Jag trillar nästan dit

Första helgen i september åkte jag, min man och minstingen till ett spa. Inget överdrivet flärdfullt utan Hölick Havsresort, 40 minuters bilresa hemifrån. En enkel liten anläggning med tre pooler och två sorters bastu.


Inträde vuxen knappt 300 kronor, men eftersom den stora poolen som skymtar ovan av oklara skäl var avstängd, drog de av en hundring per person och vi kom in alla tre för drygt fyrahundra vilket väl får anses vara rimligt.

Det var en sådan där vacker sensommardag, himlen var oskyldigt blå och när vi låg i den grunda varmvattenbassängen och blickade upp mot tallarna kändes det nästan som att vi var på yasuragi. Stort plus i kanten för Ritualsprodukter i duscharna å. Servicen var på hudikvis lite famlande och om jag hade fått gå en skyddsrond innan säsongsstart hade jag beordrat upp skyltar på flera ställen där de uppenbart saknades. Exempelvis en skylt vid receptionen i entrén med texten: "Här jobbar ingen. Gå vidare in i baren och betala där". Eller en enkel piktogramskylt som indikerar att utrymmena för omklädning och dusch var unisex (med låsbara kabiner) så att man sluppit stå och filifjonka sig med ängsliga "hallååå?" i dörren för att inte begå övergrepp.

Och vad är det med avsaknaden av krokar? Är det så svååårt att montera en handfull krokar i ett duschutrymme, så att man kan hänga upp sin handduk och väska istället för att behöva knöla in sina pinaler på ett fönsterbräde, tillsammans med alla andras pinaler? Små förvaringsskåp är jättebra. Ännu bättre hade varit att exempelvis numrera skåp och nycklar, istället för att lita på besökarnas förmåga att minnas vilket av de identiska vita skåpen som var deras och att därutöver minnas vilken av de anonyma nycklarna som hörde till vilket skåp, pyttesmå nycklar som i ett typiskt sällskap hamnar i ett litet fack i just mammans väska. Det blev tydligt att jag ännu inte är klar med min resa från neurotisk stockholmare till avslappnad hudikbo för ingen annan verkade bry sig.

Det som fångade mitt intresse särskilt på denna anläggning var ångbastun. Den var så otroligt liten, som en garderob i rektangulär form. Man kunde sitta max två personer däri och värmen var effektiv. Efter bara några minuter svettades jag som ett djur. Minstingen klarade runt tio sekunder innan "det kändes som makaroner i halsen" (Antar att hon menade ångan från makaronkokning. Eller inte. Man vet inte med henne). I vilket fall, "aggregatet" eller vad man nu kallar det när det handlar om ånga, var pyttelitet, som ett el-element i ett vanligt badrum, men uppenbarligen mycket kraftfullt för där var tjockt med ånga. Tillverkare var en av de stora, minns inte namnet, Ora? Men jag började drömma. Nu ska du få ta del av den, drömmen:

Jag har en ångbastu.
Jag har alltid älskat ångbastu, vet inte varför. Eller jag tror att jag vet. Det är kombinationen fukt och värme. Jag älskar ju vatten. Och jag hatar att frysa. Dessutom droppar det så härligt i en ångbastu, som om sutte man i en droppstensgrotta vid Medelhafvet. Redan som tonåring fixade jag min egen ångbastu i badrummet genom att, på miljövidrigt sätt, dra igång varmvattnet fem minuter (okej tio minuter innan) innan jag gick in i duschen. OMG underbart. Så fort jag fick möjlighet slank jag in i ångbastuarna på Central- eller Medborgarbadet. För länge sedan läste jag i ett skönlitterärt verk om en finsk man (såklart) som skräddarsytt en egen liten ångbastu i sin lägenhet och jag tyckte att det lät som en dröm. Att ha en egen ångbastu! Men blott en dröm. Tills...Hölick Havsresort.

På vägen hem, så snart vi fått täckning vill säga (Hölick ligger halvvägs in i den finska arkipelagen), började jag googla på "ångbastu för hemmabruk" och wow. Det finns alltså duschkabiner med ångfunktion (jag är som sagt inte särskilt ofta ute i gadgetsvängen). Som den här:

Knappt tretton tusen köstar töckera exklusive montering men inklusive frakt. Inga jättesummor alltså, ungefär vad IGMR la på sin ofrivilliga bilreparation i somras. Eftersom den också används som dusch behöver man inte fundera på var den ska stå - vi har redan ett rymligt duschhörn. Tänk att varje kall vintermorgon/dag/kväll kunna hetta upp ånga och bli sådär varm så att man nästan längtar efter att gå ut och rulla sig i snön. Jag, som får blå fingrar inomhus vid 20 grader, trots flera lager tröjor och sockor, blir yr av lycka vid blotta tanken.

Jag sålde in idén till min man. Sen började jag grubbla. Är detta verkligen vettigt? Att på rent infall kasta sig in i en rätt extravagant konsumtion som, förutom att den säkert tärt på jordens resurser i både ett och två led, frakt exkluderat, även lovade en del meck. För du har väl hört? 97% av all konsumtion leder till oväntade problem. Vem ska installera den? En VVS-resurs på orten? Ta en kölapp och vänta i 3-13 månader. Kommer den ens in genom badrumsdörren? Kommer ångrören slamma igen av vårt järnrika vatten? Finns risk för läckage? Att kabinen är ful som stryk stör mig inte så mycket (vi har redan en golvmatta med sten-imitation, hantverkarens eget val), men är den funktionell? En kund skrev att "det går inte att hänga upp duschhantaget på sin plats" vilket inte bådar gott. En ganska grundläggande detalj som fallerar, vad mer kan gå fel? Vad händer med de gamla rördragningarna och de glasdörrar som just nu, gängade från väggen, utgör vårt duschutrymme, kan man bara dra om rören, montera ner dörrarna och spackla igen hålen med våtrumsspackel? Och värst av allt: Kommer jag att använda ångfunktionen i den i den utsträckning jag just nu tror mig vilja använda den? Min erfarenhet av folk med bastu, bubbelpool, pool, badtunna är att man initialt kör järnet, men sen rinner det ut i sanden. Nyhetens behag avtar och man nöjer sig med sin vanliga dusch eftersom inget annat hinns med. Hinner jag med? Kräver anläggningen underhåll av något slag? Behöver rören rensas? Bluetoothen kalibreras? (ja, den har bluetoothhögtalare och jag kan inte bestämma mig för om jag avskyr det eller älskar det).

Jag insåg att det fanns lite för många frågor för att det skulle bli ett rungande ja på ångduschfronten. Dessutom kändes det inte riktigt FIRE-compliant. Inte för pengarna gubevars, vi är väl i dessa fora hyfsat överens om att en frugal weirdo lifestyle snarare handlar om att kanalisera pengarna på sådant som ökar ens livskvalitet, än att (som svenne banan väljer att uttolka det) beröva sig allt i livet utom knäckebröd och storpack toalettpapper. Nej, det jag vill åt är känslan av badassity. Att sidsteppa systemet. Att inte falla till föga för enklaste sortens lösning (= ösa pengar över problemet). Så jag började fundera på alternativa sätt att komma runt min vinterfrusenhet. På vilket sätt kan jag öka min kroppstemperatur under vinterhalvåret utan att för den skull ge mig in på ångduschspåret. Och ja, jag rör mig redan mycket utomhus, eldar brasa och sen förra vintern har vi ytterligare en luftvärmepump, så jag menar RIKTIG ökning av kroppstemperatur, vi talar kräftfärg.

Hudik har ett badhus, det är visst och sant. Det ligger centralt och är gammalt, byggt 1954 och har både bastu och bubbelpool. Av någon anledning har jag aldrig besökt det. Kanske för att vi oftast varit här på somrarna då det varit stängt, men förra vintern föll det på min pendling i kombination med rätt knepiga öppettider. Men det är fullt görbart, om det inte varit för corona som gjort att kommunen stängt alla badhus med ovisst öppningsdatum.

Men då kom min man med ett lysande inspel: Tennishallen! Hans andra hem. Han spelar ju, om inte varje dag, så varannan och där finns tydligen en helt okej bastu. Hallen är rätt glest trafikerad och bastun är inte alltid på, men han skulle kunna dra igång den inför en dubbel och så dyker jag upp när han är klar, lagom tills det att den är varm. Om jag är riktigt ambitiös kan jag dit för att verkligen få igång värmen för att sedan samåka hem. Kostnad noll, eftersom min man är en ideell kraft i klubben och därför kan få lov att värma upp sin fru trots att hon inte är betalande medlem. Detta skulle jag i teori kunna göra minst två gånger i veckan.

En annan tanke slog mig när jag satt och planerade köldmånaderna och det är värdet av exklusivitet. Jag minns förra december när jag en kall vintermorgon tog ett tidigare tåg för att hinna in på Himlabadets relax i Sundsvall innan föreläsningen. O.M.G. vilken lyx. Nu är ju Himlabadet en upplevelse utöver det vanliga med sin aufguss etc, men det var också en känsla av WOW, avvikelse i vardagen, något lite speciellt. Med en ångbastu i duschen blir upplevelsen ingenting av detta. Det blir bara rutin. Eller? Har jag rätt eller har jag fel? Någon som har egna erfarenheter av att installera dylika ting och kan rapportera om nyttjandegrad?

Mvh/
FruEfficientBadass

27 kommentarer:

  1. Jag drömmer om en IR bastu. Värme på 0 sekunder, men dock ingen ånga.

    Men jag tänker ändå lite som du, när det finns tillgängligt hela tiden så blir det inte så stor känsla av lyx.
    Men ändå, att vara varm...
    Nu eldar jag i kaminen och sätter mig framför om jag varit ute och känner mig kall, det blir också varmt.

    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värme är nyckel, ånga bara en extra lyx. IR-bastu. Kollade upp detta. Verkar helt outstanding. Behöver inte rörkopplas e d utan kan ställas fritt bara man har ett uttag. Drar extremt lite ström också. Jag hade kunnat ställa den på torkvinden! Du har verkligen sått ett frö.

      Radera
  2. Hatar att frysa, vilket jag gjort i större delen av mitt liv från och till. Min lösning är badkaret. För mig är ett ljuvligt skumbad eller olja från Rituals och lite tända ljus en lyx. Jag badar minst 3-5ggr/veckan året om. På vintern när det är kallt startar jag kranen medans jag äter frukost och sen väntar en ljuvlig stund när man sjunker ner och laddar inför dagen. På vintern händer det att jag badar före sänggåendet för att slippa frysa den första halvtimmen innan jag somnar. Och ja, det är lite slösigt med vatten, men så värt varenda krona.
    På din fråga så hade jag aldrig köpt en sådan mackapär som riskerar att gå sönder. Hur håller man den ren förresten? Det är ännu viktigare i min värld./Horsewood9

    SvaraRadera
    Svar
    1. "På din fråga så hade jag aldrig köpt en sådan mackapär som riskerar att gå sönder." Du klok. Jag har dessvärre inget badkar men längtar ihjäl mig. Köpte en plastbalja för vuxna (sittbadkar?) på Bubbleroom förra hösten, men problemet är att vi har så liten varmvattenberedare så man får på gammalt vis värma kastrull på kastrull på spisen och inte ens då räcker det. En gång, innan jag förstod att man var tvungen att förvara badbaljan upp och ner, fyllde jag på det och klev i och upptäckte att karet fyllts av döda spindlar och harkrankar som liksom bubblade upp till ytan när jag satte mig (baljan är svart så jag hade inte sett dem). Jag är inte rädd för spindlar, men där och då skrek jag rakt ut som i en skräckfilm. Tror att det var enda gången jag skrikit av skräck och äckel faktiskt.

      Radera
  3. Blir stressad av bara tanken på att få in mer prylar i huset. Nej, bättre att göra sig omaket att åka iväg tycker jag..
    Vänligen
    //Jonas

    SvaraRadera
  4. Här kommer min erfarenhet, som dock inte har med ångbastu att göra, men jag tänker ändå att det kan ge nåt.

    Jag har en vän som har bastu. Jag upptäckte det av en slump efter att vi känt varandra i två år. Hen bad mig se ifall en grej kunde vara i "skafferiet" och jag upptäckte att "skafferiet" i själva verket var en bastu som användes som skrotrum. Efter massor med pepp fick jag kompisen att rensa ut rummet, så vi kunde använda bastun. Tror det tog några månader.

    Sen hade vi världens härligaste bastuträffar sisådär 2-3 gånger har jag för mig. Det var minst ett halvår sedan vi bastade sist och vi pratar om att vi "borde" basta ihop. Snart.

    Så jag tänker att jag inte behöver nån bastu hemma, när jag inte ens kommer mig för att använda vännens bastu efter att nyhetens behag gått över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Det var minst ett halvår sedan vi bastade sist och vi pratar om att vi "borde" basta ihop. " Ja, är det något man inte behöver är det ännu ett bord. Hua.

      Radera
    2. ...ett "borde". Inte heller ett bord.

      Radera
  5. Har bubbelpool, utomhus. Min enda lyx! Använder inte smink, hatar att shoppa, går sällan på restaurang, har en skruttig bil. Men har alltså en bubbelpool. Planen var att bada 1-2 ggr/vecka, men det blir inställt vid regn och om andra aktiviteter prioriteras. För det är omysigt när det regnar. Snö är ok, blåst också (fast då måste man mentalt förbereda sig i 10 minuter innan man går upp ur den). I våras sänktes temperaturen i den till minimum = 26 grader, så den yngre delen av familjen hade den som "svalkande bad på varma sommardagar". Annars tycker jag det är mest mysigt att sitta där i skymning på vår och höst.
    Ja den kostar i inköp, uppvärmning och lite kemikalier. Och en lördagförmiddag vid byte av vatten. Sa jag att jag förr ofta hade ryggproblem? Det har jag inte längre. Trötta axlar och fötter tycker också om ett bad.
    Tror att det blir en stund ikväll, med ett glas cava och en god bok (egenägd pocket, som det inte gör nåt om den blir nedstänkt).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter underbart! Avundas dig att du hittat något som du älskar och dessutom har facit till funkar och används.

      Radera
  6. Blir det egentligen en enorm skillnad med ångbastu mot att kasta mycket vatten på stenarna i en vanlig bastu? Jag är också frusen och har alltid gillat bastudelen i badhusbesöken mest, blir besviken om mitt sällskap inte tycker sig hinna med det. Nu bor jag i hus med bastu sedan två år (tror inte bastun trissade upp buden på huset, kanske snarare tvärtom - är det inte lite 90-tal över det? - så skulle säga att investeringskostnaden är 0 kr). Saken är den att mina bastubesök har uppgått till två gånger i år, och ena gången var på spa :D Det finns vissa förklaringsmodeller, med småbarn som ofta behövt klapp/amnings-insats på kvällen, och även om barnen har en lugn kväll är dagarna rätt intensiva (går ofta ett par timmars promenader med 30 kg lastad dubbelvagn för att "koppla av"), så jag finner att jag inte i onödan rör mig från soffläget på kvällen, annat än för att hämta en kopp te och choklad. Så, enligt mina erfarenheter tappar saker ofta sin charm om man har de lättillgängligt. Men, en liten tack vare ditt inlägg blev jag sugen på att dra igång någon slags veckobastu, tex fredagar.

    /L

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Blir det egentligen en enorm skillnad med ångbastu mot att kasta mycket vatten på stenarna i en vanlig bastu? " Nej kanske inte. Men det är dyrare och mer utrymmeskrävande i vårt fall att installera vanlig bastu.

      Radera
  7. Min mamma har en duschkabin med ångbastu/ infrabastu i. Fördelen är att du inte har ett extra utrymme som blir belamrat med grejer som jag liksom Fri2032 sett hos vänner. Dessutom är kombinerad bastu/ dusch gjord på ca 45 minuter. Den används oftast som en dusch men har fördelen av att användas flera gånger i veckan för bättre muskelfunktion och mående för henne. Kabinen gick in genom en standardiserad toalettdörr i en trång hall och har hållit i sju år. Nu börjar en säkring krångla, men det löses genom att bryta strömmen och sedan starta om den ännu så länge, fast tids nog behöver en reparatör kallas ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Nu börjar en säkring krångla, men det löses genom att bryta strömmen och sedan starta om den ännu så länge, fast tids nog behöver en reparatör kallas ut." Jamen det är sådant här som verkligen avskräcker. Det ska ju bara funka! Vilket det du gör om man går på badhus. Och är bastun avstängd på grund av säkringsfel är det kommunens cuppa inte min. The bliss.

      Radera
  8. Min stora lycka var när vi förra hösten insåg att kommunen har bastu vid närmaste motionscentral, det bästa? Den är igång varje (!!!!) dag och gratis (alltså på riktigt!). En löptur /prommis och sen en bastu på det! Tyvärr stängd sedan mars pga corona men jag längtar tills de öppnar igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är en motionscentral? Hudik borde ha en.

      Radera
    2. Alltså en spårcentral, där massa motionsspår utgår ifrån. Orienteringsklubben har en stuga och det finns badplats och utegym där. Dessutom upptäckte vi idag att bastun öppnat igen! Hurra! Dock avslutades löprundan med en migränattack för min del så det var ju lite deppigare...

      Radera
  9. Pris är inte samma sak som värde...

    Jag tycker att badkaret med bubbelfunktion är fullständigt onödigt inköp. Ett badkar gick att få för 2-3000kr utan problem. Ett med bubbel kostade närmare det 10dubbla. Men hustrun och äldsta dottern älskar att ligga timtals där och mysa. Jag hävdar dock att de mesta tiden ligger utan bubbel....

    Men de är nöjda och när de har legat och myst där är de på bättre humör, så även jag får ut något av det.

    Så om du faktiskt kommer att använda den flera gånger i veckan...då är priset lågt per användning. Om den dock bara används som dusch....jag då är priset högt.

    Mina föräldrar flyttade från huset nyligen. Det enda de saknade var just ångbastun....jag hade inte ens tänkt tanken.

    Men den springande punkten är HUR mycket du kommer att använda den, inte bara hur mycket du TROR att du kommer att använda.
    Titta på pris/användning.....(tror MMM har skrivit något om det tidigare)

    Med vänlig hälsning
    THZ

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Ett med bubbel kostade närmare det 10dubbla" Ja för att inte tala om hygienmecket med rör som ska fräsas rena från hudavlagringar med diverse kemikalier. Bläk. Det faktum att de sällan ligger och vegeterar utan bubbel är intressant.

      Radera
  10. Vi är (eller snarare var) helt sålda på ångbastu efter att vi spaat rätt mycket på diverse olika ställen. Vi köpte en sån där kombo som i ditt inlägg (fast mycket snyggare). Kan säga att vi använt ånggrejen kanske 5-6 ggr sedan istallation 2014. Så det är mest en jäkligt dyr duschkabin. Vi har också en IR-bastu, iköpt samtidigt. Den används betydligt mer men ändå tämligen sparsamt. Så - nä skit i en egen, det är inte samma grej liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Kan säga att vi använt ånggrejen kanske 5-6 ggr sedan istallation 2014" TACK Anonym, det var spiken i kistan för dessa planer. Jag nästan vet nu att det hade blivit på detta vis även för mig. Plus irritation över "duschhantag som inte går att hänga upp".

      Radera
  11. Lite off topic kanske, men mitt bästa tips för att slippa frysa konstant i detta land är att försöka gå upp i vikt några kilo (om man innan har bmi kring underviktig eller normalviktig), vara måttligt men ofta fysiskt aktiv under dagen (tänk flera ca 15 min promenader per dag eller dammsugning, gräva i trädgården etc) och det klassiska: varm dryck, fårskinnstofflor, ylleunderställ och lusekofta. Förövrigt verkar tennis-bastu betydligt mer lockande än ful, dyr och komplex miniångbastu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer nog inte att äta upp mig bara för värmens skull, då måste jag ju skaffa en helt ny garderob. Är helt med på underställ och fårskinnstofflor. Tyvärr slet jag ju förra säsongen ut mina älskade byggarbetar-raggsockor jag köpt på trävaruhuset Woody. Det var någon överjävlig ull/syntetblandning som gjorde att jag efter någon timme nästan svettadees om fötterna, så varma blev de. Måste hitta en Woody snart, de finns inte på nätet.

      Radera
  12. Jag har en ångbastudusch sedan typ 10 år. Jag gillar den och använder ångbastufunktionen kanske nån gång i veckan eller en gång varannan vecka under den kalla perioden. Grymt tryck i den, det blir varmt som i Hades, fort, men den har några aber som jag inte tänkte på innan jag köpte den men de stör mig.

    1. Man sitter jävligt obekvämt. I praktiken blir det att jag står upp.

    2. Det blir skitvarmt vid huvudet först, sen överkroppen. Fötterna blir aldrig varma och det är dom jag fryser mest om.

    3. Vattnet måste vara på lite grann hela tiden i min variant, annars kokar ånggeneratorn torr och stängs av. Jag har dock en rätt så gammal och lågprismanick så det funkar kanske bättre på dagens.

    4. Det blir ånga i halva våningsplanet, brandvarnaren löser alltid ut. Sörj för god ventilation i badrummet hehe.

    5. Layouten är lite mycket kompromiss, det är obekvämt att sitta och det är obekvämt att stå. Jag skulle fundera på hur jag vill duscha och hur jag vill basta.

    6. När man ändå står där så är det lika lätt att bara ta en varm dusch.

    Jag dissar inte konceptet, jag gillar min och jag använder den, men skulle välja igen så skulle jag antingen avstå till förmån för en schysst vanlig duschkabin, eller köpa ett stort lyxigt as som verkligen kapar bort alla frågetecken ovan och bara känns högspec och spa-igt.

    SvaraRadera
  13. Jag brukade frysa tills jag insåg att det som behövs är en rejäl mössa. Grunge-modet hade en del bra idéer! Den mesta värmen försvinner från huvudet - täck det så håller du dig varm.

    SvaraRadera
  14. Hej allihopa, mitt namn är Felicia Aisha Sadat och jag är här ute för att vittna om de goda gärningarna från BABA NOSA UGO i Karnataka Temple eftersom min lycka är återställd, jag har varit gift i ungefär 28 år nu, det kom till en punkt när min man började agera konstigt och sedan lämnade han mig och våra två barn för en annan kvinna i över 6 månader, jag visste aldrig att han hade en affär med en annan kvinna, den här kvinnan vill ta min lycka och allt jag har jobbat för, jag kände mig som avslutar allt. När jag letade efter en lösning kom jag över flera vittnesmål om Spellcaster på internet.
    Vissa människor vittnade om att han tog tillbaka sin ex-älskare, andra vittnade om att han löser alla slags andliga problem, örtmedicin mot sjukdom som Fybroid, Astma, STD, njursjukdom, diabetes, erektil dysfunktion, vinnande av lotteri. Jag trodde aldrig på spellcaster men jag hade inget alternativ eftersom jag letade efter en lösning överallt, så jag fick e-postmeddelandet från BABA NOSA UGO från Testimonies online och bestämde mig för att prova honom.
    Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom, han berättade för mig vad jag behövde göra och jag gjorde precis som han instruerade, förberedde något för mig att använda och gjorde de flesta saker själv, jag tvivlade faktiskt när han berättade för mig att jag kunde förvänta mig goda nyheter, det var mindre än sju dagar då min man ringde mig efter så lång tid. Han kom tillbaka och bad om ursäkt och bad om förlåtelse, det hela var som en dröm, jag förlät honom och nu är vi ännu lyckligare än någonsin tidigare.
    Jag vill säga ett stort tack till BABA NOSA UGO för hans vänliga hjälp, jag förväntade mig aldrig ett så stort andligt arbete och jag kommer inte sluta dela hans testmonies. Om du har något andligt problem och du letar efter en riktig och äkta stavningsredaktör, kontakta BABA NOSA UGO så blir du glad att du gjorde det.

    E-post: karnataka.temple@gmail.com

    WhatsApp: +33753216802

    https://karnatakatemple.wixsite.com/karnataka

    SvaraRadera