Investera för nybörjaren Del 1

Deep Year och krukväxter i all ära, men det här är ju faktiskt en sparblogg. En av läsarna påminde mig om detta i ett mail för ett tag sedan:

"Hej! Jag har följt din blogg i några år nu, och har tack vare dig utökat min content-bubbla med sparande- och investerings-konton på Instagram och i bloggvärlden. Jag har levt halva mitt liv i ekonomiskt oförstånd (är snart 50) och räknar inte med att kunna kliva av ekorrhjulet innan jag blir pensionär. Däremot är det inte försent att lägga undan pengar till pensionen. Jag känner mig redo och står på kanten till att börja. Bättre sent än aldrig. Om du är öppen för önskeartikel till din blogg skulle jag (och andra i min situation) varmt uppskatta en pedagogisk steg-för-steg-instruktion till ISK, med start i hur man väljer leverantör (bank?), till det bästa kom-igång-tipset, hur man undviker den vanligaste nybörjarfällan och hur man ska tänka långsiktigt."

Att komma igång med sitt sparande från scratch

De av er som varit med från början kanske kommer ihåg min sparskola för investeringsutmanade. Jag tänker inte köra en repris på den utan tänkte att jag, givet mina nya insikter kring finansiellt illitterata (e g mitt äldsta barn) skulle göra en helt ny serie med det klickvänliga namnet "Spara pengar för nybörjare". Ni vet kanske också att det för de allra minsta finns en serie på Youtube feat. mina barns gosedjur. 

Men jag inser att den har sina begränsningar, både vad gäller content och utförande, varför jag nu gör en serie blogginlägg om nybörjarspar. Du som redan kommit igång med ditt sparande alternativt överglänser mig i kunskap (vilket borde vara giltigt för uppskattningsvis 85 procent av följarskaran), kan DRA ÅT H-E.

Steg ett i att börja spara

Jag skojar givetvis, ni får gärna följa med på resan. Men ha i era smarta bakhufvuden att det kanske inte kommer några överraskningsmoment denna vecka. De här inläggen är för ovan läsare och hennes gelikar. Och för ordningens skull måste jag betona att steg ett i att börja spara är att vilja börja spara. För om sparandet görs av plikt eller en känsla av att man måste, kan man lika gärna låta bli. Det blir som med dieter, du kommer bara att må dåligt och hoppa av. Du måste identifiera ditt "varför". Varför? Annars kommer du bara må dåligt och hoppa av, lyssnar du inte på vad jag säger? 

Syftet med ett sparande är ju det diametralt motsatta, att du ska känna livsenergi och sprittande förväntan inför framtiden. Som Morgan Housel uttrycker det i Pengars Psykologi

"Ett sparande är som att ta en tidpunkt i framtiden som ägs av någon annan och ge tillbaka den till dig själv". 

Så sätt dig ner en timme eller fem och ta dig en ordentlig funderare kring hur du vill att ditt liv ska se ut om fem-tio år. Lägg inte ribban för högt här genom att utkräva någon form av ”totalt livsmål". Min erfarenhet är att det bara blockerar hjärnan. Tänk snarare: "Hur vill jag att en typisk dag i mitt liv ska se ut? Hur stor del av dagen ska handla om arbete? Vad skulle jag vilja göra med den tid som inte är förlagd till arbete? Vad får mig att känna trivsel?”

När du väl landat i de frågeställningarna kan du ju fundera på hur pengar kan vara ett verktyg i ekvationen. Ska de finnas där för att delfinansiera denna framtid? Eller ska de bara finnas där som en skön mental krockkudde så att du slipper oroa dig för oväntade utgifter eller ett liv som fattigpensionär? Om du frågar mig är de sistnämnda skälen precis lika goda som att sträva mot full blown FIRE. Utan tvekan är pengar kopplade till mental hälsa och själsligt välbefinnande. Livet är inte alltid lätt, men det blir enklare om du inte behöver bekymra dig för din privatekonomi, stjärnstopp. 

Steg två i att börja spara

Det andra steget till att komma igång med sparande är att beställa hem alla titlar som innehåller ordet "investera" eller "aktier" från nätbokhandeln och avsätta tre månader till att plöja dem. Ha! Skojar igen (det är ingen hejd på mitt skämtlynne idag). Det är absolut INTE vad du ska göra. 

Tvärt om ska du under steg två hålla armlängds avstånd från allt vad komplicerade experttips heter. Du ska bara lyssna på mig. Och jag säger till dig: Under steg två ska du implementera ett antal livsstilsåtgärder i din vardag som gör att pengarna i större utsträckning blir kvar på ditt lönekonto. Du börjar idag. Jag listar 100+ tips i Sparboken - En konkret guide till ekonomiskt oberoende på just sådana små till synes obetydliga förändringar som tillsammans kan frigöra drygt tre miljoner kronor på tio år i en tvåbarnsfamilj. Några effektfulla tips från boken är att:

  • Genomföra ett köpfritt år precis i början av din sparresa. På så vis har pengarna tid att götta till sig enligt ränta på ränta-principen. Därefter kan du återgå till ett mer spendersamt liv. Tricket är att du under det köpfria året kommer att ha detoxat dig från konsumtion så även om du sedan tycker att du lever lyxliv kommer din utgiftsmassa med stor sannolikhet att vara lägre än innan det köpfria året.
  • Ge dig själv månadspeng nedbrutet per dag så att du på förhand får "spara ihop" dagspengar till ett större köp eller ett restaurangbesök under månaden. Du måste täppa igen de där småhålen i ekans botten.
  • Anamma ett minimalistiskt synsätt och lär dig att gilla det. Det är svårt att göra av med pengar om din strävan är att ha så få prylar som möjligt. Tvärt om kommer du att börja sälja av saker vilket ger ett positivt kassaflöde.
  • Sluta äta ute. Jag menar det. Under första året ger du dig själv besöksförbud på restaurang/bar/café och det kommer att göra underverk med ditt sparande.
  • Ta ett resfritt år. Enligt punkt ett ovan är det viktigt att tidigt på din sparresa yxa loss så mycket pengar det bara går så att ränta på räntan har något att bita i. Denna "uppoffring" kommer att betala avkastning varenda år framöver. Det underlättar också att du vet att du efter en tids avhållsamhet kommer att få resa igen. 

Det som händer nu är att du inom kort kommer att känna av att det samlas mer pengar än vanligt på ditt lönekonto. Ägna de första månaderna åt att bygga upp en buffert på ett vanligt konto i Kuckelimuck Bank, lämpligen kallat "Sparkonto". Kontakta din banks kundtjänst och be dem ordna ett sådant åt dig. Det kostar ingenting och vissa KM-banker är generösa nog att - inte ge dig ränta vad tror du, men: döpa om ditt konto efter eget hufvud. Om du vill spexa till det lite kan du kalla det "Smurfkontot". Privatekonomi är för många nybörjare så dyngtråkigt att det är viktigt att ta varje tillfälle att lätta upp stämningen. 

När du har runt två månadslöner på Smurfkontot är du redo för nästa steg, att börja investera. Såvida du inte har en massa blancolån och konsumentkrediter, då ser du till att dräpa dem först. 

Mvh/
FruEfficientBadass



4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, släppte han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformel som skulle kunna hjälpa mig att besegra för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget annat val än att prova det mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Dödsförtrollning
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här fantastiska mannen om du har några problem för en hållbar lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. En sak som är fantastisk är att alla omedelbart och utan förkunskaper kan bli en genomsnittlig investerare genom att spara pengarna i en billig globalfond. Att få bättre avkastning än genomsnittet kräver mycket kunskap och engagemang, om det ens går då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En väl förborgad hemlighet. Svårsåld, eftersom den är gratis.

      Radera