Jag hjärta Nicklas

Jag har nyligen gått och blivit förälskad i en medarbetare på Avanza. Han heter Nicklas och jag blir glad bara jag ser bilden av han.



I dessa stormiga tider när börsanalytiker och experter uttalar sig om lämpliga strategier vid scenario X alt. Y är det så najs att bänka sig med en snubbe som verkar rätt stabil. Jag sms:ade länken till IGMR men eftersom han har belagt sig själv med webbförbud bad han mig sammanfatta texten i en mening och jag valde då Charlie Munger-citatet i slutet, "En av de viktigaste egenskaperna för långsiktig framgång är sittfläsk". Saxat ur Nicklas text:

"Efter den 18 dagar långa coronakraschen i våras [...] fick vi en kraftig återhämtning. Under de efterföljande 211 dagarna steg börsen +47,3%. Nu ser vi en andra kraftig våg av coronaviruset sprida sig över världen. Det sätter skräck i marknaden och påminner om många jobbiga stunder från i våras. Men vi ska komma ihåg att situationen på börsen nog med fog kan sägas vara lite annorlunda idag. Hushåll och företag har redan ändrat rutiner och övat in nya vanor och beteenden. Många som kan arbeta på distans gör det redan i dagsläget och sjukvården har bättre kunskap om viruset. Sannolikheten att den som insjuknar i COVID-19 kommer överleva bör rimligtvis ha ökat från i våras, om man tillåts tro bedömare. Sammantaget är det här intet nytt utan mer av samma [min fetning]. De hårdast drabbade näringarna såsom hotell, turism, restauranger, transport och sportevenemang väger inte tungt i börsindex och får därmed en liten påverkan."

FruEB skriver: Det är lätt att glömma det när man får dessa mars-flash-backs av undergångsstämning. I skrivande stund vet jag i och för sig inget om presidentvalets utgång och det är ett stort unknown som inte var närvarande i mars. Men åter till texten:

"Tid och avkastning är som bekant de två viktigaste faktorerna för ett långsiktigt framgångsrikt sparande. På motsatt sida skulle jag hävda att det är en själv som är det största hotet mot portföljens framtidsutsikter. Kollektivt köper vi efter uppgång då vi fått bekräftat att börsen stiger och säljer efter nedgång då det vrider om i magen. [...] Är du långsiktig på marknaden men får ont i magen när det svänger? Titta inte på portföljen då, utan förkovra dig i en bok och öka ditt humankapital. [...] Jag brukar säga att de bästa affärer görs i de jävligaste av tider och att man ska köpa när det gör som ondast. Nu är nedgången om ca -7% på börsen sedan 12 oktober inte i närheten av vårens kraftiga ras. Men jag vill ändå påminna om att potentialen framåt ökar i takt med fallande börs och vice versa. Det är naturligtvis omöjligt att pricka botten men ju mer det sjunker desto större sannolikhet för att de köp som görs under nedgången kommer bjuda på ett gott bidrag till portföljen den dag det vänder. För vänder, det gör det."

Inget nytt under solen, men jag tycker att den här typen av olja-på-vågorna-resonemang är så sällsynta i dagligmedia och affärspress (eller när storbankernas experter uttalat sig, med några undantag) att de förtjänar att lyftas. Så, hatten av för Nicklas!

Mvh/
FruEfficientBadass

P.s. Och för dig som önskar öka ditt humankapital och ännu inte läst Newmans artikeltips finns länk här. D.s. 

10 kommentarer:

  1. Jag gillar också Niklas! Och det han skriver.

    Ytterligare ett humankapitaltips är Mattias Ribbings helt nya bok ”Skärmsmart”. En riktig guldklimp som jag lånade på biblioteket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just det ja, minnesmästaren! Tack för tips.

      Radera
  2. Åkej det här handlar inte om Nicklas men väl om Avanza: Jag bestämde mig för att fejsa mina fears om att förlora pengar på börschen och har kickat igång min egen lilla pengamaskin efter att ha varit inne här och snokat. Startpott + månadssparande gick på 5 minuter?!? Med Swish, inga samtal till min hemmabank eller Avanza! Vi får väl se vart det leder. Tack för din inspiration för oss investeringsutmanade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. DET KÄNNS BRA! Även om jag har för många barn & är lite för gammal för att klara e:et i FIRE så kanske jag skapar mig en guldkant på pensionen / peace of mind. Och det är inte fy skam det heller!

      Radera
  3. Niklas aka Investeraren är helt underbar. Leta upp valfritt gammalt avsnitt av numera nedlagda podden Prata pengar och njut, bara njuuuut!

    SvaraRadera
  4. Som kontrast till den där kloka inställningen så hittade jag en helt otrolig tråd för ett tag sedan på bogleheads. Tråden startades av en überintelligent förläst ung doktorand i nationalekonomi som kommer till insikten att det optimala måste vara att sprida ut sin exponering på aktiemarknaden över livet. Det vanliga (amerikanska ) pensionssparandet innebär att man har väldigt lite på börsen som ung och en massa på börsen mellan 50-60 års ålder. Istället borde man försöka ha mer på börsen tidigt så att man kan ha mindre senare och undvika risken av ett avgörande dåligt decennium. Sagt och gjort, han lånar 2 miljoner kr på förmånliga kontokort och köper aktieoptioner trots att han knappt har ngn inkomst alls. Problemet är bara att det är 2007, några månader innan finanskraschen. Det är extremt fascinerande, bl a för att diskussionen verkligen utnyttjar forummediet, det är verkligen en ny form för kommunikation. Han fortsätter rapportera hur det går, otroligt nog, trots en otrolig massa "vad var det vi sa" från alla bogleheads. Tråden har forsatt till 2020 och har 1500 inlägg. Jag läste den på fyra dagar med uppspärrade ögon. Bäst är att låta bli att läsa slutet först, jag gjprde tyvärr det, för det är då verkligen att följa en realitythrillerserie, eller vad man ska kalla det.

    https://www.bogleheads.org/forum/viewtopic.php?f=10&t=5934

    SvaraRadera
  5. Ujuj! Får bli ny thriller när valvakan är över.

    SvaraRadera
  6. Fint inlägg!
    Håller med om att Nicklas är en skarp gubbe.
    Tänk dock på att världen befinner sig i en skuldbubbla /tillgångsbubbla som kan spricka när som helst.
    Om du tyckte coronafallet var läbbigt. Tänk dig samma scenario utdraget på flera år. Det är inte omöjligt att det är det vi står inför. Flera år av fallande börser, fastighetspriser och annat. Detta är utan tvekan den sjukaste bubblan jag sett i mitt liv.
    Alla bloggar om folk som ska bli miljonärer/miljardärer talar för detta också.

    Titta gärna på min blogg om du har tid någon dag :)

    stimulanser.blogspot.com/

    Ha en fortsatt fin dag och stort lycka till med placeringarna.

    SvaraRadera
  7. Jag heter Linus SAARINEN, och jag är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag vittnar om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare tjänsten av Pierre Michel. Jag började med henne förra fredagen och på tisdag 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelsen att överföringen av beloppet på min begäran på 400.000 kr skickades till mig. och efter att ha hört mitt bankkonto mycket tidigt, till min stora förvåning var överföringen lyckad. Här är hans

    E-post : combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera