Paristips efterlyses

Plötsligt händer det. Två av barnen är på språkresa från och med mitten av juli och tre veckor framåt (tack frugal me för att jag stashade barnbidrag under sju år) vilket lämnar mig, min man och minstingen ensamma hemma. Och vad bättre göra än att dra till Paris? Dessvärre tajmar vi en rätt stökig period nämligen dagarna kring nationaldagen, men det var tvunget att bli så givet övriga barns agenda och Norwegians lågpriskalender. Jag kollade även tåg men oavsett dag var det två nattliga byten i Tyskland vilket familjepsyket inte klarar av. 

Minstingen och jag hade en bokad Parisresa påsken 2020 men ni vet ju alla hur det slutade. Hon är det enda barnet som ännu inte varit i våra drömmars stad så det är hög tid. En vecka är vi där och jag planerar att göra det till en budgetresa vilket låter som en paradox då Paris per definition kostar rumpskinn, för att använda det franska idiomet. 

Jag har, givet min neurotiska läggning, planlagt varje dag i detalj. Det är mycket som ska hinnas med och även om jag undviker att dra med henne till turistgetton som Quartier Latin eller Montmartre finns det vissa saker som bara måste göras för en förstagångsbesökare. Som att ta sig upp i Eiffeltornet eller se Mona Lisa. Men det blir inga långhäng där utan jag har lagt stort fokus vid sådant jag själv tycker är härligt med stan. Vintage shopping, Luxembourgträdgården (även om jag för första gången tänker besöka de undangömda trädgårdarna Jardin des Rosiers-Joseph-Migneret i Marais). Besöka en simhall (bästa sättet att undvika turister!), strosa, steak haché på bistro med ett glas rött för att sedan sitta och glo på folk. Gratiskonsert med Radio France, en tur in på Samaritaine, La Défense, drink på för 13-åringar olämpligt ställe vid Pigalle osv.

Med det sagt. Jag behöver er hjälp. Det var nu sju år sedan jag var i Paris och även om staden är evig förändras saker och så även mina egna preferenser. Jag minns med fasa hur jag i åratal efter mitt Parisår i mitten av 90-talet rekommenderade arbetskollegor et al att gå till en sangriabar i St Gérmain som jag uppskattade som student (troligen prisrelaterat) men som jag vid besöket 2015 insåg var bland det sunkigaste du kan föreställa dig, komplett med vägskylt från Sundsvall i källaren och mangaporr på toaletten. Parisresenären behöver löpande uppdateras. 

Jag fick inför den 2020 planerade resan lite tips av en journalistkollega som bott i Paris i tio år och några av hennes krogar och caféer har hamnat på min lista. Men jag är övertygad om att ni som kollektiv har en massa bra tips som jag kan stresstesta i juli. När jag sedan publicerar min reseredogörelse blir det den utlimata cheapskate-guiden till Paris. Alla tips välkomnas, gärna udda sådana som faller utanför normen för Paristips. Exempelvis blev jag helt tagen av tipset om de allmänna (och avgiftsfria) art déco-toaletterna vid Madeleine, tills jag förstod att staden stängt dem för ett par år sedan på grund av bristande besöksunderlag. Zut! 


En annan sak jag trillade över är den amerikanska journalisten och författaren Jim Haynes som varje söndag sedan 60-talet (åtminstone före pandemin) bjudit hem alla som vill men särskilt expats till sin lägenhet på middag mellan 20:00-22:30. Om han öppnat upp igen blir detta ett måste. Vad har du för [budget]tips Paris?

Mvh/
FruEfficientBadass

35 kommentarer:

  1. Åh, jag drabbas av ett inre moraliskt dilemma när jag läser ditt inlägg! Jag vill inte bli en sådan hemsking som skammar andra människor, inte ens flygskammar. Samtidigt vill jag erbjuda ett annat sätt att se det där med en resa till Paris på, och mitt skäl är då klimatkrisen. Vi, mänskligheten, har inte råd med några som helst argument för att ta flyget. Om alla tänker så... så fortsätter alla ta flyget... Det finns ju så många skäl till att ta tåget. Låt mig beskriva! Vad får ni se om ni tar flyget? Passköer. Strul. Hetta i folkvimmel. Det om något är påfrestande på vilkens psyke som helst. Men om ni istället för att se det här som en Parisresa väljer att se det som en "vi ska se Europa-resa" så blir det naturligt med två övernattningar i det vackra Tyskland. Dessutom mer frugalt! Ni får mer upplevelser för pengarna! Ni får visa er dotter större delar av Europa. Och på min tid som ung var det coolt att tågluffa. Tänk er att få sitta ner, dricka en kopp kaffe i lugn och ro, se vackra vyer och kunna berätta om historiska händelser för er tjej. Jag har ingen aning om priser tåg/flyg, men man får mer för pengarna om man tar tåget. Och klarar psyket Paris under sommaren så blir en tågresa rena rama vilan. Passköer, passköer, passköer. Tänk er att resan börjar utanför er ytterdörr istället för att den börjar i Paris. Då blir det ett äventyr där Paris är ett delmål. Önskar er en fantastisk resa och håller tummarna för att ni ändå väljer tåget. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försökte se om jag kunde boka en resa till Paris på tåget, hittade inget bokningssystem som funkade. Gjorde därefter ett försök att boka till en resa till London, tur och retur. Den kostade 9700 kr för en vuxen och ett barn. Tog c a 25 timmar i standardvagn

      Till Paris tar det knappt ett dygn, det ungefärliga priset när man gogglade för en vuxen, enkel resa, låg i snitt på 4500 + barn så kostar det lite till. Resan till Paris om de ska hem skulle gå på över 10 000 kr ganska saftigt att betala för en familj om man förr rättvisan skull vill ge alla ungefär lika pengamässigt.

      Själv åker jag alltid tåg inom Sverige men tar flyget vid längre resor som sker ungefär var tredje år. Jag tror på ett minskat flygande men för människor att slut helt blir nog svårt. Med tanke på hur dyrt det är med tåg och hur lång tid det tar./Em

      Radera
    2. Tar man tåget så börjar det väl med "ersättningsbuss avgår kl XX:XX" i högtalarna, oberoende varifrån man startar. Har man otur så sitter man redan på ett tåg som står still i en doserad kurva långt från allt (inklusive fungerande toaletter, drickbart vatten eller information i högtalaren).

      Måste säga att den enda resa jag varit på i mitt liv där jag haft hemlängtan var skolresan till Paris (nån förort där nåt ungdomsgäng året efter sköt en polis). Ett och ett halvt dygn på tåg i RÖKKUPÉ (eftersom skolan bokade sent) som behandlades som röksalong av de rökande medpassagerarna ("nej, jag tycker det är så jobbigt att sitta i rök hela tiden så jag bokar alltid ickerökare").

      Paris är OK, om man slipper åka tåg dit.

      Radera
    3. Man kan göra en enkel tågbokning till Paris också.
      På Deutsche Bahn bokas resan (södra) Sverige - till exempelvis Köln. Lång resdag från Stockholm och norrut men man kan ju dela upp resan dag 1 också.
      Resa två bokas från exepemlet Köln - Paris med Thalys dagen efter (eller om man vill ha flera dygn i Tyskland). Kostar totalt ca 2000kr/person och enkelresa. Svårare än så behöver det inte vara.

      Radera
    4. 2000 enkel resa är dyrt för en barnfamilj. Vad kostar en ungdomsbiljett? Man kommer säkert upp i 7-8000 kr för en vuxen och ett barn. Samt med begränsad semester kanske man inte vill tillbringa dygn på tåg. Skulle mycket väl kunna tänka mig att tågluffa däremot men då har jag mycket fritid och inga barn i släptåg./ Em

      Radera
    5. Jag kollade nu en resa i oktober. Gbg-Paris för en vuxen kostnader 101 EURO för tågbiljetter (billigare för barn). Är man ute i god tid kan det med andra ord bli billigare än med flyg i just transportkostnad. Plus att det då kan bli en Europa-resa. Att åka tåg är inte alls så dyrt som det i bland framställs!!

      Radera
    6. "Jag vill inte bli en sådan hemsking som skammar andra människor.." Så låt bli då?

      Radera
  2. Tipsar om Deyrolle!
    En märklig butik/galleri med uppstoppade djur av alla slag.
    Kanske inte ett supertips om man är knusslig med döda djur iofs.
    Gratis att gå in, desto dyrare om man bestämmer sig för att man behöver ha med en enhörning hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar kuriositeter! Noterar Deyrolle. Att besöka storstäder är som att nysta i garn. Bredvid Deyrolle kanske det ligger ett fik och när man sitter där hamnar man i samspråk med en kuf och sen vet man inte vad som sker.

      Radera
  3. Hej! Dessvärre gick Jim ur tiden 2021.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajdå. Tyckte det var skumt att hemsidan inte uppdaterats på ett par år. Någon borde göra något.

      Radera
  4. Har varit i Paris flera gånger men varken sett Mona Lisa eller varit uppe i Eiffeltornet (köer, köer, köer, hatar köer). Däremot har jag varit uppe i Triumfbågen. Kul utsikt, inklusive Eiffeltornet och den kaotiska trafiken i rondellen rakt nedanför.
    Gallerie Lafayette (den på Hausmann) har en trevlig takterrass att ta en eftermiddagspaus på (med nåt bubbel i glaset).

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma som dig Spargrisen. Det verkar som om många har en lista med ställen de måste måste pricka av och ta en självie+lägg på fejjan/snapchat/(eller vilken social-sajt som är inne för tillfället).
      Påminner om när en turist i Stockholm frågade om vägen till något turistställe och jag replikerade med om de inte var intresserade av att se något som var "på riktigt" istället? nej, de hade sin lista, hur tråkigt eller förutsägbart det än var. De hade självklart redan sett alla ställen de skulle till på många, många bilder redan innan....

      Radera
  5. Härligt att ni äntligen kan komma iväg till ditt älskade Paris!

    Om Paris vet jag mycket lite så inga konkreta tips från mig. Själv vill jag sällan planera för mycket. Jag gillar att flanera. Se mig omkring med stora ögon. Sitta på uteserveringar. Spontant gå in I en butik som ser spännande ut. Parker som används av lokalbefolkningen. Åka spårvagn eller lokalbuss. Titta på folk.

    Hur ni än vill ha det, ha en fantastisk resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men ALLT du skriver i andra stycket vill jag ju också! Jag försöker knö saker in på grund av minstingen. Men kanske är det ovan också hon är betjänt av? Ska ta mig en funderare.

      Radera
  6. Mer udda än katakomberna under Paris kan det inte blir. 2km promenad bland miljoner av skelettdelar från överbyggda gamla kyrkogårdar. Svalt ock skönt om det är varmt ute.
    http://www.iloveparis.se/paris-guide-katakomber.asp
    Paris avloppsmuseum är ganska udda det med :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips! har aldrig varit på något av dem.

      Radera
  7. Om barnen är fotbollsintresserade kan man köpa biljetter på barnsektionen för psg - biljetterna är väldigt mycket billigare än vanliga biljetter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju off-season i ligan just nu

      Radera
    2. Alltså jag är ju fundamentalt ointresserad av fotboll, men ett sådant frugalt hack skulle göra att jag faktiskt gick.

      Radera
  8. Göra:
    Paris High Line, Promenade Plantée http://en.wikipedia.org/wiki/Promenade_plant%C3%A9e

    Marché des Enfants Rouges, Marknader där man också kan äta (rue de Bretagne)

    Jardin des Plantes Innergård (porten ligger i hörnet av rue Linné och rue Daubenton) arabiska bakverk.
    Promenera sedan upp via rue Mouffetard, till Panthéon-kyrkan och Jardin du Luxembourg

    Äta:
    http://www.lesfinesgueules.fr/ - Bra råbiff och givetvis chark & Vino

    Le Richer, Gastro-bistro, tar inte bokningar http://www.lericher.com/

    Le Garde Robe, vinbar i 1:a arr http://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g187147-d850418-Reviews-Le_garde_robe-Paris_Ile_de_France.html

    Frenchie – Gastropub. 2:a arr. http://www.frenchie-restaurant.com/en/menu_restau_en






    SvaraRadera
  9. Trodde från gammalt inlägg att inflation skulle bekämpas genom att avstå resa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ny giv: Inflation bekämpas genom att göra resa.

      Radera
  10. Ett tips är att börja en långpromenad på Goutte d’Or (arabiska kvarter 10th arr.) köp mandelcroissant billigt och gå mot Canal Saint Martin där scener ur Amelie från Montmartre spelades in. Fortsätt till stadsdelen Belleville, fin mer modern arkitektur, parken i des Buttes Chaumont, så fin! Och på söndagar brukade det vara en stor gatuloppis i Buttes Chaumont (för tre år sen) vet inte hur det är nu.

    SvaraRadera
  11. Sist vi var i Paris, utan barn kan sägas, så skulle vi gå på Le Louvre men efter att ha sett på köerna in så avstod vi. Satt sedan på något kafé och googlade och upp kom att på lördagar efter 18 och fram till stängning 20 var det gratis insläpp. Kort om tid om man vill se allt men tillräckligt för oss.
    Kolla om det fortfarande gäller. Vi var där runt 20 minuter innan och hela gården var tom, inga köer och de släppte in direkt. Gratis och utan köer, kunde inte bli bättre. Nu var detta på våren så det kanske inte gäller längre men kolla kostar inget :)

    SvaraRadera
  12. Hittar inget om det. Däremot är det gratis 14 juli. Återstår att se hur hemska köerna är.

    SvaraRadera
  13. Louvren är en turistfälla man kan skippa. Musée d'Orsay är däremot helt underbart:

    https://www.musee-orsay.fr/fr

    Bofinger är ett fantastiskt brasserie i närheten av Bastiljen, inte billigt men man måste ju leva också.

    Kan rekommendera ett rödvin från Loire-dalen som heter Saint-Nicolas-de-Bourgueil. Det är väldigt gott men brukar vara hyfsat billigt.

    Bon voyage!

    /Max

    SvaraRadera
  14. Åh så härligt med en Paris-resa med man och barn. Jag har turen att ha en väninna som flyttat dit- har uppmanat henne att samla ihop sina tips till dig. I väntan på dessa får du ett här:
    59 Rivoli
    https://theculturetrip.com/europe/france/paris/articles/59-rivoli-the-art-squat-of-paris/
    Ett udda konstmuseum/ konstnärskollektiv mitt på fina gatan. Gratis inträde och garanterat en annorlunda upplevelse!
    Bon voyage
    /Frugala hedonisten

    SvaraRadera
  15. Kanske barnen skulle uppskatta en paus på något av Art nouveau-cafeerna? Bara för att det är så vackert.
    https://www.frommers.com/slideshows/848336-the-most-eye-popping-art-nouveau-cafes-in-paris

    SvaraRadera
    Svar
    1. Palais de Tokyo, hippt ställe med spännande konst och snygga skateboardare på gården som 13-åringen kan spana in.
      Och, klart ni ska flyga och att landa på Charles de Gaulle. Ger mer fransk känsla än skaka tåg genom Europa (och jag tycker nog hon däruppe,har en mkt romantisk bild av hur tåg funkar. Lex vifortillHamburgmedtågochdetvaringensinekurkanjagtalaom

      Radera
  16. Välkomna hit! Museer som jag tycker är väldigt prisvärda o sevärda:
    ⁃ La Galerie Dior https://goo.gl/maps/f2uhPiq6SzmKQyWA6 (underbara klänningar o miljö o intressant - att det är modets stad är väl en god ursäkt )

    ⁃ l’atelier de Lumiere (konsten projiceras på alla väggar- en riktigt minnesvärd upplevelse https://www.atelier-lumieres.com/fr ).

    Gratis o coolt:
    ⁃ det ockuperade konstnärskollektivet 59 rue Rivoli.
    ⁃ Picnic vid Seine.
    ⁃ Taket på galleri Lafayette- antingen bara njuta gratis av utsikten eller köa en liten stund för en god vegetarisk middag med goda smårätter

    Första söndagen i varje månad: många gratis museer o inga bilar på Champs-Élysées mm.

    La Fayette har en liten avdelning second hand.

    Trevliga passager med små butiker: passade de Choiseul och passage de Cerf

    Bra second hand: Dépôt-Vente DELUXE +33 1 48 04 95 65 https://goo.gl/maps/Y8Aq5x1gJTHr6ZjK7

    Om man behöver skugga: fika på café Jacques, lugnt o skönt med utsikt över Eiffeltornet, utan att vara turistiskt. Café Jacques: https://goo.gl/maps/mkE6kiAiSL6r3dXh9

    SvaraRadera