Läsarberättelse elva

Här kommer en läsarberättelse som saknade önskad signatur, varför jag väljer att kalla hen Irene Carlsson Berger. Jag har kollat upp att det inte finns någon med det namnet i Sverige, om ni undrar. Dessa berättelser har varit mycket uppskattade så om du fortfarande sitter och tjuvhåller på din, gör slag i saken och skicka in. fruefficientbadass [ATT] gmail.com, för nu har jag inga fler på lager. Bilder är alltid uppskattat.

HUR BÖRJADE DET
Jag har försökt minnas vart jag fick tips om bloggen för första gången men tyvärr minns jag inte. Däremot vet jag när det var, augusti 2018, då vårat första excelark över månadens in- och utgifter skapades. Det tillsammans med insikten om att arbeta fram till vanlig pensionsålder är frivilligt var mäktigt.

VAD GJORDE JAG FÖR FÖRÄNDRINGAR
Jag har alltid varit en spara men nu optimerade vi sparandet och att se månadssammanställningen gjorde att poster som kollektivtrafik och uteluncher (främst för min sambo eftersom jag redan var inbiten cyklist och matlådelover) rök. Mat köptes på kampanj eller i realådan. Kött slopades helt ett tag efter att ha sett på dokumentär om köttindustrin. Vi använde appen Olio och hämtade överbliven mat från cafeer och bagerier. Anmälde oss som provsmakare på Ipsos för lite extra fickpengar. Köpte gymkort när det var halva priset. Köpte tågresor på kampanj. Använde kreditkort för poäng på tåget. Vi maxade helt enkelt där det gick.

Månadssammanställningen gick i graven i våras. Snittutgifterna under mätperioden blev ca 13 kkr/månad om jag inte minns fel, för först två vuxna och sedan med två små barn. Ingen hållbar nivå på lång sikt men det boostade sparandet ordentligt.

Nu gör vi en årlig eller halvårs koll på hur vårat kapital utvecklar sig. Gör en high five när kapitalet ökar. Så ungefär samtidigt som spara dök på löpsedlarna släppte vi på kontrollen. Sålde bostadsrätten i Sverige och hyr nu i andra hand i Spanien under vintern. Vi är föräldralediga vilket medför lyxen att vara ledig (och arbeta deltid) men fortfarande ha kvar anställningen. Ett smakprov på ett friare liv!

SÅ HÄR INVESTERAR JAG
Indexfonder kort och gott.

MITT LIVSMÅL
Leva länge och vara frisk.
Nu är fokus att låta ränta-på-ränta effekten även jobba för andra delar av livet genom goda vanor för fysisk- och psykiskhälsa, relationer, ny kunskap mm.

MINA TRE BÄSTA SPARTIPS
Se möjligheterna och gör sparandet kul!

5 kommentarer:

  1. Tack för en trevlig berättelse. Vi har fortfarande månadssammanställning, men den rör sig inte nämnvärt upp eller ner. Större projekt här hemma går under "projekt" och har ett separat excel-ark. Vi ligger på ca 16000 kr i "driftskostnader" som är svåra att pressa ytterligare. En lägenhet i Marbella är en dröm men måste avvakta dotterns skolgång :P

    SvaraRadera
  2. Irene Carlsson Berger7 april 2023 kl. 10:48

    Härlig dröm! Vi har inte varit i Marbella än. Måste ni vänta? Träffar många svenska skolbarn i Fuengirola.

    SvaraRadera
  3. Grattis till att ni verkar ha hittat nycklarna till ett gott liv, både nu och i framtiden. Visst är det en befriande insikt att man inte måste arbeta till vanlig pensionsålder, och att man är så lyckligt lottad att ens liv ger en möjligheter att kunna leva på besparingar ett antal år. Lycka till i fortsättningen!

    Mme A

    SvaraRadera
  4. Roligt att läsa!
    En något understated berättelse kan jag tycka då det ej kan ha varit enkelt att göra alla dessa förändringar.
    Nå, jag önskar er det bästa och är säker på att ni kommer hålla ut, hålla i, gå imål med vad ni förutsätter er! :-)
    /JB

    SvaraRadera
  5. RIKTIGT BRÅDSKANDE EFFEKTIV STAVNINGSSTYRNING FÖR ATT HJÄLPA TILLBAKA EX ÄLSKAN OCH RÄDDA ÄKTENSKAP
    Hej alla mitt namn Rosalba är så överväldigad av glädje tack vare Dr.GURU. Min man lämnade mig för en annan kvinna för några år sedan och jag var väldigt förkrossad eftersom jag aldrig gjorde något fel mot honom, jag blev kvar med mina två barn och ett jobb som betalar lite. Jag höll nästan på att ge upp tills jag såg ett vittnesbörd på nätet om Dr.GURU hur han har hjälpt många människor, så jag kontaktade honom överraskande 24 timmar efter att jag gjorde det läkaren bad mig att göra. Min man kom tillbaka dagen efter besvärjelsen och tiggde. mig att förlåta honom och lovade att aldrig lämna. Min man har varit tillbaka i 6 månader nu och vi har aldrig haft några problem, jag är glad att jag inte tvivlade på Dr.GURU. Nu är jag säker på att han också kan lösa eventuella problem med snabb avlösning. Du kan också kontakta honom för hjälp nu.
    E-post: saguruu087@gmail.com eller whatsapp +12098373537.

    SvaraRadera