Sammanfattning vecka 13

Veckan som gått har präglats av diverse. Bland annat av en intervju med Rika Tillsammans (Spotify/Youtube) (mamma du ska klicka på Youtube) vilket var både otäckt (första gången i etern, tacka IGMR för övertalning) och kul. Finansiellt var det flera restaurangbesök och ytterligare en laddare (ständigt dessa laddare) på minussidan, men på det stora hela gick jag plus. Shopping som hobby lämnade jag för åtta år sen. Som IGMR kommenterade i förra inlägget: Har man väl svalt det blå (Röda? Kan aldrig minnas) pillret är det oproblematiskt. Oket bort. Tänk att kunna få fokusera på Lifvet snarare än Konsumtionen. 

Parentes, men har ni tänkt på diskrepansen mellan konsumtion i fiktion vs verklighet? I litteratur, film och musik handlar väldigt lite om att näthandla eller dra runt i butik. Minus Sex and The City då, men även där ligger tonvikten på huvudpersonernas liv. Nu har jag väldigt lite kontakt med svenne banan ink. min egen svenne banan ante 2015, men min vaga minnesbild var att det folk i huvudsak ägnade sig åt på fritiden var att ta suven ner till köpcentret, dra runt, äta överprissatt mat och köpa på sig onödig skit de kunde kontaminera sina redan överfulla hem med i väntan på den skilsmässa som med 50 procents sannolikhet skulle inträda efter åratal av oinspirerad konversation över konsumtion vid middagsbordet. Då sålde man däremot av prylarna på Blocket till 10 procent av nypris och började om.

Se därför din övergång till icke-konsumtion som ett sätt att förstärka din själ. Lägg tonvikt på att skapa, förkovra dig, hångla, bygga relationer, rumstera, möblera och fundera. Jag har inte forskning på det här men jag skulle tro att du blir en snäppet mer intressant person till på köpet.

En sak jag däremot tänkte på när jag var i Stockholm (kalla mig nyckfull) är att jag är tacksam över vissa saker jag skaffade under mina år som consumer sucker. En illröd kappa från Diane von Fürstenberg, nypris 15' men 5' på NK:s rea 2012. När jag klär mig i den känner jag mig som en miljon dollar. Aldrig att jag köpt den idag, men nu har jag den, still going strong efter drygt tio år. 

Samma med min messenger bag eller mina skinnstövlar. Det är kvalitet som jag kommer att ha många år framöver, kanske livsvarigt. Så om jag ska kasta med er ett konsumtionstips en dag som denna så är det: Köp kvalitet och saker du älskar. Kanske inte ROI, men du slipper utsätta dig och planeten för löpande fast fashion. 


Nu väntar en slackermånad i Mitt Sparår. Från boken:

Termen "essentialsim" syftar på att man fokuserar på det som är viktigt i livet och struntar i resten. Du har nu optimerat användningen av ditt kök och förhoppningsvis har ditt förhållningssätt till mat börjat märkas i form av ökat sparutrymme. 

Du har även tagit dig an kläder och skor. De flesta som rensar bland sina plagg upplever att de får mer glädje av dem. Det du rensar ut kan också komma andra til godo. Ännu en vinst med slimmad garderob är att du vet precis vad du har så att du kan undvika onödiga köp.

Du har dessutom bekantat dig med din pension och tagit steget in på börsen. Det här är en milstolpe. Nu har du kanske en kontantbuffert på ett vanligt konto och en liten summa i aktier.

Tanken med kommande månad är att du ska få hämta andan. Gå igenom dina anteckningar och kolla igenom punkterna igen. Kanske var det något som inte hanns med? Ta tag i det nu.

Parallellt med detta fyller du precis som vanligt i dina kontantflöden vecka för vecka. Se denna månad som fixativet till det du hittills gjort. Sätt de nya vanorna på plats, utöka dina färdigheter. Lägg till fler billiga recept i ditt block, finputsa kapselgarderoben eller lär dig mer om börsen. 

Jag tänker alltså inte kräva något av er veckorna som kommer. Själv behöver jag gå tillbaka till månad ett och fixa fler matlådor. Det kom många bra tips i anslutning till den veckan och lägg gärna till i kommentatorsfältet om du hittat något nytt som vi andra kan laga. Alternativt var ond och håll det för dig själv.

Hann du med allt under första kvartalet eller behöver du återhämta dig?

Mvh
FruEfficientBadass

35 kommentarer:

  1. Uhhhh nu kom det igen, det där att satsa på kvalitet. Det är det jag har svårt för inom minimalism/fire. Jag har ingen känsla för kvalitet. Jag förstår absolut teorin men är inte insatt (och intresserar mig väl inte direkt) i märken och vad som kännetecknar kvalitet på kläder/skor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju inget som hindrar att du börjar lära dig? Eller?

      Radera
    2. Det är inte så lätt att köpa kvalitet som man tror. Det räcker inte att det är ett högt pris och ett "fint" varumärke. Ibland betyder det bara att man betalar för status, moderiktighet och design istället för kvalitet.

      Extra svårt blir det när man handlar på nätet och inte kan känna på tyget, inspektera sömmar och säkerställa att passform och känsla är rätt för just dig

      Det sista är extra viktigt om det ska löna sig att köpa kvalitet: att just du verkligen kommer att älska plagget/prylen. Från första ögonblicket och i åratal framåt.
      Det är knepigt ibland. Ett anekdotiskt exempel från mitt eget liv: För många år sen betalade jag hutlösa pengar för en superfin lodenrock. Ett klassiskt plagg av hög kvalitet som jag tänkte skulle följa mig under decennier .

      Visade sig tyvärr att jag inte alls var en lodenrocksperson. Jag kämpade på med den några vintrar men kände mig alltid fel i den. Gav upp och hängde undan den sen. Dålig affär alltså. För mig. För någon annan kunde det ha varit en toppengrej.

      Radera
    3. Ehh, du som skrev att "inget hindrar mig från att lära mig", fattar inte hur jag ska lära mig? Det finns ju hur mycket märken och grejer som helst? Som om det är en hel vetenskap?

      Radera
    4. " fattar inte hur jag ska lära mig?" Du har rätt, det är dessvärre trial and error. Jag vill minnas att jag tidigt i bloggen gjorde ett inlägg om mina favoritmärken på diverse och folk kom med rekommendationer. Det borde vi göra om snart igen. Jag är alls ingen märkesjunkie, några av mina bästa stapelvaror är (hulk) fast fashion, ex. jeans och linnen från hm.

      Jag sålde ex. min Burberry-trench till förmån för en ripoff från typ Vila som satt så mycket bättre (Lex Frihetsgrader-loden) och även om jag älskar mina stövlar är det inte annat än Tamaris.

      För övrigt är det inte snyggt att flasha märken. Män som går i tröjor med BONDELID i font 150 går bort.

      Radera
  2. Det går inte att lära sig kvalitet. Åtminstone lyckades inte jag. Jag köper de kläder jag gillar efter mina preferenser: mjukt och skönt mot kroppen. Varenda gång jag satsat på kvalitet har jag 1. Fastnat i något vasst och haft sönder plagget/skorna 2. Satt en fläck som inte gått bort. När jag nu köper en T-shirt för 150 spänn på Lindex är jag helt orädd om den och tada!!! Inga fläckar! Håller i evighet! Jag är också minimalist och har väldigt få plagg och inga dyra plagg. Jo jag har en Houdini kofta jag köpte för halva priset men den har en ful fläck och jag har dragit upp en tråd i tyget. Fåglarna i skogen har dock noll modekänsla så jag kommer undan med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Jag köper de kläder jag gillar efter mina preferenser: mjukt och skönt mot kroppen. " Chanelskt.

      Radera
  3. Verkligen bra intervju! Tack för den. Och så befriande att du berättade om uppsagda barnförsäkringar. Har aldrig haft barnförsäkringar och när ena barnet drabbades av kronisk sjukdom fick jag verkligen se från andra föräldrar vilken soppa av regler barnförsäkringar är. I barnets patientgrupp känns det som att försäkring är lika tillförlitligt som ett lotteri.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det där med barnförsäkring tyckte jag var lite svårt att smälta. Mitt barn har fått ut 600000 på sin försäkring och själv är jag så tacksam för att vi var försäkrade.

      Radera
    2. Jag har förstått att det blev lite rörigt i RT-kommentatorsfältet.

      Radera
    3. Vi har inte heller barnförsäkring och aldrig haft. Visste ärligt talat inte ens om att man borde ha det vid första barnet. Jag har förövrigt ett handikappat barn som säkert kostat oss (och kommer kosta oss) mängder i extra utgifter. Känner ändå inte att jag ångrat nåt och jag grämmer mig över eventuella 600k... Typ inga summor kan ändå kompensera handikappet, lite så. Däremot är jag vääääldigt tacksam för Fire-mindsettet som för mig är värt mer än 600k och kommer ge barnet bättre möjligheter till ett värdigt liv.

      Radera
    4. Självklart är man tacksam om man får ersättning från en försäkring vid behov. Men att ha en försäkring som ger ersättning i vissa fall och inte i andra tycker jag är en falsk trygghet. I vårt fall hade vi inte fått någon ersättning trots att vårt barn varit lika drabbad som de barn som får ersättning. Skillnaden mellan de som fått ersättning och de som inte fått är att sjukdomen yttrat sig på olika ställen på kroppen.

      Radera
  4. Glad att du körde på med intervju. Blev ju väldigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då skulle du må! Du är snabb i skallen men jag är mer åt "eeeeh, eeeeh" hållet. Men får ta ställning till et om frågan kommer på allvar.

      Radera
    2. Jan är bra på att klippa. Jag noterade hur han tagit bort alla mina "t"/klickljud med tungan. Han kan nog ta bort dina eeeeh eeeeeh.

      Radera
  5. Kul att höra intervjuen!. Det är konstigt hur jag nästan tycker att jag känner dig och hur jag bygger upp en person i huvudet med utseende och röst, som inte alls stämde!

    Jag gillar hur bolmesson har bytt lite inriktning från att tjäna så mycket som möjligt till mer mjuka värden och insikt om vår begränsade tid.

    SvaraRadera
  6. För den som vill fördjupa sig i begreppet kvalitet kan jag rekommendera Robert Pirsigs bok "Zen och konsten att sköta en motorcykel". Jobbig att ta sig in i men sååå värd mödan.

    /Max

    SvaraRadera
  7. Jag tycker det med kvalité är svårt - med fast fashion tycker jag det kan vara så olika. Har grejer från H&M som gått sönder efter typ 2 användningar och sen grejer som hållt för evigt. Men sen har jag dyra märkesgrejer som också går sönder... Jag lutar mer åt att min "inköpsfilosofi/ta hand om filosofi" för kläder ska vara:
    1. I största mån begagnat
    2. Vid nyköp: från företag som lirar med mina värderingar om miljö/hållbarhet/mänskliga rättigheter
    3. Ta hand om och laga, laga, laga tills det är inget kvar av plagget. Då - om jag får feeling sy om eller använd till något annat. (torktrasor, stoppmaterial i virkningsprojekt, pysselmaterial m.m.).
    4. I och med mina nya hobby att sticka: sticka egna tröjor och köpa garn som är så pass hållbart som det går.

    Min stora stöttesten är nu strumpor - jag vill ogärna stödja fast fashion-företag... men finns det miljömässigt/socialt hållbara strumpföretag?? Så nu lagar jag familjens strumpor likt en hemmafru på 1890-talet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fördelen med begagnat (bland annat) är ju att du får "testade" plagg, d.v.s. de har använts några gånger, tvättats och slitits på så att man får plagget i något sånär kvalitetssäkrat skick. Det är som du säger med fast fashion, lite av ett lotteri. Jag har hört från folk i ett av de största svenska ff-företagen att man ibland tar minimal eller till och med negativ vinstmarginal på vissa varor för att få till en ekletisk mix och på så vis ladda varumärket (tänk: paljettkjol). Det man tjänar mest på är ändå "3 för 2" på barntröjor.

      Radera
    2. @Kemiläraren: "My green closet" har listor på märken som producerar etiskt och grönt. Och har en egen sida för strumpor! https://mygreencloset.com/sustainable-sock-brands/. Finns tex ett märke som heter "Kind socks" som har sin bas i Sverige (med tanke på frakt).

      Radera
    3. TACK för detta tips!! Sparar sidan och får något att checka in! En sån lista jag letat efter!

      Radera
  8. Nu har också jag lyssnat på podden. Kan klart rekommenderas!

    Även om jag kanske ibland känner mig som den i intervjun nämnda icke existerande slappa FIRE-personen, som inte jobbar alls och ägnar en del tid på serveringar med ett glas eller två. Dock utan paraplyer.. .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med risk att förnärma hen, men ni är heller inte i 30-årsåldern. Tu le vaux bien.

      Radera
  9. Det där med konsumtion och vad folk fyller sina liv med pratar jag och min sambo mycket om. Det verkar som att många inte har några riktiga intressen förutom att konsumera och renovera. Jag kan knappt att prata med en enda kollega på jobbet på lunchrasten om annat än detta. Jag hör knappt en enda människa som läser böcker, kollar på (BRA) film, utövar någon rolig sport, går på teater, går på konsert eller bara har något annat att prata om som dom reflekterat över en ledig stund i soffan. Eller så är det bara det att jag jobbar på ett ställe med skittråkiga människor :-)

    SvaraRadera
  10. Så snygg kappa!

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan få låna den någon gång.

      Radera
    2. Tack, men jag är nog lite för heteronormativ för det!

      Radera
  11. Lyssnade på hela poddavsnittet. Det händer inte ofta, oavsett ämne.

    Magnus

    SvaraRadera
  12. Kul att du vågade ställa upp i podd-avsnittet!
    Du gjorde jättebra ifrån dig, snyggt jobbat!

    SvaraRadera
  13. Du ägde! Så njutbart att lyssna på. Heja dig! Hoppas att det kan få fler att få upp ögonen för Fire och din blogg!
    /Frugala hedonisten

    SvaraRadera
  14. Jag tror att kronprinsessan Mary har exakt den kappan! Minns att jag såg henne i en så snygg röd kappa från DvF och rev ur bilden och sparade någonstans. Kul att ha den i garderoben!
    /A

    SvaraRadera
  15. Yes, det har hon. Så otroligt snygg är hon, skrev ett inlägg om henne tidigt på bloggen.

    SvaraRadera
  16. Det märks verkligen att du innerst inne skulle vilja köpa mycket mer kläder än du gör idag 😅

    SvaraRadera