Svåra ord

Jag nämnde ju i ett tidigare inlägg att jag gjort en sorts livs-manual till barnen med punkter som spänner mellan himmel och jord. En av punkterna är "Lär dig svåra ord". Det ska ju barn egentligen lära sig i skolan kanske man kan tycka. Men jag litar inte på att skolan lär dem tillräckligt många svåra ord och jag har själv en förkärlek till dem. Varför tror ni annars jag slänger mig med glosor som impertinent och luguber? Dessvärre har jag inte alltid stenkoll på vad orden betyder. Jag trodde, fram tills helt nyligen, att "talträngd" betydde "svårt att få ur sig orden", när det är precis tvärt om. Och det var Fri2032 som förtälte mig att schabrak var ett tyg man lägger under hästen. Eller hästens sadel, whatever. Men det kan tydligen också betyda ett "stort praktfullt tygstycke" i mer allmän mening.

Därför skapade jag en lista på 265 ord, huvudsakligen efter att på denna sida gått igenom orddelen i högskoleprovet sen 2014. Men jag googlade också på "svåra ord quiz" och fick fram en del göttigt. Min mans reaktion på listan var att den kanske var för svår. Åtminstone för minstingen som har vissa kunskapsluckor. På ett läger nyligen frågade ett annat barn om hon visste vad "nasse" var för något (antar att de åsyftade nazist) och hon svarade "sova", eftersom hon trots sina elva år alltid kommer att vara vår lilla bebis med vidhörande vokabulär. Så ja, listan kanske är lite over the top och kan behöva fyllas på med lite enklare svåra ord. Det dumma är att det inte är helt lätt att hitta dessa "utmaningslösa" quizes så man får liksom sitta och fundera rakt ut i luften. Kom gärna med ordförslag.

Eftersom jag lagt ner ganska mycket jobb på den här listan och vet att de aldrig kommer sitta och plugga den frivilligt kom jag på ett listigt knep. Jag bänder in ordexponeringen på det ställe jag vet att de är fast på flera gånger om dagen nämligen toaletten. Så jag printade listan med tio ord på varje sida och sätter sedan någon månad upp en sida i veckan på tvättmaskinens sida, som vetter mot toaletten. HA! In your brains, suckas. Som en episod i Simpsons där Bart spelar ett TV-spel och halvvägs in upptäcker att det är ett pedagogiskt spel där man lär sig saker varpå han förskräckt kastar spelkonsollen ifrån sig med ett "WHAT!? I'm LEARNING things!".



Min initiala tanke var att vi skulle ha någon form av quiz vid veckans slut men det visade sig, som så många andra ambitiösa projekt i vårt hushåll, inte hålla hela vägen. Jag har fullt sjå med att minnas att byta ut lapparna då och då. 

Än du då, du är ju inte ett barn (hoppas jag verkligen, då har du hamnat fel), kan du dessa?

1. Torgföra
2. Filantrop
3. Gåsmarsch
4. Tirader
5. Polyglott
6. Ikonisk
7. Målsägande
8. Kalamitet
9. Letargisk
10. Lakonisk

Svaren har du här*. Hungry 4 more? Maila mig så får du hela listan. 

Vad har då detta med FIRE att göra? En hel del faktiskt. För vad handlar det hela om i slutänden? Att få ett bra liv! Och min absoluta övertygelse är att ett bra ordförråd bidrar till ett mer kvalitativt liv. För man framstår som smartare (förutsatt att man kan använda dem rätt), man har lättare för högskolestudier, ja uppenbarligen har man lättare att klara åtminstone högskoleprovet. OCH! Man kan besserwissra sig inför folk, inte att förglömma. Och det är ju så roligt med ord! Och det är vad FIRE handlar om, att få tid över att ha roligt i den form man nu anser att roligt sker. 

Mvh/
FruEfficientBadass

* 1. Öppet uttrycka. 2. Människovän 3. Gå på rad efter varandra 4. Mångordiga yttranden 5. Flerspråkig 6. Legendarisk, berömd 7. Den i en rättegång som anser sig blivit utsatt för brott. 8. Olyckshändelse 9. Sjukligt slö 10. Fåordig

32 kommentarer:

  1. Så där gjorde jag med fransk grammatik. Funkade rätt bra.
    Det går fort. Att svenska ord föråldras och glöms. Är det så här det känns att bli gammal.
    Jag gjorde ett quizz för familjen för ett tag sedan. Visade sig jag skjöt långt över målet. För en av frågorna spelade jag upp början av Ödessymfonin och ingen av de Unga hade nånsin hört den förut. Jag trodde de skulle kunna ropa "Beethoven!" i alla fall. De bara himlade med ögona, Konstigt nog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "För en av frågorna spelade jag upp början av Ödessymfonin och ingen av de Unga hade nånsin hört den förut." Jag tror att det handlar om avsändare. Min man är en hängiven fan av fransk impressionism och har spelat Debussy, Ravel och Fauré på piano hemmavid under hela deras uppväxt. Himlande ögon. Ända fram tills "Call me by your name" och DÅ börjar tweenien lyssna på Ravel. "Å det är så fantastisk musik till det här filmen!"

      Hemma hos oss har vi även andra kunskapsluckor upptäckte jag igår när minstingen (blott 11) hävdade att torsdag kommer efter tisdag...

      Radera
    2. Och din man ropar "Duuhhh!"

      Radera
  2. Kul!
    Yngste sonen (25 år gammal) skulle hälsa på och skickade följande sms: "Vad blir det för mat?" Mitt svar: Det blir något spartanskt eller frugalt.." Efter ett tag kom hans svar: "Ha, ha - frugal mat... ok." Eftersom han utbildar sig till grundskollärare finns det ett syfte att berika våra konversationer med "svåra" ord.(Både IRL och via sms). Fortsätt med att berika dina barns liv!/Andrea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart! Bända in'ett i sms! Istället för artvidriga emojis.

      Radera
  3. Mycket bra! Att ha ett stort ordförråd är en rikedom. Lägg därtill läsning av skönlitteratur från fler tidsperioder än 2010-talet så finns det snart en solid grund att bygga allmänbildning på. Och varför inte köra högskoleprovets ordkunskapsdel som fredagsmys-quiz, med en extra insättning på ISK som förstapris? ;-)
    /Anna
    PS. Det har fallit bort ett 'l' ur polyglott. DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Andrea: Tack, åtgärdat! Trodde faktiskt att det hette polygott...work in progress.

      Radera
    2. PollyGott är fredagsmys :)

      Radera
  4. Det är en mycket stor skillnad mellan att kunna ta fram synonymer "ur luften" på egen hand och som på högskoleprovet alltid välja en av fem, varav en är rätt och en närliggande och de övriga tre är helt malplacerade (i de allra flesta fall).

    För övrigt har de som är slängda på fler europeiska språk en klar fördel för oftast är många "svåra" ord direktimporterade från andra språk. Svårare ord som funnits i svenska språket i hundratals år är det däremot jobbigare med för här är just den gräddfilen oftast stängd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant. Befäster min punkt i livsmanualen som heter "Lär dig ett tredje språk flytande - genom att bo i ett annat land i minst ett halvår". Man får sååå mycket gratis.

      Radera
    2. Jo FruEB men det gäller ju europeiska språk i nuläget. Om tex kinesiska och arabiska kommer vara i samma läge om tio år och framöver, ja det får andra sia om.

      Radera
    3. Jag uppmuntrar mina barn att lära sig kinesiska för att förbereda sig för ett liv då Kina äger världen. Hålla andan länge lär också vara en bra tillgång i reformlägren.

      Radera
  5. Åh jösses, jag kunde åtminstone hälften av orden, haha. Är stolt över att jag som tonåring kunde ordet penibel, för det fanns med i första boken om Britta och Silver. Så tips är att även se över vad de läser. ;-)

    Sen förstör jag lite för dig (känner jag nu), men schabkrak kan också åsyfta nåt allmänt stort med negativ klang. Tex "Men det var då ett schabrak till hus de köpt sig". Fast jag tror det är rätt sällan man säger det numera, nu är det väl snarare "Sånt sjukt/vansinnigt/absurt stort hus"

    SvaraRadera
    Svar
    1. "men schabkrak kan också åsyfta nåt allmänt stort med negativ klang. Tex "Men det var då ett schabrak till hus de köpt sig" jamen det var så jag använde ordet innan du kom och kontaminerde med din hästjargong. Absolut negativ klang, åsyftandes något stort och lite brackigt.

      Radera
  6. Jag har kommit långt i min karriärer lönemässigt genom att slänga in följande ord i varannan mening ”lukrativ, off-setta, adekvat, parera, glorifiera, utopi”

    Inne på min femte lediga månad och hemma glänser jag mest med ”flatmejsel, chilla, tipo-00, majrova, fika, manschett, böj, liva”

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, underbart! Vad betyder off-setta?

      Jag minns hur jag som 25-åring satte myror i huvudet på en peka-med-hela-handen-chef genom att peta in "inkrementell" i en presentation. Jag såg hur han inte förstod men också hans absoluta beslutsamhet kring att inte fråga. Skitord egentligen, importerat från IT-branschen.

      Radera
    2. Och implementera. Allt som implementeras är avancerat och bra.

      Radera
    3. Jag har själv implementerat tagetes i min rabatt.

      Radera
    4. Check. Vi måste nu satsa offensivt på att offsetta ogräset under Q3.

      Radera
    5. Ahhh implementera är ett av mina absoluta hatord, för att inte tala om modeordet incitament som plötsligt bara fanns överallt...

      Radera
  7. Jag löser korsord. Där lär man sig ord som man inte trodde fanns ens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bravo! Jag vet inte vad det är för fel med mig men jag klarar inte av korsord. Och då menar jag inte att jag tycker att de är tråkiga, jag KAN inte. Det är som att det blir kortslutning i hjärnan. På sin höjd klarar jag KP:s.

      Radera
    2. Du har ju ett rikt ordförråd så du har alla förutsättningar. Men börja med de lättaste och trappa upp när det börjar bli tråkigt.

      Radera
  8. Jag kunde alla orden! (Var inte helt säker på polyglott men gissade rätt.) Har fått 2.0 på högskoleprovet och tycker att ordkunskapsdelen är roligast! Jag såg på din tvättmaskinslista att det står Renegat = Avfälling. Jag misstänker att de flesta inte vet vad avfälling betyder heller, så det hade nog behövts en enklare förklaring än så.

    SvaraRadera
  9. Intressant ord eftersom de flesta synonymer är av mer pejorativ art: överlöpare, kättare, förrädare, sekterist, apostat, avhoppare, schismatiker, oliktänkande, dissident. Utom den näst sista: Oliktänkande. Skulle du, 2.0:a på högskoleprovet, säga att renegat/avfälling är ett enbart negativt epitet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fun fact: Alla USA:s presidenter får välja ett kodnamn och Obama valde just "Renegade". Så han tänkte nog mer på de positiva aspekterna.

      Radera
  10. Två ord som användes en del när jag var liten är:
    Boss/bös = småskräp
    Glöta = plaska med vatten
    Rätt så dialektala(är det korrekt att säga så?) ord. Men kul att kunna

    SvaraRadera
  11. Så underbart inlägg, tyvärr har jag inget att bidra med. Det blir som blankt i huvudet!

    Min mans exfru (högstadielärare) har härjat så med honom under deras äktenskap om rättstavning, särskrivning och svåra ord så vill man få honom på dåligt humör så ska man rätta honom avseende något språkligt. Ett snabbt sätt att förstöra stämningen 😂😂

    SvaraRadera
  12. Precis min härskarteknik när tweenien drar igång sina bråk och mitt uppe i en tirad flikar jag in en grammatisk anmärkning. "Det heter 'Jag är så jävla förbannad AV en anledning, inte FÖR en anledning' älskling".

    SvaraRadera
  13. Finns det någon egenföretagare som har en FIRE blogg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Osäker på om Sparo skulle kalla sin blogg en FIRE-blogg. Palma On FIRE är typ egen? Konsult? Bagarn likaså. Men du tänker kanske mer "finsnickare"?

      Radera