Ekonomisk prepping

När Putinskiten slog i fläkten vaknade som tidigare nämnts preppern i mig till liv. Jag skrev ju att jag "kanske skulle fylla på matlagret lite" och "även ta ut lite kontanter". Hm...låt mig se:

1. Prepperlager - semicheck (än går det i lite ris och pulvermos)


2. Bensindunkar gömda på ägorna - check

3. Fyra sexpack 1,5 litersflaskor stilla vatten från Lidl på vinden - check

4. Kontanter uttagna i SEK och EUR (men jag säger inte var jag gömt dem ifall du är en tjuv)

Det är vid punkt fyra jag skulle vilja stanna vid en smula. Jag har ju tidigare raljerat över hur värdelösa även kontanter torde bli i det fall ryssen klipper elen. Det står jag fast vid. Jag har svårt att för mitt inre se hur det skulle gå till rent praktiskt. Såvida du inte dealar med grannbonden (och i en krissituation står nog byteshandel med mat, bensin och läkemedel högre i kurs). Jag menar, skulle kassören på Cörkel Käj (förutsatt att du lyckats suga ut lite bensin ur den strömlösa pumpen) yxa sig in i kassasystemet och skriva upp er transaktion på en post-it? Allt i vårt samhälle är beroende av el. Du kommer troligtvis inte ens in på macken eftersom dörrarnas drift är elberoende. 

Ryssarna vet precis hur de ska slå ut vår el. Och det är inte jag som säger det utan f.d. försvarsminister Mikael Odenberg (fem minuter från slutet): 

"Vi ska inte ha några illusioner, det går att slå ut den svenska elförsörjningen. (...) Jag skulle säga att koordinaterna till de knytpunkter i systemet som skulle behöva slås ut redan finns inlagda i baser österut."

Med det sagt finns det varianter på temat. Exempelvis cyberattacker mot en eller flera svenska banker. Ponera att just Kuckelimuck har negligerat sin cybersäkerhet och ditt kort blir obrukbart under flera dagar, kanske veckor. Då är ju kontanter bra, förutsatt att landet i övrigt fungerar. 

Nästa puck: Valutarisk i en krissituation. Efter att IGMR jagat Cornucopia på jakt efter ekonomiska preppertips skrev han inlägget Hur kan man flytta likvider bort från svenska kronan om man är orolig för ett angrepp mot Sverige? Han påpekar bland annat vikten av att ha kort i mer än en bank. 

"Överlag rekommenderas att ha bankkort från flera banker även i normalfallet, för att hantera att enskilda banker av och till går ner, men man måste förstås ha pengar på respektive konto också."

Själv har jag ett debetkort på Kuckelimuck och ett kreditkort på Norwegian (det senare med bas i ett Natoland så det finns hopp om drift). Med denna trojka: Kontanter (i två valutor) och två olika kort, känner jag mig trygg. 

Cornucopias beskriver att invånarna i Ukraina fick svårt att växla in landets valuta Hrynia mot Euro eller Dollar. Det finns alltså en viss risk att vår valuta går samma öde till mötes om vi möter samma öde. 

Men det finns saker att göra. Cornucopia tipsar om betalkortet Revolut. Jag föreslår att de som är intresserade av att skaffa ett konto och kort där går in och läser mer på inlägget i fråga och dessutom använder hans annonslänk till Revolut för att bidra till det fantastiska arbete han gör i att rapportera om kriget. 

Jag har i vilket fall skaffat kortet. Basvarianten kostar ingenting såvida man inte vill ha ett fysiskt Visakort från Revolut och då kostar det knappt 90 kronor (engångskostnad). Överföring kan göras på flera olika sätt, men jag valde att fylla på från mitt vanliga bankkort vilket är superenkelt i appen. I appen kan man också ögonblickligen växla till andra valutor (minus en avgift på helgerna då marknaderna är stängda).


Min plan är att föra över en mindre stor summa till Revolut som nödpott. Tio tusen kanske. Max en miljon. Jag skojar, tio tusen. Skulle skiten slå i fläkten på riktigt - invasion av något slag - skulle jag nog sälja av en del fonder (trots troligtvis uselt säljläge) och så fort likviden blivit tillgänglig på Avanza föra över dessa till Revolut för omgående växling till Euro eller USD. Observera här att jag inte talar om total likvidation av fonder och värdepapper, utan om att ha en "krigskassa" i ordets rätta bemärkelse. Det som är bra med Revolut är att kortet funkar även om svenska banker slutar fungera (Revolut är baserat i Litauen).

N.B: Jag här talar om ett osannolikt och ett i dagsläget ej trovärdigt scenario. Men som Cornucopia säger: "Grunden till all finansiell och ekonomisk riskminimering är diversifiering, dvs att inte lägga alla ägg i samma korg." Och ni känner mig, jag vill likt rävhonan alltid ha en plan B och C. Prepare for the worst and hope for the best.

Har du några tips på ekonomisk prepping?

Mvh/
FruEfficientBadass

29 kommentarer:

  1. Fysiskt guld i en form som är lätt att ta med sig. (Men kom ihåg att inte fly via Danmark för de snor åt sig allt av värde.)

    SvaraRadera
  2. Danskarna? Jag vet inte jag, det där med guld. Bygger ju på att folk finner ett värde i guldet i given kristid också. Du kan ju inte betala med det på Netto direkt och en bonde i kris uppskattar nog en dunk bensin mot sina rovor hellre än mormors gamla vigselring.

    Medveten om en haltande jämförelse, men en snubbe jag hörde om har för tillfället svårt att avyttra sitt.

    https://www.washingtonexaminer.com/policy/economy/russia-finding-it-nearly-impossible-to-sell-off-140-billion-gold-hoard

    SvaraRadera
  3. Precis så har vi gjort. Har 1100 USD på Revolut, 500 EUR i cash och ca 4-5000 SEK i cash. Detta är något vi kommer fortsätta att ha även om det inte är krigstider. Better safe than sorry!

    SvaraRadera
  4. Hello, bara en liten notering om du ska flytta pengar. Är Litauen då ett rimligt val? Om shit hits the fan här..vad gör då att vi kan anta att Litauen är säkert? Dom är väl också på den väldigt långa listan över länder som gjort ryssen lite sur? Den listan lär väl växa..

    Känns som att din krispott bäst gör sig i något land o bank långt bort. Det är väl dock lite svårt att lösa. Men visst, att ha pengar på olika ställen, diverse banker o kort är nog en bra idé.

    "En Revolut" som har sin hemvist i amerikas förenta stater hade ju helt klart varit mest tryggt tänker jag.

    Själv ska jag nog följa ditt råd hursomhelst o då äntligen får tummen ur o fixa Revolut.

    Min framtida spaning gör att på kort sikt anything can happen, på lång sikt är det den arge ryssen som drar det kortaste strået. Oavsett vad som händer är det dom som får det svårast i slutändan.

    Den enighet mot detta som visats, får mig faktiskt att vara optimistisk om framtiden för första gången på minst 10 år.
    Vi kan fan ändå!


    /A

    SvaraRadera
    Svar
    1. SwissBorg använder många. Schweiziskt (stavning?). Även N26 nämns av Cornu. Sedan hävdar många krypto också förstås...

      Radera
    2. "Är Litauen då ett rimligt val?" Hmm, tänkte inte på det. De står ju på Putins To Do-list. Får tänka ett varv till. Och kolla in SwissBorg (som ju står väsentligt längre ner på Putins lista).

      Radera
    3. Kikade på Revolut eftersom jag hade ett Revolut-kort, men det visade sig att Revolut hade sagt upp kortet som tidigare var gratis. Tycker att Revolut är väldigt ogreppbart och hittade inget sätt att ta ut pengar så jag la ner det.
      Men idag kom jag på att PayPal kanske vore ett alternativ så nu har jag istället för att plocka ut pengar från PayPal så snart de kommer in, börjat föra över pengar till PayPal. En fördel är att man kan välja att ha pengar i flera olika valutor.
      Har inte settt eller hört detta alternativ någonstans, vet inte om det beror på att Revolut ger värvningsbonus, vilket PayPal inte ger, eller om jag är ute och cyklar ;)

      Radera
  5. Just ja - FRU EB - kom ihåg att, precis som vattnet, rotera bensin/dieseldunkarna. Hållbarheten är ungefär ett år i ett slutet och lufttätt kärl. Har man inte fyllt ända upp så kan man räkna med mindre än hälften som jag förstått det. Så... rotera vattendunkar och bränsledunkar samtidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra! Tack för det. Det ringde en klocka någonstans långt inne i preppersinne, men inte tillräckligt för att minnas helt. Ja, vid årsdagen för Putins härdsmälta kommer vi att tanka bilen med dunkarna och fylla på dem på nytt.

      Radera
  6. Lite preppertips om mat. Man bör tänka på bränsleåtgång för tillagningen på maten man preppar. Ris är effektivare än pasta, det behöver bara ett uppkok, sedan isolera grytan så är det ätklart efter ca en timme. Coscos behöver inte ens tillagning, 1-2 timmars blötläggning så kan man äta det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om det var du som kommenterade på något av mina gamla prepperinlägg? För jag minns att jag DÅ hade en massa pasta i lagret men efter den kommentaren gick jag över till ris. Couscous funkar dåligt pga glutenintorlerans, annars hade det ju varit perfekt. I Frankrike köper man färdiga couscous-kit med grynen (?) i bottenburken och toppingen i ovanburken. Frankrikes motsvarighet till studentnudlar.

      Radera
    2. Nä, jag har inte kommenterat något prepperinlägg här tidigare.

      Radera
  7. Jag är lite nyfiken på vad ni ska ha bensinen till? Som bytesvara? Eller ska man köra någonstans om ryssen kommer? Har en släkting som packat väskan, just in case. Kommer ryssen flyr hon över bron till Danmark.
    Själv kämpar jag varje dag med att inte dras med in i denna oro och prepping. Jag är en orolig själ och jag har i alla tider preppat. Nu när jag ändå går i terapi för den däringa utmattningen så utmanar jag även all min oro och ångest.
    Först och främst så tror jag inte att ryssen kommer. Att lagra mat och bensin och kontanter är som att hälla bensin på elden. Man tror att det är vatten man häller på elden, man vill släcka den inre oron, men istället tror jag man bara håller den vid liv. Det finns så många människor runt om i världen som lever i vad vi i Sverige skulle kalla för armod och misär - människor som inte har pengar att ta ut, människor som inte har någon bil att hälla bensin i, människor som är glada om de har mat för dagen. Människor som i mångt och mycket verkar betydligt lyckligare än vi. För de har en inre tro på att saker och ting ordnar sig. Vad var det Fumio Sasaki skrev? Vi vill diska morgondagens disk idag. Det går ju inte.
    Ibland tänker jag att vi som strävar efter FIRE är väldigt oroliga och ängsliga av oss. Vi försöker trygga framtiden genom att spara högar med pengar. Vi försöker kontrollera vår omgivning genom minimalism (ett sätt att skapa lugn i vårt yttre i hopp om att det ska smitta av sig på vårt inre?). Vi försöker se alla tänkbara konsekvenser av allehanda framtida situationer. När vi faktiskt bara har detta Nu vi just nu lever i.
    Trots att jag egentligen vill rusa till Ica eller Lidl och hamstra ris så gör jag det inte. Jag vill ha en inre frid. En tillit till mänsklighetens fantastiska förmåga att hjälpa varandra och att anpassa sig efter situationer. Det är väl det som gjort mänskligheten så framgångsrik? (Om man nu kan kalla det för framgång med alla krig som startas...)

    Sen är jag ju inte dum i huvudet. Choklad och kaffe finns alltid hemma :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint och tänkvärt skrivet. Tack!
      /C

      Radera
    2. Jag är lite tudelad till Hannakommentaren. Som gammal hypokondriker kan jag relatera. Det hjälper inte att springa till läkaren en gång i veckan, kräva full body scan etc, man bara eldar på oron ("tänk om röntgen missade något?").

      Å andra sidan stipulerade broschyren vi alla fick i brevlådan för 4-5 år sedan (MSB "Om krisen kommer") att vi har ett samhällansvar att hålla våra hushåll flytande i runt en vecka i det fall el/vatten skulle utebli. Det finns inga samhällsinstitutioner som står redo att bereda svenne banan fri lejd till vatten och förnödenheter. Livsmedelslagren avskaffades efter WW2.

      De resurser som kommer att sättas in i en krissituation kommer nästan uteslutande handla om att hjälpa samhällets utsatta i form av äldre eller vårdtagare i alla former. Thus: Red dig själv i en vecka för att slippa ligga samhället till last vid invasion/elavbrott etc.

      Jag tror absolut du har en poäng i att FIRE-personer har mer av den oroliga varan. Vi vill ha hängslen, livrem och silvertejp i alla livets skeden. Ibland önskar jag att jag hade kunnat vara lite mer avslappnad till livet, bara flyta med och ta dagen som den kommer, med litet lager choklad hemma i skafferiet. Om jag får tippa är överlevnadschansen för preppern vs. chokladlivsnjuteraren ungefär densamma (om en riktig kris skulle inträffa). Med någon veckas fördröjning. Och då har den senare levt ett liv utan onödig stress innan (vilket i sig kanske ökar överlevnadschanserna?).

      Jag har också funderat på om min preppeing (mat+pengar) skapat mer stress på samma sätt som överdrivna läkarbesök och tror att jag kommit fram till nej. När jag nu har extra vatten på båda adresserna, ett rejält matlager i Hudik och därtill bensin så att vi kan ta oss till Natobygd i det fall Putler sätter in Tjetjenska slaktare, skänker mig sinnesro. 4real doll. Idag spenderade jag dagen i trädgården och lyssnade på The Minimalsits, utan att känna mig ett dugg stressad. Men det är jag. Alla måste hitta sitt eget sätt att hantera omvärlden.

      Radera
    3. Mitt i prick o fint skrivet, tack Hanna. Precis som Fru EB vill jag innerst inne preppa, men denna gång lagt band på mig. Det är kanske som du skriver att vi Fire-anhängare vill ha både hängslen o livrem. Man får väl hitta en gyllene medelväg - spara för framtiden men leva i nuet, inte oroa sig för mkt!

      Radera
    4. Jag minns den dag då MSB:s broschyr ”Om kriget kommer” damp ner i min brevlåda. Samma dag hade jag en läkartid till min då treårige son och samma dag fick vi åka ambulans till akuten där han fick diagnosen Diabetes typ 1. Med MSB:s broschyr färskt i minnet frågade jag läkaren var insulin tillverkas och hur man får tag på insulin om det blir krig. Insulin blev lite av en orosgalge att hänga upp all annan oro på. Något år senare fick jag veta att insulin tillverkas i Danmark och att det finns organiserat hur man får ut insulin till diabetiker i händelse av krig i vårt land. Ändå ser jag till att alltid ha insulin hemma. Jag har insulin i släktingars kylskåp också. Insulin måste förvaras kallt. Slås elen ut är vi körda. Trodde jag. Men så pratade jag med en granne som berättade att det varit många strömavbrott i byn innan jag flyttade hit och därför hade de införskaffat en reservgenerator som bland annat var kopplat till deras kylskåp. Hon erbjöd mig att förvara insulin åt mig om strömmen går. Ett tecken på medmänsklighet som jag fällde många känslosamma tårar över. Givetvis har jag alltid mat hemma. Vi skulle nog klara oss två-tre veckor. Jag vill inte ligga samhället till last om det blir krig. Jag har även vattendunkar hemma men de står tomma. Slås vattnet ut så har varje kommun skyldighet att köra ut vattentankar där befolkningen kan hämta vatten. Givetvis så tar det säkert något eller några dygn att organisera. Men vi har fina små bäckar i närområdet med porlande kristallklart vatten. Krisar det så kan man hämta vatten där. Man kan koka vatten som sedan blir drickbart. Spritkök finns också någonstans i förrådet. Bensin har jag inte hemma mer än det lilla som redan finns i bilen. Bensin är svårt att förvara med tanke på säkerhet runt brandrisk. Dessutom tänker jag att militären behöver allt bränsle för att kunna försvara vårt land. Och här kommer jag till den frågan jag känner starkast för. Ska vi verkligen fly vårt land om det blir krig? Ska vi inte stanna kvar och försvara det som är vårt? Vi har en totalplikt i Sverige. Även de som inte är krigsplacerade är skyldiga att hjälpa till inom civilförsvaret samt den så kallade allmänplikten. Ska vi fly medan NATO-gubbar kommer hit och försvarar vårt land? Eller ska vi enas och gå samman och hjälpas åt att försvara det som är vårt? Många människor tror att Sveriges försvar är uselt. Och ja, det är ju väldigt nedrustat. Men försvaret bygger på att alla hjälps åt. Att vi likt de ukrainska kvinnorna går ut på gatorna och tillverkar molotovcoctails. Eller åtminstone går med i någon frivilligorganisation som Lottakåren där vi kan göra en insats. Lottakåren erbjuder dessutom kurser i prepping och hur man kan överleva vid kriser vilket säkert intresserar många här.Att gå med i NATO innebär samtidigt att vi måste delta i andra länders krig. Blir det krig i ett NATO-land måste vi skicka våra svenska män dit för försvar. Är vi beredda att göra det? Jag är det inte. Och då är jag ändå ogift och singel. Men för mig handlar det om en inre övertygelse om att fred aldrig kan nås med vapen. Och att rädsla är den största orsaken till att man plockar fram vapnen. Det känns inte så bra när jag tänker på att jag tar mitt pick och pack och flyr landet medan jag förväntar mig att män från andra länder ska komma hit och försvara det land som är mitt. Särskilt inte när jag vet att jag sitter på kunskap som kan hjälpa Lottakårens civilförsvar med att vara stabsassistent för Länsstyrelsens arbete. Jag kan hjälpa till. Så långt det är möjligt kommer jag göra det. Det finns en mängd frivilligorganisationer i Sverige som är till för att skydda vårt land. Istället för att planera vår egen flykt vid ett eventuellt krig föreslår jag att alla ser över vad de kan göra för att bidra till Sveriges försvar. Bilkåren, Lottakåren, patrullhundar – det finns många möjligheter! Hur var och en gör med kontanter har jag inga åsikter runt. Jag har inte tagit ut några. Inte växlat. Pengar är bara papperslappar och medmänsklighet är det enda där värdet består. Blir det krig i Sverige så kommer vi att hjälpa varandra.

      Radera
    5. Hannas flock: om du jobbar som stabsassistent på Länsstyrelsen så hoppas jag att din chefs chef krigsplacerar dig där. Dels för att assistenters kunskap och kontaktnät brukar vara oslagbart och i händelse av kris eller krig alldeles nödvändigt. Precis som du redan är medveten om.
      Dels för att Länsstyrelserna är staten utspritt i landet och kommer troligt få en mycket större roll, precis som de har i kris-övningar med kommuner och regioner idag, runt olika kris-scenarior typ dammar som brister, förgiftade dricksvattentäckter, stora skogsbränder, m.m.
      Linnea

      Radera
  8. Mitt största prepping-move? Att vidareutbilda mig inom ett väl efterfrågat yrke internationellt, med en planerad europeisk examina som även överlag är erkänd i övrigt internationellt, denna skriver jag dock om 2 år... så hoppas att ryssen inte hinner hit till dess.
    Nej, usch, självklart är potentiellt krig inte anledningen till mitt val av utbildning, jag tänkte bara ha möjligheten att kunna ta min familj på äventyr med skola och jobb utomlands.
    På riktigt preppar jag lite mediciner och mat, men det senare är rätt meningslöst då vi förmodligen skulle inkvartera oss hos släkt om det blev strömavbrott då vi inte har en alternativ värmekälla. Kollegorna på jobbet börjar prata om att ta ut kontanter i USD och SEK, jag har inte orkat med detta, har liksom svårt att se att Avanza, Nordnet och ordinarie bank ska bli oåtkomliga under en längre period. Däremot har jag diversierat portföljen, minskat i rena aktiefonder och ökat i råvaror och utländska stabila bolag, pga ökad osäkerhet i aktiemarknaden - krig i Europa som höjer priser och orsakar brist på el, livsmedel och drivmedel. Återstår att se om detta var finansiellt rätt, men det får mig åtminstone att kunna fokusera något mer på jobb och familj och mindre på potentiellt 20%-igt ras på börsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Att vidareutbilda mig inom ett väl efterfrågat yrke internationellt," Inte dumt alls. Slängde idag ett getöga på en Omninotis om en kvinna som kom hit från Ukraina och redan nu är up an running på någon form av kunskapsbaserat företag.

      "Kollegorna på jobbet börjar prata om att ta ut kontanter i USD och SEK, jag har inte orkat med detta, har liksom svårt att se att Avanza, Nordnet och ordinarie bank ska bli oåtkomliga under en längre period."

      Det tror inte jag heller. Problemet är att du realiserar pengarna i SEK. Om vi står under invasion kommer svenska kronan att försvagas. Som tur är tipsade IGMR om en Avanxafunktion som gör att man kan ta ut degen i annan valuta:

      https://www.avanza.se/kundservice.html/3747/hur-fungerar-manuell-valutavaxling/

      Han skickade länken till mig eftersom han var för lat för att själv testa och jag är för lat för att testa åt hen, men ni får gärna testa och återkoppla.

      Radera
  9. Jag tror det allra bästa prepper-tipset idag är att prata med allt och alla om att ge fan i att rösta på den fullständigt värdelösa kommunistregeringen vi har nu, inklusive stödpartierna. Om det är något som kan motverka en invasion så är det att gå med i Nato. Idag är det ett bättre läge än någonsin.

    SvaraRadera
  10. Såja såja, kommunistregering är väl att ta i. Själv har jag gått från NATO-ignorant till NATO-förespråkare. Om inte annat för att visa solidaritet för FI som med största sannolihet kommer att ansöka. Det här är enligt mig en FI/SV angelägenhet.

    Man kan ju anta att vi blir en mer attraktiv måltavla som enda neutralt land i Norden om Ryssen känner för att säkra tillgången till isfritt vatten om några år (då de byggt upp sin militära fordonsarsenal och sin generalstab igen).

    Och jag baserar inte den åsikten på rädsla (Ohly - veckopanelen Kvartal förra veckan), bara krass logik. Ryssen har inte råd att utmana NATO, men ett litet klent utrustat land in the midst of Altlandgenomfart - annan femma.

    Folk jag känner säger saker som "Men förstå vilken ILSKA som skulle uppstå i andra länder i det fall Sverige skulle bli angripet?". Ja. Är det inte ilska vi ser nu angående Ukraina? Nethertheless: Inga utländska trupper på ukrainsk jord. Vi skulle få ungefär samma stöttning i form av vapen och underrättelsetjänst som de. Subtrahera därifrån den ukrainska stridsviljan ute i stugorna och där har du det. En fullständigt värdelös kommunistregering med styre i Kreml.

    Är det för övrigt bara jag som stör mig på Arlas manöver att ta bort de ryska tornen på Kefirförpackningen? Alltså...bilda opinion för militärt stöd Ukraina, debattera vårt eget försvar, gör vad som göras kan. Men nej, låt oss i stället cancellera en tecknad Moskvabyggnad på en inhemskt producerad mejerivara! Det yttersta beviset på att Sverige kommer stå pall cirka tre dagar och tre minuter in på en rysk invasion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kanske tog i lite, men inte när det gäller värdelös.

      Vad det gäller Nato håller jag med. Hur vi än gör måste vi göra gemensam sak med Finland. Dessutom finns det ingenting som varar för evigt, inte ens om man är en mobbare på presidentplats.

      Radera
    2. @Hannas flock: "Slås vattnet ut så har varje kommun skyldighet att köra ut vattentankar där befolkningen kan hämta vatten." Det visste jag inte? Bra tips. Och klokt resonemang i övrigt.

      @MoneyCowboy: Apropå mobbare på presidentplats, läste precis följande på Cornucopia ("FSB-läckan", som bör tas med en rejäl nypa salt även om det är kittlande att läsa):

      "Igor Shusko skriver nu om att ett stort myteri är på gång inom den ryska säkerhetstjänsten FSB. Myteristerna inom FSB börjar nu agera, eftersom Väst inte verkar redo att stoppa Putin. De kan dock inte stoppa Putin själva utan stöd från Väst är Shuskos besked. Målet för myteristerna är att övertyga Väst att svara militärt på Putins folkmord av ukrainarna, inte att största Putin själva."

      Kan lika gärna vara kommunikation direkt ur Kremls trollfabrik (för att man vill ha lite mer action), men vore det inte najs med lite internt tuggmotstånd från den egna säkerhetstjänsten?

      Radera
  11. Mat-prepping? Jag har inte preppat utan normalt sett har jag ganska fullt i skafferiet, likaså i frysen vilket är värre om elen slås ut. Har tack och lov gott om salt så då blir det till att grava kött om elen slås ut. Vatten finns runt husknuten men har tänkt tanken på flaskvatten men hejdar mig pga att jag inte dricker det i vanliga fall. Det där med kontanter och nåt fler bankkort tål kanske att tänka på. Även om jag killgissar på att byteshandel kan vara gångbart i händelse av kris. Samt icke att förglömma goda kontakter och relationer med grannar och vänner.

    SvaraRadera
  12. Jag lyssnade nyss på en före detta militär som driver någon slags preppingpod och ett eget småbruk. Han sa något jag tyckte var klokt: "Jag orienterar mig inte efter oro utan efter ansvar". Finns en intervju med honom på Sveriges radio just nu. Mycket intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var det Patrik Sellman? Han och Kalle Zackari Wahlström driver podden "I väntan på katastrofen".

      Radera
  13. Letar du efter ett skuldsaneringslån, lån utan säkerhet, företagslån, bolån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital, etc! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. Mejla till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera