Säsongsskifte i garderoben

Mitt första blogginlägg någonsin handlade om garderobsskifte och mig veteligen har jag återkommit till detta tema två gånger om året sedan dess - en gång på hösten och en gång på våren. Varför?

Svar: Genom att ägna tid och fokus åt att göra ett genomtänkt garderobsskifte blir du friare. Men då måste du förstå nedan komplexa samband.

- I och med skiftet rensar du ut saker du inte gillar.

- När du bär saker du gillar känner du dig snygg.

- Känner du dig snygg är du nöjd.

- När du är nöjd okynnesshoppar du inte (dessutom får du en nyhetskick av att plocka fram en ”ny” garderob).

- Om du inte okynnesshoppar sparar du massor av pengar.

- När du sparar massor av pengar får du mycket avkastning.

- Mycket avkastning ger ett friare liv.

En välkurerad och säsongsanpassad garderob leder även till kortsiktig frihet i det att klädväljardebaclet hålls till ett minimum vilket ger mer fri tid i vardagen. Kan du som lever med en kvinna dessutom få in henne på tänket kanske du även kan få erfara frihet från frågor av typen ”ser jag tjock ut i den här” eller ”ska jag bära festklänning x eller y” eftersom allt som fetar samt alla blåsor utom en per säsong förpassats till Myrorna.

Fast fashion lägger in en extra växel vår och höst. Eller rättare sagt, de gjorde det ett och ett halvt år innan, när agendan för svenne banans outfits sattes i något konferensrum någonstans. Quiz: Varför vinnlägger sig medarbetarna inom modeindustrin om att pressa ut nya kollektioner?

1. De är konstnärer som mår som bäst när de får utlopp för de visioner och idéer som ramlar över dem i en sorts gudomlig intervention. För att citera Ralph Lauren: “I don’t design clothes. I design dreams.”

X. De oroar sig för att människor inte ska ha textil nog för att skydda sina kroppar mot sol, vind och kyla varför kläddistributionen närmast är att likna vid välgörenhetsarbete. Är f.ö. inte billiga plagg en sorts demokratiprojekt, att alla ska ha råd att klä sig ståndsmässigt?

2. De vill att företagen de arbetar för ska tjäna mer pengar så att de i sin tur ska tjäna mer pengar.

Quiz utan svar. Personligen tror jag att mänskligheten skulle klara sig på alla de råmaterial vi redan dragit fram ur berg, hav et al och att vi skulle klara av våra fysiologiskt anknutna klädbehov med redan befintlig textil. Om man kan bryta ner gamla kärnvapenstridsspetsar till kärnbränsle kan man nog klura ut något sätt att återbruka de textilberg som vi deporterat till Afrika till att bli morgondagens kroppsvärmare. 

Framför allt tror jag inte på koncept som mode och trend. Snarare, jag vet ju att de existerar som begrepp, men för mig saknar de mening. Jag vet vad jag klär i och det är inte säsongstrollkarlarna som "gör det" för mig. Snarare bredden i second hand-marknaden, då primärt Sellpy.

Som ni minns skapade jag en Sellpykapsel under vintern. I torsdags, efter en rejäl storstädning hemmavid (added value till säsongsskiftet) var det dags att dra fram den. 

Det finns två sätt att genomföra garderobsskifte. Du kan dra plåstret snabbt eller du kan dra det långsamt. Det långsamma sättet går ut på att du under en övergångsperiod på, säg två-tre veckor, matar ner dina vinterkläder löpande i tvättkorgen och när de är rena och strukna viker du ner dem i "säsongslådan" för att istället ersätta plaggen med kläder från den nya säsongen. 

Det snabba sättet går ut på att du likt plåsterryck bara gör det, på en dag. Jag brukar vanligtvis sega på ett par veckor men i år testade jag plåstermetoden. 

Vintergarderob


Vårgarderob

Som synes på översta bilden hade jag redan lassat i ett antal byxor i tvätten. Övriga plagg tvättades vid behov men plagg jag misstänkte var oanvända hängde jag upp i en garderob på plan två, en lyxig uppgradering av säsongslådan som gör att jag slipper stryka plaggen i höst.

Det som tog lite tid var kashmiren. Jag ville handtvätta varje tröja innan den hängdes undan och jag har fem kashmirtröjor samt en i merinoull. Tvättmetod: Dränka dem i varmt vatten med några droppar (baby?) schampo. Låt stå en halvtimme. Knåda knåda. Häll upp sköljvatten gånger två. Rulla in i handduk. Hängtorka. 

Vem orkar gå igenom detta gånger sex under en och samma eftermiddag? Särskilt som att man (jag) dessutom städat huset, jagat höns, rastat grannens hund, läst franskaläxa samt tvättat (och jag överdriver inte) fem maskiner. Så jag la kashmirtröjorna i en kasse och betade av dem under helgen. 

Men så värt, att hänga undan en väldoftande, mjuk och ren tröja snarare än en illaluktande, stel och smutsig dito, det hör du ju själv. Om du använder säsongslåda, glöm inte silkespappret om de finare plaggen. Silkespapper för en tia per säsong ger million dollar feeling vid uppack. Som att köpa nytt i exklusiv butik (för inte får du silkespapper hos fast fashion?).

I vilket fall var det en ynnest att få vårgarderoben på plats bara sådär hux flux. Inte en dag för tidigt om du frågar mig, jag var bra less på allt det svarta och marinblå från vinterns umbäranden. Härligt att dra på sig flamboyant beige.


Jag har också köpt ett par nya - sprillans nya - sandaler från Ecco. Ni vet, nördmärket. Men vad ska man göra då, om det är typ enda märket som gör skor man kan gå i? Jag har ett identiskt par sedan tidigare men de sjunger, efter säkert fem års idogt nötande, på sista versen varför jag letade efter ett par snarlika och till min stora lycka fanns exakt samma modell kvar på marknaden, fast till runt 40 procent lägre pris. Så var det åtmintone när jag beställde för ett par månader sedan, men nu såg jag att de var uppe på fullpris igen. Som vanligt då - köp off season. 

Min poäng med denna utvikning varandes att jag vet exakt vad jag vill ha och hur jag skaffar det. Sen använder jag det tills det faller isär och jag behöver inte fundera så mycket däremellan. 

Jag tänker ibland på dessa Hollywood-personas och den antagligen förlamande trötthet som faller över dem när de äntrar sina walk-in closets gigantesques med kilometerlånga skoställ med företrädesvis festskor som de aldrig hinner använda eftersom de mest går i sneakers. Jag har inte det problemet. Jag lägger runt en tusing vart femte år på ett par drömsandaler och sen nöter jag ner dem.

Ordningsfråga: Har någon någonsin påpekat för mig att jag i princip alltid har samma sandaler på mig mellan maj och augusti? 

Svar: Nej.

Hur kändes det då att hänga upp denna helt "nya" garderob inför sommarsäsongen 2022? Men kära du helt underbart. Jag ser ju potentialen i denna helt kombinerbara historia. Jag längtar redan efter ett antal kombinationer som jag ska ha i olika sammanhang. 

Det är otroligt att jag fick alla dessa kvalitativa, stiliga plagg för en knapp tusing. En tusing - det är vad folk lägger på en-två vårplagg om köpes nya. Gör det ej! Rensa, tvätta och kombinera. Ge vidare sådant som inte lägre passar eller gör dig glad.

Jag älskar älskar älskar känslan av resursoptimering. Låt gå att jag överkonsumerat ordningsunderhållning som hoarder-videos och TV4-produktioner på sistone, men är det något som gör mig frustrerad så är det att se människor leva i fysiskt överflöd (om man nu kan kalla hoarding överflöd…) samtidigt som de lider brist. För att de inte har koll på vad de har. Sträva efter det optimala läget: Att använda allt du har. Emedan du gillar det!

Så sparar du pengar, så blir du rik och fri och snygg, bäst och ödmjuk.

Har du plockat fram vår- och sommargarderoben ännu? Om ja, detaljer!

Mvh/
FruEfficientBadass

25 kommentarer:

  1. Rev av plåstret i helgen! Passade även på att hantera högen "klädesplagg som borde skickas till Sellpy". Det kändes bra. Beställning från Sellpy på väg in också. Min man och jag diskuterade att det är helt omöjligt att tajma in vinter- till sommargarderobsbytet. Först är man supertaggad, då blir det kallt igen sen ökar graderna och då blir man förförd av körsbärsträd och annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Först är man supertaggad, då blir det kallt igen sen ökar graderna och då blir man förförd av körsbärsträd och annat." Hear hear! Sitter och skriver med morgonrocken över kläderna p.g.a. iskyla och iskalla vindar ute. Eller som man säger när man träffar en människa så här års: "Man vet ju inte vad man ska ha pååå sig".

      Radera
    2. Nu är det typ sommar här i syd men jag har inte riktigt hängt med, råkade cykla iväg till förskolan i två lager ull och softshelljacka. Vi har så kallt inomhus på morgonen så det blir jämt fel.

      Radera
    3. "råkade cykla iväg till förskolan i två lager ull och softshelljacka." Haha ja, inte lätt. Det är pest eller kolera. Ska man anpassa dagens outfit till morgontemperaturen (särskilt här uppe) kommer man att rinna bort under dagen (minus i år då det är svinkallt fortfarande). Ska man förlita sig på god utveckling under dagen måste man plågas de första timmarna. Bäst är väl lager-på-lager-principen och den verkar du ju anammat.

      Radera
  2. Lite kaos på garderobsfronten just nu: Jag har gått ned 6 kilo sen i julas och siktar på att fortsätta en bit till för att hantera knäont och bli snyggare. Det gör att bästa kontorsbyxan (Birdie från Part Two) sitter för löst, men jag vill inte ersätta den med den storlek jag har nu när jag siktar på att gå ner en till. Dessutom blir det här första sommaren på nya jobbet i finkultursfären - vad har folk på sig ens? Vad har jag som passar (på mig och till arbetsplatsen)? Har sytt mig en ny omlottklänning i 50-tals-mönstrad viscose-jersey (fodrad) som kommer att vara fin. Nya Allbirds-ballerinas har jag investerat i också - ett par mörkblå, som komplement till de beiga jag använde hela förra sommaren. Tvättbara och underbara. Förra årets hemsydda beiga linneklänning med lurex-ränder får också duga, men jag behöver leta rätt på stuvbitarna i tyghögen (fy skäms) för att sy ett bättre skärp till den. Ja ja, det ordnar sig väl. Jag har två kjolar och ett antal blusar som jag kan se presentabel ut i, siktar på att inte handla något alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste fråga om Allbirds - hur är kvaliteten? Har du testat någon av deras andra modeller?

      Radera
    2. Jag är som sagt väldigt nöjd med mina Tree Breezers, och min sambo gillar sina Tree Pipers. Det är enkelt att tvätta skorna i maskin och innersulorna för hand, vilket är underbart. Jag hade mina beige Breezers nästan varje dag förra sommaren, och de har fått en fläck som inte gått bort och blivit liiite luddiga bredvid sulan framme vid tån. Men - inga stinkiga fötter, inget skoskav (!), och looken är perfekt mellan casual och uppklätt.

      Radera
  3. Gällande "mellan-storlekarna"-problemet har jag en vän i motsatt situation just nu. Hon brukar efter framgångsrik viktnedgång omgående göra sig av med de större plaggen och behöva köpa tillbaka dem när hon går upp igen. Svårt! Att ha kvar dem är lite som att be om självuppfyllande profetia och att göra sig av med dem riskerar att bli finansiellt trist.

    Kompromiss: Göra sig av med allt men köpa tillbaka på Sellpy. I ditt fall: Köpa ett (1) par Part Two-brallor på Sellpy i väntan på målvikten. Fick ingen match på "Biride", men svarta skräddade Part Two-byxor verkar ligga på 30-75 kr.

    https://www.sellpy.se/search?query=part+two+byxor+svarta

    Jag ser 2nd hand-marknaden som universums leverantör, för såväl kläder som annat. Anskaffningskostnaden är en hyra. När jag sedan är klar med plagget/prylen, lämnar jag tillbaka och låter universum omallokera resursen.

    Om man tänker så är det helt barockt att hänga kvar vid omoderna plagg ("ifall de blir moderna igen" (as if)) eller hela campingkitet ("ifall barnen/barnbarnen vill campa någon gång") när man enkelt kan anskaffa igen OM (bif if) situationen skulle uppstå igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sellpy mfl har hjälpt mig genom "amningsunderviktig", "tillbaka till strl 40" och nu senast "för mycket volymträning och godis".

      Radera
  4. Jag har inte rivit av plåstret än, men det kommer. Har handlat flitigt på Sellpy och det gör på något sätt att jag också blir mindre känslomässigt attached till mina kläder. Varierar lite i storlek (är 50+ och det gör något med kroppen), men behöver inte få ångest för att byta ut garderoben eftersom jag handlar på Sellpy. Dock strävar jag alltid att komma ned en storlek (fast det tycker jag att jag har gjort hela livet, oavsett storlek). Visst är det underbart att byta ut vinterns garderob med sommarens! Men jag har kanske gått lite till överdrift när det gäller vissa plagg, som linnebyxor. Jag älskar de, men har råkat köpa säkert 4-5 stycken på Sellpy. Får bli vardagsplagg av vissa.

    Ser att du har några fina stickade plagg och vill rekommendera att du inte hängtorkar de, det kan göra något med fasonen. Bäst är att torka de plant. Och även att du förvarar de liggande, eftersom stickade plagg gillar detta bäst. Är en ihärdig stickare och har tvättat många stickade tröjor.
    Anne H

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Men jag har kanske gått lite till överdrift när det gäller vissa plagg, som linnebyxor. Jag älskar de, men har råkat köpa säkert 4-5 stycken på Sellpy. Får bli vardagsplagg av vissa." För mig är linnebyxor vardagsplagg? Och festplagg. Om jag tänker efter så är hela grejen vardag/fest en flytande historia där hår, smink och naglar (ev. även skor) är den titlande faktorn.

      Radera
  5. Tack för garderobsinspiration! Känner igen mig i lyckan att hitta något man haft i exakt samma modell några år senare och dessutom för halva priset.

    Ja, det här med garderobsbyte blir alltid lite av ett problem. I år ytterligare två: flytt och viktuppgång/viktomfördelning. När jag flyttade passade jag på att prova i princip alla käder för att kunna göra mig av med någonting så att det slapp flytta med till nya lyan. Problemet är bara att jag fortfarande inte har ersatt det jag gjorde mig av med, så nu har jag ingen vår/höst-jacka. Och ett annat problem är att jag som vanligtvis är ute och springer väldigt långt inte har kunnat träna på grund av en knäskada, så nu har vikten så att säga omfördelats från låren till magen. Så om jag handlar nu passar det troigtvis inte om tre månader när jag har lyckats träna så att vikten omfördelas tillbaka. Borde göra en garderobsrensning, men jag har ju fortfarande en massa snyggt jag vill ha på mig bara jag kan börja träna igen. Funderar på att köra en riktigt frugal lösning i att ha på mig det som passar och bara strunta i vad andra tänker. Tror du att arbetekamraterna märker om jag har på mig samma kläder varje/varannan dag?

    /Fia

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Tror du att arbetekamraterna märker om jag har på mig samma kläder varje/varannan dag?" Samma sak varje dag: Kanske. Hade en manlig kollega som hade exakt samma outfit på sig i tre år, och då började det tasslas. Men för en kvinna att ha TYP samma plagg varje dag, men att variera med lite hår, topp, skor = inte en chans. Du överträffar då den oklanderligt klädda Renata Briggman.

      https://www.washingtonian.com/2017/03/30/what-its-really-like-to-wear-a-style-uniform-every-day-renata-briggman/

      Radera
    2. Jag hade samma outfit på jobbet mellan okt2021-mars 2022. Jag var ungefär 50% av jobbdagarna på plats, resten hemma. Av de kollegor som jag är mer nära (män och kvinnor) frågade jag om de tänkt på det. Alla hävdade nej. Så antingen ljuger de eller så bryr de sig inte om vad jag har på mig.För mig var det så gött i alla fall

      Radera
    3. Men jag kanske ska pröva det då. Tar rygg på dig! Jag är ensam kvinna på min arbetsplats, så de kommer säkert inte att märka något. Och det ska ju tydligen vara bra mot decision fatigue. Många framgångsrika CEOs verkar ha samma kläder på sig varje dag. Man kanske får lite energi kvar för andra viktiga beslut?

      /Fia

      Radera
    4. Haha! Funkar dock inte om man som jag jobbar på en förskola. Ungarna märker och kommenterar allt! :-))
      Fast kollegorna bryr sig knappast..

      Radera
  6. Kanske kan benämna händelsen som: kosläpp av vårgarderoben
    ;-)

    SvaraRadera
  7. Har skiftat för ett bra tag sedan, men sparar alltid en svart stickad tröja att ha över om det blir kallt. Sen har jag inte mina kläder så himla undandstoppade utan i en pappkasse i garderoben. Har strömlinjeformat min byxgarderob till jobbet (4 byxor) som ligger i en hög. Tar det översta paret och väljer tröja till, sedan lägger jag på kvällen tillbaka den underst. På så sätt roteras de och slits förhoppningsvis jämt - sedan blir det ingen fråga vilka byxor jag ska ha på morgonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Missade skriva namnet, Kemiläraren här!

      Radera
    2. " men sparar alltid en svart stickad tröja att ha över om det blir kallt" Smart! Just den detaljen har jag missat varför jag i skrivande stund bär jacka och halsduk inomhus. Ska gräva fram något varmare eftersom det tydligen inte ska bli vår häruppe.

      Radera
  8. Jag byter endast vinterskor mot sommarskor. Tar väck täckjackan, mössan och vantarna och plockar fram tunna jackan. Resterande lämnas oförändrat då allt från shorts till lusekofta enkelt ryms i min garderob.
    Bytet skedde i helgen varpå jag frusit som en hund varje morgon på cykeln…

    Jag kör uniform. Beige chinos, blå piké eller skjorta beroende på vad som förväntas av mig på jobbet. Ibland kavaj eller en stickad tröja om det är kallt. Busenkelt.
    Hemma är det antingen villaägarens fritidsdräkt (arbetarbyxor) eller jeans som gäller.

    Mvh Harald

    SvaraRadera
  9. Det enda jag stoppar undan är vinterjacka, vinterskor och varma sjalar och vantar, resten används året om. Plockar fram nån tunnare blus och kortare byxor som fått vila under vintern. Allt ryms i min inte särskilt stora garderob, och att välja kläder är inte nåt som tar mycket tid, inte mer tid än att bara plocka fram det jag ska ha. Fast det kan bero på att jag inte har någon stil enligt mina barn. Who cares?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Fast det kan bero på att jag inte har någon stil enligt mina barn. Who cares?" Haha exakt. Mammor kan också vara rebeller.

      Radera
  10. Jag skiftar inte heller garderob efter årstid. Allt får plats ändå. Jag försöker köpa kläder som går att använda året om. Har några par shorts men de lägger jag längst in i garderoben på vintern. Gillar klänningar och de brukar jag kunna ha året om, barbent på sommaren, strumpbyxor på vintern. Har mest kläder i svart, vitt, beige som känns okej året om.

    SvaraRadera