Sammanfattning av vecka sex

Veckan avslutades svagt på plus. Det spelar mindre roll att pluset är litet. Det viktiga är att det är just på plus och att jag känner att jag taktar mot månaden. Det är en helt fantastisk känsla, denna att ha dragit i handbromsen. Inte för att det läckte ut pengar innan sparåret, men jag hade ingen koll. Nu har jag koll på varenda spänn.

Mitt knep för uppföljning är att jag loggar in på Kuckelimuck och kollar dragningar från lönekontot med några dagars fördröjning och bokar kostnaderna på rätt dag. Ibland kan man ha dragit kortet på måndagen och så syns det inte förrän på onsdagen. Väntar jag ett par dagar noteras kostnaden enkelt och snyggt och jag kan föra in den i boka. 

Jag hade aldrig kunnat föreställa mig en så finansiellt lyckosam vinter. Jag såg framför mig sju svåra år och gräshoppeinvasion. Istället har jag, trots feta elräkningar och ovälkomna utgifter (mer om det i nästa stycke) kunnat spara runt fem tusen i månaden. Jag ska vara transparent nog att säga att jag i nuläget inte investerar utan bygger buffert, eftersom jag krasst räknar med att inte få tillsvidareanställning (på grund av ansträngd arbetsgivarekonomi, naturligtvis inte på grund av bristande förmåga hos undertecknad). Men ISK:en har fått lite välbehövlig vila och se så den myser och har sig. 

Jag nämnde ju i ett tidigare inlägg apropå gud vet vad (dyrt att ha gård?) att det lät konstigt från utsidan av huset och att vattnet steg i golvbrunnen vid dusch trots rensad golvbrunn. Sen byggdes det på av otrevliga inslag. Exempelvis att det vid spolning i toaletten började bubbla upp vatten i golvbrunn och i tvättmaskinsavlopp. HUR är det möjligt, de avloppssystemen är helt frikopplade från varandra? En dag upptäckte vi en liten pöl vid toaletten och när vi torkat upp den uppstod den igen och igen som en platt, transparent grisen Särimner.

Att låta mig och min man felsöka VVS är som att släppa in två femåringar på Bukowskis och be dem värdera abstrakt konst. Vi (nåja, jag, min man spelade piano mest) kliade våra huvuden och googlade och spekulerade men det slutade i vanlig ordning med en massa förvirrade samtal varav ett lyckligtvis landade hos den man som en gång i tiden grävde vårt avloppssystem och han rådde oss att boka slamtömning och spolning av - och jag citerar - gråvattenbrunn samt pumpbrunn. Igen står jag som ett frågetecken - hade vi ens en pumpbrunn och vad ska vi med den till?

Den cowboy som sen dök upp, tatuerad upp till käklinjen med en cigg lojt hängande i mungipan, undrade nyfiket när vi senast slamsugit. ”?” sa jag. varpå han fnissade och sa att det ska man göra varje år. Jag vet inte riktigt, men jag tror att det var tio år sen avloppet grävdes och mig veterligen har ingen slamsugit like evva. 

Han var för övrigt imponerad över den "kaka" som bildats nere i vår brunn, vilket jag i brist på annan stimuli tolkade som en komplimang. Han visade mig också runt bland de olika brunnarna och förklarade deras syften och samverkan. 

Känner ni till det efemära sug- och slamspråket? Svartvatten = från damrummet. Gråvatten = från dusch och diskho. Pumpbrunn = pumpar vattnet från gråvattnet till filtrationsbädden (Eller heter det infiltrationsbädden? Bädd var det i all fall). Den senare måste grävas om vart 15-20 år och det kostar 120 000 cirka. Livet i hus...

Han avslutade sin rundtur med att nonchalant suga upp den fortfarande glödande fimpen in i sugslangen och sa att "Nu löser sig nog resten". Och han hade rätt! Golvbrunnen slutade gurgla, pölarna försvann (det var tydligen kondensvatten som delvis berodde på bristande ventilation som på något mystiskt sätt hängde samman med avloppet och slammet i dess slut). 

Jag tänkte på slamkillen när jag satt på en fancy middag någon vecka senare bland konsulter, entreprenörer och allehanda tjänstemän. Inte en (1) av dessa hade kunnat felsöka eller åtgärda problemet i vårt badrum. Heder åt slamskrået, vad gjorde en utan dem? 

Men det är inte gratis att lyxa runt med slamtjänster. Fyra tusen fem hundra kronor ligger inne för betalning den 27 februari. Å andra sidan hade det kunnat vara mycket värre. Min VVS-fantasi slutar här så jag vet inte exakt vad det problemet hade kunnat vara men säg ett akut behov av att lägga om grundvattenspalten eller kraftigt skadad gnosspuddlare? Jag utesluter inget. 

Nog om den lilla världen, nu går vi över till det väsentliga nämligen veckans uppgifter som var att jobba vidare på garderoben. Aaargh jag blir så sur varje gång jag glömmer att ta förebilder men ni får helt enkelt tro mig på mitt ord när jag säger att vår klädstång såg minst sagt vissen ut. Knöligt upphängda kläder, en del smutsigt, lite inhalkade plagg från hallen som inte ska vara där och en kort klänning (på mig en lång topp) som jag egentligen lagt i bortskänkeskassen men som jag i ett anfall av nostalgi tog tillbaka i tron om att den hade mer att ge (vilket den inte hade) osv.

Jag började enligt instruktion: Lägg ut alla kläder på lämplig sorteringsyta. I mitt fall betyder det alltid sängen. I boken har jag spridit ut sorteringsövningen över hela veckan och jag rekommenderar då en soffa eller liknande. Men eftersom min garderob är så liten så tog jag allt en och samma kväll. Och då hann jag rassla igenom min mans kläder också.


Ursprungsläget var nio byxor och en kjol. Jag fick ner dessa till sex byxor och en kjol. Det som rök var de stuprörsbyxor i grått och svart jag köpte second hand i somras och jag gör nu en mental notering inför alla framtida byxköp: Byxor utan fickor kommer inte att användas. 


Överdelarna blev ett mindre berg och ur detta plockade jag tillbaka 17 stycken. I boken skriver jag att du ska börja med att plocka ut fem-sex underdelar och sedan tre-fyra överdelar per underdel vilket kommer att summera till i runda slängar 30 plagg. Jag landade på 24 vilket ju får anses vara klart godkänt. Se så fin vår samlade garderob såg ut efter:

Nedan plagg åkte in i skämshyllan i hallen i väntan på nästa helhetsrensning. Jag vet att det låter atypiskt mig men jag orkade inte ta tag i hela varvet runt just nu, jag ville bara frigöra mina aktiva plagg från möget.


Jag kände visst motstånd mot att genomföra veckans uppgift. Delvis för att jag har drabbats av jobb och kommer hem som en urlakad trasa på eftermiddagarna kvällarna. Men också för att jag inte såg poängen. "Jag har redan slimmad garderob" liksom. 

Men det är något magiskt i själva akten att dra av allt från galgarna, lägga det på sängen, syna, tvätta de plagg som behöver tvättas, stryka det som är skrynkligt och sen med intention hänga tillbaka plaggen ett efter ett. Det blev som att damma en bokylla. Exakt samma innehåll som innan, bara lite färre, rakare, prydligare och fräschare. Kanske "garderobsuppfräschning" passar bättre än "garderobsrensning"? 

Vidare upptäckte jag plagg som halkat åt sidan i mitt medvetande som jag nu börjat använda igen. Att en gång för alla göra slut med bruket av ficklösa stuprörsbyxor var också befriande. Nu vet jag att alla mina byxor funkar. Och jag har återigen lovat mig att börja använda kjol då och då.

Det hela avrundades med att jag i boken sidan 44 listade mina beståndsdelar inklusive skor och accessoarer.


Trots att jag håller mig i nedre spannet av en kapselgarderob känns det som rätt många plagg ändå. Jag har ju skrivit flera saker per rad under överdelar. 

På skor en rätt trist historia. Jag har nästan bara Icebugs på mig så här års eftersom det är iskana överallt och hur snyggt det än är med ridstövlar i putsat läder så är det fult med arm i mitella vilket var nära att bli verklighet efter en representationskväll förra fredagen då jag i mina italienska skosulor vurpade tre gånger på väg till taxin. Jag fick feta blåmärken på hela vänster sida kroppen inklusive handloven. För övrigt är det nu rätt säsong att köpa Icebugs. Jag ser dem på rea exempelvis här, här och här. 

Veckan avslutades i boken med vikning av kläder ner i off-season-lådor inklusive innehållsförteckning på lådans utsida enligt devisen "det du inte ser finns inte”. Detta är anledningen till att du vid varje säsongsskifte springer åstad och onlineshoppar. 

Nu har jag så få plagg per säsong och som ni kanske minns skapade jag förra sommaren min ultimata sommarbarderob i svart/beige/vitt som nu ligger prydligt vikt i ett skåp på plan två. Jag har helt enkelt inget behov av att strukturera mer än så. 

När försommaren kryper på viker jag pö om pö undan de fåtaliga plagg som syns på klädstången ovan och byter plats med sommarkläderna. Betydligt enklare än för flickeflarnet i nedan video.


Hur gick veckan för dig?

Mvh/
FruEfficientBadass

14 kommentarer:

  1. Nu följer jag inte boken (det blev liksom lite väl mycket annat i mitt liv för stunden), men rensade lite i garderoben inför flytten. Så nu har jag två par byxor och sex stycken tröjor. Ett par skor... Funderar på att göra en total make over av mig själv, så det kan hända att alla kläder åker ut när jag köpt nytt. Men då blir det ungefär samma mängd, jag tycker det är lagom.

    Jag ska nog köpa mig ett par icebugs på rea... Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Min vintergarderob består av;
    2 par Byxor
    4 st Långärmade Tröjor
    1 st Stickad Tröja
    2 st Koftor
    1 par Strumpbyxor
    2 st Tunikor
    1 st Klänning

    Så befriande att inte ha fler plagg att välja mellan och samtliga av dessa är dessutom bekväma. Tagit lite tid att ta sig till denna nivå men nu är det en fröjd att öppna garderoben. Sommargarderoben är identisk i antal plagg, skillnaden är bara tunnare material.

    SvaraRadera
  3. Det är jätteimponerande tycker jag - min kapsylgardrob ligger som en sammanfiltrad hög av svart merino med jobbjeansen innknytt - inte orkar jag forstöra min vackra, färgorganiserade officiella och nu museala gardrob på galger i byrån

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej inte ens jag kan förespråka något sådant. Låt stå!

      Radera
  4. Fascinerande med folk som likt 70-talets Gröna Vågen, flyttar ut i spenaten och aldrig funderar på hur elen kommer in i huset eller vart avloppet tar vägen. Har inte dina barn fått gå på obligatoriskt studiebesök på Käppalaverket när de gick i mellanstadiet? Där de fått en duvning i vattnets kretslopp och hur ett reningsverk fungerar. Det trodde jag att alla stockholmsskolor + kranskommuner gjorde.
    Och eftersom ni inte är anslutna till något kommunalt vatten/avlopp så borde väl funderingen kommit upp om vad som händer med gucket, som inte åker till Käppala (långt dit för er, men det finns väl nåt liknande i er närhet). För inte tror ni väl att allt på något magiskt sätt trollas bort (vart tar filtergucket vägen då?) innan gråvattnet tar sig ner i marken och så småningom till grundvattnet.

    Till ditt försvar så måste jag undra varför er kommun inte har hintat om detta genom åren! Slamtömning och sophämtning är de enda avgifterna förutom fastighetsavgift som är obligatoriska för fastighetsägare här i landet (ev vägavgifter om man har samfällighet). Så även om man inte använder en fastighet så kräver de betalt för detta (det går att söka dispens, men då ska man ha ett bra motiv). Och med jämna mellanrum så kommer en lapp i brevlådan om "att nu ska även köks- och badavloppstanken tömmas och se till att noga markera ut var ni har det".

    Till ett ytterligare försvar för dig så är det ju bra mycket större användning av vatten/avlopp i ert hus nu, med 5 personer och åretruntboende, än det var förr när ni bara hade det som sommarställe. Hastigheten på gucktillförsel till tanken har ökat avsevärt.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte bara jag utan även slamkillen håller med dig i ovan. Han var förvånad att kommunen inte hört av sig eller skickat brev i frågan. De borde SÄRSKILT prioritera inflyttade Stöckhölmare eftersom deras förståelse för VVS-relaterat som angivits ovan är i bästa fall begränsad (till Käppalaverken - jag var nog sjuk den dan) eller i sämsta fall obefintlig (undertecknad).

      Radera
  5. Har man (fritids)hus utan kommunalt avlopp så blir det till att beställa slamsugning, i tid innan det "svämmar över". Allt det där med olika brunnar har varit grekiska för oss också, men vår utförare, Sörmlands Vatten, har koll på frekvenserna och föreslår vad som bör göras när jag pratat med dem. Bra service. Har förövrigt slarvat med kassaboken men tror att det är plus nu när vi går in på sista "vita veckan" för denna gång.

    Magnus

    SvaraRadera
  6. Jag förstår inte hur ni får ihop tvättlogistiken med så få plagg. Om jag hade så lite kläder skulle jag vara tvungen att ideligen köra halvfull tvättmaskin och i princip alltid ha tvätt på tork i mitt vardagsrum. Jag tycker att det ger en fantastisk frihet att inte vara tvungen att tvätta varje vecka.

    Sen bär det mig emot att göra mig av med fullt fungerande plagg bara för att jag har "för många".

    Förvisso borde jag rensa ut en del värdelösa plagg som jag inte skulle ta på mig ens om det gällde att tömma latriner. Dessutom gamla älskade plagg som helst inte vill acceptera att de har blivit skabbiga och utslitna.

    Så jag kanske ska ta itu med det e deras dagen.....

    SvaraRadera
  7. Den som har så få plagg måste rimligen ha egen tvättmaskin. Jobbigt att planera bokning av tvätt i gemensam tvättstuga om man måste tvätta ideligen. Själv kör jag på ERE-Jacobs modell att ha tillräckligt med kläder och underkläder för att det ska vara lagom att tvätta var 14de dag. Då får man dessutom fulla maskiner = win vad gäller energi, vatten och tvättmedel.

    SvaraRadera
  8. Mycket underhållande, i vanlig ordning. Får välbehagsrysningar av er minimalistiska klädstång. Imponerande!!

    SvaraRadera
  9. Spartips: Tappa ditt enda betalkort och lev på kontanterna du har hemma (dryga hundralappen) och fuska inte genom att låna av någon. Det sätter fart på kreativiteten :).

    SvaraRadera
  10. En fråga!! Följer sparboken med start 20/1 (våra månader går ekonomiskt mellan barnbidragen) men hur gör man efter vecka 4 när det är dagar kvar i månaden?! Har inte sett om du skrivit om det nånstans men känner mig väldigt förvirrad. Tack för en mkt inspirerande blogg och bok! /A

    SvaraRadera