Miniature Bathroom Makeover

Mina föräldrar hade den goda smaken att bekosta en badrumsrenovering innan de gav mig huset i Hudik. Renoveringen skedde på Hudikvis, d.v.s. hantverkarna gjorde precis som de ville baserat på "vad som fanns inne" vilket resulterade i ett ganska generiskt badrum med vita våtrumsväggar med en oförklarlig bård i olika gråa och svarta nyanser. Detta kan jag leva med alla dagar i veckan. Vad jag däremot inte kan leva med är den plastmatta i någon form av stenimitation de av outgrundlig anledning valde att lägga in. 


Hvad? Ungefär som att jag skulle inreda en visningslägenhet i ett nybyggt bostadsområde och välja mellan neutralt vita eller grå köksluckor eller, säg, nedan? Och bara: "Jaaa, någon gillar nog det här kanske."


Det här golvet. Jag kan inte släppa det. Det är inte ens bra gjort! Jag menar, det ska se ut som verkliga stenar, och då ska man väl skissera det så att det ges en sorts 3D-illusion, som att stenarna är stenar och inte...en plastmatta? Men det har man inte orkat göra, utan det är bara random former som någon sedan färglagt i olika grå nyanser. Ser det ut som sten? Nej! Det ser ut som en sjuk människas fantasier om sten.

Jag har googlat i två år nu på enkla budgetrenoveringsalternativ för badrumsgolvet. Min svärfar målade en liknande plastmatta beige med någon tålig färg och det sitter än. Jag tänker att jag kanske ska måla golvet grått i ungefär samma nyans som de vidriga stenarna, så att det vid repor och slitage inte syns så mycket? Råd mottages tacksamt.

I väntan på genombrott i min stenimitationsbekämpning ägnade jag mig åt devisen: "If you can't beat them, join them". D.v.s. att istället plocka upp lite av det svarta i badrumsinredningen. Det hela triggades av att vårt blott fyra år gamla toalettlock börjat ge upp. Plasten liksom bubblade sig och ett tag trodde jag att något av barnen ställt till med otyg (täljt med toalettringen som underlag, värmt heroin) men när det sedan började bubbla sig all over da place insåg jag att den bara var av dålig kvalitet. Alternativt att den inte klarar av mina häxbrygder av hemmagjorda rengöringsprodukter. 

Oavsett vilket var den lågkvalitativ i tunn plast och eftersom vi av olika skäl har stänga-locket-policy i hemmet blev det också en del smäll härifrån eftersom ringen saknar mjuk stängning i kombination med att ingen orkar böja sig ner för att stänga locket som en normal människa. DÄRTILL (som att jag inte behövde fler skäl) började ringen bli GUL på sina håll vilket bara såg jätteäckligt ut och antydde att vi är snuskpellar.


Därför skaffade jag en "elegant, högkvalitativ" (stod på kartongen) toalettring i svart hårdplast, med soft close. Soft close indeed, den tar runt 20 minuter på sig att stänga. Men visst är den fin? Kostade runt 800 kronor men värd varenda spänn om du frågar mig. Det var först någon vecka senare jag förstod varför det kändes så bekant. Det är ju SJ-toaletten!


För att accentuera det svarta köpte jag också en tvålpump i svart plast från Jysk (40 kr). Det svart-vita för tankarna till 50-talets badrumsinredning och som av en slump har vi ett badrumsskåp från ungefär den epoken, en gåva från en vän med Hälsingehus fullt med gammart' (=skräp). I spegeln skymtar ni också den hängväxt jag i min iver införskaffade. Först tänkte jag mig en större planta i korg på golvet. Men eftersom jag torkar av badrumsgolvet 2-3 gånger i veckan föll det eftersom jag älskar praktiskt.

Jag förbannar mig själv att jag inte tog förebilder men ni får tro mig när jag säger att fönsterområdet var en katastrof. Jag hade för fyra år sedan hängt upp en sorts quick fix insynslösning i form av en spetsgardin från Ikea. Den hade nu samlat damm i lika många år och var minst sagt ofräsch. Dessutom - spetsgardin i ett badrum, jag vet inte jag. I boken Städa hållbart med ekotipset fick jag tipset att med en svamp applicera filmjölk på fönstret för insynsskydd. Det var emellertid svårt att få till helt jämnt, så jag beställde frostad plastfilm från insynsskydd.se och satte på de två undre fönsterraderna. 

I fönstret stod tidigare en brokig samling korgar och byttor (bland annat en gammal lingonsyltsbytta hua) för våra hygienartiklar av typen schampo, balsam, duschkräm, rakgrejer, brun-utan-sol-attiraljer (titta inte på mig), peelingar, inpackningar, massagevantar, [insert teenager accessories]. Man behövde alltså lyfta på gardinen för att komma åt grejerna och gardinen var vrång och trilskande och ofta fastnade man i den. Dess enda fördel var att den skylde de fula förvaringskärlen och deras innehåll något. 

Nu gjorde jag något så atypiskt som att jag åkte till Rusta och köpte ett par korgar i sjögräs. En korg för schampo/balsam, en för duschkräm. Jag la en vikt handduk i botten av varje korg för att fånga upp läck.




Övrigt, som tonåringarnas konstiga prylar, smög jag in i denna fina hängförvaring från Jysk. Man tar det man behöver inför sin dusch och ställer det sen tillbaka stjärnstopp. 


I duschen finns ingenting förutom en hårdtvål på en trägrill och en nyinköpt duschborste i trä (också den från Jysk, Jysk har rätt snygga badrumsgrejer måste jag erkänna).


Jag fattar att mitt badrum inte är Sköna Hem-material. Det är ett budgetbadrum på landet. Men med de svarta elementen och inslagen av trä och korg blev det ändå mer behagligt.


Jag kan rekommendera titt på nedan video som visar hur man med enkla medel kan skapa ett lugnare intryck i hemmet, men kanske allra mest i badrummet eftersom det i regel är där vi har ett clusterfuck av varumärken på full display. Det rör sig om enkla saker som att ta av emballaget innan du ställer upp toalettpappret på lagring. Eller att du ställer topsen i en transparent glasburk istället för att ha den grälla köpeburken framme.



En helt annan fråga. Vi ska ju inch allah få kommunalt vatten till sommaren vilket innebär att vi äntligen får lite tryck i duschen. Något vi verkligen saknar från huset i dussinförorten är takdusch. Kan man montera takdusch på en befintlig duschmojäng? Vi vill allså inte dra in rör i taket och ha en superlyx-takdusch, utan bara ett munstycke som ser ut ungefär som nedan, utan att göra några större ingrepp i nuvarande dusch.



En till fråga: Vi har lite svart extrakakel i Stockholm och jag tycker det är snyggt att ha en liten stänkyta av kakel ovanför handfatet. Kan man limma upp kakel på våtrumsvägg på en yta om cirka 40*50 cm? Internet är delat. Vissa sajter säger kör medan andra säger att våtrumstapeten inte orkar hålla upp kakel. Men då åsyftas nog hel omkakling från golv till tak.

Mvh/
FruEfficientBadass

21 kommentarer:

  1. Det går nog att fuskkakla men jag skulle nog inte gjort det. Ser x antal möjligheter för fail och förfulande.

    Takdusch går men tänker att det innebär byte av blandare och ny håltagning (vilket inte är kul i badrum).

    Sorry för partypoopandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just ja - fin make over åsså! Soft close är något jag vill ha. Man märker att de flesta ungarna i området har det eftersom de smäller i vår toa när de leker med unge herr IGMR.

      Radera
    2. Det är väl bara att köpa ett dusch-set från Jula eller liknande ställen med både takdusch och handdusch. Man får då en spak att byta mellan båda och den är bara att koppla på din befintliga blandare. Jula har från 700 till 3000 (hua) ser jag på deras hemsida.

      Radera
  2. Det går att byta till ett set med takdusch till befintlig blandare. Men stången behöver också bytas och hålbilden kommer troligen se annorlunda ut och du behöver täta de gamla.
    Ikea har ett set för strax under 1000.
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah ok. Får passa på då innan ryssen kommer och konfiskerar Ikea.

      Radera
  3. Jag tycker inte att golvet är så fult. Och jag är en sådan som brukar störa mig järnet på saker som ska efterlikna något det inte är. Skönt med mörkt golv också. Tror inte på att måla golvet.

    Får ni inte till duschen får du höra av dig så kan vi svänga förbi i sommar när vi ska upp till Jämtland. Min fantastiska man arbetar med VVS. Vi är ju typ skyldiga er massa pengar för alla gratistips som du gett oss genom åren.

    Har förövrigt för första våren någonsin inte köpt något nytt vare sig till mig eller hemmet. Och som jag tidigare skrivit tror jag att detta beror på att vi möblerat om i alla rum! Så jädra grymt för välbefinnandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passa dig, jag kanske tar dig på orden. Kul att höra om lyckad konsumtionsmotoffensiv.

      Radera
    2. Det tycker jag att du ska göra!

      Radera
  4. Hej

    Inte för det egentligen spelar någon roll, då det är du och inte jag som bor i huset, men jag tycker golvet är snyggt! Nu har du fått lite annan input!

    Mvh
    Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok. Peer pressure frugal treatment. Nu känns det mycket bättre. Jag kanske kan lära mig att gilla golvet.

      Radera
  5. Jag tycker inte heller att golvet är så fult. Men lägg på en härlig badrumsmatta så döljer du ju en del av det åtminstone. När det gäller mjukstängande toalock så skaffade vi också det, men jag blev ju galen när det skulle städas för det jäkla locket satt ju FASTSKRUVAT i toalettstolen...! De vanliga enkla plastlocken kan man ju oftast bara lyfta rakt upp ur hålen de sitter i, rengöra hela ytan och sedan sätta tillbaka locket. Med fastskruvat lock så blir städningen ...sådär. Dessutom fanns en annan nackdel. Locket låg inte helt nere på toalettporslinet, det var som små "fötter" som skapade en liten glipa mellan porslinet och sittringen. Somliga i familjen (vet inte vem, ingen ville kännas vid det) verkade kissa väldigt framåtriktat så att det rann ut små strimmor på fronten av toastolen... Då har jag hellre ett lock som ibland smäller.

    SvaraRadera
  6. Min svärmor som är ett reådigt fruntimmer kaklade en tunn plywoodplatta och fäste mot väggen med typ dubbelhäftande tejp. /Anna D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ytterligare en idé på samma tema är att ha glas som backsplash: Be en glasmästare skära till lagom glas. Måla det på baksidan med billack i valfri kulör (t.ex. Svart eller mörkgrå). Smacka sedan fast den med dubbelhäftande tejp ovanför tvättstället. Billigt, snyggt, vattentåligt och bra!

      Radera
  7. Köp inte en takdusch med blandare ifrån ikea (tex Brogrund) - den är så att säga snålspolande och man får inget bra tryck i duschen. Familjens långhåriga klippte sonika av sig håret i frustration över att det tog för lång tid att skölja ur schampot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok det är inte ett alternativ givet att vi redan har dåligt tryck. Efter att ha läst era kommentarer får det nog vara med takdusch. Har ingen lust att betala blandare eller superspackla hål, mitt i vattenflödet.

      Radera
  8. När man läser "Designerns Tankar" om Brogrund framgår att man lagt till en flödesbegränsande bricka. Jag gissar att den går att ta bort om man har dåligt flöde/tryck. Fästena på röret verkar gå att justera, så kan inte se att du behöver varken byta blandare, spackla hål eller få dåligt flöde.. Ge inte upp en skön takdusch så lätt ;-)

    SvaraRadera
  9. Jag har exakt samma golv i mitt badrum! Det renoverades av förre ägaren som jag tror hade samma filosofi som hantverkarna i Hudiksvall. Men jag har också nyligen skaffat en svart toasits, och totalintrycket är nu riktigt bra!

    /Cecilia

    SvaraRadera
  10. Allt material som utger sig för att vara nåt annat, alltid mycket flottare såklart, än vad det egentligen är är ju horribelt. Jag hade köpt en matta och slängt in. Visserligen blir det då en synligare kontrast, men då har du nåt att fästa ögonen på iaf när de ofrivilligt dras mot golvet.

    SvaraRadera
  11. Letar du efter ett skuldsaneringslån, lån utan säkerhet, företagslån, bolån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital, etc! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. Mejla till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera