Pod-tips

Hej i stugan! Har du fått hörlurar i julklapp? Perfekt, dags för en poddpromenad! Här är två jag nyligen börjat lyssna på:


1/ Genushistoriepodden med Linda & Justus 



När jag fick tipset om den här podden tänkte jag instinktivt att den inte var för mig. För politisk, för duktig, för allt möjligt. Men den är helt oemotståndlig. Om du tycker att genus är uttjatat kan du se det som en historiepodd, för det är precis det den är, om än med ett fokus på kvinnor i historien vilket är uppfriskande. Bara samspelet mellan Linda & Justus gör det värt lyssningen. Jag fattar det som att de är ett par och ibland nämns en son som nyligen verkar ha nattats innan Linda Segtnan häller upp ett glas rödtjut och börjar podda, flankerad av Justus som är den perfekta sidekicken- lagom undergiven för att få henne att glänsa som det geni hon är. För hon är genialisk Linda - kunnig, saklig, men på ett ödmjukt och roligt sätt. Sakta vaggas man in i ämnena och beskrivningarna och personporträtten blir levande på ett sätt jag nästan inte varit med om innan i pod/radiosammanhang. Chapeau! Ämnena spänner över stora områden, ex. historiska skönhetsideal, exorcism, barnamörderskor & mylingar, men även mer glammiga episoder som ett om skönhet (Denna är ett måste - avsnittet heter Beautë) och Rita Hayworth. I slutet av de avsnitt jag lyssnat på summerar Justus avsnittet i en improviserad sång, accompagnerad av ett märkligt stränginstrument (luta?). Särskilt avsnittet om Fula kvinnor gjorde han utmärkt.


2/ Kom in i garderoben med Charlotta Flinkenberg & Hulda Andersson - En roligare modepodd som passar dig oavsett storleken på din plånbok eller rumpa.


Jag har lyssnat på en del stilpoddar men den här gillar jag av just de skäl som anges i taglinen: Det är mer fokus på hållbar stil än trend, och den handlar om baskunskaper för att hantera dina kroppsliga förutsättningar.




Charlotta har en bakgrund inom mediabranschen från bland annat Vecko-Revyn och Chic och är nu förlagschef på Aller Media, medan Hulda Andersson bland annat varit stylist på GoKväll och tidningen Mama. Det jag gillar med den här duon är att de rör sig inom ett klädområde även en icke-konsument av kläder kan ta till sig. Om ni bara ska lyssna på ett avsnitt, välj episod 4- "Fett snygg- stiltips för oss med strl 42 och uppåt". Du behöver inte dra storlek 42 och uppåt för att få behållning av avsnittet utan här serveras basala råd av typen "Låt ledordet för varje klädköp vara att det ska framhäva den del av din kropp du är stolt över". Så genialt! Som med barnuppfostran - ignorera de mindre bra beteendena och uppmuntra de positiva.


Sen lyssnar jag på ett antal andra poddar, ex. The Simple Sophisticate - Intelligent Living, Freaconomics Radio, Optimal Finance Daily, Money For the Rest of Us, Allt du velat veta, Veckans bläcka, Alex & Sigge, Sparpodden, och inte minst Financial Independence Podcast - den är bra för dig som vill få sammandrag av hur de amerikanska referenserna på området resonerar. Här finns intervjuder med såväl MMM, Jim Collins och A Millenial's Guide to FI. Har du några podtips att dela med dig av inför det nya året?


Mvh/
FruEfficientBadass


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar