Frugal frukost

"Dunderklumpen" hörde av sig med några tankar om frukost. Tack för det! Säger jag som gjort det superfrugala att helt strunta i frukost. Men jag vet, jag vet, det är inte görbart för alla. Detta inlägg är för er som känner sig vimmelkantiga av intermittent fast:

Frukosten – mer en vana än en måltid

Frukost är något som de flesta häver i sig på morgonkvisten utan någon större reflektion. Men vad kostar den egentligen och finns det pengar att spara på detta?

Här nedan har delar jag med mig hur jag räknat på min frukost. Jag har listat mina tre olika vanor och vad det finns för utrymme att spara på att ändra dem. Äggvita med spenat var en dunderkur för att gå ner i vikt men en mardröm för plånboken. Lägg märke till kalorikostnaden!!

Å kaffet ska vi inte tala om! Här finns det stash att hämta hem i det långa perspektivet.

Tittar vi på totalen ser vi att det faktiskt går att göra en del pengar på frukosten varje månad.


 



Tack för det Dunderklumpen! Har ni andra några frukosttankar?


Mvh/
FruEfficientBadass

11 kommentarer:

  1. Att hoppa över frukost har jag inte kommit till ännu. Men skjuter fram den till efter att jag cyklat till jobbet på vardagar. Har istället lyckas ersätta kvällsmackan/snacket med en stor mugg osötat örtte. Så att det blir ca 14h fasta per dygn i alla fall.
    Min frukost är en ännu billigare variant av gröt än Dunderklumpens exempel ovan. Gör egen havredryck på havregryn, vatten, lite honung, lite rapsolja och en nypa salt. Och istället för att köpa lingonsylt så använder jag egenplockade frysta bär så som blåbär, lingon, björnbär, eller havtorn (gratis men kräver ju några timmar kontemplationsplockning ute i naturen). Har inte räknat på elkostnader men har inte köpt någon extra frys eller så. Och har hört att en full frys drar mindre el.
    Att räkna ut kalorikostnaden är smart! Men jag skulle vilja komplettera med uträkning av kostnad per gram protein och per gram essentiella aminosyror. Ev. också för mineraler som kalcium och järn. Kan tänka mig att komjölk då skulle kunna slå min hemmagjorda havredryck eftersom komjölk är mer näringstät. Å andra sidan är det ju lite missvisande att bara titta på en enskild måltid. Ens kost är ju alla (veckans) måltider som behöver matcha ens behov (för mycket kalorier vill vi ju inte ha t ex). Kan därför tipsa om några frugala rätter med hög näringtäthet per krona: blodpudding med vitkåls- och lingonsallad (mycket järn), sill och potatis (hög halt nyttigt fett i sill) och vegetarisk ärtsoppa (protein och nyttiga fibrer). Någon med tips på fler näringstäta och frugala måltider?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Billigt och näringstätt är även makaronipudding på köttfärs. Mer stekt köttfärs än makaroner, lök och goda kryddor. Äggstanningen av ägg, mjök, svartpeppar och salt. Lite riven ost ovanpå och i ugnen ca 20 min. Kan med fördel värmas upp i även i efterhand. Kanske kan pastan bytas ut mot kokt potatis men den suger nog inte upp så mycket äggstanning, utan då får den minskas.

      Frukost behöver jag verkligen. Blir kaffe eller te och kokt ägg. Till det en miniskål naturell yoghurt med tre hasselnötter och två matskedar gryn av fyra sädesslag, (röd-vit påse från Axa). Undviker i det längsta min gamla vana med mjuka mackor med massa smör och ost och har tappat flera kilo på denna frukost sedan våren. Kostnaden nästan samma, lite mindre tror jag då ostar, bröd och smör kostar en del om man äter mängder som jag gjorde.

      Radera
  2. Det äts en hel del gröt även kvällstid hemma hos Dunderklumpen har jag hört av säkra källor...
    //Pellegnillot

    SvaraRadera
  3. Gröt eller snabbkaffe skulle jag nog inte äta om någon så betalade mig.

    Knäckebröd, hembakat, yoghurt och ägg funkar bra. Inte så intresserad av krona per kalori, snarare krona per gram protein.

    SvaraRadera
  4. Tack Dunderklumpen, för att du via fruEB låter oss ta del av beräkningarna. För mig innebär det en typ av "grundning", ett kärt kliv tillbaka till något som kanske Investeringsundersköterskan skrev för längesen: varje 100-lapp räknas. Nya tag, rättare fokus, och ett leende på läpparna fick jag/får jag av dig och alla andra.

    SvaraRadera
  5. Jag "sparar" säkert uppåt en hundring per dag genom att använda mig att de billigare alternativen som finns. (Gratis kaffe/te på jobbet, matlagning hemma istället för att köpa hämtmat.)

    Matlåda? Sparar in det (också!) och skjuter oftast upp "lunchen" till efter jobbet.

    Jag förstår att inte alla "klarar" detta eller är beredda på denna omställning, men för mig är det inga problem.

    SvaraRadera
  6. Beundrar er som klarar att leva så asketiskt. Frukost är det bästa jag vet och gröt klarar jag inte. Har inte räknat ut vad min vardagsfrukost kostar, men det får kosta lite. Äter Zoegas kaffe (på erbjudande) med mjölk, två hembakta brödskivor. Den ena med hemkokt marmelad och hemgjort nötsmör. Den andra med smör/mjukost och någon skivad grönsak. Och så en frukt - den som för tillfället är billigast. Jyst nu nektarin.

    SvaraRadera
  7. Blir antingen gröt eller bröd, ibland både och. Och så kaffe såklart, vi kör kaffefilter från willys (200p för 14kr) och sen brukar det räcka bra med 5skopor kaffepulver till 8an på bryggaren. Bröd är vi lite periodare med, köpt eller hembakat, när vi bakar själva så blir det nästan alltid kalljäsning under natten och gräddning på morgonen, smidigt och gott med nygräddat till frukosten.

    Dottern på 1år har mjölkproteinallergi så det blir ingen mjölk till gröten och ingen ost på mackan, blir mest marmelad, skinka eller bara smör(mjölfritt såklart)

    SvaraRadera
  8. Hoppar över frukost, eftersom jag inte kan motstå frestelsen att äta exempelvis några digestivekex med Bregott och ost runt 21.00 på kvällen. För att närma mig de eftersträvansvärda 16 timmarnas fasta till nästa måltid hoppar jag över frukost. Det går jättebra, men viktmässigt vore det bättre med en annan strategi. Allt är ju dock inte vikt här i världen, sköna kvällar är också värt en del.��

    SvaraRadera
  9. Människokroppen är inte gjord för ständig tillgång på föda och fika, energidryck och godis däremellan. Att ta bort frukosten och låta systemet vila och reparera sig har visat sig oerhört bra ur hälsosynpunkt. Även kallat periodisk fasta.
    Så dina besparingar på frukosten är en välgärning ur fler synsätt. Bra jobbat.

    SvaraRadera
  10. I ca 1,5år så blev det en kopp kaffe (kvarnat på bönor, nej tyvärr inte billigare men mycket godare enligt oss) o inget mer till ffrukosten. Standard frukosten sköta upp till lunchen på jobbet, o då blev det 1dl havregryn, en kopp kaffe o ca 1dl mjölk (pullvermjölk 6,5kr/L) och någon självplockade bär eller gratis socker från jobbet, detta utökades med ett ägg o en frukt efter många månader då jag ville få i mig mer vitaminer och proteiner.
    Dock vart det ofta en brakfrukost med många pålägg o hembakt bröd i bakmaskin till helgen (eller kalljäst eller något snabb bröd så som majsbröd, 10min frallor eller scones).

    Kemoko

    SvaraRadera