Tips 45: Förstå din negativa grundinställning

 Tips # 45: Förstå ”negativity bias”

Människan är rent tekniskt fortfarande bara ett djur, skapad för att bo på savannen där farliga djur lurar i buskarna. Vi lever idag eftersom våra förfäder lärde sig att vara vaksam på alla faror som lurade runt hörnet. De som inte fick adrenalinpåslag när tigern tog språng överlevde inte och hens gener kunde inte föras vidare. Man kan säga att de människor som lever idag är programmerade att utgå från att katastrof väntar runt hörnet. Men idag sover vi i hus och de vilda djuren kan inte komma åt oss. Vi har mat för dagen och stamkrig och våldsbrott mellan stammedlemmar har i princip upphört. Men det tar runt 200 000 år för människans psyke att anpassa sig till de nya levnadsvillkoren så vi fungerar fortfarande lika primitivt. Detta kallar forskarna för ”negativity bias”: Vår benägenhet att leta efter hot och faror men får oförmåga att glädjas över framsteg och lycka. Så när du ligger där i vargtimmen och oroar dig för det ena och det andra, skänk dina förfäder en tacksamhetens tanke:

”Tack kära stamfader som skyddade våra gener så bra genom att stirra upp dig över allt möjligt. Jag ligger trygg och varm här i min säng och min hjärna tror att allt är på väg åt skogen, men jag vet att det bara är ett arv från dig.”

Ibland kan det hjälpa att skriva av sig oroliga tankar i ett block för att sedan ta en titt på dem några dagar senare. Ofta kan man då nästan skratta åt dem, eftersom det man oroar sig för sällan händer. Det viktigaste av allt är detta: Det är helt i sin ordning att vara orolig. Det är naturligt. Men låt det inte ta över, bär med dig att det är en del av att vara människa.

Mvh

FruEfficientBadass

4 kommentarer:

  1. har läst att PTSD i princip aldrig förekommer efter naturkatastrofer. det är när MÄNNISKOR utsätter andra för ont som det uppstår. när flocken inte kunnat skydda mig. när trakasserier isolerar mig etc. att vissa människor systematiskt och medvetet vill plåga andra, kan hålla mig vaken om natten, det ÄR ett reellt hot. men att oroa sig för trams håller jag med om man får lägga ner senast tidpunkten om och när man får barn.
    tack för ett bra inlägg fru EB

    SvaraRadera
  2. Jag är tillräckligt gammal 57 år för att inte längre oroa mig för de saker och ting som sker i mitt liv.De problem och annat elände som man drabbas av löser jag när eller om det sker i annat fall så njuter jag av livet som en ung och frisk pensionär.På börsen köper/säljer jag värdepapper utan att ångra några beslut eller blandar in några känslor.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
  3. Allt väl Fru EB? Länge sen du skrev något.

    SvaraRadera
  4. Hej vänner, jag är läkare till yrket. Jag trodde aldrig på superfeshier på grund av min yrkeserfarenhet förrän jag träffade Dr Gideon, en kraftfull trollformler som är fantastisk med sitt arbete. Jag hade problem i mitt äktenskap på 12 år när jag upptäckte att min man hade en affär med sin kollega så jag konfronterade honom, allt han kunde säga till mig var att jag borde vara redo för en skilsmässa eftersom han är trött på mig, det var verkligen överraskande. för om två dagar får jag skilsmässointyget av honom, jag ber honom att sluta men han betedde sig konstigt, han tänker inte ens på hur det kommer att påverka våra barn, då pratade jag med en kompis om mitt problem och hon berättade hur hon var i en liknande situation men Dr Gideon kastade en kärleksförtrollning för henne som räddade hennes äktenskap, jag var skeptisk men jag vill verkligen inte ha ett misslyckat äktenskap så jag kontaktade doktor Gideon för att få hjälp efter att han- jag förklarat min situation, Jag fick höra vad jag skulle göra och idag är min man ifred med mig igen och har slutat med alla sina dåliga handlingar mot mig. Om du har ett problem i ditt förhållande är Dr Gideon ditt sista stopp för en lösning. Du kan kontakta honom på WhatsApp:. +2347042191323
    E-post: drgideon611@gmail.com

    SvaraRadera