Vardagsvärden

Det finns Industrivärden och det finns Vardagsvärden. Den förra är ett investmentbolag man bland annat får om man köper Spiltan Aktiefond Investmentbolag, en fond som hjälper mig på vägen mot sant ekonomiskt oberoende (det ursprungliga måltalet hägrar än). Vardagsvärden handlar om sköna (och helst snygga) kläder. Men som den Coco Chanelska sägningen ”Lyx måste vara bekvämt, annars är det inte lyx” antyder så går ofta komfort och stil hand i hand. Möjligtvis med undantag för saggiga mjukisbrallor, foppas etc. Jag har aldrig tyckt att sådana plagg är särskilt bekväma eftersom jag känner mig bulkig och ful i dem. Men jag har noterat att alla barnen gått igenom (två ur det tack och lov) mjukisbrallefas med hänvisning till just bekvämlighet. 

Jag är frusen och därtill kinkig med hudnära material. Det får inte stickas, varför lammull och övriga ullar går bort. Syntetiska material (med undantag för fleece) likaså. Merinoull kan passera, men bara nästan. Jag tycker inte att det värmer sådär jättebra heller och när det väl värmer blir det för varmt. Återstår: Kashmir. Jag har i nuläget två tröjor för sommarbruk och tre för vinterbruk. Exakt samma modeller, bara olika färger. Jag skulle tro att de snittar sju bruksår i min ägo.

Varför bära kashmir på sommaren? För att vi bor i Sverige, där det lika gärna kan vara 12 grader och snålblåst i juni. Dessutom anpassar sig kashmiren på ett magiskt sätt efter rådande temperatur. Är det kallt värmer den och är det varmt svalkar den. Det ultimata materialet. Snyggt och hållbart. Enda nackdel är priset (och att de ska handtvättas i balja, vilket har kommit att bli en kär ritual). En kashmirtöja (100 procent, inte något uppblandat skit) kan gå loss på tusenlappar. På Uniqlo kostar de en knapp tusing. Men på Sellpy kan du få en förägd för knappt hälften. I november köpte jag en vinröd i perfekt skick för 399 kronor. Det var på intet vis ett spontanköp. Jag har letat efter en vinröd kashmirtröja i klassiskt snitt i runt tre år. Visst har jag hittat dessa tröjor. Men de har varit nya med tillhörande prislapp. Men nu är den min, burgundy cashmere, och jag njuter varje dag jag bär den. Inte bara varje dag utan även varje timme och minut. Det känns som att den omfamnar mig med sina små lena gethår.

T v: Sellpy 399 kr. T h: Zalando 1 545 kr.

En annan sak som omfamnar mig är den bruna dunkappa av obskyrt märke jag köpte på Sellpy i somras. Jag förstår inte varför jag inte tänkt på detta tidigare. Dunkappa är ju Plagget För Mig. Över snittet varmt, går ner på låret för maximal täckning och dunet är så värmeeffektivt att det inte behöver bulkas upp till tjocka lager. Tidigare envisades jag med att bära vanliga vinterkappor i ulligt tyg som i bästa fall skyddade mot vind för att under rysskyleangreppen byta till en jättestor täckjacka av något sportmärke. En jacka så otymplig att jag knappt kunde gå rakt. 

I dunkappan ("Aigle" från Sellpy 270 kr) är jag emellertid i mitt rätta element. Efter att ha rippat loss tingeltangel av typen pälsrandad luva och ett poänglöst skärp, var det bara att stiga i och erfara den underbart milda värme som enbart oetiskta fågeldun förmår leverera. Till den köpte jag en vit halsduk i kashmir för 130 kronor. Noll stick och ok färgkombination. Till detta bär jag en vit stickad mössa med fleecefoder (loppisfynd, tror ej på lusöverföring via mössor, har med tre barn lärt mig hur de väljer att göra transit) och ett par skinnvantar med pälsfoder. 

Varför denna omständliga utläggning om mina vinterkläder undrar vän av ordning, det vill säga du. Eftersom dessa second hand-fyndade klädval ger mig värde i vardagen, vardagsvärden. Jag gläds KONSTANT åt att slippa frysa. Detta eftersom bibehållen kroppstemperatur är ett så kallat riktig behov. Du kan hitta det längst ner på Maslows behovstrappa till på köpet. Jmfr: Reashopping två festblåsor som kommer att hånle åt dig från garderoben i åratal framöver med prislapparna fortfarande kvar. 

Pengar är kung och då särskilt om de används på ett målmedvetet och riktat sätt i syfte att skänka just dig glädje och välbefinnande i just din livssituation. Jag har noll dåligt samvete för ovan inköp (även om dun inte är helt kosher tänker jag att kappan i fråga nog hamnat på tippen om inte jag köpt den, Sellpy pratade ner varan med ord som "fläckig krage" och "saknad bygel", saker jag knappt noterade). Nu råkar jag ha hittat mina drömplagg på Sellpy, men jag hade heller inte haft dåligt samvete om jag lagt 1 545 kronor på tröjan från Zalando eftersom jag vet att Pris Per Användning om tio år varit nere och snuddat på kronan. Ögona på bollen konsument, köp det du verkligen behöver och älskar. Bli varm och snygg till på köpet.

Har du lyckats med några Maslowkompatibla köp på sistone?

Mvh/
FruEfficientBadass

22 kommentarer:

  1. Täckkjol! Oslagbart. Annars gläds jag åt att klimakteriet (iaf på klädfronten) är billigt, allt är för varmt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att glädjas åt klimakteriet, 1-0 frugal weirdo community/vanliga världen.

      Radera
  2. Köpte ett par Dr Martens kängor som inte har hål i sig. Så nu är jag torr om fötterna och känner mig både ungdomlig och snygg. Skorna såldes på blocket av en kvinna som använt de 2 ggr, insett att de var för stora och direkt köpt ett par likadana fast mindre. Halva priset för mig? You bet! Monetärt slöseri för henne? You bet again!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smulor från konsumentbordet baby, smulor från bordet.

      Radera
  3. Här är en till som bevakar kashmir på Sellpy och det är ju tack vare dig, men jag har inte lyckats slå till på något plagg i ren kashmir ännu. Men mitt senast fynd var en Uhip rid kappa till yngsta dottern som hon ska få i julklapp, oanvänd med prislapp kvar men till halva priset. Jag älskar Sellpy!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är fantastiskt. Jag tycker att de är fantastiska på att hantera returer och reklamatiner också, snabbt och smidigt, aldrig något jidder. Nu har jag köpt en massa saker till barnen i julklapp (de fick själv välja...tråkigt men med högre success rate) och eftersom leveransen kom igår med 30 dagars returrätt hinner de testa sakerna på juldagen inför ev. retur. Köpte bland annat en ny skolväska åt minstingen av något fancy märke för runt hundringen. Bäst av allt: Barnen har vant sig vid att det är så här man handlar. Fjortisen, som precis fått tillgång till barnbidraget, har redan ett aktivt Sellpykonto hon sourcar från. Sparad krona för resten av deras liv (och kläder är ju inten liten budgetpost, särskilt hos unga kvinnor).

      Radera
  4. Är väldigt frusen och köper därför bästa plaggen av hög kvalite,bryr mig mindre om priset,däför köpte jag äkta Canada goose jacka samt Bally Curling kängor.Finns inga bättre plagg samt superkvalite

    SvaraRadera
  5. Älskar detta inlägg, dina värderingar och ditt fantastiska språkbruk - du är min idol!

    Ett av mina bästa köp är inget varmt plagg men KPA är absolut nere på några kr. På tradera fann jag en begagnad filippa k-klänning för 200 kr, "den lilla svarta". Den sitter helt perfekt och jag får en självförtroende-boost varje gång jag tar på mig den. Och inte nog med att jag själv bär den på precis alla festligheter,kalas och middagar - till helgens julbord bad min mamma om att få låna den för tredje gången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så vackurt. Som på förr i tiden: Man vårdar sin finklänning, lånar ut den, liksom VÖRDAR den. Vi behöver mer klädvörd och mindre klädbulimi.

      Radera
  6. Köpte för några år sedan ett par regnbyxor (nya) från en Haglöfs outlet. Ca 1500 om jag inte minns helt fel, men VARJE dag jag använder dem (vilket är ca sep-dec + feb-maj) jublar jag inombords åt att jag betalade för dem för jag ÄLSKAR dem. De är perfekt vindskydd när jag cyklar och andas så jag inte blir svettig. Sen har de en praktisk dragkedja längs med hela benet så jag både tan ta på och av dem med skorna på. När de kommer gå sönder (någon gång förhoppningsvis långt fram i tiden) kommer jag med glädje köpa ett par nya och använda dem resten av livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solskenshistoria. Att skydda sig från väta är i sanning ett Maslowskt behov.

      Radera
  7. Jag köpte en begagnad Boomerangjacka på Blocket för ca 7-8 år sedan. Har för mig jag betalade 2500:- Nypris kostar den 6000:- Den ser fortfarande som ny ut och jag fryser aldrig i den. Mycket bra köp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar Boomerang. Nuförtiden (snif) är ju andrahandsmarknaden enda sättet att lägga händerna på ett plagg från detta Scandinavian preppy-märke. HUR gick Boomerang i graven när Indiska fortfarande hankar vidare?

      Radera
  8. "...bara att stiga i och erfara den underbart milda värme som enbart oetiskta fågeldun förmår leverera."
    Så vackert formulerat, haha!
    För 10 år sedan köpte jag ett par dyra vinterkängor i en friluftsaffär. Varje år, när det blivit svinkallt och snöigt, känns det lika gött att ta fram dom och stoppa ned fötterna i dessa rejäla, värmande skodon. Fast fashion kan slänga sig i väggen när jag har mina vinterkängor på mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma med mina Icebugs, d.v.s. lätta kängor med dubbar. Förr gruvade jag mig inför is-säsongen, d.v.s. när jag halkade runt på mina promenader, alternativt hade mina gamla tunga curlingkängor med inbyggda (för varje år allt vekare) dubbar. Med icebugsen rör jag mig lätt och stadigt utan alltför oestetisk allure.

      Radera
  9. Haha, det tog ett tag innan jag insåg att du faktiskt inte stavat fel, utan faktiskt menade vardagsvärden och industrivärden och inte syftade på "-världen".

    SvaraRadera
  10. OT såhär i kylan kan du väl ge oss inblick hur man håller ett (stort) gammalt hus i flera våningsplan varmt? Har ni ett rullande schema bland barnen så de får gå upp klockan halv fyra på morgonen och lägga in mer ved i alla kakelugnarna?
    Hjälpa till att elda i vedspisen kanske? Hämta vatten från brunnen ute på gården i tiolitersspannar?
    Eller ni kanske har skippat det där och går omkring i full vintermundering inomhus, typ scoteroverall och Graningekängor inomhus?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har sedan ett par veckor stängt ner plan två och använder bara nedervåningen. Det gick inte att hålla värmen uppe i hela huset vid minus 12 helt enkelt. Här nere har vi tre frånluftsvärmepumpar som håller ställningarna hjälpligt, kompletterat med ett par oljeelement i ett par av barnens rum. Sen eldar vi ju i 1-2 kakelugnar varje dag. Funkar, men jag har för det mesta långkallingar på mig. Och tofflor. Och cirka fyra lager tröjor.

      Radera
  11. Stickning kan vara en dyr vara, men två härvor grovt ullgarn av Lovikka-typ i en mörk antracit-färg gav förra årets varmaste vantar. Garnet var på rea, så 64 spänn tillsammans. Arbetstiden räknas dock inte, men det är ju underhållning för mig. Tricket är att sticka riktigt hårt så att vantarna blir täta - och de blir dessutom bättre med åren eftersom de filtar sig på insidan av användning. Att sticka tröjor "lönar" sig inte pengamässigt eftersom det går åt så mycket garn - men om man som jag vill ha en varm och klifri mössa så är två nystan alpacka-garn ett prisvärt alternativ till kashmir.

    SvaraRadera
  12. Jag är precis som du - fryser alltid men nu när jag är 35+ har jag insett att det inte är värt det längre. Jag har också shoppat ull- och kashmirtröjor på Sellpy och en rejäl dunjacka på Marketplace. Har dessutom ett par Clark’s curlingkängor som jag köpte för tio år sen (nya, men de är ju avskrivna nu). Loppad mössa och skinnvantar. Blir det riktigt kallt tar jag fram farfars ryska pälsmössa…

    SvaraRadera
  13. Mitt tips för att slippa frysa är linne i ull-silke blandning, jag har köpt från nöstebarn men det finns fler märken. De sticks inte och går likt kashmir att bära året runt! Mina är flera år gamla och väldigt billiga i kr/användning.

    SvaraRadera
  14. Do you need personal loan?
    Loan for your home improvements,
    Mortgage loan,
    Debt consolidation loan,
    Commercial loan,
    Education loan,
    Car loan,
    Loan for assets.
    financialserviceoffer876@gmail.com WhatsApp +918929509036

    SvaraRadera