Frugal wins färga håret själv

Som uppmärksamma läsare noterat genom åren färgar jag mitt hår själv. Alternativet hade varit att låta någon annan färga det för 20 gånger pengen vilket är 20 gånger för mycket. Ibland stöter jag på dygdemönster som föreslår att jag ska sluta färga mitt hår men de förstår inte problematiken. Om jag slutar färga mitt hår kommer jag att addera 20 år till min ålder vilket är 20 år för mycket. 

Det är oklart hur mycket gråa hår jag har, men min gissning är att det ligger inom spannet 60-80 procent vilket, som du säkert förstår, är 50-70 procent för mycket. Jag hade kunnat leva med lite grå strimmor i det råttfärgade, men allt >50 går bort. 

Grått hår ligger i familjen och därtill kommer de i ung ålder. Jag vill minnas att min farmor började få grå hår redan i 25-årsåldern och detsamma var det för mig. Jag minns det väl, det första grå håret. Jag var nyss hemkommen från bröllopsresa och stod i hissen på väg upp till mitt dåvarande kontor. 

Hissen hade en stor spegel och därtill gott om naturligt ljus från stora fönster. Plötsligt ser jag det - ett liksom genomskinligt hårstrå som sticker rakt ut från tinningen. Jag begrundar hårstråt och ber min kvinnliga kollega, som också står i hissen, om en second opinion.

Hon säger då att "det där är bara ett pigmentfritt hårstrå, oroa dig inte". Jag drar en lättnadens suck och det är först i korridoren på väg ner mot kaffemaskinen insikten slår mig: Grått hår är hår som saknar pigment. Det är det som definierar ett grått hår. Damn.

Sen har det taktat på. I vilken takt vet jag inte eftersom jag färgar vid ungefär 1,5 cm utväxt. Det betyder att jag färgar ungefär var sjätte vecka eller åtta gånger per år. 

Att färga hos frisör i Hudik kostar runt två tusen och uppåt, jag skojar inte. Något har gått fel i tillgång/efterfrågan-mekanismen på frisörfronten däruppe. 

I Stockholm kan du få en färgning för runt tusingen. Jag har inte jättebra koll på prisbilden men i Fältans mindre pretentiösa salong Max kostar det 1 490 kronor. Jag antar att the sky is the limit här, du kan nog med lätthet hitta salonger i Stockholm som tar mer än Hudik.

Om jag skulle färga i samma utsträckning på salong skulle jag alltså behöva betala i runda slängar 12 000 kronor per år. Motsvarande siffra om jag köper eget och fixar i badrummet blir någonstans kring 600 kronor. Diffen, lagd i en indexfond i 30 år, blir nästan ofattbara 1,2 miljoner. Varför 30 år? För att jag räknar med att läggas in på demensboende vid 80 och då kommer ingen orka färga mitt hår. Inte bryr jag mig då heller. Frågan är vad jag ska med 1,2 miljoner när jag blir dement, kom gärna med förslag i kommentatorsfältet.


Jag använder lite olika märken och nyanser. Mest använder jag Garnier Nutrisse, den liggande damen nederst (76 kr om jag ser rätt med mina åldersskumma ögon). På somrarna händer det att jag väljer en ljusare nyans, alternativt gör jag några tunna slingor för att boosta sommarlooken. Jag försöker att bara färga själva utväxten så att håret inte blir för slitet. 

Det krävs emellertid en investering innan du kör igång. Du behöver en slabbedabbtröja. En tröja du kan ha på dig medan du färgar ditt hår för att skydda eventuellt linne och/eller underkläder. Såvida du inte vill gå omkring naken hemma, som en galen människa. Min ser ut som nedan:


Man kan tro att den tillhör en fransk Hannibal Lector, men den är min, fyndad på loppis för några tior. Sen vill jag slå ett slag för frisrösaxen så att du med axellångt hår i icke-frisyr kan passa på att klippa topparna i samband med färgningen och på så vis addera ytterligare någon mille till ISK:en.

Min är från Tweezerman och kostar runt 400 kronor, vilket du sparar in på gissningsvis en klippning. Fördelen med att fixa sitt eget hår är att det går snabbt. När jag väl tagit beslut går det på 45 minuter från a till ö. Om jag bara ska klippa går det på två minuter.

Hur klipper man sitt eget hår? Konsultera YouTube. Jag har inte kontrollkollat dessa filmer, men se här, här eller här för inspiration. Att döma av tumnaglarna är det den sista videon som närmast liknar min metod. Jag delar håret i mittbena och fäster det i två tighta råttsvansar precis bakom öronen. Sen drar jag ut en svans mellan pek- och långfinger så att det blir som en platta av hår och sen klipper jag någon centimeter. Det går på en sekund. Sen gör jag likadant på andra sidan.

När jag torkat håret och fönat det i min vanliga frisyr kollar jag i backspegeln om det sticker ut någon tåt någonstans. Det gör det i regel. Så även efter ett frisörbesök, är min erfarenhet. Då efterklipper jag, tjopp tjopp. 

Nuförtiden får jag också hjälp av 15-åringen som är skicklig på dylikt. Då kammar jag håret bak på ryggen och så klipper hon rakt av. Nu går hon dessutom frisörprogrammet på gymnasiet så om ett par-tre år kommer jag att få en riktig salongsupplevelse, inklusive obekvämt småprat och försök att sälja på mig dyra hårprodukter. Man säger att det kostar två miljoner att föda upp ett barn. Det här blir lite av Return On Investment. 

Ja, så mycket mer att säga i frågan har jag inte. Färgar du ditt hår?

Mvh
FruEfficientBadass

23 kommentarer:

  1. Jag färgar inte, de gråa håren börjar göra sig påminda (är 37), men än så länge är jag hopplöst ointresserad av hår+smink vilket gör att jag inser vilket självmord det skulle vara att knyta upp mig på att färga var 6-8v. (Jag masar mig iväg till frisören 1 ggr /år och det är 1 gång för mycket) försöker få maken att klippa mig, men han vägrar (jag har klippt honom i 2,5 år). Än så länge har jag inte kommit till skottet att klippa mig själv. Men varje gång jag är hos frisören känns det som att jg inte vill gå dit igen. Hopplöst irriterande kallprat, försök att sälja på mig att färga/ha produkter (hallå, jag klipper mig 1ggr/år, hur tror du att färga var 6e vecka skulle gå?!?!) och sen få typ ”skäll” för att jag klipper mig ”för sällan”. Och så ska jag betala för denna”upplevelse”?!?!

    SvaraRadera
  2. Jag klipper mig själv med kökssaxen. Har lockigt hår så eventuella ojämnheter syns inte. Har några grå (egentligen vita) strån. Kommer bli häftigt att få känna på hur det är att vara blond/vithårig, om allt hår hinner vitna innan jag trillar av pinn vill säga. Än så länge har jag bara några glittrande vita slingor, men är bara 40+, så det är på gång.

    Sen borde man kanske testa en riktigt kort frisyr någon gång i livet? Kan bli att maken får köra trimmern på mig någon gång, om jag vågar.

    SvaraRadera
  3. Färgar inte. Frisörbesök en gång vartannat år eller så för egen del. Hästsvans dagligen. Gillar enkelhet. Sonen som har kort hår går till frisör var 6:e månad. Det tycker jag räcker. Man behöver ju inte se välvårdad ut varje månad. Han är prydlig tre månader, sen mer och mer tilltufsad. Sen blir det en wow-effekt när han är nyklippt och då ser läraren och andra föräldrar vilken duktig mamma jag är som får ungen klippt ibland.

    SvaraRadera
  4. Färgar inte håret, då det bara är några millimeter tjockt :-)
    Skägget färgar jag inte heller, även om det börjar få en del vita strån i sig.
    Klipper hela familjen hemma, själv rakar jag håret till någon millimeter, trimmar även skägget hemma. Har gått till barberare några gång och fått skägget fixat, men känns inte värt det, har även produkterna kvar som jag blev påtvingad vid första tillfället.
    Frun har kort hår som jag klipper med trimmer med lång distans samt fixar till med sax, både vanlig sax samt sån som man tunnar ut med. Sonen brukar få en "sommarfrisyr", dvs rakar hela huvudet till några millimeter, sen håller det sig kort till in på hösten/tidig vinter, då det blir dags att börja gå över med trimmer med distans samt med sax.
    Vet inte hur mycket pengar vi sparat under åren på detta, men det borde vara åtskilliga tiotusen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svara på eget inlägg, menade några millimeter långt såklart :-D

      Radera
  5. Ja, tyvärr, var 7:e eller om jag håller ut var 8:e vecka, klipp och bort med det grå. Önskar att jag var modig och våga ha grått, men mitt är i den trista gråa nyansen som bara ser dassigt ut.
    Kostar 1600:- varje gång så jag stoppar huvudet i sanden och bara gör det!

    SvaraRadera
  6. Min hustru färgar och klipper var 6:e vecka.Hon är väldigt mån om sitt utseende och det är jag glad för.Hon ser väldigt attraktiv och fräsch ut vilket gör mig stolt.Ser att många kastar ett extra getöga på henne när vi är ute.Kollar på Tv-programmet "gör om mig" och förvånas över att folk ser ut som grottmänniskor innan dom kommer dit.(Inte konstigt man tappar lust för sin respektive)

    SvaraRadera
  7. Klippt min man i tio år. Sonen som snart är sju har aldrig gått till frisören. Klipper mitt eget (långa hår) sedan sex år tillbaka efter inspiration att våga från denna blogg. Har alltid hatat att gå till frisören och nu slipper jag det! Lite trixigt att klippa mitt eget, men har det ändå uppsatt (uppslängt) i knut eller tofs 99% av tiden så det spelar inte så stor roll. Det gråa som börjar komma får komma, skulle aldrig orka hålla igång rutinen med färgning. Tack för många sparade tusenlappar fru EB!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som Choose FI säger: "The difference between a good and a bad hair cut is two weeks".

      Radera
  8. Färgar eller tonar? Skulle aldrig fixa att göra det själv så jag går till frisören och tonar när.... det börjar bli för mycket utväxt. Så det blir samtidigt med klippningen. Nu är den senaste toningen sommarblek, näst intill vitt (jag har aldrig haft det där ljusa nordiska håret som blir kritvitt, men det får jag numera). Så det är hög tid att boka tid hos "Sören" (mina barn trodde när de var små att damen som klipper mig heter Sören).
    Är jag verkligen den enda som tycker att det är värt att gå till frisören? Sminkar mig ytterst sällan, ännu ovanligare med restaurangbesök och handväskor ska vi inte tala om (totalt onödigt). Men det där grå, numera vita, det får gärna ett proffs ta hand om.

    SvaraRadera
  9. Jag är kortklippt och går till frisören strikt var 7:e vecka. Färgar gör jag däremot själv. Första gråa håret vid 18(!), men har färgat sen jag var ungefär 35.

    SvaraRadera
  10. Färgar med örtfärg kanske varannan månad och klipper det själv sedan ett par-tre år tillbaka. Nackdelen med att klippa själv är att jag får lov att ha en frisyr jag är ganska trött på, dvs page som slutar en bit under hakan. Skulle vilja spara ut det men en längre page ser bara för tråkig ut och mitt ordentligt lockiga hår vet jag inte vad jag skulle ha för klippning på. Jag vågar mig inte på uppklippningar själv. Men lockarna gör också att det är lätt att dölja om det inte är helt rakt klippt.

    SvaraRadera
  11. Jag färgar var fjärde vecka hos frisör. Förr färgade jag hemma men tycker det är för slabbigt och färgen för hemmabruk ger inte lika bra resultat som frisörfärg. Tycker man ser direkt om folk har färgat hemma. Det ser onaturligt ut.

    SvaraRadera
  12. Håller med hemmafärgning ser gräsligt ut ,men har man inga krav och inte bryr sig om utseendet så Ok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast om man inte har några krav eller inte bryr sig om utseendet, varför ska man färga det då överhuvudtaget? Blir ju bara en onödig kostnad, som dessutom tar tid från roligare saker.

      Radera
    2. Jag håller med om att hemmafärgning kan se illa ut. Särskilt om man har ljust hår som färgas rejält mörkt och man snålar med färgen. Bäst är färger som har lite skiftningar i sig, då blir det inte lika platt. Eller att man som mellanblond gör några små slingor efter var tredje/fjärde färgning. Eftersom man bara bör färga utväxten hänger slingorna med ett tag.

      Radera
  13. Jag har klippt mig själv sedan mer än 10 ar, har halvlangt och fesigt svenskt blont har som inte gar att göra nagon frisyr av. Har nagra gra harstran vid tinningarna, annars fortfarande blont. Har använt färgmedel nagra ggr pa vintern da haret tenderar att bli mörkare, annars gör ju solen sitt pa sommaren (bor inte i Sverige). Har dessutom haret i tofs nästan jämt för jag fäller sa förbannat.
    /Annika

    SvaraRadera
  14. Jag både färgar och klipper hemma! Faktiskt efter att jag läste i din bok att du klipper dig själv med frisörsax hemma. Den tanken hade av någon anledning aldrig slagit mig innan dess. Jag har supertunt mörkbrunt hår så både klipp och färg går utmärkt och ser inte "konstigt" ut. Innan gick jag till frisören ca 3ggr/år och klippte och slingade ljusa slingor för ca 2500:- gången. Skönt att slippa lägga både tid och pengar på det nu.

    SvaraRadera
  15. Jag har färgat mig hemma i många många år, men när håret nu började gå av lite väl kort pga att jag även ville ha lite ljusare slingor så blev det en frisörtid bokat. Efter att håret växt ut till lämplig längd för att kunna jobba med det igen så gjorde hon en insats där jag gick mot det gråa istället, med så många små slingor att ingen utväxt syns. Nu har jag bara i silverinpackning kanske en gång i månaden och har blivit askblond och det ser naturligt och fint ut, och mitt gråa märks inte alls. Så skönt! Från mörkbrunt med grå utväxt efter ett par timmar (så kändes det) till vad som ser ut att vara helt naturligt, utan det fula gråa. Ingen utväxt och håret är kvar också! Klipper brukar jag göra själv när jag får panik över att håret är en millimeter fel i nacken =p

    SvaraRadera
  16. Jag har egentligen en snygg kall cendré som jag under hela ungdomen fått intalad att den är ”tråkig” och råttfärgad. Jag har blonderat mig i 20 år, inte som systrarna graf på 90 talet utan snygga isblonda slingor som verkligen passar mig. Min frisör har flera gånger sagt att mitt naturliga hår är ”modernt” att ungdomarna färgar sitt hår för att få min nyans. Nu har jag inte kunnat färga håret på ett par år pga omständigheter i livet och har äntligen tagit beslutet att sluta färga! Ett otroligt skönt beslut, både för ångesten med utväxt och för plånboken! Klippningen är svår, jag har tunt skandinaviskt hår där varenda misstag syns, men familjen klipper jag med trimmer!

    SvaraRadera
  17. Men åh vad jag hoppas att du kommer förstå frisöravtalet när din dotter kommer ut på arbetsmarknaden. Vi frisörer tar samma som de flesta hantverkare i timpeng. Känns ganska nedrigt att läsa dryga kommentarer om vårt arbete i en blogg som din - förstår det som att bara skrivbordsjobbare får vara med i klubben?

    SvaraRadera
  18. Färgar givetvis själv sedan 24 år. Min svägerska som var frisörska då lärde mig hur man ska göra och då hade jag igelkottafrisyr så det gick snabbt och var enkelt. Den klippte jag för övrigt själv också. Nu har håret växt ut till axellångt och jag färgar det fortfarande själv. Trodde det inte skulle gå att göra själv med långt hår, men det gör det. Kämpar på så länge jag orkar och kan göra det själv. Och det blir nog länge.

    SvaraRadera