Sammanfattning vecka 16

Veckan som gick gick fort. Först var det måndag och sen var det torsdag. Jag hämtade minstingen på cellon och då slog det mig. En till vinterhelg i Hudik med förvisso trevliga naturupplevelser vid havet MEN UTAN CAVAMINGEL skulle ta livet av mig. 

Varför jag tog 13-åringen som emotionell gisslan. ”Visst vill du till Stockholm i helgen? Träffa kompisar och se på körsbärsblom i Kungsan?”. Hon var inte oäven och som väntat var ingen annan intresserad så fredag eftermiddag drog vi från Hudik. 

Stockholm hade vår. Snudd på försommar. Lördag morgon cyklade jag ut till Waldemarsudde och det var så fint. Skilla, vitsippor, påskliljor, glittrande vatten.


Jag och minstingen tog en tur till Svenskt Tenn och provsatt sofforna, fortsatte förbi Kungsan för att konstatera att körsbärsblommen var på g för att sedan avsluta med ett långbesök på NK. Det enda vi köpte var en påse vinägerchips, men vi provsniffade oss igenom hela parfymavdelningen och bläddrade oss igenom bokaffären.


Som syntes på Instagram fick jag sådan feeling att jag ställde iordning terrassen inklusive vår/sommarblommor i lådor och krukor. Vilket var bra, för det var på terrassen vi hängde under lördagskvällen. 

Ja herregud, lördagskvällen. Jag gjorde ett sms-utskick till random vänner torsdag kväll och fick lite ja. Så kom det sig att jag i lördags hade något av ett öppet hus, Inès style, med pizza, makirullar och bubbel. En del var på väg på fest, andra hade varit på konsert och kom förbi efter. Ett gäng trillade in i MC-mundering kring midnatt och vad jag vet bor de fortfarande kvar. 


Jag tyckte jag tog i med sex flaskor cava och tre flaskor vitt men det dunstar fort när man har 14 pers på besök. Folk hade också med sig fina saker som kimchi, sjögräsblad och finchoklad från arbetsgivaren. Jag måste säga att en av de mer underskattade kvaliteterna hos medmänniskor är flexibilitet och förmåga att haka på spontana infall. Jag trodde att jag på min höjd skulle få dit tre-fyra pers. Kanske har jag hittat en lucka i systemet? Om man formulerar det som "öppet hus" och "kom förbi en kvart" blir det mer görbart än om man ska avkräva folk en hel kväll, ink. respektive. Och de som på förhand sagt "en kvart" stannade i två timmar så tydligen är tidsbegreppet även det flexibelt. 

Nu har jag tankat social energi för ett kvartal. Som ni kanske förstår blev det finansiellt ingen höjdarvecka. Men jag läste ett så himla bra citat någonstans, vad tusan var det…jo: ”You Only Live Once”, stämmer va?

Jag vill också påminna om att repetitionsmånaden närmar sig sitt slut. Hoppas du kommit ikapp det du missat under Q1. 

Mvh
Fru Efficient Badass

17 kommentarer:

  1. Har fortfarande inte åkt iväg med klädinsamlingen, så helt ikapp är jag inte… men mentalt i kapp och redo för res-månaden! Kör vi igång nästa måndag eller?

    SvaraRadera
  2. Trevligt! Och den sortens fest är så kul. Minimalt med jobb o inga stora summor

    SvaraRadera
  3. Haha, YOLO ja. Och så fångade du ju dagen också! Låter som ett gott liv.

    SvaraRadera
  4. Just detta "trilla in och stanna 15 minuter" är ett vinnande koncept men lite läskigt att vara värd för - just på grund av att man inte vet hur många som kommer och när. MEN det är asgött att vara gäst på sådana otvugna tillställnignar. Låter som du hade en fab helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det beror på graden av kontrollbehov. Jag har förvisso stort kontrollbehov men efter ett par glas brukar det ge sig.

      Radera
  5. Jag blir så fascinerad över ditt liv. Jag har inte ens fjorton vänner, än mindre fjorton vänner som skulle svänga förbi mig en kväll. Eller är "vänner" ett mer löst begrepp för andra än för mig? Vet att jag diskuterat det med en terapeut en gång. Men eremiten i mig skulle förmodligen aldrig få för mig att självmant kalla på folk för att umgås. Nä, jag hade en ljuvlig helg först med hästarna och sen med min balkong aka vardagsrummet. Helt själv hela tiden, ljuvligt! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Eller är "vänner" ett mer löst begrepp för andra än för mig? " Definitivt. Tre var för mig helt okända. De kanske bara slank in från gatan. En var en gammal kollega jag inte träffat på 15 år så ja, min definition av vänner är kanske lite mer generös än snittets.

      Radera
  6. var vid blockhusudden i lördags - jättefint. Har inte riktigt blomstrat fullt ut i kungsträdgården ännu men fint ändå. Vad skulle du från för tex tre år sedan säger om du nu? Vilken skillnad! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Vad skulle du från för tex tre år sedan säger om du nu?" Jag förstod inte frågan.

      Radera
    2. 'Avslappnad' nu vs frugal då

      Radera
  7. För tre år sedan hade jag varit ledig i två år och var nog inte så nitisk med någonting. Jag är nog mer uppstyrd idag. För tre år sen var jag mer nöjd med det enkla livet på landet, det var ju mitt under pandemin. Efter fyra år i exil utan att ha lyckats bygga upp något socialt nätverk att tala om i Hudik längtar jag mycket efter vännerna i Sthlm. Det är, skulle jag säga, den stora skillnaden. En längtan till ett socialt liv med mer input.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan det bli en flytt till Stockholm så småningom eller trivs ni norröver trots brist på vänner?

      Radera
    2. Det märks tydligt en helt annan glädje i inläggen som handlar om Sthlm än om Hudik.

      Radera
  8. Låter trevligt. På sätt och vis. Fast efter små snittar av bliss, vilka kunnat friläggas enbart på grund av självvald ensamhet i oceaner av tid och med attribut som tagna från Skogsliv i Walden av Thoreau, börjar jag svaja i övertygelsen att man alls behöver något större socialt flöde. Ej heller så kallad guldkant på tillvaron. Bliss eats pleasure. Egentligen hela grejen med FI som jag ser det.

    /B

    /B

    SvaraRadera