Vi lever enkelt..?

Folk omkring mig tycker att vi, as in min familj, lever enkelt. Jag har viss förståelse för detta, eftersom vi avstår sådant som av svenne banan anses vara hygienfaktorer av typen årlig tripp till alperna, X-Box och regelbundna restaurangluncher. Men, och jag måste få det ur systemet:

I BEG DO DIFFER

Jag lever just nu i det habitat som mina förfäder levt i sedan sent 1700-tal. Dessvärre finns inte så många beskrivningar kvar från hur deras liv såg ut men man kan ju gissa. Däremot har jag fortfarande anekdoter från min morfar och hans syskon, födda på 1910-talet. Min morfar, som trots att han växte upp på bondgård, hade en märklig skelettbula på bröstkorgen på grund av kalkbrist i barndomen, trots att de hade mjölkkor. Varför? Mjölken skulle säljas i syfte att kunna köpa utsäde, inte okynnesdrickas upp av de fyra barnen. 

Min morfars syster som fick en sexårig utbildning (examen vid 12, tjoho) beskrev i sin dagbok från denna skoltid en helt fantastisk och exotisk skolresa som de företog med Häst och Vagn till Hög. Det var hennes livs äventyr såväl före som efter och hon återkom ofta till denna berättelse. Bara det att Hög ligger fem minuters bilresa bort från oss. Där brände hon sin pott av äfventyr, särskilt med tanke på att hon råkade ut för det mest skamliga och horribla en kvinna kan råka ut för evva nämligen bli på smällen vid 19 utan att vara Ordentligt Gift och där tog sagan slut. Bara glöm att bli gift efter det, eller att ha något socialt umgänge att tala om vid sidan av bittra släktingar (för hon blev kvar på gården 4life). 

Elektricitet? Jovars, det drogs in el i huset under 1900-talets början. Men tro inte att den skulle vaskas bort på överdåd som att duscha eller tvätta kläder med för den delen. Nej, linne tvättades vid några tillfällen per år i vattendrag utomhus, så även mitt i smällkalla vintern, så min morfars syster dog med E.T-fingrar. Men hon hade tur, slapp dö i någon av alla barnsjukdomar man ännu ej hade vaccin mot. Freaks, JAG hade tur som föddes 1976 och därmed var den första generation som i välfärdsstaten Sverige med självklarhet fick ta del av MPR-programmet som instiftades 1982. 

På väggen i hallen hänger bilder av min morfars farföräldrar. De ser ut som att de gärna hade velat bli avrättade på plats och jag har förstått att det delvis går att härleda till att det tog så lång tid för foton att exponeras på den tiden så man orkade inte hålla instagram selfie smile. Men jag tror också att de hade det tufft. Överleva. Skulle skörden lyckas? Skulle det nyfödda barnet överleva? Skulle djuren klara vintern? Et cetera.

I ljuset av detta skulle jag inte påstå att jag/vi lever enkelt. Vi lever i ett överflöd och i en lyx som inte ens var tänkbar på kunglig nivå för ett par hundra år sedan. Vårt demokratiska inflytande, vårt informationsövertag, vår sjukvård, vår teknik, vår tillgång på mat och förnödenheter, ständig värme i huset (eller kyla vid varma sommardagar på grund av AC-funktion i frånluftsvärmepumparna), brist på ekonomisk oro: Det överträffar allt vad all släkt innan mig varit med om. 

Jag fick ett läsarmail på temat i somras. Hen lever ett liv som enligt även svenska nutidsmått får beskrivas som ett rätt välmående sådant som hemmafru i ett europeiskt land, sitt på det torra vad gäller stash. Så här skriver hon:

"Jag har nog alltid varit en lite badass i effektivitet och kostnadsinsikt. Det kom hemifrån, mina föräldrar är ekonomiska analfabeter, var lågavlönade men väldigt bra på att få pengarna att räcka långt. Själv har jag nått mitt livsmål, dvs jag ville ha en tillvaro där jag inte behöver kolla kontot innan jag handlar mat. Att ha tillräckligt med besparingar att pengar aldrig ska vara ett hinder för vardagen. Gärna med guldkant. Det jag har lärt mig är att om man lever enklare i vardagen så njuter man mera de välvalda tillfällen man lyxar till det. Vi äter gröt i princip varje morgon. Vi blir inte lyckligare av "lyxig" frukost i vardagen. Jag kokar en stor sats sparos linsgryta varje vecka, räcker till 3-4 middagar. Även barnen äter! Kollar alltid säsongsprodukter som oftast fås billigare när jag handlar mat."

Känner du ibland ett behov av att omkalibrera dina sinnen så att du till fullo kan njuta av den lyx som står till ditt förfogande i ett modernt liv? Lite "gröt-i-vardagen" för att sen gå all in på en enstaka hotellfrukost på stan på någons bemärkelsedag?

Mvh/
FruEfficientBadass

20 kommentarer:

  1. Visst är det synd om oss som har hittat lyckan i livet och inte behöver piggas upp av vardagslyx, även om vi "förtjänar det"!

    SvaraRadera
  2. Tack!

    Jag läste för en tid sedan boken "Svälten - hungeråren som formade Sverige" en populärvetenskaplig beskrivning av Sverige under 1868-70 där en hel hög med svenskar svalt ihjäl av olika anledningar (kyla, missväxt, värme, kommunikation mellan styrande i landet, dålig informationsinfrastruktur, etc etc).
    Den gav en ordentlig dos av "skärp dig, vi har det så bra just nu så du fattar inte".

    Efter det äter jag med glädje gröt till kvällsmat, skippar kiwin som flugit hit och tar ett svenskt äpple. För jag får mat, jag ligger inte helt utslagen i min säng och är för trött för att orka leta lav och halm att äta. Vilket man gjorde på 1870-talet.

    Helt sjukt att det för 150 år sedan i Sverige svalt ihjäl folk i drivor, man fick lämna hus och hem för att man inte kunde betala hyra, barnen svalt ihjäl och tiggeri var enda utvägen.

    När jag läste boken kändes det som en fest att få prickig korv på sin macka. Vi fattar inte hur bra vi har det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också läst den, fantastisk. Jag refererar kanske något för mycket till den i vardagen när barnen gnäller, märker att det börjar tappa effekt. "När jag läste boken kändes det som en fest att få prickig korv på sin macka." Och den var inte ens italiensk?

      Radera
    2. Fantastisk bok och en frisk referens till vad vi idag tycker är normalt eller nöd. Otroligt intressanta berättelser om livsöden i Sverige under dessa år, rekommenderas att läsas av alla :)

      //Ola W

      Radera
    3. Tittade nyss klart på "utvandrarna/nybyggarna" på Netflix innan jag läste Fru-EB's inlägg och blev så glad över att hon skrev om de tankar som jag fick av serien.

      När det kommer till gröten tycker jag det kan bli en luxuös måltid om man lägger till lite egenplockade blåbär, jordnötssmör + banan eller proteinpulver.
      Dessutom finns den hemliga ingrediensen där som alla vi frugals tycker är så gott: Det är billigt! Mums!

      Radera
  3. Mina barns far kommer från ett land nära men inte i Europa, och där har barnen fått uppleva hur det är att vara fattig på riktigt. Inte total misär, men att man på landet enbart har 1-2 uppsättningar jobbkläder och nåt "till fint", att allt välstånd hänger på djuren och skörden, och att om man är gammal och blind är man helt utlämnad till familjens allmosor. När jag var där kändes det som att slungas 100 år tillbaka i min egen släkt. När jag känner att tillvaron är jobbig så försöker jag kanalisera min farmors kraft, som hade fyra söner när hon var 25, tidvis ensam på torpet i skogen med 1,5 km till närmsta granne, och sen fick 3 av sönerna tuberkulos. För hennes skull ser jag till att uppskatta det LYXLIV jag lever och skärpa mig när jag har nära till gnäll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hurra, tänkte jag, fyra söner, vad bra då kunde ju dom hjälpa henne med arbete och skaffa mat, men sen NEJ, tre sjuka söner, vilket helvete...

      Radera
    2. Men det blev bra sen i Folkhemmet! Sönerna äro alla än i lifvet (78, 77, 74 och 72 år) och växte upp (något krokiga) till goda svänskar med en hop barn och barnbarn som njuter av livet och nyttjar alla vaccinationer som erbjuds.

      Radera
  4. Vi njuter ofta av tiden till saker och ting. Att äta gröt till frukost till nyhetsmorgon under 2timmar är lyx för oss jämfört med att stressa sig i den under 10min.

    Att promenera på lunchen är lyxigare än att shoppa på lunchen eller surfa på nätet.

    De skulle haft merino-ull kläder förr i tiden, de börjar inte ens lukta efter flera vandringar utan tvätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hade mig fast där fram till "nyhetsmorgon"...Men ni är väl inte fria till 2-timmarsfrukostar nu hellä? Eller menar du...menar du att vi LÖKAR på morgnarna istället för att sitta vid Zoom?

      Radera
    2. Nyhetsmorgon tycker vi är trevligt, trots diverse konsumtionshets imellanåt, framförallt när en Stockholms-trending man ska visa vad som är "trendigt i höst". Märken och plagg för >5000:-.

      Jag syftar i synnerhet på helgerna samt under de 5månader vi var fria.

      Radera
  5. Bra påminnelser för mig som ängslig förälder så här i julklappstider!

    Frågan blir nu då om jag ska läsa ”Barnen från Frostmofjället” för barnen innan jul (för att de inte ska bli så besvikna över att de inte får allt de önskar sig) eller om jag ska gå direkt på ”svälten”. Barnen är 0, 5 och 8 år gamla.

    Passar i samma veva på att önska mig ett frugalt inlägg om julklappar.

    Ps. Har för övrigt blivit lite bortskämd med mina önskningar här på bloggen, såg att du kör dagens höstoutfits på instagram - kul!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja åttaåringen ska ha Svälten. 0,5:åringen är lite tuffare. Kan du inte köra lite Beskow, tomtebobarnen som fröjdas åt att se fara jaga huggorm för att sen få riset (eller var det annan Beskow?).

      Frugalt inlägg om julklappar, I wish. Nu är jag klar med mitt och det gick väl an när de var i dina barns ålder. Trettonåringen är som en fotbollshustru, det ska vara väldigt specifika baseballkepsar som bara kan handlas från Tyskland och halsband från Vivenne Westwood. Vivienne Westwood!! Aaargh! Min stora utmaning är att balansera detta barns önskelista med övrigas, som önskar sig (och detta är sant) "en linjal" och "en burk slime". Det får bli cash emellan.

      Radera
    2. Tips för lagom misär är annars "Lilla huset på prärien"-böckerna. De blir glada över en apelsin och en bleckmugg i julklapp, lever tillsammans trångt och förnöjsamt.

      Radera
    3. Väldigt, väldigt roligt att de önskar sig en linjal och slime. Jag skrattar fortfarande högt! Och lite hysteriskt.

      Mellanbarnet verkar mer vara i linje med våra.

      Böckerna om Lilla huset på prärien läste jag också och minns att jag tyckte om. Där beskrevs bland annat målande hur de tillbringade långfredagen stillasittandes på en stol. Och jag vet att jag gillade det kapitlet och tanken på att göra INGENTING.

      Radera
  6. Hej FruEB, väldigt intressant att få ta del av lite familjehistoria. Lite mer sådant här borde nog läras ut i skolorna för de flesta unga av idag och igår har inte en aning om hur mycket som hänt i detta lilla land sedan, säg, 1950.

    Allt tas för givet och givetvis ska alla ha precis allt oavsett egen förmåga att fixa fram det och så länge det finns duktiga arbetare och skattebetalare kvar så kommer sagan att tyvärr fortsätta och allt löses genom införande av ännu fler och ännu högre skatter.

    I morse på väg till jobb tänkte jag en del tankar om en del jag mötte som troligtvis hade en tidig morgonhandling som största måstet för dagen och tankarna gick till hur många som driver omkring i dagens Sverige och ändå tycks ha det ganska bra ställt tack vare alla bidrag och därför inte tvingas till arbete så som våra förfäder fick göra med ständig oro över hur de skulle kunna mätta alla munnar.

    SvaraRadera
  7. Ja, det var inte så längesen det var rätt eländigt. Min pappa med familj flyttade in till stan från sleten arbetsbostad på landet (det fanns vägglöss!!) någon 50-talets mitt. Farfar hade fått jobb på gummifabriken och de flyttade till nybyggd 2a. Med tre söner! Pappa med bror var dessutom tidigt födda tvillingar som var nöddöpta, ett under att man ens existerar.

    SvaraRadera
  8. Jag heter Linus SAARINEN, och jag är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag vittnar om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare tjänsten av Pierre Michel. Jag började med henne förra fredagen och på tisdag 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelsen att överföringen av beloppet på min begäran på 400.000 kr skickades till mig. och efter att ha hört mitt bankkonto mycket tidigt, till min stora förvåning var överföringen lyckad. Här är hans

    E-post : combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera