde frågor. Hans nonchalans för Trustpilot tog priset. Eller kanske hans avslut att han har en ny kund på 92 år. Han ringer på tisdag för att stämma av om vi hänger på tåget. Vi hänger absolut inte på tåget... Men ett intressant och lärorikt möte på 30 minuter.


1. En svensk indexfond, exempelvis Swedbank Robur Access Sverige, har de senaste fem åren avkastat 44 procent eller runt 9 procent per år. En global indexfond, exempelvis Länsförsäkringar Global Indexnära, har under samma period haft 82 procent i avkastning, eller drygt 16 procent per år. Har ni överträffat denna avkastning de senaste fem åren? Om ja, var kan vi hitta underlag som stödjer detta?

Svar: Ja det har vi, vi har givit våra kunder en oslagbar avkastning på 120%, jag mailar underlag.

FruEB kommentar: Jag fick ta del av dessa underlag och jag fattar mycket lite. Det är ett sammelsurium av tabeller, grafer och floskelfest där det närmaste avkastning är en tabell där man jämför vad jag uppfattar som deras portfölj mot MSCI World Index. Men när jag kollar på de senaste fem åren är den genomsnittliga avkastningen för finansbolaget bara 13 procent (att jämföra mot MSCI som enligt tabellen i fråga snittat 12 procent under samma period, vilket i sin tur inte stämmer med de siffror jag ser på annan sajt men strunt samma). Om bolaget i fråga verkligen snittat 24 procent i avkastning för sina svenska kunder de senaste fem åren men avstår från att nämna det i sin införsäljningsfolder måste jag säga att de är väldigt blygsamma.

2. Fonderna jag nämnde ovan har en avgift på 0,29 respektive 0,22 procent. Hur hög förvaltningsavgift har ni?

Inledningsvis en startkostnad på 0,75% plus moms som är 16%.

Men vad är er avgift löpande per år? 

1,74% i runda slängar allt kommer att stå i mailet.

Min kommentar: "I runda slängar", älskar't. Jag riktigt ser killen framför mig. Han har nu fattat att det här är en jobbig person och han drar en trött hand genom backslicken medan han sträcker sig efter ett nikotintuggummi extra strong. Enligt införsäljningsmaterialet ligger avgifterna på "i runda slängar" 2,5 procent per år så det var ju intressant att han så specifikt nämnde 1,74. Men jag är ju bara novis, jag förstår inte den sofistikerade affärsmodellen. Avgifterna är, inte helt otippat, uppdelade i ett antal undergrupper med namn som för tankarna till George Orwells författarskap. "Mottagna betalningar från tredje part: 0%. Asterisk: Företaget tar inte emot några betalningar från tredje part". Mind blowing.

3. Ni skriver i en artikel om börsåterhämtningar från 3:e april i år att:

"Börsåterhämtningar går inte som på räls: De faller ner, hoppar upp och planar ut. Men dessa kortsiktiga fartgupp förhindrar inte att aktierna stiger på lång sikt, vilket enligt [oss] är ett bra perspektiv för investerare att ha."

Det stämmer, det finns bland annat en studie av JP Morgan som visar att det ännu inte funnits en 20-årsperiod i börsernas historia som slutat på minus. Om långsiktigt aktieägande är en rekommendation från er, vad skiljer ert erbjudande från att köpa och hålla kvar vid ett par indexfonder - en svensk och en global?

Vi delegerar portföljen till [FEB kommentar: här anger han det egna företagsnamnet vilket är förvirrande, delegerar de till sig själva?] som därmed blir en synergieffekt. Vi arbetar tätt och personligt med våra kunder och har alltid möte per telefon med 3 månaders intervall som efterföljs av mail och kvartalsbokslut på innevarande investering, tätare om kund önskar. Vi är alltid tillgängliga.

Min kommentar: Notera hur skickligt säljaren väjer för frågan och genar direkt över till floskelträsk med fokus kundservice. Det här med återkoppling till kund verkar vara centralt i deras erbjudande. Jag vet också att det är sant eftersom jag har bekanta som placerat en rejäl kaka hos nämnda bolag. Mannen i familjen berättade, inte utan stolthet i röst, att deras kontaktperson en gång hört av sig och ursäktat att de missat att identifiera en nedgång (deras affärsidé är att ge kunderna extraordinär avkastning genom att gå likvidt precis innan nedgång och steppa in igen på botten...). Det lät på honom (min bekant) som att han därmed var fine med det, liksom "det var ju schysst av dem att erkänna sina misstag". 

4. SPIVA (S&P Indices versus Active) som håller koll på prestationen aktiv vs. passiv förvaltning har ju i sitt "SPIVA Scorecard" länge redovisat att de flesta aktiva förvaltare underpresterar mot index. På 20 års sikt är det färre än 10 procent av aktiva förvaltare som överträffar index. Är ni en av dem och har ni siffror som stödjer detta?

Glädjande för våra kunder är att vi tillhör de 10% som överträffar index. Mailar angående siffror.

Min kommentar: Ska jag tolka det som att de löpande sedan start, det vill säga från 1995 och framåt, alltid överträffat index? Om man nu ska lita på de siffror de presenterar i sin införsäljningsfolder - den där de jämför sig med MSCI World Index - är det tolv år de INTE överträffat detta index. 

5. Runt 70% av era omdömen på Trustpilot är enstjärninga. Bland annat skriver en kund: "Hade kanske varit intressant för mig men tycker att startavgiften är för hög. Avgiften är en procentsats på hela kapitalet. Trots att jag sagt att jag inte är intresserad ringer de väldigt ofta och frågar om jag ångrat mig. Varje gång säger de att de ska ta bort mig från systemet men så ringer de igen några månader senare för att följa upp och då har de kvar all info om mig. Tror inte det är förenligt med GDPR." Om vi inte är intresserade, kommer ni att fortsätta att kontakta oss framöver?

Vi har noterat detta, men ser inte enstjärniga bedömningar som seriösa, vem använder sig av Trustpilot?

-Vi använder oss ofta av Trustpilot, det är en bra plattform för temperatur och seriositet på företag
för oss konsumenter.


Ja men som sagt, det är inte våra kunder som hänger där och smutskastar. Våra kunder är enligt undersökningar 99% nöjda. Vi hör inte av oss och JAGAR en potentiell kund som meddelat att han inte vill inleda ett samarbete. Jag ska precis teckna ett avtal med en kund på 92 år. 

-OK, och? 

Ville förmedla att vi har kunder i alla spann eftersom du verkade osäker pga er ålder att byta förvaltare.

FEB kommentar: Fniss, älskar att min kompis lakoniskt replikerar "OK, och?". Återigen imponeras jag av företagets ödmjukhet. Som gammal marknadsförare kliar det i fingrarna. 24 procent genomsnittlig avkastning de senaste fem åren och därtill en kundnöjdhet på 99 procent. Jag vill göra banners! YouTube-filmer! Flashiga foldrar! Men den enda siffra jag hittar på företagets hemsida är en som anger "Investerare som litar på att X hanterar sina besparingar med omsorg". 

Som med den mesta kommunikationen från företaget öppnas ett kaninhål av följdfrågor. Definiera investerare. Är det en undersökning bland bolagets egna investerare? Andra finansiella instituts investerare? Eller avses kunder? På vilka marknader/i vilka länder? Tidpunkt för undersökningen och vem genomförde den? Undersökt population och bortfall? Att jämföra mot vilka andra bolag och på vilka marknader? Aaaargh jag biter snart ner mina naglar. 

Jag inser att det är att sparka in öppna dörrar att snacka ner ett företag av den här sorten. Men på samma sätt som Calle i podden Sparadiset bedrivit korståg mot finansiella influencers med tveksam agenda, känner jag ibland för att dra mitt strå till stacken. Den här typen av aktörer lyckas uppenbarligen håva in en del kunder och komma undan med minst sagt luddiga införsäljningsargument. Jag har själv bekanta som hoppade på ovan institut för några år sedan och de är inga dumhuven, de har bara dåligt finansiellt självförtroende. Hur gick det då med min vän? 


Mvh
FruEfficientBadass

14 kommentarer:

  1. Så himla kul att läsa. Själv hade jag ett rådgivningsmöte med f-sam häromdagen angående pension. När jag frågade om avgifterna som var väldigt höga , typ ha 3 miljoner placerade och betala 24 000 kr per år i avgift plus om du efter fem år vill ha ut pengarna så kostar det 2 % av återköpt belopp. Så om du vill ha ut hälften 1,5 mille så kostar det ytterligare 30 000 kr. Men säljaren poängterade flera ggr att jag inte ska titta på avgifterna jag ska titta på vad jag får ut efter att avgifterna dragits. citat " kolla...om du placerar 3 mille så har du ut 3,2 mille efter tio år" . yeah....Han gick in på rika tillsammans ränta på ränta kalkylator. Blev lite full i skratt. undrar om han kollat på något avsnitt där som handlar om att inte betala dyra avgifter :)

    SvaraRadera
  2. Åh, dessa rådgivningssamtal! Måtte jag slippa dem framöver. Varje gång jag byter jobb ska det rådgivas om tjänstepensioner och om jag inte kan skippa mötet helt så går jag aldrig på deras rekommendationer i alla fall (de väljer alltid ut några egna fonder med hög avgift som är väldigt smala). Måtte jag slippa bli kontaktad av förvaltare som den du skriver om ovan! Tror dock jag får börja fila på ett manus att dra fram i framtiden när det ev blir fråga om ett större arv som gör att jag kan dyka upp på radarn för dessa företag. Undrar egentligen hur de samlar in data om potentiella kunder - utdrag ur folkbokföringen i kombo med Skatteverket eller nått?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligtvis på samma sätt som de som ger ut världens tråkigaste tidning "Connaisseur". De hämtar ut deklarationen på SKV. Blir jättekul för de som säljer en bostad, för då får man plötsligt ett år väldigt hög "inkomst". Särskilt om det tex är ett arv eller en fritidsfastighet som inte kan kvitta reavinsten mot et nytt permanentboende.

      Radera
  3. Visst, pensionsrådgivning i samband med anställning är ju knepigt, varför är den obligatorisk och arrangerad av arbetsgivaren med tex Sö&P. Svårt att förstå varför arbetstagaren skall sitta i möte med en professionell försäljare med uppenbart kunskaps/dataövertag. Svårt att värja sig, minst sagt. Å andra sidan, har själv upplevt att när det på mötet klargjorts att ekonomin är under kontroll har goda råd levererats tex slopa efterlevandeskydd. Problemet är ju det ojämlika mötet, säljmöten utsätts vi ju ständigt för tex i klädesaffären och i bilhallen (mer jämlika och icke tvingande). Samtidigt hade jag arbetskamrat som tyckte det var helt ok att betala 1000-1500 kr/år för PPM rådgivning, när fonder skulle bytas mot vad. Svamlande, närmar jag mig slutsatsen att ekonomisk rådgivning/försäljning liknar annan försäljning; kanske skall man bara lära sig att rådgivning betyder försäljning. Har förresten försäkringsrådgivning för nystartat AB på måndag, undrar vad jag skall köpa…

    SvaraRadera
  4. Att ens ha så dåligt betyg på Trustpilot är en väldigt röd flagga. När vi införde Trustpilot hos en kund så skickade de bara ut Trustpilot-omdöme-tiggeri till kunderna som fått pengar och garanterat skulle ge bra betyg. Att ens ge missnöjda kunder möjligheten till omdöme tyder ju på inkompetens.

    SvaraRadera
  5. Förstår inte: Kan man som ftg själv välja huruvida man vill vara på Trustpilot?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan betala för att låta sina kunder lägga upp omdömen. Då kan du låta positiva omdömen flöda in genom att styra urvalet, vilket innebär att dåliga recensioner drunkar bland bra.

      Radera
  6. När är miljonerna singular?

    SvaraRadera
  7. Hjälpte en ensamstående mamma i kulturbranschen i veckan. Hon har inte så höga inkomster men ett rejält sparkapital tack vare ett arv och drömmer om ett hus på landet om några år. Hennes banker (en stor, en lite mindre) hade sålt på henne ett gäng fonder där den dyraste kostade 1,3%. Det enda bra rådet de hade givit henne var att öppna ISK. Efter min genomgång sparkade hon sina rådgivare, sålde av dyrfonderna, tog i stället in indexfonderna jag rekommenderade och skapade konto på Avanza för nysparandet. I veckan har hon sms:at kluriga frågor om insättningsgarantin som hon tidigare var okunnig om.

    Priset som äckligaste rådgivaren tas nog av den anställde på Nordea som beskrivs i denna tråd:

    https://www.flashback.org/t2481146

    Jag brukar inte önska människor olycka, men kan tänka mig att göra ett undantag för denna individ.

    /Max

    SvaraRadera
    Svar

    1. @Max: Den där flashbacktråden var intressant. Tycker följande kommentar summerar det rätt bra:

      ”Dagens Industri publicerade igår artikeln Bevisat: Bankfolk är lögnare. Bankmän är primärt säljare, sekundärt ekonomirådgivare. Kan tänka mig att det finns fullt av stories som din farmor. Känns också konstigt att det är så många äldre som inte vill "förstöra" sina goda relationer med sina bankmän, vad är det för ytliga relationer man har ifall man inte vågar prata med dom?”

      Just det där med att särskilt äldre tenderar att vara konflikträdda verkar finanssäljarna fattat. Som inlägget beskriver (EB:s) trycker man på personlig service och regelbundna avstämningar (kan tänka mig att en golfrunda föreslås på A-kundsnivå). På så vis binder man kunden till sig känslomässigt och kontakten med bolaget blir svårare att bryta.

      Radera
  8. Intressant inlägg. Jag brukare resonera som att de varor eller tjänster som kräver att en säljare tjatar om dem för att få folk att köpa dem kanske inte är värd att köpa. Bra varor/tjänster säljer sig själv i större utsträckning än dåliga.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier


    SvaraRadera
  9. Hej mina damer och herrar, Är du i behov av ekonomisk hjälp? Jag är Susan Benson. Jag är en långivare och även finansiell konsult.

    Behöver du ett företagslån, privatlån, bolån eller ett lån för att slutföra ditt projekt? Om ditt svar är ja, rekommenderar jag dig att kontakta min firma. Vi tillhandahåller alla typer av lånetjänster inklusive lång- och kortfristiga lån, säkrade och osäkrade lån och många fler. För mer information, skriv till oss via e-post: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) eller skicka ett meddelande till mig direkt på WhatsApp via: +447360502110 och få ett svar på ett ögonblick.

    Ett lån från ett pålitligt och kompetent företag är vad du behöver för att nå ditt mål. Vi är ett omfattande finansiellt tjänsteföretag och vi är engagerade i att hjälpa dig att uppfylla alla dina ambitioner. Vi är specialiserade på att tillhandahålla strukturerade ekonomilösningar till privatpersoner och företag på det mest effektiva och snabbaste sättet.

    * Du kan ansöka om ett lån när som helst, var som helst.
    * Flexibelt belopp - Du bestämmer hur mycket du vill låna.
    * Snabb direktfinansiering - Ta emot ditt lån inom 24 timmar efter godkännande.
    * Flexibel ränta på 3%.
    * Höga godkännanden
    * Flexibel återbetalning - Du ska välja återbetalningsdatum, antingen veckovis, månadsvis eller årligen under en varaktighet på 1-30 år.
    * Enkel onlineansökan.
    * Personlig vägledning och expertis.
    * Inga dolda avgifter

    Gå inte miste om en möjlighet på grund av bristande finansiering. Kontakta mitt företag nu, vi kan hjälpa dig med ett lån eftersom vi har hjälpt många individer och organisationer som har haft ekonomiska svårigheter över hela världen

    För mer information om vårt låneerbjudande, vänligen skicka oss din låneförfrågan via
    E-post: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com)
    WhatsApp: +447360502110

    Förmedlare/konsulter/mäklare är välkomna att ta med sina kunder och är 100% skyddade. I fullt förtroende kommer vi att arbeta tillsammans för alla inblandade parters fördelar.

    SvaraRadera