Mitt ISK sommaren 2020

Något märkligt inträffar ju när man klipper navelsträngen med båset och det är att man inte längre bryr sig om sina innehav i samma utsträckning som tidigare. Det är inte bara jag som säger det, jag hör liknande tongångar från Mad Fientist, MMM, Palma On Fire m fl. Varför det blir på detta sätt är oklart. Det är ju när kranen stängs av som man borde sitta klistrad vid börsskärmen för att säkerställa sitt väl och ve. Jag har inget bra svar men skulle tippa på att man i en sus-och-dus-tillvaro inte behöver snuttefilten längre. Dessutom har man fått sin skärmtid tillgodosedd under båsåren.

MEN de flesta ekonomibloggar har ju trots allt någon form av uppföljning av innehav så därför känner jag mig nödd och tvungen att bryta av min ändlösa serie om...vad skriver jag om nuförtiden...olika former av rensning va? med ett renodlat börsinlägg. Eftersom jag skriver med visst eftersläp får ni min status per 1 augusti. För på landet kan ingen höra dig rabbla datum så håll tillgodo:



Som synes ligger jag något över OMX30, om man nu tycker det är en relevant benchmark. Är det för att jag är en klippare av rang? Nay! Det är för att jag valt att glida med den naturliga börsrörelsen och ta del av den, boostat av mina rätt rejäla innehav i Spiltan Aktiefond Investmentbolag. För som ni vet har investmentbolag en tendens att överträffa index. Det sägs också att investmentbolag riskerar att gå betydligt sämre än index dåliga år, men av detta har jag märkt intet. Jag hjärta Spiltan. Substansrabatt får man å. 

Jag erkände ju tidigare i somras att jag gjort det okristliga: Sålt av i en dipp (okej uppgång). Därav en inte helt oansenlig del cash i ISK:en nu. Jag väntar inte in en till dipp för köp. Cashen stannar. Jag har insett att jag var för högt placerad för att kunna sova min skönhetssömn och där jag är nu känns bra. Jag kanske kommer att köpa igen i framtiden, om jag får en inkomst som tillåter det, men jag låter nuvarande cash ligga kvar som en Valium i värdepappersform. Ja det är ologiskt, jag skulle ju lika gärna kunna köpa för pengarna som ligger där NU och sen spara ihop en ny buffert för framtida lön. Men börs är som bekant psykologi och den som hittat den för sig passande formulan är den som går vinnande ur det i längden och för mig passar nedan upplägg perfekt. (Eller? Nästa kris får ge facit)


Syns dåligt: Gul = Cash. Blå = Avanza Global. Orange = Länsförsäkringar Global Indexnära. Grå = Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Jag tänker inte bry mig om att säga vilken av dem som gått bäst under året - host Spiltan - för saker ändras, särskilt på en månad. Det är också ointressant. Jag får bita mig lite i kinden varje gång någon frågar mig "Vilka fonder går bra just nu då, vilka ska jag köpa?" Svaret är: "Massor av fonder går bra just nu, men det säger ingenting om deras långsiktiga prestation. Och massor av fonder går mindre bra just nu, men inte heller det säger någonting om deras långsiktiga prestation. Så köp vad som helst, så länge du a ) köper, och b) fonden har ordet "index" i sitt produktnamn och en avgift som ej överstiger 0,20%."

Nu var det ett tag sedan jag sjöng indexfondens lov så jag gör det igen. 
1. Den är billig. Mången forskning menar att det absolut mest välgörande du kan göra när du investerar är att hitta placeringar med låga avgifter. Varför? För att även en liten fjuttig procent på årlig basis kommer att gröpa ur ditt kapital. Gör denna snurra om du inte tror mig. 
2. Den ger, liksom utdelningsaktier, även den utdelning. Med skillnaden är att du inte ser den som separata kronor, intrillandes på ditt ISK, utan pengarna återinvesteras automatiskt. Se denna film om du inte tror mig. 
3. Den är självrengörande. Du behöver inte ligga sömnlös och fundera på om de vackra, stabila bolag du valt till din portfölj ska drabbas av nästa virus eller teknologiska jättekliv som gör just detta fina bolag obsolet. För indexfonden spottar ur sig kånkade bolag och ersätter dem med up-and-comins. Hade ens de vassaste börskännarna vid seklets början dissat sina Nokia mot Apple? Tveksamt. Och detta sammanfattar skönheten med indexfonder:

DU BEHÖVER INTE BRY DIG.

Rensa i röran, plocka smultron, gå långa promenader vid vatten, måla tånaglarna, baka banankaka på bruna bananer, lära barnen fula ord, snickra en liten möbel, skapa outfits i garderoben, se härlig film, skriva haiku, ligga på soffan och stirra i taket och fundera på vad du ska bli när du bli stor och så vidare. En stor bonus är att du helt kan klippa med ryande affärsmedia och dubiösa Twitterkonton där experter tipsar om vilka enskilda aktier som är heta för tillfället. 

Enda nackdel: Den har i regel en avgift, om än låg. Såvida du inte köper Avanza Zero. Men det kostar att köpa aktier å och då får du tampas med punkt 3 ovan.

Hur har det gått för dina innehav under coronaåret anno domine 2020?

Mvh/
FruEfficientBadass

31 kommentarer:

  1. God morgon EB! Visst är du väl medveten om att du måste beskatta cashen som du har liggandes oinvesterat i ISK:n? Så antingen bör du placera dem eller ta dem från ISK:n och sätta in dem på vanligt konto.
    /J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet! Kanske flyttar över dem till "kontot med usel ränta" i Avanza. Men då beskattas uttaget+räntan på det kontot. Vet inte om det gör så stor skillnad i slutänden.

      Radera
    2. Det är ingen beskattning av uttag.
      "Usel ränta minus 30%" är bättre än "ingen ränta alls minus schablonskatt"

      Radera
    3. Aha, ok. Jag trodde att uttag beskattades. Tack Kalle, då ska jag göra't idag.

      Radera
    4. Nu gjort. 0,55% ränta med Avanzas sparkonto.

      Radera
    5. Klarna har 0,96 utan bindning och 1,21 med 6 mån bindning. Insättningsgaranti finnes å.

      Radera
    6. "Det lönar sig att plocka ut likviderna ur ISK om du därigenom undviker minst två kvartalsskiften, för då sänker du schablonintäkten mer än vad den kommande insättningen höjer den. Detta särskilt om du får ränta på kapitalet under tiden."

      https://hernhag.se/flytta-kapital-fran-isk/

      Radera
    7. Ja ok, case closed. För de kommer ligga där längre än så. BRA att vi hade det här samtalet.

      Radera
  2. Min portfölj är faktiskt på ATH då jag petade in en hel del extra i aktier under Corona :-). Jag kör "en gyllene medelväg" och satsar på ca 50% billiga indexfonder och 50% utdelningsaktier. Aktierna för att jag tycker det är kul att följa specifika innehav!

    Mvh Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mucket bra jobbat! Just det där med utdelningsaktier är något jag snuddar vid för första gången när jag till hösten planerar att ge äldsta barnet förfoganderätt över egen ISK. Inte för att jag tror att de slår indexfonder, utan för att få barnet, precis som du skriver ovan, att tycka att det är roligt. Extra plus med katching-appen som jag tror lirar väldigt bra med 16-årings hjärna.

      Radera
  3. Jo då, det går fint. Vi harvar på och står i ATH as we speak. Lysa + Avanza med indexfonder och månadssparande är inte dumt. Det ger headspace och det där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Headspace var ordet. Grattis till ATH. Hur går det med firandet?

      Radera
    2. Vi har miljonärsfirat för första gången men inte på det sätt som frun anbefaller. Blott en tältning vid havet förra veckan & några cavor under sommaren. Kanske när det lossnar lite med med covid att vi ställer till baluns!

      Radera
    3. Aaa men NEJ! Ett miljonärsfirande måste vara BRACKIGT! Men ok, ni får coronadispans.

      Radera
  4. -8,6% as we speek! Har börjat skifta fokus från investeringsbolag till Indexfonder av någon underlig anledning. Måste vara någon obskyr blogg jag läser som påverkar mig undermedvetet. 😉 Gillart'!

    SvaraRadera
  5. Haha, du verkar duktig på dockteater, kan man hyra dig till ett barnkalas? :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men barnen. De behöver alltid cash.

      Radera
    2. För övrigt en rolig idé. Barnen kommer dit, stinna av förväntan. Det lovas dockteater, vilket iofs låter lite old school och långtråkigt, men de tänker att "nog har det uppdaterats till att bli dräglig underhållning". Enter: jag. Och håller en halvtimmes föreläsning om indexfonder med hjälp av två gosedjur. Låt mig fundera...

      Radera
  6. Jag tror på snuttefilthypotesen. När man sitter i sitt bås så behöver man tydlig motivation, och grafer med siffror är väldigt mätbart. Det vore nog få som skulle orka hela vägen om man inte kunde se resultaten så tydligt som nu med nätbankernas intåg.

    Har för övrigt påbörjat ett excelark med titeln 'FIRE-sysselsättning'. Idag noterade jag in 'plocka svamp', 'plocka blåbär', 'ligga på soffan och stirra i taket' kan vara en potentiell bubblare.

    Så till din fråga, +22% för året, jag följer fortfarande en mycket mer aktiv och stressande strategi än vad jag egentligen vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. avanza, creades, husq för att nämna några. "coronavinnare" betecknas de nog. När de har gjort sitt så ska det skiftas över till fonderna igen.

      Radera
  7. Minus 18,3% i år, tyvärr. Jag borde nog kanske bara ha indexfonder eftersom jag tenderar att köpa högutdelande aktier med för hög risk, men det är ju så mycket roligare (tills de sänker utdelningen...) Jag ser dock att jag lägger för mycket tid på att pilla med kalkylbladet i stället för att LEVA (nu när jag faktiskt slutat jobba), så jag får ta en funderare på vad jag egentligen vill lägga tiden på. För mig är nog kalkylbladet fortfarande en snuttefilt eftersom jag inte riktigt känner att jag börjat mitt FIRE-liv än, det känns mer som vanlig sommarsemester fortfarande. Dock med utebliven "slut-på-semestern-ångest", hihi. Ska nu dessutom äntligen sälja min sommarstuga i höst, vilket gör att jag kan amortera av min värdepappersbelåning och därmed sluta kolla räntenivån hela tiden. Det där med "headspace" var bra, det ska jag försöka skapa mer av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Dock med utebliven "slut-på-semestern-ångest", hihi." Värt sin vikt i guld. Eller platinum? har inte så bra koll på råmaterial eftersom jag är en index kind of girl.

      Radera
    2. Aktierna ligger +8,8٪ i år.
      Barnens spar i indexfonder ligger +2٪ i år.
      Våra indexfonder ligger -2% i år för att vi sålde av lite i panik, för sent, såklart.
      Vad lär vi oss av detta; ge fan i att pilla i dina innehav. De mår bäst av att bara vara.
      /C

      Radera
    3. @C: Lätt att säga, svårt att göra. Vet det nu, givet min egen stirr-vår. Vilket geni i kommentatorsfältet hade belagt sig själv med Avanza-förbud fram tills årsskiftet?

      Radera
  8. Minst 16% utanför aktiemarknaden är nog vettigt. Det svåra för mig under våren blev faktiskt att inte köpa utan hålla mig till planen. Jag började köpa lite med belåning i mars-april. Marknadens uppstuds sedan verkar helt manisk. Ekonomin känns mer galen för varje år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja icke sant? Och så är det effekten av digitaliseringen - snabb global expansion för FAANG-tech-bolagen på alla typer av marknader som liksom inte verkar ha något tak. En mer traditionell börshandel med producerande bolag fick ju växtvärk om det gick för fort. Här skalar man upp mer eller mindre sömlöst. Och eftersom bara de största techbolagen står för 15% av det amerikanska börsvärdet påverkar det ju tillväxttakten på global nivå (och den amerikanska ekonomin står för vad, 60% av världens?).

      Radera
  9. Ja, intresset för börsen (bortsett från i Februari-Mars) dog tyvärr när man påbörjade sitt FIRE-liv. Antar att det är för att man inte längre "kämpar" för något tillsammans med alla andra FIRE-aspiranter. Jag läser din och MMM´s blogg, och lite underhållning på Twitter. Bortsett från det är det finansiella intresset dött.
    Ligger ca +8% i år (bra med tanke på $ och € i förhållande till SEK), mycket pga av min plan (och utförandet) att ombalansera portföljen från 40% börs till 70% i slutet av mars. Nu har jag dock återgått till min Golden Butterfly igen med 45% på börsen (varav 5% spekulernade).
    Tyvärr dog lite motivationen med bloggen också, vi är ju inte riktigt med i FIRE-svängen längre... Man är ju "klar".
    Fullt upp med att umgås med andra "fria", spela Padel, hänga på stranden, vandra, osv. Covid är dock ett mörkt moln på himlen som tyvärr förhindrar vår rörlighet just nu, dock så finns det väl ett slut på det eländet så småningom också!
    Hoppas ni har och har haft en riktigt skön och avkopplande sommar!
    Kramar från soliga Palma

    SvaraRadera
  10. "Jag läser din och MMM´s blogg, och lite underhållning på Twitter. Bortsett från det är det finansiella intresset dött." Jag är smickrad! Och om jag står för 50% av ditt ekonomiska intresse är det verkligen dött eftersom jag knappt skriver om ekonomi längre. Precis som du kämpar jag för bloggens existensberättigande när man liksom glider ifrån ämnet hela tiden. Jag vill helst mest skriva om höns och film.

    SvaraRadera
  11. Jag heter Linus SAARINEN, och jag är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag vittnar om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare tjänsten av Pierre Michel. Jag började med henne förra fredagen och på tisdag 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelsen att överföringen av beloppet på min begäran på 400.000 kr skickades till mig. och efter att ha hört mitt bankkonto mycket tidigt, till min stora förvåning var överföringen lyckad. Här är hans

    E-post : combaluzierp443@gmail.com










    Jag heter Linus SAARINEN, och jag är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag vittnar om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare tjänsten av Pierre Michel. Jag började med henne förra fredagen och på tisdag 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelsen att överföringen av beloppet på min begäran på 400.000 kr skickades till mig. och efter att ha hört mitt bankkonto mycket tidigt, till min stora förvåning var överföringen lyckad. Här är hans

    E-post : combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera