Frugalt hack ballonger

Detta är ett gästinlägg från läsare X. Jag har själv genomlevt ballonghelvetet under gott och väl 15 år men nu verkar det vara över. Jag avskyr dem. Jag avskyr att köpa dem, att blåsa upp dem (ont i kinderna) och framför allt avskyr jag de oberäkneliga smällarna. Men för er som fortfarande har barn i ballongåldern kommer här ett frugalt hack som dessutom minimerar kindontet:



"Jag måste - MÅSTE - dela med mig av ett frugal hack jag kom på i veckan. Det är så enkelt och genialt att jag inte kan förstå att det inte är standard redan. Istället för att knyta ballonger, tar man en liten gummisnodd, a la en sån man använder till hästmanar/tandställningar. Blås upp ballongen, använd gummibandet. När kalaset är färdigt tar man av gummibandet och ballongen är redo att användas EN GÅNG TILL. Men hur fantastiskt!? Ballongen är till och med bättre andra gången, för då är den redan lite uttöjd och lättare att blåsa upp. Gummi torkar förstås efter en viss tid, så ballongen har ett bäst före datum. Att hålla i ett år eller två är inte fy skam ändå. En bonus med det här är att man slipper panga ballongerna efter kalaset. Man bara tar av gummisnodd så väser den sig långsamt tom. Jag ska inte ta åt mig hela äran dock. Kom på detta när jag köpte ballonger med konfetti i, och de hade gummisnodd runt sig för att konfettin inte skulle trilla ut."



PS, pro tip är att gummisnodden inte ska sitta "jämnt", för då pyser luften lätt ut. Vrid ballonghalsen ett varv och sätt snodden så det korvar sig lite, för ekstra lufttäthet."

Fantastiskt! Tack för det tipset X! Du som läser får gärna maila mig just dina små sparhacks. Ett litet hack för dig blir tusenfalt större om det delas i nördosfären.

Mvh/
FruEfficientBadass

5 kommentarer:

  1. Ser att 25-pack ballonger på Willys kostar 21.90 idag.

    Så det är klart, med 4 barn (ballongaktiviteter) så kommer vi upp i 87.60 per år, och så 15 år i sträck ca 1.314 kr. Om du köper gratisindexfond för hela beloppet per månad och får i genomsnitt 8% avkastning blir det (sparande 7 kr/mån, 8%, 15 år) 2.461kr (möjlig alternativkostnad?)

    Så hur mycket kommer vi att spara genom att köpa gummisnoddar och använda dessa? Någon läsare kan kanske skissa på några olika scenarios här?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu raljerar du.

      Men fatta vad skönt att slippa panga ballongerna! Det är ju halva vinsten - minst!

      Men okey, gummisnoddar har vi hemma, köpta på Dollar store för att kunna göra nån form av populära armband. Kostnad 90 kronor för 2000 stycken. Blir 0,045 kr per snodd. Och då tar jag 10 av de snoddarna till mina 10 ballonger. Så 50 öre I engångskostnad kan du lägga till.

      Radera
    2. Jag tänker att det är en symbolhandling på samma sätt som när Anita VanDyke tar med sitt eget sugrör av plåt när hon företar sig sina transatlantiska flygningar. En påminnelse om att låta spartänket spilla över på andra saker också. Om du står och rotar fram dina avlagda gamla ballonger kanske tanken börjar vandra och plötsligt har du snott ihop ett barnkalas för 300 spänn eftersom du bakat själv, fixat fnuliga lekar på nätet etc istället för att gå på magkänslan och köpa in tjänsten från Andys lekland. Personligen väger uppblåsnings-intet emellertid tyngst här. HATAR känslan av att stå och vansinnesblåsa in i tröga ballonger. Så inte livskvalitet.

      Radera
    3. FruEB kanske inte känner till att det finns små enkla manuella ballongpumpar? från 20-30 kr och uppåt, ser att Clas Ohlson i Fyren Gallerian i Hudik har hemma dock vill de ha hela 69 kr för en dylik.
      Men om man inte skaffar en pump - är inte ballongblåsning något man outsourcar till barnen vid såna här tillfällen - som ett beting - man börjar någon dag innan så de stackars liven inte svimmar när de kör mun-till-ballong-blåsning?

      Radera
  2. Supersmart tips som sparar både kronor och kanske framför allt vår miljö!

    SvaraRadera