Läsarberättelse tolv

Här kommer så den läsarberättelse som jag slarvade bort förra året, undertecknad "Hemliga miljonären i Gävle". Riktig långläsning, enjoy!

________

Mitt liv har varit som typ alla andras, hus, barn, volvo, skilsmässa, deltidsjobb och låg inkomst. Sparandet bestod av några hundringar då och då i något sparkonto eller fond till barnen. Men då fonderna hade en benägenhet att sjunka i värde så avslutade jag det.

Sen blev det något allemansspar på 1990-talet. Jag har för mig att man kunde få lite extra insatt av staten om man sparade i x antal månader. Pengarna som kom in, de rullade ut. Bilen skulle lagas, någon resa åkas på, barnen ville till Gröna Lund och Liseberg. Cyklar och andra fritidsprylar köptes. Även om vi aldrig köpte nytt utan begagnat. Gillade vår veckas skidåkning varje år och liftkort var aldrig billigt. Jag hade en kortare period på 90-talet när jag köpte några aktier, det var lite skog och lite Fingerprint och lite annat spännande. Gick typ plus minus noll när jag sen sålde efter något år.

Så flyttade barnen ut, den ene efter den andra. Huset såldes, tyvärr under en period när det var en downperiod. Köpte en dyr lägenhet istället. Hade ett jobb med låg inkomst och hade fortfarande en del kostnader för barnen. Sen hände något. Början 2010-talet fick jag fast jobb på ett trevligt företag. Inkomsterna blev större men även utgifterna. Jag roade mig med löshår, AW med kompisar, lite längre och dyrare resor och trots detta så fanns det pengar kvar på kontot. Blev nästan glad när bilen började krångla så man kunde bli av med lite. Renoverade hemma i lägenheten, inga stora grejer men kostade ändå.

Ekonomi har jag alltid varit intresserad av och byggt budgetar och tänkt att försöka vara skuldfri vid pension. Då när jag flyttade till lägenheten och fick dubbla lånet mot huset gav jag upp det försöket. Insåg att där skulle jag aldrig klara av att bli skuldfri.

Så går det ytterligare några år. Sista barnet flyttar ut, jag gör en rockad och flyttar till en mindre och billigare lägenhet, gör av med närmare hela mitt sparande på en riktigt dyr resa. Kommer hem, blir sambo och köper av någon anledning några aktier på min ”kuckelimuck-bank”. Köper några till och det var ju riktigt roligt. Jag kollar över min pension och inser att jag kommer att få en väldigt liten inkomst som pensionär. 

Jag hittar Avanza och börjar snurra runt lite där och där dyker det upp som ska förändra mitt liv. En liten artikel om en kvinna i 40 års åldern som lyckats spara så hon kunde få utdelningar som nästan täckte hennes utgifter. Hon drev en blogg som jag slukade från första inlägget. Fru Efficient Badass hette bloggen. Detta var oktober 2018. Här startar mitt nya liv. Jag har fortfarande kvar mailet jag skrev till bloggförfattarinnnan i nov 2018.

”Hittade din blogg via Avanza bank. Jag blev så lycklig! Det har varit så roligt att läsa om ditten och datten och jag blev så inspirerad…..Tack för en underbar blogg. Jag ska fortsätta att trycka på alla flikar och se om jag hittar mer guldkorn.”

Sen hittade jag ”Miljonär innan 30 ”. Jag läste bloggen från början, 2006, tills han bytte hemsida och han hade nått 1 miljon några år senare. Det var så spännande att följa hans tankar och hans inköp speciellt när man visste hur det gick med vissa av aktierna, typ Ratos och HM. Så i början av 2019 började jag spara på allvar. Frisörbesöken drogs in, jag började laga storkok på baljväxter och annan billig mat. Min första balansräkning (i Excel så klart 😊) var första januari 2019. Då hade jag 28 000 kr på Avanza och 97 000 kr på en kuckelimuckbank investerade.

Totalt alla tillgångar inklusive lägenhet minus alla skulder så låg jag på ett netto på dryga miljonen. Det kändes helt fantastiskt. På pappret var jag ju redan då miljonär. Men…jag skulle ju leva på mina investeringar och det blev inte så mycket med fyra procent avkastning på lite drygt 100 000 investerade kronor.

Mina första inköp var typ Klövern, Stora Enso, Mekonomen och Axfood. Sen blev det lite bank och investmentbolag. Det var såå roligt. Insåg att logga in på Avanza och kolla aktier, eller klicka upp mitt Excelark med mina investeringar, kolla när det skulle bli utdelning, notera allt i olika Excelark var ju trippelt så roligt som att gå på krogen. Året gick och i slutet på året hade jag ökat min sista rad på balansrapporten med 375 000 kr. Börsen hade gått upp en del och likaså mitt sparande.

Sen kommer 2020 och jag hänger i och så kommer corona-dippen. Jag älskar rea, jag älskar att göra fynd och att köpa en aktie för 50 kr istället för 100 kr det måste väl ändå vara världens fynd? Jag lånar pengar och fortsätter köpa. Jag är totalt kallsvettig och supernervös. Blundar nästan och köper aktier men kan inte låta bli. Köper Investor när de kostar 130, köper fler när de kostar 120 och ännu fler när de kostar under 100 kronor. Hela världen kommer ju att braka ihop, det läser man överallt, men jag kan inte låta bli att investera vartenda korvöre jag kommer åt. 

Jag tar lite extrajobb och får såna inkomster, in på börsen direkt. Ingen tycker det är konstigt att man inte gör något som kostar pengar då ingen gör något under den här perioden. Jag reser inte, har inga större utgifter, behöver inte ta mig till jobbet alla dagar och allt överskott går in på börsen. Köpa nya kläder? Äh..varför då? Klarar mig ett tag till. Köpa mat till ordinarie pris? Nix…nu är det halva priset-lådan som gäller. Jag börjar härma ” Miljonär innan 30” och plockar pant om jag hittar det på jobbet.

Jag har många enskilda aktier och jag har råkat ut för några stjärnsmällar. Jag grät blod när mina 10 000 kronor som var investerade i ett hyllat företag blev värda typ 0,83 öre. Sparar i några indexfonder men har också ett gäng fonder som kostar rejält med avgift. Bara för kul. Jag har öppnat ett konto på Trine och Kameo. Trine är mer en insats för miljön än en investering. Men man kan tjäna några kronor där också. Jag köper ett gäng med EFT:er som jag månadssparar i på Nordnet (inget courtage). Jag gillar EFT:er då man kan investera i precis vad som helst och man kan få utdelning på många också. Utdelningar är verkligen grejen.

Mitt livsmål är att kunna sätta guldkant på tillvaron när jag blir pensionär, att kunna sluta jobba på heltid och byta jobb även om det innebär lägre lön, om jag vill. Just nu är jag väldigt glad att jag har ett jobb med okej lön. Börsen har ju inte varit den roligaste det senaste halvåret men med utdelningar så har man ju i alla fall det att glädja sig åt.

Min sista rad på balansrapporten är nu en tre gånger mot när jag började för fem år sen, trots björnmarknader, inflation, elpriser och allt annat. Det mesta av det är investerat men även lite buffert och annat. Jag är verkligen ingen höginkomsttagare och jag förstår själv inte hur detta har gått till. Men cykel, matlådor, extrajobb, bo billigt, jaga extrapriser, skippa AW och dyra krogbesök, frisörbesök bara när det verkligen behövs och inget kaffe på stan: Den taktiken förmodar jag har bidragit. Förutom att börsen under några år avkastade extremt bra.

Så här ser en del av mitt Excelark ut. Jag har rad för rad skrivit i alla mina aktier och på sidan under månaden finns alla formler för att räkna ut utdelningen. Jag hämtar antal och skriver in utdelningsumman och vilket datum som pengarna kommer. Så jag har full koll. Fyller även i totalsumman för månaden.


 
Jag har idag full förståelse för folk som blir besatta av typ speldjävulen eller något annat. Jag får ibland för mig att jag ska ta en paus med att logga in på Avanza. Jag brukar klara mig max en halv dag, sen ska jag bara ”kolla lite”. När jag deppar av någon anledning, livet är ju inte alltid en dans på rosor, så kan jag logga in på mitt excelark och kolla igenom mina siffror. Lite verklighetsflykt.

Jag har inte lidit av att dra in på konsumtionen. Tvärtom har det varit stimulerande och kul. Lika kul som det varit att slösa har det varit att se hur stort sparande jag kan ha och med en uträkning i ränta-på-ränta-kalkylatorn så verkar det som om jag kommer att ha ca 5 mille investerat när jag går i pension om tio år.

/Hemliga miljonären i Gävle.

17 kommentarer:

  1. Härlig läsning. Modigt av dig att våga investera i enskilda aktier under coronadippen, förstår att det varit svettigt och sedan njutningsfullt och beroendeframkallande att kolla utvecklingen! Känner igen känslan av "Jag är verkligen ingen höginkomsttagare och jag förstår själv inte hur detta har gått till. Men cykel, matlådor, extrajobb, bo billigt, jaga extrapriser, skippa AW och dyra krogbesök, frisörbesök bara när det verkligen behövs och inget kaffe på stan: Den taktiken förmodar jag har bidragit. Förutom att börsen under några år avkastade extremt bra." Stort grattis! Att kunna sätta guldkant på pensionen, och kanske även kunna sluta jobba några år tidigare om man vill, är riktigt härligt. Själv är jag inne på mitt andra år som tidig pensionär, och bara älskar det. Är sparsam i det vardagliga, men bor nära storstad där jag hittar massvis med billiga nöjen förutom naturens skiftningar, och har även råd att resa lite då och då. Fortsatt lycka till!

    SvaraRadera
  2. RIKTIGT BRÅDSKANDE EFFEKTIV STAVNINGSSTYRNING FÖR ATT HJÄLPA TILLBAKA EX ÄLSKAN OCH RÄDDA ÄKTENSKAP
    Hej alla mitt namn Rosalba är så överväldigad av glädje tack vare Dr.GURU. Min man lämnade mig för en annan kvinna för några år sedan och jag var väldigt förkrossad eftersom jag aldrig gjorde något fel mot honom, jag blev kvar med mina två barn och ett jobb som betalar lite. Jag höll nästan på att ge upp tills jag såg ett vittnesbörd på nätet om Dr.GURU hur han har hjälpt många människor, så jag kontaktade honom överraskande 24 timmar efter att jag gjorde det läkaren bad mig att göra. Min man kom tillbaka dagen efter besvärjelsen och tiggde. mig att förlåta honom och lovade att aldrig lämna. Min man har varit tillbaka i 6 månader nu och vi har aldrig haft några problem, jag är glad att jag inte tvivlade på Dr.GURU. Nu är jag säker på att han också kan lösa eventuella problem med snabb avlösning. Du kan också kontakta honom för hjälp nu.
    E-post: saguruu087@gmail.com eller whatsapp +12098373537

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem är du och vad har du gjort med Theresa Williams??

      Radera
    2. Jag tänker att det är samma man Rosalba och Theresa williams slåss om. : )

      Radera
  3. Nej nu får ni bli lite bättre på att kommentera på läsarhistorierna. Ge lite cred!

    SvaraRadera
  4. Väldigt inspirerande att läsa! Och att du gjorde "enligt skolboken": köpte då allt gått ned och alla var rädda för att det aldrig skulle gå upp igen - imponerande! Och, om jag förstod det rätt, även lånade för att kunna köpa billigt på börsen? Det var vågligt gjort, och blev säkert en fin peng till slut i avkastning. Härlig att du nu kan stärka upp din pension, lycka till framöver och tack för intressant läsning!

    SvaraRadera
  5. Bra jobbat hemliga miljonären i Gävle! Blir så glad när jag läser din berättelse och att du skriver att det är lika kul att spara som att slösa. Inspirerande!

    SvaraRadera
  6. Vad modigt att satsa hårt i nedgång. Intressant att lösa hur du ställt om till frugalt "mode" så det går av bara farten att hålla ner kostnader.

    SvaraRadera
  7. Bra jobbat! Vik inte från din plan, utom i nödfall, så kommer framtiden bli ljus.

    SvaraRadera
  8. Så inspirerande! Speciellt för en som "tittat på" länge... inget är försent och med mitt nya mål "guldkant på pensionen" tar jag med din berättelse som inspiration! #istartblocket

    SvaraRadera
  9. Bra jobbat och mycket inspirerande! Jag tänker att 5 miljoner vid pension är mycket pengar för att bara sätta guldkant på livet. Många har den summan som mål för att kunna sluta jobba tidigare än vid vanlig pensionsålder. Tror du att du kommer att kunna svänga om och verkligen ”använda pengarna” när du väl pensionerar dig eller är det själva sparandet och investerandet som blivit det viktigast? Lite flummig fråga men jag kan ibland själv känna att jag själv är allt för kär i att bara ha mina pengar och se dem öka. Risken då är att man väntar för länge med att t.ex. gå i pension, jobba halvtid och kanske missar viss guldkant idag. Fast en rolig del av livet kanske är just att sätta mål, hitta kreativa lösningar och sedan nå dem (t.ex. x miljoner på banken)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Marika. Du har en väldigt bra synpunkt. Jag har verkligen njutit av att se portföljen växa ( och lidit när värdet sjunkit massa procent ! ) , haft massa tankar om hur jag ska hantera den, älskat att se utdelningar rassla in och göra mina avstämningar varje månad. jag tror det kommer att bli jobbigt att plocka ut pengar från portföljen. Jag kommer verkligen att få jobba med de känslorna samtidigt som jag verkligen inte vill lämna allt efter mig. Risken är verkligen att man inte hinner sätta sprätt på pengarna men jag har stora planer, hyra en stor fin lägenhet typ i Italien några månader och bjuda in hela familjen, dricka gott vin, åka på kryssningar kanske med andra tanter med blått hår :D Sen å andra sidan så har jag ingen aning om det verkligen blir typ 5 miljoner till jag går i pension. Kanske vi går en dyster period till mötes . Men det spörs. Vi kanske får gå i terapi för att klara av att slösa :D

      Radera
  10. Härlig läsning! Speciellt det om att trots coronacrash och domedagsstämning på börsen ändå fortsätta investera, det imponerar sjukt mkt på mig. Känslan av att se resultatet, och inse att alla de där ”små sakerna” man gör som inte låter så mycket var och en för sig, ändå gör skillnad. Framför allt skapar det en helt annan mentalitet kring pengar som jag tror kanske är den största faktorn.
    /Katarina

    SvaraRadera
  11. Märker att jag med åren blivit fegare i mitt sparande, så i år återinvesterar jag mina utdelningar i fonder för att minska bolagsrisken. Eftersom jag bara har svenska aktier har jag valt fonder med internationell prägel så att jag får bättre geografisk spridning. Fastnade för: DNB Global Indeks S, DNB Norden Indeks S, Spiltan Globalfond Investmentbolag, Storebrand Indeks - Norge A.

    Detta är också lite av ett experiment – vill se hur mycket jag kan få ihop på ett år. Återkommer vid årsskiftet och berättar hur det gick.

    /Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. kul att få rapport ! " feg " är nog inte dumt att vara. Sunt förnuft är en bra egenskap

      Radera