Sammanfattning vecka 19

Vilken vecka! Det är sommar! Åtminstone i Stockholm dit jag drog i lördags morse. Ni som följer mig på Instagram såg bilder från Rosendal tagna för knappt fem veckor sedan med texten: "Om sex veckor himmelriket". Jag kan meddela att det redan nu är himmelriket och halva Stockholm trängdes i äppelträdgården.


Jag kan aldrig bestämma mig för hur jag ska artbestämma Rosendal i maj. Är det Nangiala eller Pingströrelsens införsäljningfolder? Jag googlade för att få fram en bild och märkligt nog kom det bara upp gamla blogginlägg härifrån. Använder jag den termen ofta eller? Ni vet vilken jag menar, den lilla pamflett kvinna med barn sticker i handen på dig vid dörren med bilder på blonda flickeflarn och lejon som tumlar runt i ett regnbågsland. Hur kan den inte finnas online? Den är ju ett mästerverk.

På kvällen var jag bjuden på en middag som firades för en kompis som fyllt 50 och som i 50-årspresent fått en middag tillredd av en professionell asiatisk restauratör. Middagen hölls hos en sommelier så ni fattar att det var bra.



Sommelieren hade en stor vinkyl men höll det vita som jag gillar det - i frysen - så det hade slushform när det kom i glasen, ljuvligt. Jag kom inte därifrån förrän efter tolv vilket är sent för att vara mig men det var så trevligt, sådana knäppa människor, så mycket kött. Ovan en misomarinerad entrecôte och kumminkryddat nötkött. Att möla i sig kött på det viset känns ungefär som det på 20-talet måste ha känts att hänga på lönnkrogar i Chicago. Så förbjudet, så härligt.

Men nu till dagens tema. Utrikes resor del 1. Första uppgiften var att googla vad det kostar att ta sig till Oslo med tåg från hemorten. Jag hittade en andraklassresa i slutet av maj för 1 472 kronor, men då reser jag från Hudik. Skulle jag gjort motsvarande från Stockholm hade det kostat 1 250 kronor (och restiden skulle gått ner från 10 till sju timmar). 

Nästa uppgift var att "djupdyka" i Oslos kultur- och nöjesliv. Jag var inte så pepp på uppgiften varför jag bara googlade badhus. 

Om man har småbarn kanske Vannkanten Badland kan vara något. 
Vannkanten Badland bjuder på äventyr for liten och stor. Härliga bassänger inne och ute, sprudlande rutschbanor, superbowl, bubbel-bad, relax-avdeling, mat och dricka på "stranden".
Oavsett om man är intresserad av opera eller inte kan jag rekommendera ett besök till operahuset, om inte annat för det fantastiska läget. Det ligger uppskattningsvis tio minuters gångväg från sentralstsjon och man behöver bara korsa ett knarkstråk för att komma dit. Jag har bara varit inne i lokalen, inte gått på föreställning. Men jag får gåshud varje gång jag ser invigningsfilmen där sångare blandat med byggnadsarbetare sjunger fångarnas kör. 


Sen samma övning med Köpenhamn. Vi åkte ju helt obegripligt billigt för några år sen och det var ju för att vi bokade så tidigt och innan sommaren dragit igång. Septemberbokningen har inte öppnat än men i mitten av augusti fick jag fram en resa ToR Stockholm-Köpenhamn för 900 kronor, helt ok. Om ni vill läsa mina Köpenhamnstips råder jag er att gå tillbaka till aktuellt inlägg

Sist men inte minst skulle du (ja du) kolla upp en färjeresa. Jag listar i boken ett antal kuststäder med direkt förbindelse till utlandet, exempelvis Umeå, Trelleborg och de uppenbara Göteborg och Stockholm. Jag gick in på directferries.se och kollade upp en resa mellan Stockholm och Tallin (enkel förstås, det är det Stora Äventyret). Döm om min förvåning när det visade sig vara rätt dyrt: 1 258 kronor. Utan bil. Sen såg jag att resan gick över natt och att det ingick en fyrabäddshytt. Jag matade därför på med ytterligare tre passagerare och priset landade då på 1 484 kronor för alla, d.v.s. en styckkostnad på 371 kronor. Gissningsvis åker man alltså ToR för knappt 800 kronor per person vilket ju får anses vara ok för att besöka nedan:


När jag bildgooglade Tallinn fick jag en flashback. Jag har ju faktiskt varit där på kundresa till fabrik. Resan avslutades med en sorts gourmetvandring i nämnda stad men eftersom en av kunderna hade med sig egen plunta och var full redan vid frukost gick allt mitt fokus till att inte tappa bort honom. Kanske värt att göra om, vill minnas att det var rätt billigt att bo.

Vad har du fått ihop under flik två i resblocket?

Mvh
FruEfficientBadass

12 kommentarer:

  1. Ungefär som en våldtäktsman skulle uttrycka det. "Så förbjudet, så härligt."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, kanske finns en viss gradskillnad…

      Radera
    2. Vad är det för fel på dig?!

      Radera
    3. Ja såklart finns det en gradskillnad. Men i slutändan är det ett offer i båda fallen. Offer som är helt onödiga.

      Radera
  2. Missa inte det nya Munchmuseet i Oslo! Det öppnade i oktober 2021 och är inhyst i en spektakulär byggnad, hälsar Kulturtanten.

    SvaraRadera
  3. Mysig restaurang om det är bra väder i Oslo är Lille Herbern.

    SvaraRadera
  4. Vannkanten badeland ligger i Bergen, så det blir kanskje litt langt å reise? :) Generelt sett, så er det dårlig tilbud av badeland i Oslo. Vil anbefale deg å ta trikken opp til Ekebergrestauranten. Den beste utsikten over Oslo, og så kan du vandre rundt i skulpturparken.

    SvaraRadera
  5. I Köpenhamn kan jag rekommendera Cisterneran. Det är en underjordisk konsthall, fantastisk lokal och dessutom svalt under sommaren.

    SvaraRadera
  6. Jag har planerat en kortare soloresa till Stockholm och eftersom Rosendal beskrivs som himmelriket här, måste jag absolut besöka platsen! Jag kommer dessutom spana in gratistoaletterna som beskrivits på bloggen här tidigare hehe.

    SvaraRadera
  7. Det är Jehovas vittnen som ger ut broschyrerna med lejon, barn och regnbågar…. Fina broschyrer, inte riktigt lika fina på insidan…..

    SvaraRadera