Projekt städskrubb

Rätt nyligen fick jag lära mig att den del av huset som inrymmer kök, badrum och ett av barnens rum från början var ett litet torp från vilket sedan huvudbyggnaden lagts till. Det förklarar varför exempelvis vårt skafferi och vår städskrubb ser ut som slutscenen till Blair Witch Project (om du inte minns: Den jordkällare där ett traumatiserat barn står och vaggar inne i hörnet). "Städskrubben" var tidigare en sorts tvättrum och passage ut till ladugården (därav trappan upp i ingenting, eftersom ladugården är riven). Jag har försökt hålla ordning här genom åren, utan att lyckas. Här hamnar lite allt möjligt, från cykellyktor till udda snören och superlim. 

Steg 1: Kaos

Steg 2: Töm

Steg 3: Klart


Detta gjorde jag:
- Rensade ut en stor säck med saker till återvinningen
- Lyfte bort en stor pappkasse med saker som hör hemma på verkstaden
- Sopade väggarna från spindelväv och skräp
- Torkade av kaklet ovan handfatat med målartvätt
- Tapetserade med rester från kökstapet
- Satte upp ett par hyllor som mist sin funktion i Stockholm
- Tapetserade ett par vinkartonger i vilka jag sorterade in resterande prylar

Gällande vinkartongerna: Dessa finns gratis utanför kassan på systemet. 


Du behöver inte tapetsera hela lådan, bara en kortsida och en långsida. På så vis syns tapet utåt oavsett åt vilket håll du ämnar vrida den.


Jag använde tapetklister eftersom jag ändå hade det framme, men det funkar lika bra med skollim. Det blev lite buckligt när tapet mötte wellpapp, men i en städskrubb: Vem bryr sig?

Lite andra före- och efterbilder:

Läskigt skåp före

Läskigt skåp efter

Det läskiga skåpet förtjänar sin egen biografi. För cirka tolv år sedan upptäckte mina föräldrar det läskiga skåpet och när de öppnade det upptäckte de att det växte svamp i. Jag menar inte att trät var angripet av svampsporer e d, jag menar att där fanns en skog av typ champinjoner. Det gick en vattenledning genom skåpet och eftersom ledningen var runt 100 år gammal hade det drippelidroppat och skapat ett perfekt habitat för svamparna som göttat till sig i detta mörka, fuktiga ställe i säkert ett par decennier.

Svamparna är nu hitoria och jag upptäckte att det hängde en rejäl kroklist upptill, så troligtvis var det här en 1800-talsversion av garderob. Jag omorganiserade därför saker så att stora otympliga grejer av typen hushållsstegen fick hänga här inne, liksom "tjoffaren" (vet inte vad det kallas, när man får stopp i avloppet tar man den och tjoffar). 

Ett annat hörn:

Läskigt hörn

Vackurt hörn

Det jag älskar med färg är att man bara kan måla över skit, bokstavligt talat. Det hade runnit saker genom åren som lämnat bruna märken på väggar och kakel. På med färgen bara och det såg rent ut. Det jag älskar med tapet är att det ger lite liv till ett tidigare livlöst utrymme. Som ni kanske noterar struntade jag fullständigt i att mönsterpassa utan bara drämde på den. Jag menar, det är en städskrubb. Det gjorde projektet extra kul, att det inte behövde vara så perfekt. Dessutom hade jag ju bara tapetslattar så det hade inte funkat om jag hade velat få till den perfekta tapeten. Vet ni, jag hade till och med kunnat tänka mig att använda flera olika tapeter härinne, så tokig är jag. 

I ovan hörn skymtar ni också den nya dammvippa på långt skaft jag fick av mor min, som en kronjuvel i detta nya städutrymme. Den dammsugare som skymtar i hörnet på förebilden fick också sin egen plats, precis innanför dörren så att den är lätt att nå. Jag kom att tänka på att vi hade en slanghållare monterad ute vid trädgårdsvattnet, en slanghållare vi aldrig använde eftersom ingen orkar rulla upp trädgårdsslangen på den. Den tog jag in, monterade ovan dammsugarplatsen och målade i samma färg som väggen. Inget mer trilla över dammusgarslangar. 


Jag hängde som synes ovan också upp vår kökskalender här inne istället för att låta den plottra igen köket. Den används i huvudsak till att hålla reda på soptömning och fästingbehandling katt och när de frågorna infinner sig är det inte jättesvårt att öppna dörren till städskrubben för att få svar. Samma sak gjorde jag med den whiteboard med barnens skoltider och annan logistikinfo. Den stod tidigare på en hylla i köket och var ful. Nu hänger den inne i städskrubben och är ful (översta efterbilden, ovan handfatet). Varför har jag inte tänkt på detta tidigare? Mysterium.


En sista detalj. Jag rotade fram en fin krok i verkstaden och satte upp precis innanför dörren för att hänga köksförklädet på. Ytterligare en sak som inte behöver hänga framme hela tiden. Väggarna i skrubben var fulla av spikar i olika rader av rost. Samtliga var nu borttagna och endast ett fåtal finare krokar hänger nu härinne. 

Det kan tyckas löjligt att pimpa sin städskrubb. Men nu har ni sett förebilderna så ni förstår att det var tvunget att göras. Och jag kan vittna om att det var en rejäl humörhöjare att få det gjort. Allt på sin plats. Jag har efter det att bilderna togs också printat, laminerat och limmat fast etiketter på lådorna så att vi med 100 procents säkerhet vet var saker finns. En detalj där: På översta efterbilden ser ni två tidskriftsamlare. I den ena förvarar jag dammsugarpåsar till dammsugare X och i den andra dammsugarpåsar till dammsugare Y (gjorde ett felköp, jag brukar annars bara köpa dammsugare som har generiska S-bags). Det är nu superlätt att såväl hitta som inventera lager på dammsugarpåsar och vi riskerar inte att försätta oss i den obehagliga situationen att stå utan.

Projektkostnad var noll eftersom jag bara använde redan existerande material. Hur ser ditt städskåp ut?

Mvh/
FruEfficientBadass

8 kommentarer:

  1. Vi har inget... Städgrejorna är lite utspridda och förfular. Jag måste göra klart ett golv innan vi kan införskaffa städskåp och där har det blivit lite stillestånd.

    SvaraRadera
  2. Vilket lyft! Och att tapetsera vinlådor - smart! Vår städskrubb är liten, därför gör vi regelbundet rensningar för att det inte ska chocka ihop.. Det som tar mest plats är återvinningen - på gott och ont. För då behöver vi tömma rätt ofta och då blir det inte ett berg som man åker med..

    SvaraRadera
  3. Alltså vilken skillnad! Och tänk att ha fixat allt själv till 0 kr. Hurra vad du är bra som gjorde slag i saken.

    SvaraRadera
  4. Tjustigt! Vi har ett exemplariskt avskalat litet städskåp. En 60x60 garderob som rymmer dammsugare, mopp, skurhink, strykbräde och dammsugarpåsar. Och i det ett välorganiserat medicinskåp. Men allt annat i städväg återfinns i kaos-tvättstugan/groventrén. Djävulens påhitt. Salig blandning av leriga dagisgummistövlar och (rena?) vita lakan på tork, skolväskor och ytterkläder, badkläder, träningskläder, planteringsjord, vattenkannor, "utom räckhåll för barn"-flaskor, smutstvätt, ren tvätt, mössor och vantar, skovårdsutrustning och spritkök, picknickfilt och sittunderlag, cykelhjälmar, kassar med återvinning, med mera, med mera. Inkl. tvättmaskin, torkställning, värmeväxlare, elcentral och diskho. På en yta på 2 gånger 4 meter.

    SvaraRadera
  5. Snyggt! Älskar före- och efterbilder.

    SvaraRadera
  6. Jag smäller av vad jag älskar att läsa såna här inlägg, njutet och inspirationen är hög! Tack fru EB, för att du är en konstant av ordning och struktur när livet kastar lite för många långskott ibland.

    SvaraRadera