Sammanfattning vecka 20

Veckans tema är fortsatt utlandsresor. Inledningsvis skulle du och eventuell partner kura soffa med lite bubbel måndag kväll för att spåna på var ni vill i Europa och komma fram till två presumtiva resmål. På tisdagen skulle du/ni göra research och uppmanades då att tänka utanför boxen gällande såväl transport som boende. Det vill säga undvika flyg och vanliga hotell utan istället välja tåg, långfärdsbuss, BnB och hostels. Senare under veckan skulle ni kolla upp vad som finns att göra på orterna i fråga: Restauranger, sevärdheter, festivaler och museer för att notera i blocket inklusive ungefärlig budget för de två alternativen. 

Helgen skulle avrundas med ett beslut: Vilket av alternativen vill ni beta av först? Därmed inte sagt att ni ska åka dit i år eller ens nästa. För minns: Ränta-på-räntan behöver kicka igång och ju tidigare du kan ta ett slaktår desto bättre. Satsa på inrikes- och Nordenresor i år och nästa och skjut iväg er på Europaresa om två år. Säkert femtio-sextio papp in i maskinen som får jobba på fram tills dess. Och tänk dig att längta efter ett resmål i två år, vilken katching i dopaminet när du väl kommer iväg?

Planeringen kan nästan vara lika spännande som resan i sig. Fortsätt med ditt drömmande och din research. Specificera budget, lägg till nya fynd i form av tips på upplevelser och boenden. Du kan till och med lära dig några ord och fraser som kan komma till användning på destinationen. De flesta språkappar kostar men då finns Google Translate. Där kan jag skrädda mina fraser och därtill lyssna på en uppläsning av det jag vill lära mig med perfekt (tror jag) uttal. Vad är det jag översätter? Svenska till italienska naturligtvis, eftersom i princip alla mina europeiska drömresmål är i Italien. Min nästa Italienresa går till Apulien på italienska klacken. 


Tåg mellan Stockholm och Bari i slutet av augusti går på runt två tusen och som bonus tar resan ett och ett halvt dygn: Upplagt för bekvämlighetskalibrering och äventyr. Om man inte reser med småbarn vill säga. Jag minns med fasa den tågcharter vi företog oss med en fyraåring och en nio månaders från Stockholm till Grado. Resan tog 27 timmar och hade varit magisk (Bad Gastein sommartid, en dröm) om det inte varit för att vi redan vid Södertälje upptäckte att vår yngsta var svårt åksjuk. Även jag blev illamående på de tyska höghastighetstågen och innan jag fick tag på ett åksjuketuggummi var det rätt sura miner. 

Resan är målet. Varför hasta mellan punkt A och B när man kan vara med om oväntade saker? Som att fånga en babyspya i öppen hand? Men vi var också med om annat som att gå av vid Berlin Hbh mitt i natten för att försöka lokalisera nästa tåg, eller mötet med hippiefamiljen från Skåne som var överjävliga på poker. 

Sista biten i buss genom Slovenien när jag trodde att jag skulle börja gråta av trötthet och sen befrielsen i ankomsten till den overkligt vackra kurorten Grado (bild nedan) där vi checkade in på det finaste hotell jag bott på, befolkat av gamla italienska rikingar som såsade runt i vita badrockar.


Ett annat resmål jag sneglar på är Gibraltar. Jag älskar ordet bara. Gibraltar. Fram tills nyligen trodde jag att det bara var ett sund och när jag refererar till en framtid då jag "tillbringar en vinter på ett Air BnB vid Gibraltar" har jag menat att jag bor i Portugal men blickar ut över Medelhavet mot Tanger till. Det var någon av er som sa att det faktiskt var en stat. Här tänkte jag mig att bo inneboende i nedan rum, fyra nätter för 1 700 kronor.


Förutsatt att det inte är en styckmördares lägenhet kan ju detta bara bli spännande. Vem bor här? Vilket språk kommer vi att hanka oss fram på? Får jag vara med på hens sociala agenda? 

Är det inte rätt fantastiskt detta med Europa ändå. I amerikanska filmer refereras ofta till Europa som ett land. "Wanna go to Europe". Och de flesta kommer inte iväg på grund av två veckors semester då man förväntas jobba. Här sitter vi och har freakin' TÅGAVSTÅND till  Wales, Modena, Krakow och Cogolin. Och då ska vi promt till all inclusives i Asien eller på weekends till New York. Inget fel på något av det, annat än att det kostar skjortan och halva ärmen och att du default måste åka flyg. Såvida du inte realiserar en annan av mina drömmar: Att åka fraktbåt från Holland över Atlanten. Men lyssna på nedan bara:

Exciting cargo voyage for enthusiasts with multipurpose freighters.
This voyage offers a rare opportunity of a transatlantic voyage with modern cargo freighters. Main ports are Moa and Mariel in Cuba with layovers of about 3 - 6 days. Barcadera on Aruba is served only when needed for cargo. The same applies for the call in Halifax, Canada, so that no one-way-passages from/to Canada are bookable. If required for the sake of cargo, further destinations in the Eastern Caribbean might be added. A perfect trip lasting about 6 weeks, true to the motto "The journey is the destination".

Vad har du för europeiska drömresmål? 

Mvh
FruEfficientBadass

28 kommentarer:

  1. Jag drömmer om att ta Eurostar under kanalen till London. Sen Caledonian Sleeper till högländerna i Skottland och sen via Wales ner till badort i södra England. Jag skulle vandra, beundra utsikter, besöka fantastiska trädgårdar och bo på BnB. Äta "full English breakfast", fish'n chips, afternoon tea och haggis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter ljuvligt. Eurostar är också en gammal dröm. Fattar inte att det inte redan är gjort.

      Radera
    2. Har åkt Eurostar, bara varför gjorde jag det inte tidigare!

      Radera
  2. Min dotter jobbar i Gibraltar. Jag tycker det är fantastiskt - den spanska värmen men engelska som officiellt språk och traditionella engelska telefonkiosker t ex, som ett London i miniatyr. Underlättar! Själv tröttnade hon dock och flyttade över gränsen till Spanien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är tydligen det som är häftigt. Lilla London som du säger.

      Radera
  3. Jag drömmer om Albanien. En långsam tågluff dit och sedan luffa runt i Albanien. Möjligen blir jag tvungen att hyra bil för att ta mig runt. Men helst inte. Tänk så himmelskt långsamt jag behöver resa då...
    /C

    SvaraRadera
  4. Tips hur man beter sig för att söka i europeiska tågdjungeln? Priset i texten lät ju toppen, nattåg med sittplats t Hamburg går ju att knipa till bra pris (men är ju som att utsätta sig för tortyr) sovkupé drar ju iväg till tiodubbla flygpriset när jag kollat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omio är ok. Men bara ok. Jag fick i sökningen ovan köra Sthlm-Milano i en etapp och därefter Milano-Bari.

      Radera
    2. Deutsche Bahn (bahn.de) är bra utgångspunkt, sen får man bege sig till respektive lands tågbolag för bokningar ibland. Utgå från Köpenhamn så kan man lösa resan från Sverige på SJ sen när man är klar.
      ÖBB kör många nattågslinjer via nightjet https://www.nightjet.com/.

      Radera
    3. Tack för tips!!!!

      Radera
  5. Älskar tåg. Vi bor ju också ett stenkast från Öresundsbron och därmed ligger Europa framför våra fötter.

    @Anonym. Längst ner i detta inlägg om hur vi tågade till Kroatien finns bra länkar för att hitta i tågdjungeln.

    https://www.iblandgormanratt.se/2019/05/sammanfattning-av-igmrs-tagresa-ti.html

    SvaraRadera
  6. Språket i Gibraltar är engelska. Bodde där en del av min barndom. Rent allmänt så är det synd att tåg är fortfarande ett ganska dyrt alternativ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker att man betalar för äventyret och slipper boka hotell de nätter man far.

      Radera
  7. Bosnien är superfint - tåget från Sarajevo till Mostar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den hade jag aldrig kläckt själv, tack för tipset.

      Radera
  8. Måste tillbaka till Skottland en dag. Tågluffade där i min ungdom och det är det vackraste landskapet jag har sett. Längtar efter att åter få dricka världens godaste öl - Old Luxters Barn Ale, med jästfällning i botten av flaskan - samtidigt som jag lyssnar på Capercaillie eller Shooglenifty.

    /Max

    SvaraRadera
  9. Innan man går ombord ett fartyg för att segla fram och tillbaka över Atlanten kan det vara värt att kolla upp kocken. 6 veckor på sjön med exempelvis en engelsk kock är absolut ingen semester.

    // J

    SvaraRadera
  10. Här är en fråga till dig om resor: min son, med diabetes, har fått en upplevelse av Min Stora Dag i present. Det innebär en hotellnatt på valfritt Scandic samt inträde och åkpass på Gröna Lund. Vi bor i nordöstra Skåne och barnen vill så klart resa så fort som möjligt vilket innebär juni månad. Hur kan jag ordna en billig men bekväm resa för en vuxen och två barn till Stockholm? Jag har kollat lite själv och tåget tar runt 8 timmar inkl byten vilket "stjäl" mycket av tiden i Stockholm. Flyga kan vi göra från Ronneby el Malmö men det blir ju då dyrare (och kanske mindre miljövänligt...). Ska man köpa sig en extra hotellnatt själv och ta billigare tåg? Eller flyga och utnyttja tiden "bättre" i Sthlm? Det här är en resa för barnen som ska bli så bra som möjligt för dem men också så billig som möjligt för ensamstående morsan. Hur hade du/ni gjort?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men gud så fint. Jag åkte i samband med ett barns operation till Malmö ToR en gång och vi tog nattåg hem. Kollade nu och det tar knappt åtta timmar. Detta förutsatt att du tror att dina barn klarar av konceptet, det är inte så rogivande kadunk-kadunk som jag trodde, jag sov knappt alls. Men i så fall ser jag ex. ett tåg från Malmö en onsdag i juni 22:32 framme i Sthlm 06:13 för 435 kr för en vuxen. Tänker att det kan vara lite spännande också.

      Radera
    2. jag brukar oxå har lite svårt för att sova på natttåget men mina barn har alltid sovit bra på dem så det kanske är lättare för dem. Jag har inte tagit Malmö-Stockholm nattåget men 8 timmar känns lite kort - man vill ju ha några timmar först innan man sover, och sedan inte behöver stiga upp för tidigt heller. Typ kl19 till kl9 känns ungefär rätt

      Radera
    3. Man brukar kunna gå på vid 22 och gå av kl 7 på SJ nattåg mellan Stockholm och Malmö. https://www.sj.se/sv/reseinfo/sj-nattag/till-och-fran-malmo.html

      Radera
  11. Jag är nyss hemkommen från en resa till Italien. Jag ska inte påstå att hela resan var frugal - det förekom ett gäng dyra luncher på michelinkrogar och lite slapp inställning till småkostnader - men vi var ett stort gäng som bodde tillsammans på ett agriturismo så boendekostnaden är försumbar. Hem tog jag tåget! Jisses. Nu var jag själv utan man och barn vilket gjorde att jag valde att vara på resande fot i två dygn - det kanske var lite för påfrestande. Snabbtåg genom Italien var fantastiskt, men nattåget vidare till Tyskland inbjöd inte till mer än några timmars sammanhängade sömn. Sen var det en försening på sträckan München-Hamburg som gjorde att anslutningen missades i Hamburg. Jag bokade en bussbiljett hem och trots farhågor kring att det skulle vara obekvämt eller ofräscht så gick det bra och jag blev bara 45 min försenad allt som allt. Det jobbiga uppstod i att försöka ta ett beslut kring resplaner med akut sömnbrist (själva veckan i Italien var ju mer fokus på skoj än sömn så förutsättningarna för att vara utvilad efter nattåget var ju dåliga till att börja med).

    Jag hoppas på en tågluff tillsammans med familjen i framtiden, men då blir det helt andra etapper och jag funderar på om vi ska testa konceptet i Norden/norra Tyskland först.

    Kan varmt rekommendera Portionen under tian på Insta som nyss gjorde en tågluff till Spanien med familjen. Hon kommer lägga upp alla detaljer inkl kostnader.

    SvaraRadera
  12. Grado är magiskt 👍 Vi flög billigt billigt och körde både Slovenien och Grado för några år sedan. Dock med hyrbil men precis som med tåg så hinner man se massor. Äta på små hak för billig penning och dricka lokalt vin.

    SvaraRadera
  13. Tågluffade runt i Europa i min ungdom och träffade på hur många amerikanska collegekids som helst. Alla berättade att de var tvungna att göra den här resan nu när de hade sommarlov. När de sedan började jobba hade de ingen semester och kunde inte resa längre.. Tragiskt…

    SvaraRadera