Boklansering: Mitt sparår - 52 veckor mot ett friare liv

Det är snart två år sedan jag lanserade Sparboken - En konkret guide till ekonomiskt oberoende. Nu är det dags för uppföljaren: Mitt sparår - 52 veckor mot ett friare liv. 


Boken är en spin-off på den första i det att den bygger på samma principer (för dig som sovit dig igenom umgänget med mig: Sluta med dum konsumtion och spara dig till större frihet). Mitt sparår - 52 veckor mot ett friare liv är emellertid strukturerad på ett annat sätt. Jag låter baksidestexten tala för sig själv:

Boken är uppbyggd som en kalender där du varje månad utmanas inom ett specifikt område. Månaden bryts ner i enkla uppgifter per dag. Tanken är att du ska kunna genomföra dem även om du jobbar heltid och har fullt upp med familjelogistik. 

Varje månad inleds med en fyll-i-tabell över dina inkomster och utgifter. Därutöver fyller du varje dag i dina småutgifter, vilket gör att du under året kommer att få örnkoll på var dina pengar tar vägen. Sist men inte minst har du "investeringsgrafen" där du varje månad kan följa storleken på ditt investerade kapital.

Den primära målsättningen med boken är att hjälpa dig att spara pengar. Men när du gått igenom året kommer du dessutom att ha koll på dina prylar, ha en välordnad garderob, ett fräscht och inbjudande hem samt ett eget kartotek av vardagsnöjen, budgetvänliga resor och plånboksvänliga recept. 

För er nördar inget nytt i sak. Men det kan alltid vara bra med en genomlysning av sitt sparbeteende. Varför inte göra 2023 till ett omstartsår? Låt gå att du redan applicerar ett antal av knepen i boken. Men jag törs lova att du inte scorar 10/10. 

Boken passar också bra att ge bort till någon som kan behöva en skjuts i rätt riktning men som inte vet var hen ska börja. Och det är just detta som är USP:en. Du får det hela serverat för dig, ett litet steg per dag, vilket gör att du inte behöver tänka, bara göra. De flesta av bokens dagliga uppgifter tar 10-15 minuter. En del tar lite längre tid, men då har jag försökt att lägga in vilodagar i anslutning till dem så att man har en sportslig chans att jobba ikapp i det fall familjelogistiken sätter käppar i hjulen. Du har dessutom paus var fjärde månad för att landa dina nya vanor och götta dig åt dina framsteg.  

Exempel: Första uppgiften, måndag vecka ett, är: Städa ur kylskåpet. Uppgiften ser oskyldig ut på pappret, men bara åtta sidor och tre veckor senare har du fått ordning på hela mathanteringen och kommer garanterat att känna dig mer inspirerad att fixelitrixa i köket. Och sedan pysslar du på, lite i taget varje dag med undantag för pausdagarna och de tre pausmånaderna. 

En viktig aspekt är att det ska vara roligt att följa boken. Visst skriver jag en del om självspäk i form av att rensa förråd och göra storkok. Men lika mycket försöker jag att ta fasta på livets glädjeämnen, om än frugala sådana. Av den anledningen kan en av dagens uppgifter vara att bygga en koja i vardagsrummet och titta på Youtubeklipp med djur som gör roliga saker. Vad har det med sparande att göra? Inte mycket, men det är kul. Och det bryter eventuellt av mot din vanliga måndagsrutin som - ve - kanske är att onlineshoppa eller gå på lokal för att förtränga att det är måndag.

En annan av bokens syften är att göra dig mer kreativ, om än i det lilla. Ofta fastnar vi i jobba-äta-sova-formulan och även om den är funktionell så föder den gärna ett missnöje över sakernas tillstånd. Genom att integrera små segment av skapande vänder du leda till lust. Vem vet, kanske väcker du en björn i ide? En kreativ tillvaro skapar förnöjsamhet och som du vet är en nöjd konsument en dålig konsument. 

Boken har också avsnitt som tangerar hälsa. Jag är, som ni vet, ingen fitnessguru och det är inte här ni kommer att coachas till Iron Man. Men du kommer att få tillfälle att reflektera över ditt aktivitetsmönster och uppmanas att hitta en motionsform som är långsiktigt hållbar. Jag kommer också att introducera mina allra bästa sömntips. 

Jag vill helt enkelt att boken ska bereda väg för ett roligt, hälsosamt och rikedomsbyggande liv. 

Boken är i vanligt pocketformat så att den ska vara billigare än Sparboken (som var storpocket). Mitt sparår - 52 veckor mot ett friare liv lämpar sig illa att beställa till bibliotek. Varför? Det är en fyll-i-bok där du ska anteckna spending på daglig basis, göra månadssammanställningar av inkomster/utgifter, plottra i långsiktigt sparande, rita capsule wardrobes, fantisera om drömresor, redogöra för inredningsprojekt och utvärdera dina framsteg med hjälp av pedagogisk grafik.



Var hittar jag Mitt sparår - 52 veckor mot ett friare liv?

  • min webbshop (syns även i datorläge på bloggen). Här styr jag själv priset och det är 129 kronor + 36 kronor frakt = 165 kronor.
  • Bokus tar 172 kronor + 35 kronor frakt = 207 kronor. 
  • Adlibris tar 167 kronor + 35 kronor frakt = 202 kronor.
Nätbokhandlarna ändrar löpande sina priser, men detta är vad som gäller i skrivande stund. För mig spelar det ingen roll vilken kanal ni köper från, jag har samma avans oavsett. Att nätbokhandlarna ligger runt 40 spänn över är för att de gör ett påslag för att låta mig synas på deras sajter.

Oavsett krona törs jag lova att ROI för svenne banan blir runt en miljon (åtminstone på några års sikt). Förutsatt att man "är lite på tå" som det heter i yrkeslivet och håller tempot i de föreslagna dagsuppgifterna. Oklart var det landar för en frugal weirdo. Men några tusenlappar ska du väl kunna yxa loss genom att hänga på ett sparår. Tajmingen hade ju knappast kunnat vara bättre, bara dagar efter ny räntehöjning med stegrad hushållsångest som en extra motivator.

Mark Twain lär ha sagt: "The secret of getting ahead is getting started. The secret to getting started is breaking your complex overwhelming tasks into small manageable tasks and then starting on the first one.”    

Huvet på spiken om du frågar mig. För du kommer under året att åstadkomma storverk med såväl organisation i hemmet som din syn på resor, nöjen och fashion. Men det sker i så inkrementella steg att du knappt märker att det är privatekonomisk historia du skriver. En god ekonomi är inte resultatet av briljant hjärna (tur va) utan konsekvensen av dussintalet små beslut du tar i vardagen. Mitt sparår - 52 veckor mot ett friare liv är din guide på vägen, din kompass i djungeln, din fyrbåk i natten et cetera.

Mvh/
FruEfficientBadass

31 kommentarer:

  1. Grattis till ny bok och grattis till oss som kan ta del av din visdom :) Det är så rätt i tiden. Dessvärre bor jag i ett annat EU land och när man får upp det nya fraktpriset är det bara att ge upp. 330 SEK för frakt är rövarpris. Går det inte att skicka t.ex som S-paket med DHL? Borde kosta mindre än en hundring. Hade så gärna köpt den men tyvärr inte till sådant fraktpris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du inte beställa hem den till en vän/syskon tex, som sen kan hjälpa dig att skicka den till dig?/Smulan

      Radera
    2. Tyvärr inte, har ingen familj eller släkt i Sverige. De vänner jag har är inte nära nog för att jag ska ge dem ett uppdrag.

      Radera
  2. Hurra!! Julen (och släktens ekonomi) är räddad - bästa presenten!

    SvaraRadera
  3. Vad kul! Jag behöver verkligen ny inspiration kring ungefär allt. Det här får bli min julklapp till mig själv. Beställer direkt!
    DDT

    SvaraRadera
  4. Underbart - skal beställas med en gång!

    Vid beställning i webshopen: Vet du om boken kommer i brevlådan eller till ett utlämningsställe för en adress på landet? Min adress ligger "fel" sida om kommungränsen och då kommer leveransen till huvudorten som ligger 2 mil åt fel håll (har en annan adress jag beställer till vid dessa tillfällena).

    /Kristoffer

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag har beställt korr har de kommit i brevlådan.

      Radera
    2. Då satsar jag på det - tack!

      /Kristoffer

      Radera
  5. Grattis till nya boken (till både dig och mig:-). Har nu beställt, din förra bok hjälpte mig att spara en rejäl slant (i mina mått mätt).

    SvaraRadera
  6. Tyvärr fått en släng av slösa men i detta fall kanske det ändå är bra. Jag beställde båda böckerna nu och tar igen mitt slösande nästa år då jag ändå tänkt komma lite mer till insikt. Hoppet är det sista...

    SvaraRadera
  7. Snyggt jobbat EB! Kommer läsas!

    SvaraRadera
  8. Underbart! En julklapp jag vill ha. Beställde på stört, 2023 blir året med ordning och reda!

    SvaraRadera
  9. Har beställt i julklapp till mig själv. Gillade verkligen din första bok.

    SvaraRadera
  10. Också beställt nu! Så kul!

    SvaraRadera
  11. Med härligt, grattis! Låter spännande! Lämplig som julklapp till en total rookie? Eller passar den bättre för proffs som en själv? /frihetsmamman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mer rookie än Frihetsmamman. Även om jag tror att det dyker upp ett och annat som är nytt även för dig.

      Radera
  12. Spartips till stockholmare. T-Jarlen (Östermalmstorg) säljer 450 gram kaffebönor (Zoega espresso) för 29.95.

    /Max

    SvaraRadera
  13. Har precis beställt boken. Ser fram emot att läsa dina tips om koj-byggen!

    SvaraRadera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  15. Grattis till boksläpp! Ska beställa en - maken sitter och funderar på vilken bil vi ska byta upp oss till (300 000kr är han uppe i som budget nu..) Då känns en bok för 129+frakt som småpengar!

    Kan du inte berätta mer om förfarandet från idé till bok! Skriver man i typ word? Hur gör man "redigering/layout"? kräver det specialprogram? Hur valde du trycker? Hur gör du webshoppen?

    Även om jag inte vill skriva bok är jag nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer, hade varit intressant att läsa mer om. Även själva den kreativa processen, hur lång tid tog det att skriva, när gjorde du det (korta sjok/långa ostörda fm etc), vad var lätt eller svårt med skrivandet

      Radera
    2. Jag har fnulat på den sen förra boksläppet men gjorde misstaget att först formge den för hårdband så den blev väldigt dyr. Det var så tråkigt att kopiera över text och bild till pocketformat så det drog ut typ åtta månader på tiden.

      Inget var svårt med skrivandet, det häver jag ur mig som en katt jamar. Utmaningen är tekniken. Dels måste man sätta boken i InDesign, vilket jag iofs lärde mig på journalistutbildningen även om jag jobbar i snigelfart jämfört med en professionell redaktör.

      Dels är det lite meck att få till filerna i Publit-vänligt format (Publit = egenutgivning). Sen ska det provtryckas och korras, vilket jag gjort i säkert tio omgångar eftersom jag av någon anledning inte ser tryckfel på skärm utan måste ha papper.

      Sen ska man betala avgift till Bokrondellen så att boken länkas till nätbokandlarna och skicka smakprov till Smakprov så att det ligger en "Provläs"-flik hos nätbokhandlarna. Det är för övrigt ett tips om ni vill få en uppfattning om boken, gå in på ex. Bokus och tryck "Provläs" i nedre högra hörnet på boken.

      Radera
  16. Hej. Tjänar du pengar på din blogg? Hoppas det, för den är jättebra!

    SvaraRadera
  17. Nu har jag också beställt ett ex! Är verkligen motiverad till att gå in för sparandet nästa år, så jag hoppas på lite extra inspiration från dig och din bok.

    SvaraRadera
  18. Har också beställt ett ex nu, blivit lite för spenderarbenägen och inte alls så sparsam som för tio år sedan när jag gick från student till arbete, mer ön dubblerade inkomsterna men inte utgifterna. Har gått ut för sedan dess

    SvaraRadera
  19. Vad kul! Har beställt nu, så pepp på detta! /Sofia

    SvaraRadera
  20. Köpte en lakritsjulkalender som hedonistisk julkalender åt mig själv och ett riktigt snyggt halsband åt kvinnan, tror jag överlever julmånaden oskadd och ska seriöst överväga dessa böcker som nyårsgåva åt familjen (eller iaf undertecknad) om dryga 30 dagar!
    /JonasB

    SvaraRadera
  21. Stort grattis till boksläpp! Får bli årets julklapp till mig själv!
    /Frugala hedonisten

    SvaraRadera
  22. Har precis börjat med din bok men känner mig lite osäker på investeringsgrafen, hur det är tänkt att den ska fyllas i? Skulle varit hjälpsamt att se ett exempel

    SvaraRadera