Sammanfattning vecka 14

Äntligen vår! Eller något i den stilen. Åtminstone där jag befinner mig i skrivande stund nämligen Stockholm. IGMR har sedan i februari MMS:at mig retliga bilder på hängmattor och krokus, allt medan jag stirrat ut på blygrå himmel och meterhöga snötäcken. Men nu, jag känner det, det är på gång.

Jag var på kurs i Göteborg. Där låg gatorna helt bara och måsarna skrek. Det var vackurt. Andra dagens morgon får jag ett mail från bilavdelningen som säger att de har en bil tillgänglig i bilpoolen. Är jag intresserad? Jag kollar upp att bilen inte är röd (som min nuvarande hyrbilslösning) och tackar ja. Efter en timme återkommer de. "Det är bara ett problem. Bilen står i Sisjön". 

Jag är usel på geografi men Sisjön låter västkustskt och efter snabb googling inser jag att det ligger i självaste Gutlarberg. "Men jag är i Göteborg! Jag tar bilen hem istället för tåg!" svarar jag. Ytterligare någon timmes tystnad och sedan ett nytt mail. "Det finns ett till problem. Sommardäcken ligger på Bilia Haga Norra". Men hallåååå! "Jag är på VÄG till Stockholm i detta NU! Ro hit bilen vettja!". Så kom det sig att jag i onsdags kväll trotsade väder och påsktrafik och cruisade upp till Stockholm i min nya tjänstebil. Skåda miraklet.


Fråga mig inte om tekniska specifikationer men det är en hybrid. Den är blå. Den har svarta skinnsäten och växelspak av Orreforsglas (?). M a o: Den tidigare innehavaren såg nog ut så här:


Väl i Stockholm återbesökte jag min favoritbutik på jorden: Willys Lidingö. Jag har ju inte handlat på evigheter och särskilt inte på Willys så det var en smärre chock. Hörni, har ni märkt att det blivit dyrt att handla? Jag handlade lite påskmat, ett par rullar avfallspåsar och ett paket tops och det gick på tusen spänn. Någon borde göra något.

Nödvändig bild

Resten av påsken präglades av kultur och bildning. Först tog jag mig till Moderna (vågar inte skriva resten eftersom jag tydligen inte kan lära mig stava till museum i bestämd form) för lite gratiskultur. Trodde jag. Hörni, har ni märkt att det numera kostar pengar att gå på Moderna? Någon borde göra något.

Också nödvändig.

Därför får man klisterlappar att bära på sina kläder. När jag var klar med rundturen (jag kollar som bekant inte på konsten utan gillar mest att dra runt och känna mig kulturell) fick jag den strålande idén att ge lapparna till någon som var på ingång. Jag approcherade därför en ung kvinna i vårsolen och frågade om hon skulle in på mus..muséet? Museumet? Muset? på vilket hon svarade jakande. Jag räckte henne då klisterlapparna och frågade om hon vill ha och hon svarade "Tack snälla, men jag jobbar här". Fadäs. Så går det när man försöker vara en god (?) medborgare. 

Den största behållningen på Moderna var emellertid butiken och bläddret i Walderstens All over. Jag stod dubbelvikt bland vykorten och skrattade återhållsamt, rädd att personalen skulle ertappa mig med smygblädder.


Sen rasade jag på med min sociala agenda. Skärtorsdag: Hem till vän med små barn för att gosa med de små barnen. De avgudar mig. De tycker att jag är en tokig tant som förödmjukar mig i deras romerska ringar på ett sätt som få andra vuxna gör. Långfredag: Bastu och lunch hos vänner. Lördag: Våldgästande hos annan vän. Jag dök upp en timme för tidigt så värdinnan stod i duschen. Men det är så jag jobbar, genom överfall. På söndagen tvingade jag mig in hos vänner redan klockan tio på förmiddagen. Det går ju så fort att korsa folktom stad med bil och jag vaknar ju halv sex oavsett dag. Folk får anpassa sig.

De flesta av våra vänner har barn i samma ålder som våra, d.v.s. tonår. På grund av Hudikflytt, corona etc. har jag inte träffat de här barnen på flera år. Hörni, har ni tänkt på att det händer JÄTTEMYCKET i tonåren så de trumpna, blyga barn som tidigare mest suttit och glott på mig under lugg har nu utvecklats till sociala varelser som man kan föra intressanta samtal med. Det var faktiskt påskens stora behållning, att få umgås med mina vänners stora barn. De är inte bara stora mentalt, de har vuxit på längden också. Se bara hur min äldsta killkompis sticker upp som en pyssling bakom sina döttrar.



Att jag matar på på detta vis om alla mina förehavanden under veckan handlar i mångt och mycket om att jag vill mörka min spending. Det ballade ur och det rejält. Jag vet inte ens vad jag ska skylla på. Visst, gatuparkering drog iväg en hel del, liksom tusen små swish till äldsta barnen som aldrig befann sig på samma ställe som oss och därmed skulle ha pengar till "mat" (more like: "dryck" från fräcka bilen i Hudik skulle jag tro). Men jag gick som sagt på Moderna och jag köpte strumpor en masse och jag näthandlade en rumsdoft jag blev förälskad i hemma hos en av vännerna och vad mer...jo en svart kashmirtröja på Sellpy efter att ha återbesökt ett gammalt inlägg om basgarderob och insåg att ett liv utan en svart kashmirtröja nog inte kan kallas ett liv. 

På tal om detta med basgarderob. Det dök upp en diskussion i kommentatorsfältet förra veckan relaterat till kvalitet. Vad ska man köpa, hur ska man tänka. Jag tänkte göra ett omtag på temat framöver, för jag vill minnas att vi hade en liknande diskussion i bloggens början som resulterade i ett stort antal bra läsartips. Eller rörde det finkem? Minns inte. 

Kom gärna med önskemål på inlägg så lägger jag dem i inläggsmattan. Tack också ni som skickat läsarberättelser. En av er hade redan skickat men blev aldrig publicerad och vad kan jag säga, även solen har sina fläckar, ibland begår även jag misstag (!). Så om du vet med dig att du skickat men inte fått publicerat (gäller inte er som skickade i veckan), hör gärna av er. 

Mvh
FruEfficientBadass

18 kommentarer:

  1. Hej Fru EB! Jag är så glad att jag fick din bok (Sparboken) i present för något år sedan från en i min omgivning, så att jag upptäckte dig och din blogg. Du skriver med humor och har många kloka tankar, jag går in o läser varje måndag o torsdag för att se ditt senaste inlägg. Jag tycker att det är bra om du gör som du gjort senaste tiden, måndagar= sammanfattning av veckan som gått (utifrån din nya bok, med beskrivning o redovisning av bokuppgift) o gärna lite tankar/berättelser/mm så som du gjort i detta inlägg. Torsdagar = läsarberättelse eller något kring pengar/ ekonomi/ utifrån läsares önskningar/ övrigt som du vill dela med dig av. Jag skulle uppskatta om du även skriver om hur man ska tänka och göra i rådande inflation kring lån ( både bolån och privatlån) gällande amortering/ extra amortering/ lösa lån om man har möjlighet i förhållande till att spara på sparkonto med ränta eller investera i fonder/ aktier. Vad tycker du om privata pensionsförsäkringar jämfört med att spara pengar till pensionen på ex ISK? Det blev ett väldigt långt inlägg mitt i annandag påsk, hoppas att det var till iaf lite hjälp och vad gäller alla frågor så kan du ju beta av någon åt gången i dina blogginlägg om du så önskar ;) Jag skulle iaf bli väldigt glad om du tog dig tid att fundera på dem och ge bra lösningar. De är bra hjälp på vägen mot målet att få ekonomisk frihet (= möjlighet att göra det man vill göra). Det har för övrigt töat en del i Norrland nu i påsk, så våren är på väg även här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för snälla ord. Jag biter tag i dina punkter kvartalet som kommer.

      Radera
  2. Rätt svar: museet (inga accenter).

    /Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah så var det ja. Museet. Museet. Museet. Och mediesverige.

      Radera
  3. Hallå där! Inte klaga på Waldorf! Den karaktär i The Muppet Show jag identifierar mig mest med!
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klagar inte. Men håll med om att han valt en växelspak i glas?

      Radera
  4. Men va, har du gått o skaffat en förmånsbil? Förvirrad här, jag trodde du propagerar för att inte dra på sig dylika månadskostnad? Är du för övrigt säker på att det är en hybrid, jag tror den modellen bara göras som elbil?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fel av mig, ang hybrid, ser stt dom lanserats som både mildhybrid o laddhybrid :)

      Radera
    2. Har blivit svenne banan consumer sucker :D

      Radera
  5. Jobbet kräver bil. Jag hade visserligen kunnat använda vår skrotbil, men då hade resten av familjen behövt gå till och från skola och jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu får jag nog in o läsa ikapp lite 😄 Men ja, bor själv på landet och för ett det ska funka behöver vi var sin bil (var av min är en förmånsbil).

      Radera
  6. Hahahahaha fantastisk historia om när du vill vara vänlig och ge bort klistermärkena. Får erkänna att jag på Nordiska museet hade gått in med gratisbiljett (medlem i HSB), men den gratis klisterlappen gav en inte tillträde till alla utställningar ändå. (Varför?) Inte för att någon kollade, men ändå. Rotade fram en i rätt färg ur papperskorgen och klistrade på min gratislapp… Ojojoj. Tittade sen på alla utställningar. Ingen kontrollerade som sagt färgen men kände mig ändå som en bandit.

    SvaraRadera
  7. Såg att rätt svar redan tillhandahållits: museet. Nej, ingen mat är billig längre, men vi försöker cruisa mellan erbjudandena hos alla handlare. Billiga frysta hallon på Lidl denna vecka. Perfekt. Handlar alltid vårt vardagsknäckebröd på Ica i Flen, där det finns i mer ekonomisk tvåpack, vilket är sällsynt annars.

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Handlar alltid vårt vardagsknäckebröd på Ica i Flen" Men då tillkommer resan, som mamma hade sagt.

      Radera
    2. Handlar där bara när vi tillbringar veckoslutet i fritidshuset, som ligger i närheten.

      Radera
  8. Tyvärr har MM ingen dag med fri entré, det har flera andra museer i Sthlm. Det gäller att navigera rätt, här är några tips; Liljevalchs måndagar, Historiska Museet onsdagar, Bonniers Konsthall fredagar, Accelerator på Stockholms Universitet har sympatiskt fri entré alla dagar.

    SvaraRadera
  9. Ser ut som en XC40, är det vanlig hybrid eller plug-in hybrid? D.v.s du kan laddar med sladd himma?

    SvaraRadera