Västkustveckan

Det kom ju några önskemål om att redogöra för västkustveckan i kommentatorsfältet till "Önskeinlägg". Någon refererade till en "reseguide" som verkade ha utlovats. Inte av mig i alla fall, för min västkustvecka var allt annat än heltäckande. Men jag kan ju ta tillfället i akt att visa lite bilder. För fint är det, måste tillstås, även om jag som Stockholmare föredrar de lite grönare kobbarna på östsidan (GBG shitstorm coming up).

Utsikt från huset

Vi hyrde ett hus i Stockevik tillsammans med min svägerska med familj. Det var lite lustigt, för min svägerska - trots att hon är västkustare - hade tagit fel på ort så bara någon timme innan incheck trodde vi alla att vi skulle till Stockevik på Orust. Men det var alltså Stockevik mellan Fiskebäckskil och...andra ställen. 

Dagen vi kom dit visade sig västkusten från sin bästa sida. Glittrande vatten, goa gôbbar, krabbor och maneter (hua). Huset var fantastiskt. En stor vit villa med gott om utrymme för oss nio. Själv sov jag i en utbyggnation med ateljétak, säkert fem meter i höjd. Två rymliga badrum, varav det ena var nere i källaren men där spökade det enligt 15-åringen, som gråtande ringde mig vid dusch och krävde eskort upp (hur ska de klara sig i livet barna?).

Enligt väderprognosen skulle det vara fint i två dagar och därefter regn varför vi ägnade de första dagarna åt bad. Naturligtvis Lysekil med dopp från klippor men också i Stockevik. En tidig morgon cyklade jag ner till Fiskebäckskil och chillade med överklassen som hasade runt parvis i vita morgonrockar längs med strandpromenaden.

Inte mitt barn tyvärr, de dyker inte sådär.

Sen gick vi mycket i närområdet. Naturen är överjordiskt vacker och promenadslingorna väl ingådda (ord?). En favorittur var upp för en närliggande kulle och ner i en vik där vi hittade allsköns vattendjur till småkusinernas förtjusning. 

Jag tog också en dygnslång tur till min vän Blottaren i Dalsland. Nedan exponerar hon sig för en stackars man som hamnat på avvägar. Vi spelade 20-frågor-i-bastun, badade näck och fick egenskjuten älg i den möraste bourgignon jag någonsin ätit.

Jag fick också en guidad rundtur i området inklusive Dalslands konstmuseum och ingenjörshistoria i en avancerad akvedukt. Ni kanske tror att jag driver med er nu, men det var en snudd på livsomvälvande upplevelse. Akvedukten i Håverud alltså. 

Jag besökte också köpcentret i Mellerud, men det var lite läskigt. Folk dekorerade sina cowboyhattar med hajtänder och jag svär att jag såg en banjo i baksätet på en Cheva på Coops parkering. (Hoppas nu inte att jag har läsare i Mellerud).

Övrig tid la vi på att besöka sevärdheter som Ikea i Uddevalla samt en stor mängd loppisar. Resan sammanföll med att äldsta barnet precis fått erbjudande om bostad, så fokus var på att hitta lämplig säng inför e-order samt diverse köksrekvisita. 

Skotterud är tydligen nya Sultan.

Jag har säkert berättat att jag under consumer sucker years hängde på Ikea så gott som varje månad, kanske flera gånger faktiskt. Jag älskade Ikea. Nu avskyr jag Ikea. Jag får nästan kvävningskänslor där inne och hatar att de lyckas skjutsa mig igenom köpvarvet, som om vore jag en labbråtta (vad hände med genvägarna?)

Men barnen ÄLSKADE stället och då inte enbart barnavdelningen. Nej, alla soffor skulle provsittas, alla gardiner skulle kännas på. Så går det när man ägnar sig åt avhållsamhet, det blir exotiskt. Ni må tro att de skämdes när jag lekte OS vid utgången (sprang ut med händerna höjda mot skyn i en segergest). 

En annan köpupplevelse var Erikshjälpen i Uddevalla. Det var folkfest. När vi kom dit stod folk och köade. Inne var det typ 1,90 i takhöjd och sååå varmt, sååå trångt. Hemifrån-flyttaren hittade en del grejer men jag satt mest i cafét och tittade på klockan. Men jag lyckades få med mig ett par buntar linneservetter till ingen peng alls.


Vi rådfrågade också en granne om vad man kunde hitta på en regnig dag. Hon rekommenderade en sorts outlet någon timme bort. Där skulle också finnas en helt "fantastisk lekplats", och eftersom småkusinerna har mycket energi tyckte vi att det lät värt att pröva. Jag kan för mitt liv inte minnas vad stället hette, men den läsare som på Insta sa att hon hade ställe i Grundsund kan säkert fylla i luckan. Tror det låg på Orust eller Tjörn. 

Det var i alla fall ett inferno. Jag begriper inte hur folk frivilligt åker dit. Det var som en sorts miniatyr av Ullared med en massa skit och hur mycket folk som helst. Huvudattraktionen var tydligen "restaurangen" där man kunde äta billiga räkmackor. 

Restaurangen kändes mer som matsalen på ett ålderdomshem (reviderat efter kommentar) och jag drabbades av akut olust. Det gjorde övriga familjemedlemmar också, så vi lämnade rätt snabbt. Men det var fin väg till och från, man åkte färja vid flera tillfällen.

Den kanske bästa dagen så som jag minns det var när alla drog iväg på utflykt utom jag som fick huset för mig själv. Min man tog barnen på Liseberg och resten drog tillbaka till Lysekil för att besöka Havets Hus. Jag låg inomhus och läste hela dagen. 

Nu låter jag som en världsfrånvänd och asocial person men det stämmer bara delvis. Vi hade härligt umgänge under resten av tiden, stora middagar med sammanlagt fem barn, ibland gäster från Göteborg, och det gladde oss mycket att kusinerna fick så mycket tid tillsammans. Tid för vad? Att spela in TikTok-videos såklart. 

Extra dimension blev det ju av att äldsta barnet nu flyttar hemifrån, så det var lite "sista-sommaren-med-gänget"-känsla. En annan USP var att jag fick mycket tid med min svägerska och hon är alltid rolig att hänga med. Hon gav mig rejält med input till mitt nästa bokprojekt som tangerar ämnen som estetik.

Ja som ni ser har jag inte så mycket att bistå med i västkustfrågan. Jag kan absolut rekommendera det. Västkusten alltså. Man kanske inte måste hyra ett så dyrt hus som vi gjorde (jag törs inte ens skriva ut siffran) utan ta hjälp av STF för tidig bokning (de lär gå åt snabbt). Det vi gjorde bra ur frugalt perspektiv var att vi i princip bara åt hemma. Folk vaknade sent så det blev frukost och middag, på sin höjd en glass på stan. 

Veckan avslutades i Göteborg och min svärfars 80-årsdag. Se så stilig han är i sin 2nd hand-fyndade smoking.


Mvh
FruEfficientBadass

18 kommentarer:

  1. ååååh var du på Göksäter? Denna metastas av Ullared som drabbat vackra Orust. Nästa gång ska du åka till Tavlebords lanthandel istället, det ligger bara 2-3 minuter därifrån med bil. Sjukt prisvärd och smarrig fika och befriat från plastkrafs från Kina.

    //Gauloises

    SvaraRadera
  2. Aha! Mina domäner (Vänersborg) :-) Men den där outleten har jag inte varit på. Men Lysekil har fina omnejder.
    /Christofffer S,

    SvaraRadera
  3. Underbar text! Blottare och banjo, vad mer kan man begära?

    Dalsland är enligt min mening Sveriges mest underreklamerade landskap. Den som inte tror mig får bildgoogla.

    Som halvårsboende på annan liten ort i Bohuslän kan jag konstatera att bästa tiden är just nu. Strålande solsken, 23 grader i luften, 19 i vattnet (med mareld om kvällarna) och inga turister annat än på helgerna.

    /Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min gamla mellanstadielärare hävdade att Dalsland var som ett Sverige i miniatyr.. Hade tydligen allt. Har dock bara varit korta svängar i Dalsland, bla på Kinnekulle (om jag inte minns fel ligger det i Dalsland..!)

      Han hade också en idé om att vi varje morgon skulle stå vid våran stol och så sa han "Vad står IKEA för?" och hela klassen ropade "Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd", sen höll han upp ett vykort med en bild på Akvedukten i Håverud och frågade "Vad är detta?" Så ropade vi Akvedukten i Håverud. Sen startade dagen! :)

      Radera
    2. Haha nej, Kinnekulle ligger i Västergötland!

      Radera
    3. Ja, Dalsland är som Sverige i miniatyr. Från "fjället" Kroppefjäll i väster till "havet" Vänern i öster. Uppväxt där och älskar det.
      Akvedukten är cool och vacker, det finns mycket hantverk, fina herrgårdar, paddelvänliga vattenvägar och åka dressin på tågrälsen!
      Och ja, Kinekulle ligger i Västergötland...

      Radera
  4. Det var inte Stockevik på Tjörn ni skulle till? Kan tipsa om Akvarellmuseet där också, grymt ställe för kulturskådning på regniga dagar.

    SvaraRadera
  5. Haha, du har faktiskt en läsare i Mellerud. :)
    Har läst din blogg i flera år. Tack för att den finns.

    SvaraRadera
  6. Inte nog med att du har läsare i Mellerud, du har åtminstone en läsare som bor på seniorboende, dvs jag! Därför blev jag lätt förnärmad när du beskrev en ”restaurang” som matsalen på ett seniorboende. Du som är journalist vet nog betydelsen av ord och FYI är seniorboende inte samma sak som särskilt boende eller äldreboende! På mitt seniorboende hos Blomsterfonden i Stockholm har vi ingen matsal, däremot en trevlig restaurang med fin miljö och rättigheter! Hälsar fd journalist och flitig läsare av den blogg!

    SvaraRadera
  7. Kul inlägg och kul med så bred läsarskara! Till den kan adderas att jag själv är matematiker boende i NYC.

    SvaraRadera
  8. Intressant. Du har alltså minst två hängivna läsare som har anknytning till Grundsund. Jag har sommarstuga där, men det var INTE jag som tipsade om Göksäter. Mina föräldrar älskade Göksäter och jag följde med dit en gång, det räcker så bra så.
    /Ninni

    SvaraRadera