Saker jag inte fattar 13 - män som rattar med platt hand

För ett tag sedan observerade jag, för kanske femhundrade gången i mitt liv, en man i en typ pick-up truck, som rattade med platt hand. Jag vet inte hur jag ska beskriva fenomenet på ett annat sätt och inte finns detta dokumenterat i bild någonstans på Internet heller. Men ni vet nog vad jag menar - sträck ut fingrarna så att din hand är platt, ej knyten runt ratten, placera en eller två händer på ratten och manövrera den i detta opraktiska läge. Observera att platt hand-greppet endast verkar användas vid ratt-snurrning, ej i vanlig körning. Då knyts istället fingrarna på det mer logiska och greppvänliga sättet, runt ratten, istället för att låta en platt hand tryckas på rattens ovansida.

Vad är det för fel med detta grepp?

Varför? Det måste ju vara betydligt sämre grepp om ratten då tänker jag? Om om ej - greppet är de facto bättre - varför används inte platthanden hela tiden utan bara vid rattsnurr?

Detta är för mig kanske det största mysteriet avseende mänskligheten och jag skulle bli mycket glad om någon man (för jag har bara observerat män med detta beteende) kunde upplysa mig om varför man gör på detta vis.

Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. "Historien visar att tid - inte timing - är nyckeln till framgångsrik investering" (Sir John Templeton, amerikansk-brittisk investerare) D.s.

21 kommentarer:

  1. Det är enkelt. Du kan helt enkelt ratta enklare och snurra flera varv och handen inte är knuten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Money Cowboy. Är det verkligen enklare? Jag har testat någon gång och jag bara slant på ratten. Särskilt i den här värmen tänker jag.

      Radera
  2. Jag är kvinna och gör så. :-P

    För mig handlar det om att det är lättare att snurra runt hela ratten, min ratt är dessutom lite "bucklig" så jag har bra grepp ändå. En del handlar om att ha tillräckligt tryck av handen mot ratten (nu fick du mig att tänka efter på morgonen!). Kanske hänger det ihop med att jag kör en stoooor bil som har lite svängradie?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser dig framför mig - muskelknippet i range rovern, plattrattandes ut i terräng. Det här kan vara pudelns kärna - jag är rätt svag i armarna.

      Radera
    2. Hahaha, åh så underbar beskrivning av mig! <3

      Jag tycker iofs att jag är ganska svag i armarna, men det är i jämförelse med hur stark jag är i benen... Range Rover låter som en mysig bil, men jag är så konstig så jag kör en audi från -96. :-D

      Radera
  3. Jag gör också så, speciellt om jag ska svänga mycket. Då slipper man ta om greppet hela tiden. Jag är oftast lite lagom svettig om händerna också (gråtande smiley) vilket gör att greppet blir bra, speciellt på läderratt.
    LottaJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhå, så svett kan underlätta plattrattandet? Jag läste någon gång att anledningen till att vi har fotsvett är att vi inte skulle halka på klipporna när vi jagade fisk med spjut förr.

      Radera
    2. Underlätta plattrattandet? Jisses vad jag får skratta ikväll!
      Anna

      Radera
  4. Är också en av de 13, bekvämt och snabbt sätt att snurra ratten. En bra ratt är dessutom böjd lite lätt på insidan så att handflatan får ett bra grepp mot ratten. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym: Du måste vara den första personen någonsin som formulerat meningen som börjar: ”En bra ratt...”. Tack för infon!

      Radera
  5. Som flera varit inne på tidigare så är det lättare/snabbare att svänga när man bara använder en hand med "rätt" tryck mot ratten. Jag har kört en hel del truck i mitt liv och i många truckar så sitter det en extra "kula" monterad på ratten just för att du ska kunna svänga snabbare och lättare. Det är denna principen man kopiera genom att svänga med bara en hand vid tex fickparkering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhå! Med en kula på ratten blir det mer begripligt, då har ju handen något att haka i. Nästa gång jag beställer tjänstebil (i.e. never) ska jag be om detta tillval. Enbart för att registrera minen hos säljaren. ”Man vill ju ratta platt förstår du.”.

      Radera
    2. Rattknoppen! Precis!
      Tack för den. Det så jag alltid har sett de där plattrattandes männen -Nu tror de att de sitter i truck/lastbil och håller i rattknoppen o vevar runt. Alltid tyckt det såg knepigt ut. Tänk innan servon's tid - då gick det dåligt att plattratta utan rattknopp kan jag tänka mig.
      Minns någon mer än jag tiden innan servostyrning?
      Anna

      Radera
  6. Precis som ovan. En traktor/lastmaskin och dyl är asjobbigt att manövrera utan knopp. Ovana om man frågar körskolan jag fick smäll på fingrarna varje gång när jag började köra bil!

    SvaraRadera
  7. Tror damen jag köpte min gamla 9000 av rattade med platt hand och troligtvis med skinnhandskar, helt utsliten i skinnet, fick köpa rattmuff, otäckt!!

    SvaraRadera
  8. Min första bil var f ö en Saab 900 (hundra)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min första bil var en Volvo 242 (med servo och överväxel) Bilen hette Kejsaren.
      Anna

      Radera
    2. The Emperor, mäktigt. JAG hade ingen servo i Saaben, det var bra vardagsmotion. Liksom att för hand veva ner fönsterrutorna (eller hugga fram den ur is innan förprogrammerad bilvärme). Försökte förklara detta exotiska koncept för ett tag sedan men de är så ointresserade av bilar se.

      Radera
    3. Förklara för barnen that is.

      Radera
    4. En kollegas barn hade varit grymt imponerad av att man kunde manuellt veva ner rutorna när de åkt bil i Kroatien. :-) Tänk vad mycket exotiskt man kan se utomlands.

      Radera