Jag är en hoardermissbrukare

Det vill säga: Jag missbrukar hoarderproduktioner av nedan slag:


Det hela urartade efter att jag i ett försök att bli en bättre människa strypte gamla lyxfällanklipp, till och med mina absoluta favoriter ("Hästarna rörs inte!"). Det kändes som alltför mycket självgodhetstittande och därtill fick jag förhöjd puls och ibland dubbelslag. 

När jag började konsumera hoardingproduktioner var det med de såtaste av intentioner. Jag hade några timmar att slå ihjäl en sömnlös natt och varför då inte kolla in hur en kvinna belamrat halva sitt McMansion med säsongsdekorationer (primärt Halloween, i ouppackade Amazonlådor) eller hur en man med epitetet "The Cobra" sitter i soffan mellan sina döda föräldrar (deras aska förvisso, det hade blivit snäppet bättre om han helt enkelt hade sparat liken). Om du själv är sugen på att skjuta hoarding ska du på Youtube söka upp klipp relaterade till kanalen "A&E" som förutom hoarding även producerar innehåll på temat true crime och real life interventions. 

Men sedan inträffade det som förr eller senare sker med över snittet trevliga vanor. Det blev ett missbruk. Jag Kunde Inte Sluta Kolla. "Bara en till. Bara en till. Bara en till." Nu har jag avslutat min A&E-prenumeration och får endast gå in och se om en favorit i repris om jag gjort något dygdigt, som att stryka min mans skjortor. Tro det eller ej, det finns en frugal poäng även med detta inlägg (du började undra). 

ETY genom att götta ner mig i dessa psykiskt sjuka människors hem och leverne blir jag så oerhört nöjd med mina egna diton. För betänk att vi dagligen bombarderas med inredningsfoto via reklam, sociala medier och glossiga magasin där norrgavlar står som spön i backen och där det anses fullkomligt naturligt att ha ett sovrum i klass med det på ett femstjärnigt hotell. Enter: Hoardingvideos. För med ytterst få undantag (exempelvis det klipp jag lade in överst) blir ju hoarderhemmen inte superfräscha ens efter. Decennier av sopsamlande sätter sina spår i form av mögel och fläckar som inte går bort.

Parentes: Ett genomgående tema är att hoarderserna vid någon tidpunkt blir av med vattnet utan att som vanligt fölk ringa rörmokare. Istället hittar de egna hoarderlösningar (dricka läsk och rengöra sig med våtservetter och fråga mig inte hur de gör med toaletten men jag har en gissning) för att fortsätta sitt kokongliknande liv där de inte sällan sittsover i en fåtölj eftersom husets alla sängar är inbäddade i sopor. Min poäng varandes: Om ett badkar rymt en grötaktig brun sörja i åtta år är det inte helt lätt att få till den där je ne sais quoi, Stonefactory-fräschören i detsamma.

Ej.

Och det är med hoarderfilmerna i färskt minne jag vaknar på morgonen och ser mitt i tidigare blogginlägg bespottade badrumsgolv. Ha, jag SER i alla fall mitt golv. Och det har varken mögel eller ingrott kräks i sig. Jag älskar dig golv, förlåt för mina onda tankar!

Jag glider in i sovrummet och rycker en mundering från vår sparsmakade klädstång. WOHA! Alla våra kläder, på 2,2 meter, vik hädan tre sovrum med kläder från golv till tak. 

Köket ska vi bara inte tala om. Det är gammalt och slitet och när vårsolen kastar sina obarmhärtiga strålar in på de av mig fulmålade "vita" skåpsluckorna finns där övrigt att önska. Men det är avtorkat, prylfritt och funktionellt. Vi kan laga mat i vårt kök, vilket inte är fallet för uppskattningsvis 100 procent av deltagarna i A&E:s program. 

Mitt tips för dagen. Sluta leta inredning på nätet eller i butik. Kolla hoarderfilmer. Titta ansvarsfullt. 

Mvh/
FruEfficientBadass

19 kommentarer:

  1. Jag som sitter och kollar söta hundfilmer på youtube! Vad betyder det?
    Att jag vill ha hund men nöjer mig med att se dem på bild!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligtvis.

      https://www.youtube.com/watch?v=BIHVxynRvDk

      Radera
  2. https://youtube.com/c/Aurikatariina
    Blev nästan också beroende av ovan. Sett alla hennes videor och har nu fått gå över till videor med supersmutsiga bilar istället… ledsen om jag leder dig in i nytt ”beroende” men du måste se ovan på utube om du inte redan har!
    / Apotekaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska också genast kolla!

      Jag är annars kvar i extream minimalismträsket och minimalist familyträsket men behöver något nytt för jag kommer inte längre med vår rensning. Har perfekt antal saker här hemma nu!

      Radera
  3. Okej ja, efter ett par sekunders sondering av ovan kanal vet jag att detta kommer att bli min drog framöver. Om inte annat så för den fräna musiken.

    SvaraRadera
  4. Haha älskar också aurikatariinas videos på Youtube och även hennes Instagram. Du måste se en hel video @FruEfficientBadass

    SvaraRadera
  5. Jag har redan sett två nu på förmiddagen. Älskar hennes sätt. Hon är så entusiastisk och empatisk med de snuskpellar hon gratisstädar hos. Lite "folk mår dåligt ibland och då får man hjälpa till". Precis vad jag alltid har hävdat: Städning är ett kraftfullt verktyg i att förändra dåligt mående. Inte helt lätt att komma ur en svacka om man bor i ett råttbo.

    OCH OCH OCH jättebra tips till svårt ansatta spisplattor: Spraya med ugnsrengöring, täck med plastfolie och låt stå i två timmar. Sen är det enligt utsago bara att svepa av skiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också om hennes personlighet! Lite lugn skandinavisk men ändå positiv och energifylld. Känner att det också har gett mig lite spar-tips eftersom jag tänker ”det där går att rengöra” (istället för enkla vägen - slänga skiten) om allt nuförtiden. Som sagt, risk finns att du blir besatt…

      Radera
  6. Annars är ju en klassiker i Lyxfällanhistorian pappan som tyckte att de tog "allt han hade" om de tog Xboxen (eller var det PS-konsollen). Barnen? Frugan?

    Själv tycker jag bättre om att se små klipp på folk som skriver/ritar fina anteckningar, mvh läraren som har alla sina föreläsningar analogt med handskrivna anteckningar som ritas upp på tavlan.

    SvaraRadera
  7. Svar
    1. Om du menar anteckningarna gillar jag en Youtuber som heter studytee. Dessutom har jag nyligen upptäckt mujii butiken på plan 4 i Åhléns huset.. Omg! Tur för min plånbok att jag hade 2 åringen med och snabbt fick gå in och rafsa åt mig anteckningspapper, pärm och index-flikar. Hade kunnat gå loss på pennorna hårt annars...!

      Radera
    2. Ok tack. Ja Åhléns City plan 4 är ju snudd på belagt med besöksförbud för egen del. En variant på minimalist-ettan-drömmen är ett hem enbart inrett i Muji. Där ska jag äta Mujimat och gå klädd i Mujikläder. Och naturligtvis skriva anteckningar i Mujiblock (gör jag redan, den beiga med bullet journal-prickar).

      Radera
    3. Själv riktade jag mig in på lösa papper man kan sätta in i en tunnare pärm för mina lektionsanteckningar.. Just nu är mina kollegieblock en enda röra eftersom jag gör om och ändrar på områden.. Så då hoppas jag att detta sätt kommer fungera bra. Nu återstår bara arbetet att skriva om 5 kursers anteckningar, men det gör jag i omgångar! Har som sagt inte hunnit botanisera runt bland inredningen där uppe.. Men jag har en känsla av att man kan drömma rätt mycket där...

      Radera
  8. Läste först förvånat: Jag är en heroinmissbrukare

    Visserligen har jag hört statsministern nämna Djursholm/Danderyd där det enligt denne ska förekomma frekvent, men nu även i Hudik?

    Man läser väl och tolkar in det som står en själv nära sägs det, tydligen har jag mycket att stå i då jag inte ens börjat att röka braj än....

    Men det kanske blir lite hoarding för min del om några år. Gott så.

    SvaraRadera
  9. Det är nåt med solitära badkar i stora rum.
    Min framtidsdröm var som i filmen Diva, https://i.pinimg.com/originals/2f/9b/f3/2f9bf3a4a95cfe7da95c48f17ed5fc3c.png
    Det hände ju aldrig.

    SvaraRadera
  10. Jag håller mig till foodbanks, poverty in Great Britain, folk som sover på gatorna där och deras eländiga liv./Em

    SvaraRadera
  11. Halvt ot, lita inte på hantverkare som anställs vid beställning från stonefactory, vår duschhörna är inte 90° där dörrarna möts. Jag hade gjort det bättre själv. Men med småbarn som kräver mycket och borrning i våtutrymme så kändes det säkrast att anlita någon. Ack så fel vi hade...

    SvaraRadera