Investera för nybörjaren Del 2

Investera för nybörjaren är en serie om tre inlägg och här följer nummer två. Först ett hejarop till de av er som bearbetat era bibliotek i Hufvudstaden:

Bra jobbat med Stockholmsbiblioteken! För någon vecka sedan fanns ett ex under inköp. När jag kollade igår verkar det som om boken är på väg in på biblioteken i Blackeberg, Farsta, Hornstull, Husby, Hässelby gård (mina gamla hoods!), Högdalen, Kista, Kungsholmen, Sköndal, Stadsbiblioteket, Telefonplan, Tranströmerbiblioteket och Östberga. I Malmö Stad har man bara tagit ett ex, just sayin'. Åtta på kö.

Åter till inlägget: Efter att du genomfört ett antal sparåtgärder i vardagen och samlat ihop en fin buffert (och betalat konsumentkrediter) är det dags att börja investera. Det gör man som bekant på börsen, genom att köpa aktier.

Time in market > Timing the market

Innan vi ens närmar oss ämnet skulle jag vilja strypa tajming-diskussionen i sin linda. Många nybörjarsparare är så oroliga för att gå in på börsen vid "fel" tillfälle, det vill säga när den är "högt värderad" eller riskerar att "krascha". Det är mycket möjligt att börsen är högt värderad just nu, eftersom börsen historiskt alltid har ökat i värde över tid vilket gör att vi allt som oftast befinner oss i närheten av en ”all time high”. 

Att tro att den plötsligt skulle gå ner till 2010 års nivåer är inte så troligt. Möjligen kan den i en nära framtid falla för börsen faller med ojämna mellanrum. Men så länge du då behåller dina fondandelar eller dina aktier över tid har du inte förlorat något. När börsen återhämtar sig kommer även dina fondandelar eller aktier att återfå sina tidigare värden. Tricket är att inte sälja i nedgång. En genomsnittlig nedgång varar i två hundra dagar och som du minns har du nu en buffert som kan hålla dig flytande i det fall du av någon anledning behöver extra likvider under nedgången. 

Så kortfattat: Den bästa dagen att börja investera var igår och den näst bästa dagen är idag. Sålla dig inte till skaran av "sparare" som sitter och håller på stora kontantreserver i väntan på "nästa krasch". Det är ungefär lika logiskt som de som suttit med insats till hus på lönekontot i tio år i väntan på att bostadsmarknaden ska krascha.

Ring din bank

Nybörjare, räds icke! Du behöver inte skaffa en ny bank av specifikt slag för att börja investera (även om de flesta efter ett tag flyttar sina innehav till antingen Nordnet eller Avanza). Jag vill gärna att tröskeln för dig som läser detta inlägg ska vara minimal så jag säger så här: RING din vanliga bank. Jag är väl medveten om att det är långa köer, men det kan vara värt det eftersom direktkontakt är SÅ mycket enklare än att hålla på och chatta med någon bot eller försöka maila (min Kuckelimuck Bank har två (2) arbetsdagars svarstid). Men just deras telefonservice är öppen - håll i dig - dygnet runt! Ring vid en tidpunkt då du misstänker att svenne banan har annat för sig, exempelvis när SVT bjuder på Babben Larsson eller när det är lönelördag efter lunch. 

Prata med kundtjänst

När du väl fått banktjänstepersonen i luren, säg som det är. Att du är nybörjare  kring sparande och behöver extensiv hjälp, knapptryck för knapptryck, till att komma igång med ett investeringssparkonto (ISK). 

Varför investeringssparkonto? Det är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att spara. Du betalar löpande en schablonskatt och kan sälja innehav utan att det får några administrativa konsekvenser i form av vinstskatt. Det sköts av banken per automatik. De flesta i sparbloggosfären har ISK och i det här fallet råder jag dig att följa massan.

En stor fördel med ISK är att du enkelt kan flytta hela konkarongen till annan bank den dagen du tröttnar på Kuckelimuck Bank. Förutom schablonskatten är det bara insättningar och uttag från ISK:en som leder till (relativt blygsamma) skattekonsekvenser.  Däremot kan du köpa och sälja för allt vad tygen håller inom ISK:en utan att du betalar vinstskatt (men köper du enskilda aktier betalar du köpavgift; courtage, vilket du gör även utan ISK).

Alternativet är en vanlig värdepappersdepå vilket jag har för mig att man får med "på köpet" när man startar en ISK. Från värdepappersdepån dras ingen schablonskatt. Men där får du problemet med administrativa följdverkningar vid försäljning av värdepapper (med påföljande skatt).



Häng kvar med kundtjänst

När den tillmötesgående kundtjänstmedarbetaren hjälpt dig att starta ISK ska du hänga kvar som en igel. Nu ska du be hen att knapptryck för knapptryck guida dig till hur man gör för att överföra pengar från ditt lönekonto till ISK:en och VE dig om du inte antecknar dessa steg på ett papper. Detta papper ska du senare renskriva, illustrera med blomster och laminera för att sätta upp väl synligt framför datorn så att du aldrig glömmer. Överför på stående fot - med bankens hjälp - en symbolisk summa från lönekontot till ISK:en. Ett par hundra räcker.

Vissa människor tycker att det är skämmigt att be om hjälp på det här viset. De vill hellre lösa det själva, utan att prata med någon. Det är ofta den gruppen som ger upp på vägen och säger saker som att "det verkade så krångligt" och "det funkar inte på min dator" etc. Det finns ett visst samband mellan den här inställningen och misslyckat sparande. 

Om du inte tycker att det är värt det att begå våld på din stolthet i ett 5-50 minuter långt samtal med en kundtjänst (vars existens du betalar med dina bankavgifter) så är det ditt aktiva val. Mitt förslag är emellertid att du kör över din stolthet och bara gör det. Jag kan lova att kundtjänstmedarbetaren INTE kommer att minnas dig under resten av sitt liv som ”den där korkade kunden”.

Två bankdagar senare ringer du igen

För nu har pengarna kommit in på investeringssparkontot. Åtminstone tar det ett par bankdagar om du för över från en Kuckelimuck till en av nätbankerna. Kanske går det omedelbart om du skapar en ISK hos din ordinarie bank, jag vet faktiskt inte. 

Du säger som det är, att det är första gången du ska köpa aktier eller fonder och ber om hjälp. Återigen, steg för steg, du antecknar. Troligtvis säger de något i stil med "Gå först in på flik 'värdepapper' och sedan söker du upp den aktie eller fond du vill köpa och klickar på ’köp’." Så funkar det i alla fall på Avanza. I nästa steg väljer du vilket konto du vill att köplikviden ska tas ifrån (d.v.s. din ISK, dit du redan fört över pengar). Ange belopp du vill köpa för (förslagsvis alla dina två hundringar) och tryck ”Köp”. Klart! Mer än så här behöver du inte kunna för att investera  

Nästa gång ska vi prata om VAD du ska köpa. Det blir kul och mycket läskigt för mig eftersom jag egentligen ogillar att ge specifika köptips.


Mvh/
FruEfficientBadass

15 kommentarer:

  1. As above - inte mycket att tillägga. Komma igång, optimera omkostnadskostymen och se pengarna växa. Det är rätt magiskt och skapar så många valmöjligheter i livet.

    www.iblandgormanratt.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, släppte han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformel som skulle kunna hjälpa mig att besegra för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget annat val än att prova det mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Dödsförtrollning
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här fantastiska mannen om du har några problem för en hållbar lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Jag brukar Swisha till Avanza, då slipper man vänta!

    SvaraRadera
  3. Man kan swisha till Nornet också. Nya investeringsmedel på ett ögoblick! Måste också kommenterat "...eftersom börsen historiskt alltid har ökat i värde över tid vilket gör att vi allt som oftast befinner oss i närheten av en ”all time high”". Så sant, men ekonomijournalister verka älska att skapa click-baits genom att spela på läsarnas rädsla med ord som "bubbla", "oro", "risk för bakslag", "tid att sälja". Tröttsamt.

    Magnus

    SvaraRadera
  4. Det riktigt fina med ISK tycker jag var att man förenklade deklarationen så mycket. Man behöver inte spara några uppgifter för framtida skatteuträkningar. Så det är mycket lätrare som glad amatör med ISK och även KF.

    SvaraRadera
  5. Så många som förstår hur man gör, men som ändå inte kommer igång! Tänka hjälper inte! Sjutton gubbar, på't bara om du läser det här och speciellt om du är i början av resan. Har du ringt än? Gör som Fru EB säger och se till att du börjar få snöbollen i rullning så kommer du att ha ställt till en lavin tids nog.

    Lyft kuckelimuck-telefonen!

    SvaraRadera
  6. Gillar den här serien! Men skulle man kunna lägga till en fjärde del som handlar om VAD man kanske faktiskt kan "köpa" för de där pengarna man sparar ihop? För mig klickade det till rejält i hjärnan först när jag förstod att jag kunde köpa *tid* för pengarna, alltså att sparande så klart är uppskjuten konsumtion men inte bara konsumtion av varor/tjänster/bostäder som jag tänkt innan utan tid, massor av tid, årtionden av tid. Jag sparade innan jag förstod det här också men då var motivationen inte särskilt hög, vad är ens poängen med att skjuta upp konsumtion till senare om man lika gärna kan göra det nu? - tänkte jag.

    Obs! Det här är ju inte alls lika relevant för den som är 50-60 och närmar sig traditionell pension men för alla andra tror jag det är viktigt, om man (som jag) aldrig uppfattat att det går att köpa tid för pengarna finns det ju i princip ingen poäng med att spara utöver någon slags grundbuffert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Det fanns inte på min mentala karta att man kunde köpa tid. Jag sparade i många år för att köpa trygghet, men att köpa tid är så mycket roligare!

      Radera
    2. Klart man kan köpa tid även om man är 50+ när man startar. Har själv efter ett par års investerande sagt upp mig och jobbar nu som timanställd när det passar mig. Skulle klara mig ett par år utan att jobba alls och därefter kunna ta ut pension.

      Radera
  7. Till och med i kuckelimuckernas kuckelimuck-bank Nordea går det att sätta in pengar direkt på investeringskontot. Åtminstone om man öppnar en kapitalförsäkring (på Nordeiska heter det Framtidskapital). Dock är det inte på det kontot pengarna sätts in utan på ett separat konto som heter depålikvidkonto och måste skapas separat (sic!). Givetvis kan pengar också föras över till ett vanligt sparkonto vilket tar några dagar och sedan internt till Kf:en men då försvinner de först i några dagar innan de blir synliga. Hela processen att öppna sparande hos Nordea kan vara besvärlig men hoppet att snabbt återfå dragen källskatt lockade mig att pröva deras Kf. Vi får se om det stämmer. Andra bloggare har skrivit en del om processen att öppna Kf hos Nordea och det stämmer till stor del med min upplevelse också nu några år senare.
    https://enpassivinkomst.se/204-att-oppna-en-kapitalforsakring-hos-nordea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilmek, måste man alltså öppna en KF på Nordea för att kunna sätta in pengar direkt på sitt ISK på Nordea? Verkar minst sagt ologiskt men det kanske ligger någon finess bakom som är svår att se för en utomstående.

      Radera
    2. Nej, man måste inte ha KF på Nordea för att kunna sätta in pengar på ISK. Att ha KF på Nordea är en sak för sig och en fördel med KF på Nordea är att man där får tillbaka den utländska källskatten väldigt snabbt istället för att behöva vänta 3 år.

      Radera
    3. Min poäng var att även hos storbankerna går det att sätta in pengar direkt på ISK eller KF fastän de är osmidiga på många andra vis. Så det finns alternativ till Avanza och Nordnet. Ska du spara enbart i fonder kan SAVR kanske vara ett alternativ.

      Radera
  8. Jag vill bara betona att man inte behöver prata med folk på banken för att starta konton, de flesta banker är ju hyggligt nätbaserade idag och är de inte det så är det läge att byta.

    Begriper man inte hur KM-Banks nätbank funkar är det också läge att byta och då byter man till Avanza, enklare finns inte.

    Lätt att starta konton och lätt att följa upp per dag, vecka, månad(er) och år.

    Hade jag varit tvungen att prata mig fram för att placera pengar hade jag varit fattig fortfarande 😱😱 De gånger jag pratat med banken har jag kommit ut med en sparform som jag inte visste fanns och förmodligen inte behövde.

    Tack och lov för nätbanker.

    SvaraRadera