Sammanfattning vecka 8

Låt oss börja med väsentligheterna. Jag träffade min stora idol Bengt af Klintberg, mannen bakom Råttan i Pizzan. 

Om man ska vara petig skedde detta i slutet av vecka sju, men eftersom jag befunnit mig på resande fot har jag inte haft tid att sätta samman mina humble brags. Var, när, hur utspelade sig ovan undrar kanske ni? Jag blev helt enkelt bjuden på filmpremiär av en av bloggens allra vackraste läsare, tillika följare av sparåret. Tack för en underbar kväll! Är det för övrigt någon som känner igen mannen till vänster? 

Anyheuw, jag började vecka åtta på ett klädsamt plus om 256 kronor. Sen gick det snabbt utför vilket egentligen var en bokföringsteknisk miss då de kostnaderna härrörde från min Stockholmshelg vecka sju men drogs först under måndagen och tisdagen. Inte bara var det utgång på bar och restaurang, jag gick också loss och köpte den ovala blåvita kruka (syns på Insta) jag spanat på i Sjöhistoriskas presentbutik under uppskattningsvis sju år. Det var en jäkla tur att jag köpte den, sina 400 kronor till trots, eftersom de var en rest från en ostindisk utställning och de exemplar som stod på hyllan var de enda som var kvar. Hade jag grämt mig om de tagit slut medan jag låtit åren av snålande rinna på? Svar ja. 

Hur mycket hade jag kvar att leva loppan för i fredags? Tjugotvå kronor. Inte mycket att hänga i julgran. Man kan köpa lösgodis om man är lagd åt det hållet, men det är inte jag. Man kan köpa en Leffe. Funderar starkt på det och låta den stå och götta till sig i det fortfarande iskalla skafferiet tills på fredag. 

Ingen lönecava blev det, glömde helt bort det. Det blir inte heller samma sak när jag övergått till autogiro som dras några dagar efter lön än tidigare då jag manuellt satt och knappade in räkningar och gjorde överföring till Avanza den 25:e.

Mars ser ut att bli en lysande månad med närmare 9 000 i sparutrymme (estimat -4 500 kr) efter att månadspengen är avräknad. Hur är det möjligt? Jag har el- och slamräkningar för tio tusen och därtill övriga räkningar inklusive avgiften för lägenheten i Stockholm. Kanske beror det på att min man köper i princip all mat. Och att korta februari gör att behovet av månadspengen minskar. I vilket fall är jag mycket optimistisk, 20' sparade i år och nu är det snart vår. 

Veckans uppgifter då? Jag har slarvat, ska jag erkänna. Skor är liksom ingen stor vara för mig. Jag har inga att rensa ut eftersom jag använder i princip samma två-tre par hela tiden vintertid. Sommarskorna rensade jag bland när jag ställde upp dem i höstas. Jag är ingen skokvinna, en sån som går igång på att plocka upp nya skor i tid och otid. Tvärt om, det är ett nödvändigt ont. Jag har också stora fötter vilket omöjliggör nätta historier att trippa runt i, mina fötter kräver rejäl (gärna foträt av det slag man hittar hos exempelvis Tamaris) markkontakt och har jag väl hittat en modell som funkar kör jag vidare på den i ny tappning år efter år. Just nu går jag bara i mina Icebugs och de går inte ens att putsa så där får ni klara er själva.

Det jag däremot tog tag i var "Smycken & övrigt". Jag har en liten träkista för ändamålet vid sidan av klädstången. Jag besöker den mycket sällan. Jag är heller ingen smyckesmänniska och jag blir fortfarande full i skratt när jag tänker på min vän från Stocksund som kritiskt granskade mina fingrar och frågade var jag "förvarade mina ädelstenar". Själv förvarade hon merparten i ett bankfack. Nix, jag bär det jag har det vill säga vigselring på vänster och min farmors turmalinring i 20-talssnitt på höger. Halsband ger mig klaustrofobi och mina örsnibbar har tydligen bestämt sig för att jag är allergisk mot allt utom Blomdahls örhängen av plast så jag har två uppsättningar med någon form av vit kristall. Ett par små och ett par ännu mindre. Perfekt. 


Smyckeskistan visade sig fylld med konstiga saker. Fula träningsband, min mans tennisbollar, psykofarmaka i en Hermèslåda (dekadent va?) och random smycken jag inte använt på år och dar förutom det stora kedjeliknande närmast "handen" som jag hade på en julfest. 


Jag la ungefär hälften i en plastpåse som jag la under trappen i väntan på nästa loppistur. Därefter torkade jag ur lådan och petade tillbaka resten. Jag behöll några av de dysfunktionella örhängena, bland annat ett par Chanel som jag tänker mig att jag nog ska klara att bära en kväll i alla fall. De tar ju inte orimligt mycket plats och om ni går in på slumpvis vald Youtube-kvinna från USA och ser henne rensa bland sina smycken inser ni att mina innehav närmast är att beskriva som spartanska. Klockan är min morfars Jaeger LeCoultre som behöver lagas. Sist gick det på fem tusen, så jag samlar kraft och mod. Men den ska åter i bruk. 

Jag vill också inflika ett tips: Sälj oanvänt guld och silver via Guldbrev. Jag är inte sponsrad, bara nöjd kund. Det var i början av sparprocessen jag tog tag i gamla vigselringar från släkten, barnens dophalsband som aldrig användes på grund av barnsliga motiv (hoppas inte den äldre generationen läser detta) och det inbringade bra med stålars som gick rakt in på ISK:en. Och skulle du få för dig att du vill köpa nya smycken, gå till Kaplans webbutik och köp patinerade smycken för hälften av nypris. Du kan även sälja via Kaplans, men som du säkert redan gissat är andrahandsvärdet lågt. Jag har behandlat ämnet smycken på bloggen tidigare och ni vet vad jag tycker: Det är i mångt och mycket överflödigt eftersom ingen lägger märke till dem. Satsa på enstaka grundsmycken du verkligen älskar och skippa resten.

Då återstår bara att redovisa veckans pyssel, att rita två festutstyrslar. En för sommar och en för vinter:


Ja vad kan man säga. Jag saknar fantasi. Inga färgglada tubtoppar eller glittriga fodral. Ej heller meterhöga klackar. Jag kör på basen. Pennkjol och vit clownblus på sommaren, svarta byxor och tröja (notera att jag lagt till ett armband) med välputsade stövlar på vintern. Lägg krut på hår, smink och en vinnande personlighet istället för att bulka upp med obrukbara festplagg. 

Jag citerar några rader från boktextens avslutande pekpinnar för månad två: 

Med en fungerande garderob kommer du inte att känna samma behov av shopping. Det blir också roligare att klä sig. Du har troligtvis tänkt till så att du har klädkombinationer för de flesta sammanhang, inklusive fest. Detta bidrar till minskad vardagsstress.

Du kommer kanske också att börja uppskatta lyxen i att ha en garderob där plaggen hänger luftigt. Du behöver varken bända fram plaggen eller sträcka dig för att nå dem. Inte sällan kan en enkel garderob kännas mer exklusiv. Särskilt om du jämte dina plagg har dina accessoarer och skor.

Hur gick din klädmånad?

Mvh
FruEfficientBadass


25 kommentarer:

  1. Jag fastnade vid att din man ”betalar maten”. Har ni uppdelad ekonomi?
    Hur fungerar det? Hur delar ni då på gemensamma kostnader? Eller inkomster för den delen? Betalar ni hava språkresan var för barnen? Hur gör ni när en av er jobbar och tjänar pengar - en har mycket pengar in den månaden och har utrymme för mer medan den andre inte har något alls, typ?
    Och ert fire-konto, har ni varsitt?
    20 frågor så här på måndagsmorgonen 🫣
    Hoppas du får en fin vecka!
    /Isaflisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ok, jag är som mest alert måndag morgon. De flesta svaren finner du här:

      https://efficientbadass.blogspot.com/2022/08/ar-jag-fire.html

      Där omtalar jag också barnens "frihetsfond" - ett härligt stash som är resultatet av sju års sparande av tre barnbidrag. Det täcker allt barnrelaterat ink. språkresor.

      Att min man just nu betalar maten kompenseras av att jag betalar allt husrelaterat i Hudik samt månadskostnaden för Stockholmslägenheten. Jag tjänar för tillfället mer så det känns rimligt. Vi kör inte krona mot krona utan det är ett heppande vars syfte är att vi ska ha ungefär lika mycket att röra oss med i slutet av månaden.

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i ett förhållande med Anderson i flera år gjorde han slut med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha tillbaka honom så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformler som kunde hjälpa mig att besvärja honom men jag är typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget val än att prova det, jag mailade trollformlern, och han sa till mig att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han förtrollade och överraskande nog den andra dagen, klockan var runt 16.00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag blev så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckliga tillsammans igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har problem med relationen, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla trollformaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Kärleksbesvärjelser
      2) lösning och bot mot all sjukdom
      3) Örtkur för alla sjukdomar/sjukdomar
      4) Äktenskapsbesvärjelser
      5) Graviditetsbesvärjelse
      6) Uppbrottstrollformler
      7) Dödsbesvärjelse
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har några problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Fantastiskt beskrivet, som vanligt! Följer sparåret, men slutade veckan på -950 kronor i går. Ska jag då föra över dem till denna vecka eller är det töm och glöm som gäller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm......Det får man nog själv bedöma. Hade det varit under inneliggande månad (d.v.s. efter exempelvis vecka 1, 2 eller 3) hade jag sagt att det följer med. Men att börja en månad på minus känns ju inte så kul. Du får själv avgöra hur du vill göra.

      Radera
  3. Jag är inte "med" i sparåret men följer allt med glädje och tar till mig av tipsen ändå! Klädmånaden började bra med att jag sydde ett par svarta kostymbyxor till yngsta dottern, de sitter som en smäck och hon blev nöjd. Tygkostnad: 160 kr, plus blixtlås 20 kr. Klippte nyss till en klänning till mig själv efter ett vintage symönster från Tradera, ser mycket fram emot den. Mönster 20 kr, tyg 250 kr, tråd 32 kr (!) och blixtlås tror jag att jag har i gömmorna.

    SvaraRadera
  4. Är det månne Manne af Klintberg till vänster i bild?

    SvaraRadera
  5. Det slog mig, samtidigt som jag skrev kommentaren, att de borde ju vara bröder, clownen Manne och Bengt. Det har jag aldrig tänkt på tidigare. 😄

    SvaraRadera
  6. Och det var alltså Bengts dotter/Mannes brorsdotter som gjort filmen. Vilken är filmen?

    SvaraRadera
  7. Åh, vad roligt. Den längtar jag efter att få se.

    SvaraRadera
  8. Har rengjort och putsat mina vinterboots men de kan nog tyvärr inte ställas undan än. Lämnade in mina älskade Johnston & Murphy svarta vår/höst-skor för nya sulor och lite invändig renovering hos den lokala skomakaren. Det var inte billigt men en klart mindre penning än om jag köpt ett par nya. Och nu känns de och ser ut som nya, redo för våren! Återstår att kolla om några skor ska rensas ut.

    Magnus

    SvaraRadera
  9. Jag hade inte så värst mycket garderobsrensning att göra och mina sommarkläder + skor låg redan på vinden prydligt nedstoppade i stora plastbackar. (Allt detta är ditt fel) Men mina vinterskor är nu rengjorda och putsade så att de blänker.
    Slutar månaden på +18 kronor att leva loppan för. Party! Har beslutat att öka min dagspeng lite, faktiskt.
    DDT

    SvaraRadera
  10. "(Allt detta är ditt fel)" Haha. Fast jag läser inget om att du lagt ett blad silkespapper på toppen så än har jag inte kommit i mål.

    SvaraRadera
  11. RIKTIGT BRÅDSKANDE EFFEKTIV STAVNINGSSTYRNING FÖR ATT HJÄLPA TILLBAKA EX ÄLSKAN OCH RÄDDA ÄKTENSKAP
    Hej alla mitt namn Rosalba är så överväldigad av glädje tack vare Dr.GURU. Min man lämnade mig för en annan kvinna för några år sedan och jag var väldigt förkrossad eftersom jag aldrig gjorde något fel mot honom, jag blev kvar med mina två barn och ett jobb som betalar lite. Jag höll nästan på att ge upp tills jag såg ett vittnesbörd på nätet om Dr.GURU hur han har hjälpt många människor, så jag kontaktade honom överraskande 24 timmar efter att jag gjorde det läkaren bad mig att göra. Min man kom tillbaka dagen efter besvärjelsen och tiggde. mig att förlåta honom och lovade att aldrig lämna. Min man har varit tillbaka i 6 månader nu och vi har aldrig haft några problem, jag är glad att jag inte tvivlade på Dr.GURU. Nu är jag säker på att han också kan lösa eventuella problem med snabb avlösning. Du kan också kontakta honom för hjälp nu.
    E-post: saguruu087@gmail.com eller whatsapp +12098373537

    SvaraRadera
  12. MITT ÄKTENSKAP FUNGERADE IGEN MED HJÄLP AV DR ISIKOLO SOM ÄR DEN ÄRLIGA STAVNINGSSATSER DU KAN HITTA
    Jag är Helen Fernholm. Mitt hem har varit fyllt av oändliga problem och misär som ledde till skilsmässan som jag aldrig ville ha med min man. Allt kraschade och vi gick skilda vägar. Jag försökte gå vidare men det var så svårt för mig eftersom jag fortfarande älskade min man och min dotter har alltid gråtit efter att ha fått tillbaka sin pappa. Jag hade inget val snarare än att söka hjälp, vilket ledde till att jag kontaktade DR ISIKOLO efter att ha sett så många bra kommentarer om hans arbete. Han försäkrade mig om att försona mig och min man med hans försoningsbesvär, vilket han gjorde. Jag är glad över att kunna berätta för er alla att kärleken och lyckan har återställts och vi blev tillsammans igen och jag tror att det är för alltid för oss och allt tack vare DR ISIKOLO för att han gjorde så mycket för att rädda min familj. Han är aldrig för upptagen för att hjälpa någon. Så kontakta honom nu om du också behöver hjälp. mejla honom nu via: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom via WhatsApp: +2348133261196

    SvaraRadera
  13. Jag heter Edna Brewster och jag är här för att uppskatta Dr Isikolo. Jag har alltid haft ett komplicerat förhållande till min pojkvän. Vi slogs så många gånger på grund av osäkerhet på båda sidor och vi separerade. Jag visste mycket väl att jag fortfarande älskar honom och behövde honom tillbaka i mitt liv. Han försummade min vädjan och ansträngningar för att göra saker rätt och jag fick information om att han redan träffade en annan kvinna. Jag kunde inte hjälpa situationen så jag var tvungen att kontakta DR ISIKOLO och vi pratade och jag förklarade allt för mig. Han försäkrade mig att han kommer att hjälpa mig och se till att jag får honom tillbaka till mig. Han slösade inte bort någon tid på att hjälpa mig och han återställde kärleken och glädjen vi delade och jag fick min man tillbaka till mig. Jag vet bättre att allt så många människor säger om DR ISIKOLO faktiskt är sant när jag fick resultatet av hans arbete för mig 48 timmar som han lovade. Tro mig han kan hjälpa dig också om du tror. Så bara kontakta honom nu. Hans e-postkontakt: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp/Viber honom på +2348133261196.

    SvaraRadera
  14. Ingen annan kan hjälpa dig att fixa ditt förhållande och kärleksproblem bättre än Dr Isikolo
    Jag heter Elena Berglund. Det kommer att förvåna dig att veta att allt så många människor har vittnat om DR ISIKOLO bara är sanningen. Min man lämnade mig och mina barn för att vi hade så många bråk och bråk. Hans folk var också emot mitt äktenskap med honom. Jag älskade honom så mycket och hade ett stort hopp om att vi ska bygga en ljus framtid tillsammans. Jag väntade i 6 månader och han återvände aldrig till mig. Så jag var tvungen att kontakta DR ISIKOLO som gjorde allt i sin makt för att återförena oss och återställa den kärlek och lycka vi en gång delade. Han återvände hem till oss efter 48 timmar precis som DR ISIKOLO försäkrade mig. Du kan också få denna fantastiska hjälp och leva för att vara tacksam mot honom eftersom han aldrig gör någon besviken. kontakta honom e-post: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196.

    SvaraRadera
  15. Hej alla, jag heter Klaudia Kusa. Under ganska lång tid bodde min man i en annan lägenhet på grund av arbetspress och vi var väldigt lyckliga tillsammans trots att han höll sig ifrån oss i några månader. Föga visste jag att en kollega från jobbet redan hade en affär med honom som fick min man att lämna in en skilsmässa mot mig från ingenstans. Jag visste att något var fel eftersom vi aldrig behövde bråka eller bråka så mycket för att få honom att lämna. Jag var traumatiserad och jag söker hjälp för att ta itu med situationen som ledde mig till DR ISIKOLO från beröm som folk gav honom på nätet. Vi diskuterade länge och han berättade allt jag behövde veta om vad som hände och processen för att åtgärda problemen. Han uppfyllde sina löften och fick min man tillbaka till mig och skilsmässaprocessen avbröts. Nu är min man tillbaka hem till oss och vi är lyckliga tillsammans. Det är verkligen fantastiskt hur människor verkligen kan hjälpa andra människor när de är i nöd. Han kan hjälpa dig också. Sms:a honom bara via WhatsApp +2348133261196 eller maila honom via: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvaraRadera
  16. Kontakta den mest ärliga och kraftfulla trollformaren som heter Dr Isikolo som hjälpte mig så kommer han att göra detsamma för dig.
    Jag heter Marie Cedergren och allt för gott, jag uppskattar Dr Isikolo som hjälpte mig med sina stora krafter att återställa mitt hem och den lycka jag delade med min man och det är verkligen något jag är evigt tacksam för. Det hände att jag var hjälplös och nedslagen i nästan ett år när min man lämnade mig på grund av äktenskapliga problem som vi stötte på. Jag gjorde allt jag kunde för att rädda mitt äktenskap och ingenting fungerade förrän DR ISIKOLO kom till min räddning. Han hjälpte mig och kärleken och lyckan jag delade med min man återställdes och mer fantastiskt. Jag vet att det låter konstigt om han verkligen kan hjälpa någon, men han är 100% garanterad att inte göra dig besviken när han försäkrar dig om att ha önskat resultat efter 48 timmar. Han kan hjälpa dig också om du är villig att ge honom chansen att göra det. mejla honom nu via: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera
  17. Ett fantastiskt vittnesbörd om en trollformler som tog min man tillbaka till mig. Jag är lyckligt gift med en underbar och omtänksam man med två barn. Ett mycket stort problem uppstod i min familj för sju månader sedan, mellan mig och min man. så hemskt att han tog fallet till domstol för skilsmässa. han sa att han aldrig ville stanna hos mig igen och att han inte älskade mig längre. Så han packade ut ur huset och fick mig och mina barn att gå igenom svår smärta. Jag försökte alla mina möjliga medel för att få tillbaka honom, efter mycket tiggeri, men allt utan resultat och han bekräftade att han har fattat sitt beslut, och att han aldrig ville träffa mig igen. Så en kväll när jag kom tillbaka från jobbet träffade jag en gammal vän till mig som frågade min man. Så jag förklarade allt för henne, så hon sa till mig att det enda sättet jag kan få tillbaka min man är att besöka en trollformler, för det är vad hon också gjorde för att vinna tillbaka sin älskare. Sedan följde jag hennes råd och hon gav mig DR WALE WhatsApp-kontakt:+2347054019402. omedelbart skickade jag ett WhatsApp-meddelande till DR WALE och berättade för honom om alla smärtor och problem jag står inför. DR WALE sa åt mig att inte gråta längre och att jag använder slappna av i mitt sinne. Efter mycket diskussion med DR WALE betalade jag för allt material och föremål som behövdes för att besvärja mig, och trollformlern försäkrade mig att jag kommer att få tillbaka min man om en vecka. Vilket fantastiskt uttalande!! Så han pratade med mig och berättade allt jag behövde göra. Sedan nästa vecka var det så förvånande att min man som inte ringt mig de senaste sju månaderna ringde mig för att informera mig om att han skulle komma tillbaka. Så underbart!! Så det var så han kom tillbaka till huset med massor av kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för smärtan han orsakade mig och mina barn. Sedan den dagen var vårt förhållande nu starkare än vad det var tidigare med hjälp av DR WALE. Jag kommer att råda dig där ute att vänligen kontakta DR WALE WhatsApp/Viber +2347054019402 eller e-post: drwalespellhome@gmail.com

    SvaraRadera
  18. Försöker du bli gravid, oroa dig inte längre. Det hela sker som ett mirakel med hjälp av Dr Ilekhojie som min vän introducerade mig för när jag hade ont, led av flera missfall när jag försökte bli gravid, han undersökte mig genom att ställa några frågor till mig om hur man vet vad som orsakade min infertilitet och sedan berättade för mig vad jag skulle göra, som jag köpte hans graviditet örter som han skickade till mig via leveransservice. Till min största förvåning blev jag gravid på mindre än 40 dagar efter att ha använt örter, enligt instruktioner från honom. Dr Ilekhiojie har äntligen gjort mig till mamma efter så många år av försök med bortkastade ansträngningar. För varje kvinna som också tycker att det är svårt att försöka bli gravid, försök få tag i hans örter oavsett hur svårt det är. Kontakta hans mailadress: E-post gethelp05@gmail.com eller WhatsApp/Telegram +2348147400259

    SvaraRadera